Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten minderjarige moordenaars berecht en gestraft worden als volwassenen?
Nee. 4 14,29%
Ja, maar enkel als ze 16+ zijn. 9 32,14%
Ja. 15 53,57%
Geen mening. 0 0%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2006, 14:53   #1
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard Minderjarige moordenaars

Moeten minderjarige moordernaars bestraft worden als volwassenen?

Het komt vaken en vaker voor dat minderjarig crapuul iemand vermoord om een futuliteit, zoals een GSM of een MP3 speler. Deze jongeren beseffen volgens mij zeer goed dat wat ze doen, afschuwelijk is. Dit houdt hen echter niet tegen. Minderjarige moordenaars worden veel te licht gestraft voor gruwelijke feiten als moord.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 15:13   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Vanaf 16 weten ze goed genoeg wat ze bezig zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 15:22   #3
camaris
Schepen

Standaard

Inderdaad, of ze behoren in ieder geval te weten waar ze mee bezig zijn.
camaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 15:42   #4
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Moeten minderjarige moordernaars bestraft worden als volwassenen?

Het komt vaken en vaker voor dat minderjarig crapuul iemand vermoord om een futuliteit, zoals een GSM of een MP3 speler. Deze jongeren beseffen volgens mij zeer goed dat wat ze doen, afschuwelijk is. Dit houdt hen echter niet tegen. Minderjarige moordenaars worden veel te licht gestraft voor gruwelijke feiten als moord.
soms ook zijn de daders meerderjarig en geeft een minderjarige de feiten toe, wetende dat hij toch niet zwaar gestraft kan worden.Enkel wint hij bij z'n veroordelingetje een status als "caïd", wat positief is voor z'n verdere loopbaan als beroepsmisdadiger.Tevens kan hij in zijn gesticht interressante mensen zoals hemzelf ontmoeten, met het oog op een latere samenwerking, en wat praktische professionele truukjes leren.Scholing perfectioneren, in feite...op kosten van de Staat, en al die domme Belgen...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 15:43   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Nu stelt de poll een ondergrens van 16 voor.
Maar waarom geen 12?
Dit is de leeftijd waarop volgens de meeste monotheïstische religies van kinderen volwassenen maken-plechtige communie- als voorbeeld.

Ikzelf ben voorstander van een regelgeving gebaseerd op gezond verstand, niet op stoffige regels die ooit eens goed leken.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 15:47   #6
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nu stelt de poll een ondergrens van 16 voor.
Maar waarom geen 12?
Dit is de leeftijd waarop volgens de meeste monotheïstische religies van kinderen volwassenen maken-plechtige communie- als voorbeeld.

Ikzelf ben voorstander van een regelgeving gebaseerd op gezond verstand, niet op stoffige regels die ooit eens goed leken.
16 jaar ondergrens, voor alles, zowel strafrechterlijk als voor burgerrechten zoals stemplicht.
Ook Vormsels e.d. mogen verplaatst worden naar 16 jaar, gelukkig zijn er al parochies waar dat gebeurt, want als ge 12 jaar zijt kent ge nog van de wereld niet...
Oud 24 juni 2006, 16:18   #7
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ja, want als je doelbewust iemand vermoord voor een hebbeding, is je leeftijd niet meer belangrijk.
Als men dit als minderjarige al doet en men wordt er bijna niet voor gestraft, wat gaat men dan als volwassene niet aanrichten? Ik geloof nooit dat een koelbloedige moordenaar, ongeacht zijn leeftijd nog in de maatschappij mag gelost worden.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 16:33   #8
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Niemand moet gestraft worden.
Sadisten...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 22:33   #9
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Sadisten...
moorden is cool, hé, Bhairav?Om lekker de goegemeente mee te pesten! Die stomme klootzakken, er van tijd eens éne kapotmaken is goe voor hun mentaal te breken.Lekker!...8)
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 23:03   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
16 jaar ondergrens, voor alles, zowel strafrechterlijk

In Engeland dachten ze daar anders over na de moord op de kleine Jimmy Bulger.
De twee moordenaars van amper 10-12 jaar (dacht ik) werden streng gestraft.

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 juni 2006 om 23:04.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 23:14   #11
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
moorden is cool, hé, Bhairav?Om lekker de goegemeente mee te pesten! Die stomme klootzakken, er van tijd eens éne kapotmaken is goe voor hun mentaal te breken.Lekker!...8)
Oud 24 juni 2006, 23:19   #12
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

veel mensen met frustraties op deze forum =p
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 00:32   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In Engeland dachten ze daar anders over na de moord op de kleine Jimmy Bulger.
De twee moordenaars van amper 10-12 jaar (dacht ik) werden streng gestraft.
Als je de grens voor uithandengeving op 16 jaar legt, betekent dat niet dat je jongere kinderen niet kunt straffen.

Het is niet omdat je een moord kunt plegen dat je daarom volwassen bent.
Het is niet omdat je een moord kunt plegen dat de beste optie 'straffen als een volwassene' is.

