![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Belgische gevangene dankt vrijheid aan prins Filip
![]() Het is dankzij diplomatieke druk van ons vorstenhuis, en dan meer bepaald prins Filip, dat Saoedi-Arabië de Antwerpse verpleger Raf Schyvens vorige week uiteindelijk heeft vrijgelaten. Dat bevestigen ons hoge diplomatieke bronnen. Filip ging vorig jaar op handelsmissie naar het land, sindsdien hebben zijn diensten behoorlijk wat druk gezet op de Saoedi's. In alle stilte werd vorige week Raf Schyvens al vrijgelaten uit een Saoedische gevangenis, samen met zijn vijf Britse lotgenoten die daar ook al 2,5 jaar vastzaten. Het was het resultaat van een uiterst geheim en gevoelig diplomatiek overleg dat bijna een jaar heeft aangesleept. Er is onderhandeld van prins tot prins, zoals de Saoedi's dat het liefst hebben. Prins Filip is hoogst persoonlijk tussengekomen om onze landgenoot vrij te krijgen. In oktober van vorig jaar ging de kroonprins nog op handelsmissie naar Saoedi-Arabië. Toen al werd het zaad gezaaid voor de vrijlating van Raf Schyvens. Die zat daar toen al twee jaar in de gevangenis omdat hij, samen met vijf Britten en een Canadees, ervan verdacht werd een hand te hebben in een reeks bomaanslagen waarbij een aantal Westerlingen omkwam in Saoedi-Arabië. De démarche van prins Filip is er gelijktijdig gekomen met een diplomatiek initiatief van zijn Britse evenknie prins Charles. Die gaf in de Britse krant The Observer het afgelopen weekend toe dat hij zijn volle gewicht in de schaal heeft gegooid om zijn vijf landgenoten vrij te krijgen uit de Saoedische cel. Hoge diplomatieke bronnen bevestigen ons dat ook onze prins Filip net hetzelfde heeft gedaan voor Raf Schyvens. Wellicht geeft hij in de loop van deze week zelf meer uitleg over zijn verblijf in de Saoedische gevangenis. (FrP) Indien de monarchie er niet was geweest ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ofwel deed Charles alles maar vonden die 'hoge' bronnen dat onze 'Flup' niet achter kon blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Jaja, dat belooft. Na nonkel Boudewijn krijgen we een tweede bijna-heilige van Saksen-Coburg. De gevangen bevrijden is een werk van barmhartigheid. Mocht hij nu ook nog eens dat andere werk van barmhartigheid doen, de doden begraven, en zichzelf in de grond stoppen...
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Blijkt het Belgische vorstenhuis dan toch iets nuttig te doen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik weet dat nog zo niet, hoor.
Zelf heb ik een tweeslachtig gevoel over heel deze zaak. 1) Indien die mensen inderdaad onschuldig zijn aan die aanslagen dan ben ik blij dat ze vrijgelaten zijn en keur ik de inmenging van ons (en het Brits) koningshuis goed. Het is tenslotte geen grapje om in een Saoedische gevangenis te zitten. 2) MAAR, indien die mensen wel schuldig waren (wat ik in dit geval niet geloof) hoe moeten we dan kijken naar die inmenging? Stel: een Japanner pleegt hier een aanslag, wordt gevat , berecht en schuldig bevonden. Wat later komt er een of andere hoogwaardigheidsbekleder uit Japan ons zeggen dat we die man moeten vrijlaten... . Hoe zouden wij ons voelen, zouden wij dat democratisch noemen? Ik weet het niet... . Er zit uiteraard wel een reukje aan de zaak (alleen op tv schuld toegegeven = duidelijke intimidatie). Aan de ene kant keur ik dergelijke diplomatieke acties goedmaar aan de andere kant is het pure inmenging in een buitenlands rechtstelsel, iets wat wij ook niet zouden tolereren. Kan iemand anders zijn/haar mening daarover zeggen en toelichten aub
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Je hebt wel gelijk Strop.
Zoals jij zegt is het probleem hier inderdaad dat de zogezegde bekentenissen op tv, geïntimideerd zijn (met zelfs martelingen). Men weet ook dat in Saoedi-Arabië zulke praktijken couranter zijn dan hier. België zou inderdaad de autonomie van buitenlandse rechtbanken moeten respecteren maar sommige gevallen kan de diplomatie een rechtvaardigere oplossing vinden. Denk maar eens aan de journalisten die waren gevangen genomen in Laos |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Idd, en zo zal het wel altijd iets tweeslachtigs blijven zeker.
Zoals alles in de internationale politiek denk ik. Diplomatie is zo verfijnd dat de grens tussen onderhandelen en inmengen zo klein is dat buitenstaanders (zoals ik) nooit alles kunnen begrijpen en/of overzien.
