![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Om uw logica te volgen:
voor decentralisatie en seperatisme moeten er referenda worden gehouden. Voor andere niet. Dus, volgende diezelfde logica, moest er geen referendum komen over het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden maar wel over België.
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We volgen trouwens de logica van Tantist. Vergis u niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Deel twee bestaat er in dat de Verenigde Nederlanden in 1815 gelegitimeerd werden door zowel de geschiedenis als door het Congres van Wenen. De Nederlanden zijn de basis van al de institutionele kwesties tussen Duitsland en Frankrijk. En bovendien is het de enige constructie die zonder geweld tot stand kwam, wat zijn legitimiteit enorm verhoogt. Drie redenen, Patriot!
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
U beweert dus dat een staat die aan de onderhandelingstafel tot stand kwam, en waar Belgen (of Zuid-Nederlanders om het bij u terminologie te houden) niets over te zeggen hadden, volstrekt legitiem is, en België dat door een volksopstand tot stand kwam absoluut niet? Waar bent u mee bezig? Laatst gewijzigd door Patriot! : 28 juni 2006 om 14:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U lijkt volstrekt arbitraite criteria te gebruiken om legitimeit te bewijzen.
Laatst gewijzigd door Patriot! : 28 juni 2006 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tantist, is Griekenland een illegale staat?
Doorheen de gehele geschiedenis geen staatkundige eenheid (tenzij onder vreemde bezetters), tot stand gekomen door gewapende opstand en tot overmaat van ramp... niet gelegitimeerd door Metternich. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers: Kreeg in 1815 de ultieme legitimatie van het Congres van Wenen, was gelegitimeerd door de geschiedenis (ik gebruik uw schimmige definitie hiervan) en niet het product van een gewelddadige opstand. Misschien Tsjechië, Hongarije, Slovakije,... terug bij Oostenrijk voegen en dan na 10 jaar een referendum doen? IK ben er niet voor, maar u, volgens uw vreemde logica, blijkbaar wel. Laatst gewijzigd door Patriot! : 28 juni 2006 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Maar goed, Wenen kende de Zuidelijke Nederlanden dan maar toe aan Willem I, net als de Noordelijke (vergeet de Bataafse Republiek en het koninkrijk Holland niet, dus zo evident was dit niet), aan wiens vader de Statisten in 1789 aansluiting kwamen vragen en die bovendien gecompenseerd moest worden voor het verlies van de Nassause erflanden en Fulda. Die amalgamatie gebeurde zonder geweld. Wat er in de rest van de wereld gebeurt, hebben wij geen zaken mee. We kunnen hoogstens democratische referenda toejuichen zoals in Montenegro, Quebec, Catalonië en ja, Italië. Laat ons hopen dat ze snel in de Nederlanden ingevoerd worden ook...
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Dat lijkt me eerder op u van toepassing, ma bon...
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien, het Congres van Wenen was helemaal geen revolutie, maar een conferentie van de grote staten in Europa (enkele mensen dus) waar de Belgen helemaal niet bij betrokken waren. Kom nu nog maar eens af met referenda... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() In 1789 was België ook al eens onafhankelijk door een revolutie.
Een revolutie is m.i. nog altijd 100 keer democratischer dan een politiek verdrag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doorheen de gehele geschiedenis geen staatkundige eenheid (tenzij onder vreemde bezetters), tot stand gekomen door gewapende opstand en tot overmaat van ramp... niet gelegitimeerd door Metternich (die was er zelfs nog niet in 1776 ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Patriot! : 28 juni 2006 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Patriot! : 28 juni 2006 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tantist, antwoord trouwens eens op de vraag. Het Habsburgse Rijk voldoet aan uw drie krankzinnige criteria.
Laatst gewijzigd door Patriot! : 28 juni 2006 om 16:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Tantist is gaan lopen. Ik kan dat begrijpen. Hier wordt ie met de grond gelijk gemaakt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn criterium voor de legitimiteit van een Staat anno 2006 is nochtans simpel: is de staat op dit moment door de bevolking gewild, ja of neen?
Het is u die er het congres van Wenen en de wil van de geschiedenis bijsleurt... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alle staten die niet uitdrukkelijk door hun burgers goedgekeurd zijn, zijn illegitiem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan afkomt met volgende drie criteria om een staat te legitimeren: 1. Congres van Wenen (vallen af: alle landen die het Congres liever niet zag, zoals Duitsland, Italië, Hongarije,...) 2. De gewildheid door de geschiedenis (wat is dat in godsnaam? ![]() 3. Geweldloosheid van de oprichting (vallen af: alle landen die tot stand kwamen door revoluties en volksopstanden) |
|
![]() |
![]() |