Kleine kinderen kunnen iemand dood maken zonder te beseffen wat ze doen. Ook al wat oudere kinderen kunnen gewelddadig worden zonder te kunnen inschatten wat de gevolgen zijn. Maar zelfs als kinderen maar al te goed beseffen wat de gevolgen zijn én het zelfs geheel opzettelijk gedaan heeft, denk ik niet dat het wenselijk is om jonge kinderen te bestraffen als volwassenen (i.e. in een gevangenisregime als dat van volwassenen), laat staan dat het wenselijk is ze in de reguliere gevangenis te steken.
Een 12-jarige tussen 50-jarige mannen?
Kom aan
Oud 25 juni 2006, 07:00   #14
The B@ron
Burger

The B@ron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Als je de grens voor uithandengeving op 16 jaar legt, betekent dat niet dat je jongere kinderen niet kunt straffen.
Het is niet omdat je een moord kunt plegen dat je daarom volwassen bent.
Het is niet omdat je een moord kunt plegen dat de beste optie 'straffen als een volwassene' is.
Kleine kinderen kunnen iemand dood maken zonder te beseffen wat ze doen. Ook al wat oudere kinderen kunnen gewelddadig worden zonder te kunnen inschatten wat de gevolgen zijn. Maar zelfs als kinderen maar al te goed beseffen wat de gevolgen zijn én het zelfs geheel opzettelijk gedaan heeft, denk ik niet dat het wenselijk is om jonge kinderen te bestraffen als volwassenen (i.e. in een gevangenisregime als dat van volwassenen), laat staan dat het wenselijk is ze in de reguliere gevangenis te steken.
Een 12-jarige tussen 50-jarige mannen?
Kom aan
Ik snap niet waarom er zo'n heisa gemaakt wordt over bv. de doodstraf voor minderjarigen. Een paar jaar geleden was er een zaak in de USA waarbij een meisjesbende had ingebroken bij een bejaarde vrouw. Eentje van 14 vond het blijkbaar leuk om de dame een scherp potlood in haar oor te rammen, met alle gevolgen van dien. Gevolg : de doodstraf en gejammer in de progressieve middens ginder en hier. Nu ga je mij toch niet vertellen dat iemand van 14 niet weet dat, als je een scherp voorwerp in iemands hersens klopt, die daar niet aan sterft ?
Oud 25 juni 2006, 07:13   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The B@ron Bekijk bericht
Ik snap niet waarom er zo'n heisa gemaakt wordt over bv. de doodstraf voor minderjarigen. Een paar jaar geleden was er een zaak in de USA waarbij een meisjesbende had ingebroken bij een bejaarde vrouw. Eentje van 14 vond het blijkbaar leuk om de dame een scherp potlood in haar oor te rammen, met alle gevolgen van dien. Gevolg : de doodstraf en gejammer in de progressieve middens ginder en hier. Nu ga je mij toch niet vertellen dat iemand van 14 niet weet dat, als je een scherp voorwerp in iemands hersens klopt, die daar niet aan sterft ?
en zo verleg je een discussie over hoe je minderjarige moordenaars aanpakt naar een discussie over de doodstraf
Oud 25 juni 2006, 07:23   #16
The B@ron
Burger

The B@ron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
en zo verleg je een discussie over hoe je minderjarige moordenaars aanpakt naar een discussie over de doodstraf
Neen. Minderjarige moordenaars = zelfde straf als meerderjarige = doodstraf.
Oud 25 juni 2006, 07:36   #17
Bhairav

Standaard

Ik durf wedden dat zo'n meningen hebben u een kick geven.
Oud 25 juni 2006, 07:36   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The B@ron Bekijk bericht
Neen. Minderjarige moordenaars = zelfde straf als meerderjarige = doodstraf.
Doodstraf staat niet in mijn straffenlijstje, en ook niet in dat van ons rechtssysteem. ik ben dus tegen de doodstraf, laat staan doodstraf voor kinderen.
het is echter zinloos hier een discussie over doodstraf te willen voeren, daar bestaan andere topics voor.
Oud 25 juni 2006, 08:48   #19
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Vanaf wanneer kun je verantwoordelijk worden gesteld voor je eigen daden???
Dat is een vraag die veel mensen nu bezig houd.
Het word steeds duidelijker dat jongeren compleet het noorden kwijt zijn. waarden zoals respect en dicipline zijn vage begrippen voor een groot deel van de jongeren.
Ik wil niet zeggen dat het vroeger allemaal zoveel beter was maar een bepaalde vorm van respect en dicipline moet er toch wel zijn en dat vinden we helaas niet meer terug bij veel jongeren.
Natuurlijk zijn er een pak factoren die hier een rol in spelen maar niettemin zijn jongeren in staat om goed te kunnen oordelen.

Ik vind dat de invoering van de doodstraf een noodzakelijk kwaad is geworden. De samenleving is een beetje ontspoort inzake de criminaliteit en barbaars en zinloos geweld. verdraagzaamheid is er niet meer.
En we kunnen onze kop in het zand steken en doen alsof het niet zo erg is en alles op zijn beloopje laten of we kunnen wel degelijk iets doen aan deze problematiek
en een belangrijk punt is om criminaliteit en zinloos geweld ook echt te straffen. ook moeten we een signaal geven aan de samenleving dat iedereen wel degelijk een rechtvaardige straf krijgt bij zulke feiten.
auotochtoon of allochtoon dat maakt mij geen reet uit. wie iemand vermoord verdient de doodstraf en al zeker voro zulke banale zaken als een mp3 speler of als iemand een groep jongeren wilt bedaren.
en als deze daders jongeren zijn dan maakt voor mij dit geen bal uit om een rechtvaardige straf te geven.

ik pleit er dan ook voor om jongeren dezelfde straffen te geven als volwassenen voor dezelfde feiten maar met dit verschil dat de doodstraf pas op hun 18de kan worden voltrokken in het ergste geval.
en dat deze jongeren tot hun 18de in jongeren gevangenissen blijven en dan pas verhuizen naar de grote gevangenissen.
en ik pleit voor een 0 tolerantie voor zinloos geweld, verkrachting en moord.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 14:22   #20
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Sadisten...
was da weer voor zever? Gij zoekt boel vriendje
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be