![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() PLANKTONSTERFTE DOOR OPWARMING AARDE
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* In de eilandengroep van de Seychellen, in de Indische Oceaan, bedreigen massa's dood plankton het zeeleven. Volgens de regering van de Seychellen sterft het plankton af door het warme zeewater als gevolg van de opwarming van de Aarde. Het rottende plankton onttrekt zuurstof aan het water waardoor het andere zeeleven stikt. De eerste dode vissen en zeekomkommers zijn al gesignaleerd. Bovendien bevordert het dode plankton de groei van algen die het water groen kleuren. Voor het levensbelangrijke toerisme op de Seychellen is dat een bedreiging. Bron: VRT-teletekst |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor hetzelfde geld is het een red-tide fenomeen dat volledig natuurlijk plaatsvind:
http://www.marinelab.sarasota.fl.us/...WREDTIDE.phtml Ik weet daar heel toevallig vanaf omdat ik alergisch ben aan red tide en ben gaan zwemmen terwijl er wat ronddreef.
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Want dat gebeurt er nu. Zijn er alternatieven? Laat maar komen. Zolang er maar iets aan gedaan wordt. Waar zijn die alternatieven? Laisser-faire, dat zijn de alternatieven... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik dnk dat energiebesparing het magische woord is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Energiebesparing, samen met WKK, groene energie (windmolens, waterkracht...), A-label-toestellen... Alle beetjes helpen. En NEEN, dan moeten we niet in de avond met kaarslicht zitten kaartspelen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar de grote multinationals (ja hoor, de grote duivel zelf ) mee bezig zijn is het serieuze werk, namelijk het zoeken naar échte alternatieven. En het lukt ook, want zo bestaan reeds alternatieve producten zoals de hybride auto en dergelijke. Ze zijn ook zwaar aan het investeren om energiebronnen te ontdekken die met quasi dezelfde financiele middelen als petroleum zou kunnen worden gebruikt, want tot op heden zijn de alternatieve energiebronnen niet efficiënt en/of heel erg duur. Ik vertrouw erop dat er automatisch een overgang zal zijn, gezien de oliereserves wereldwijd zowiezo aan het verdwijnen zijn. Het is ook belangrijk om kernenergie niet te snel af te schrijven. Dat was weer zo'n domme agalev-verhaal. Maar volgens mij zullen er op de kritische momenten amendementen worden ingevoerd om toch met de kerncentrales verder te werken, because broodnodig. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
30% ![]() ![]() Dat is dus al de helft van de kernenergie dat we niet meer nodig hebben door 1 enkel middeltje uit mijn resem van voorstellen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik had het eigenlijk niet over alternatieve energiebronnen. Dat is ook interessant, maar veel te veel praktische problemen. Ik doelde eigenlijk op een efficientere besparing op de energie die nu gebruikt wordt, volgens mij kan daar veel efficienter mee omgegaan worden, zonder al te veel grote veranderingen. Daarenboven heeft het enkele grote voordelen; energiebesparing is ook economisch en sociaal perfect te verdedigen, en daarom makkelijker te verkopen aan de bevolking. Met enegriebesparing doel ik niet alleen op de energiesector op zich, ik bedoel het elimineren van overbodige activiteiten; het voorkomen van fouten of dubbel werk (gsm masten) dat is ook energiebesparen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ronnie Belmans hoogleraar elektrotechniek, over de geplande uitstap uit kernenergie "Het is de meest ecologische elektriciteitsproductie, heeft geen koolstofdioxide-uitstoot en een centrale als die in Doel produceert 1 kubieke meter afval per jaar. Als we in Doel de twee kleine centrales door één grote vervangen, hebben we geen grond opgesoupeerd, hebben we geen madammen het gezicht belemmerd en we halen met de vingers in de neusgaten de kyotonorm. De Zweden hebben hun uitstapscenario opgedoekt na de sluiting van één centrale, en Zwitserland komt ook al van zijn uitstapregeling terug. En in Finland, waar ze ook uitstapplannen hadden, willen ze nu een nieuwe kerncentrale bouwen. Misschien moeten we in België eens over de beslissing nadenken voor het zover is." Knack |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
WKK is eigenlijk ook een soort besparing. En inderdaad, wij zijn veel te verspilzuchtig. Dit heeft Dua ook al ettelijke keren aangehaald. Een progressieve elektriciteitsfactuur kan daar een oplossing aan bieden (mijn mening). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Dat één Doel centrale 1 kubieke radioactief afval per jaar produceert is dus niet waar hé, hij heeft het alleen over de brandstofstaven, het zeer zwaar radioactief afval, maar verzwijgt het midden en licht radioactief afval, wat minstens enkele tientallen ton is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij opviel is dat al die landen toch maar terug naar kernenergie stappen. Dat spreekt toch boekdelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Argumenten zijn er langs beide kanten, zowel pro als contra. Ik reken mezelf bij de contra-zijde, voornamelijk vanwege het enorme afvalprobleem. Het is misschien maar 1 m³ afval per jaar, maar de verwerking en de stockage van die éne kubieke meter voor de volgende 10.000 jaar is wél een kostelijke grap. Maar wat anderen doen, is geen argument. Er zijn genoeg ex-democratische landen, maar daarom gaan we toch ook niet de democratie laten vallen?
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De direkte oorzaak durft wél verschillen. Vele red tides zijn een gevolg van een stijging in de hoeveelheid voedingsstoffen (nitraten en fostaten) en optimale groeicondities. Deze komen voornamelijk voor in de late lente en de zomer, omdat zowel qua licht als qua temperatuur de omstandigheden het beste zijn. De stijging in nutriënten kan het gevolg zijn van een continue instroom vanwege menselijke activiteiten, of een plotse instroom vanwege een overstroming hogerop, die redelijk wat vruchtbare aarde in het water brengt. Dit kan echter niet het geval zijn rond de Seychellen. Het klimaat is daar immers zeer constant, en de impact van de menselijke activiteiten is beperkt. De eilanden liggen immers midden in de Indische oceaan, waardoor eventuele menselijke afvoer onmiddellijk zo verdund wordt dat de concentraties aan nitraat en fosfaat nooit zo hoog kunnen worden dat ze een bloei veroorzaken. Door het zeer constante karakter van het klimaat aan de evenaar, zijn de meeste soorten daar zo geëvolueerd dat ze optimaal functioneren binnen de limieten van het klimaat daar. Zoals overal geldt hier immers ook : "a jack of all is a master of none", of anders gezegd : het is onmogelijk om de beste te zijn op elk gebied. Organismen gaan dus ofwel redelijk functioneren bij uiteenlopende temperaturen, of juist heel goed bij één bepaalde (sterk vereenvoudigd). Bij biologische processen geldt trouwens doorgaans ook dat de optimale temperatuur zeer dicht bij de maximale temperatuur ligt. Bij organismen in de evenaarszone kan een kleine stijging in temperatuur zeer ingrijpende gevolgen hebben. Hoewel ze gebaseerd zijn op hetzelfde principe, zijn de achterliggende oorzaken bij een red tide en het fenomeen van planktonsterfte aan de evenaar toch wel verschillend. Het artikel is dus een nieuwe observatie in de reeks van klimaatsveranderingen en verschuivingen die we de laatste 50 jaar al gedocumenteerd hebben. Met vriendelijke groeten http://www.africanholidays.nl/seychellenstat.asp : klimaatstabellen
![]() |