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Daar heb je ook gelijk in Twocount
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat Prins charles druk op de saoedis kan leggen kan ik begrijpen, maar wat kan Flip nu van druk geven om die gevangenen vrij te krijgen??
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Leve de Koning! Leve de Prins! Leve ons Vorstenhuis en zijn Minzame Leden! Leve België! Tararara....... 8) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Ik durf te wedden dat die Saudi's een hoop Minimi's in ruil cadeau krijgen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De inbreng van die prinsen is louter symbolisch, in werkelijkheid zijn ze te stom om voor de duvel te dansen. Maar goed, Saoudi Arabië is een achterlijk land met achterlijke wetten dus is het niet verwonderlijk dat onze prinsen op dezelfde golflengte zitten als de Saoudi's. Raf Schryvens heeft zijn vrijheid vooral aan zichzelf te danken: hij heeft het spel van de Saoudi's gewillig meegespeeld en alles gezegd (zelfs voor tv) wat ze graag wilden horen. Het is hij die ook een gratieverzoek heeft ingediend aan de Saoudische koning. Een gratie die nu, uiteindelijk, aanvaard werd. Ik vraag me trouwens af of Raf Schryvens wel in staat is om vrijuit te spreken, zelfs nu hij hier in België is. Misschien moeten we enkele jaren wachten vooraleer we de werkelijke toedracht te horen krijgen. Vergeet ook niet dat Raf hoogstwaarschijnlijk onschuldig is, laat staan dat de aanslag gepleegd werd door fundamentalisten. De Saoudische overheid wilde de acties van die fundamentalisten in de doofpot stoppen, iets wat ze nu niet meer kan doen want het is ondertussen dweilen met de kraan open. Een essentieel onderdeel in uw berichtje heeft u vergeten te vermelden: Namelijk de rol die Louis Michel in Saudi Arabië speelde. Saoudi Arabië is de belangrijkste afnemer van Belgisch, en meer bepaald Luiks wapentuig. Dit verklaart waarom de onderhandelingen zo 'vertrouwelijk' waren. Wat is de werkelijke prijs die we betaald hebben?
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Indien u het zaakje in die context bekijkt, dan zou het best kunnnen dat Raf de zondebok was die ze zochten (om de echte daders in te dekken?).
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote="Pat"]
Citaat:
De inbreng van die prinsen is louter symbolisch, in werkelijkheid zijn ze te stom om voor de duvel te dansen. Maar goed, Saoudi Arabië is een achterlijk land met achterlijke wetten dus is het niet verwonderlijk dat onze prinsen op dezelfde golflengte zitten als de Saoudi's. Raf Schryvens heeft zijn vrijheid vooral aan zichzelf te danken: hij heeft het spel van de Saoudi's gewillig meegespeeld en alles gezegd (zelfs voor tv) wat ze graag wilden horen. Het is hij die ook een gratieverzoek heeft ingediend aan de Saoudische koning. Een gratie die nu, uiteindelijk, aanvaard werd. Ik vraag me trouwens af of Raf Schryvens wel in staat is om vrijuit te spreken, zelfs nu hij hier in België is. Misschien moeten we enkele jaren wachten vooraleer we de werkelijke toedracht te horen krijgen. Vergeet ook niet dat Raf hoogstwaarschijnlijk onschuldig is, laat staan dat de aanslag gepleegd werd door fundamentalisten. De Saoudische overheid wilde de acties van die fundamentalisten in de doofpot stoppen, iets wat ze nu niet meer kan doen want het is ondertussen dweilen met de kraan open. Een essentieel onderdeel in uw berichtje heeft u vergeten te vermelden: Namelijk de rol die Louis Michel in Saudi Arabië speelde. Saoudi Arabië is de belangrijkste afnemer van Belgisch, en meer bepaald Luiks wapentuig. Dit verklaart waarom de onderhandelingen zo 'vertrouwelijk' waren. Wat is de werkelijke prijs die we betaald hebben?[/quote] Ik denk hoeveel hebben die Saoudies betaald? (P90) ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() ![]() En P90's in de handen van die moslimmekes ... dat zegt weer eens vanalles over Michel ![]()
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() bij prins Charles zal het hem werkelijk om het "gewicht" dat hij in de schaal werpt te doen geweest zijn........
maar bij de Fluppe zal het eerder een andere reden geweest zijn.... als die ten tonele verschijnt in dat kostuum inclusief hoed die hij ophad bij de terugkeer naar de aarde van kosmonout De Winne dan zullen ze daar in Saoudië gedacht hebben dat het om ne "gevaarlijke zot" ging en dat het misschien besmettelijk was en 't ja sé dan geeft ge toe om der zo rap mogelijk vanaf te zijn..... ![]()