![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De New Economics Foundation is een leidende think-tank die befaamd is voor zijn werk over back-to-basics economie. De NEF brengt economie terug tot waar het echt over gaat: hoe gelukkig worden mensen (output) voor een gegeven input van economische middelen?
NEF: http://www.neweconomics.org/gen/ Eerder al had de NEF een controversieel rapport gepubliceerd waaruit bleek dat "economische groei" - de fetish van alle liberalo-communisten en andere kapitalisten - absoluut geen goede remedie is om armoede tegen te gaan en om geluk te creëeren. Vandaag pakt de NEF uit met een fel bediscussieerde Globale Index van het Geluk. "Happy Planet Index": http://www.happyplanetindex.org/ http://www.neweconomics.org/gen/uk10...dex120706.aspx Het kleine eilandje Vanuatu in de Stille Zuidzee is het gelukkigst. De grote industriële landen scoren zeer laag, en redelijk ontwikkelde landen in Latijns-Amerika scoren gemiddeld het hoogst. Het doel van elke economie moet zijn het algemeen geluk te verhogen. Lees de tekst, zeer interessant. Tiny island of Vanuatu ranked as happiest place Switzerland tops in Europe; Central America has highest average score ![]() ![]() ![]() SINGAPORE - The tiny nation of Vanuatu, one of the “happy isles of Oceania,” has topped a new index that measures quality of life against environmental impact, with industrial countries, perhaps unsurprisingly, faring badly. The UK-based New Economics Foundation aimed to measure the environmental efficiency of global progress with its “Happy Planet Index” report, which it said painted a different order of world wealth but showed all countries could do better. “The Happy Planet Index strips the view of the economy back to its absolute basics: what we put in (resources), and what comes out (human lives of different length and happiness),” the NEF said. The Group of Eight, an unofficial forum of the heads of leading industrialized nations meeting on July 15-17, failed to make the top 50. Host Russia came in at 172 in the 178-nation survey, with the United States at 150 and the UK at number 108. Counter-intuitive The NEF, an independent group that did the index jointly with UK-based green campaign group Friends of the Earth, said the report showed high levels of resource consumption do not reliably produce high levels of well-being. ![]() Vanuatu Islands Business via AP file A man, with vines strapped to his ankles, leaps from a bamboo tower on Vanuatu, part of a centuries-old tradition whereby men and boys of Pentecost Island have proven their manhood by leaping from 80-foot bamboo towers to be brought up a few inches short of the ground.“The order of nations that emerges may seem counter-intuitive. But this is because policy makers have been led astray by abstract mathematical models of the economy that bear little relation to the real world,” said NEF’s policy director Andrew Simms. NEF said Central America was the region with the highest average score, combining good life expectancy of 70 years with an ecological footprint below its globally fair share, while island nations scored above average and Switzerland came top in Europe. Out of Asian nations Vietnam came highest at number 12 and Singapore was ranked lowest at 131. African countries made up seven of the bottom 10, with Zimbabwe coming last. Vanuatu is part of a vast sprawling Pacific archipelago described as “the happy isles of Oceania” by author Paul Theroux. The full Happy Planet Index is available at http://www.happyplanetindex.org/ Copyright 2006 Reuters Limited. All rights reserved. Republication or redistribution of Reuters content is expressly prohibited without the prior written consent of Reuters. ======= Dus, PVV'ers, libcoms en andere kapitalisten - jullie systeem heeft absoluut geen credibiliteit. Al jullie streefdoelen resulteren in ongelukkige, kleine, ambetante, hebzuchtige mensjes. De grote culturen van deze planeet, die het leven ten volste begrijpen, zijn dus niet de geïndustrialiseerde landen van Europa of Amerika. Dit rapport toont aan dat het GeVLD tot ongeluk in miserie leidt. BELGIË STAAT OP DE 79e PLAATS. Niet slecht voor een geïndustrialiseerd land. Landen die gelukkiger zijn dan België: Vanuatu Colombia Costa Rica Dominica Panama Cuba Honduras Guatemala El Salvador Saint Vincent and the Grenadines Saint Lucia Vietnam Bhutan Samoa (Western) Sri Lanka Antigua and Barbuda Philippines Nicaragua Kyrgyzstan Solomon Islands Tunisia São Tomé and Principe Indonesia Tonga Tajikistan Venezuela Dominican Republic Guyana Saint Kitts and Nevis Seychelles China Thailand Peru Suriname Yemen Fiji Morocco Mexico Maldives Malta Bangladesh Comoros Barbados Malaysia Palestine Cape Verde Argentina Timor-Leste Belize Trinidad and Tobago Chile Paraguay Jamaica Nepal Mauritius Mongolia Uruguay Ecuador Uzbekistan Grenada Austria India Brazil Iceland Switzerland Italy Iran Ghana Bolivia Netherlands Madagascar Cyprus Algeria Luxembourg Bahamas Papua New Guinea Burma Wat opvalt is dat vooral kleine eilandjes, Latijns-Amerikaanse landen, en Moslim-landen gelukkiger zijn dan Europa. De UK -- de droomplaats voor alle VLD'ers -- staat op de 108ste plaats. De UK is een zeer miserabel land. De USA -- de droomplaats voor alle PVV'ers -- is er nog slechter aan toe en rankt helemaal achteraan, op de 150ste plaats. De USA is een totale ramp. Een hel om te leven. Een van de meest mislukte landen ter wereld. Laatst gewijzigd door oliepiek : 12 juli 2006 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Er was toch een mondiaal kapitalisme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Laten we wel vermelden dat de factor Life Satisfaction in rekening wordt gebracht door het gemiddelde antwoord op de vraag "Bent u tevreden met uw leven?" te nemen. Het valt niet te ontkennen dat veel regeringen hun onderdanen willen overtuigen dat ze in het door hun geregeerde land veel meer reden tot geluk hebben dan elders en ze zullen hoe meer autoritair het regime is ook meer en meer de nadruk gaan leggen op de verdorvenheden van de wereld buiten het regime. Hier kan bij de burger de indruk ontstaan dat het inderdaad goed leven is, maar deze indruk is dan wel mogelijks ontstaan door misinformatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De reden waarom geindustrialiseerde landen zo laag scoren is omdat hun ecologische voetafdruk te groot is. Als je enkel kijkt naar de Life Satisfaction dan zie je dat de USA 7.4 scoort, een klein beetje beter dan België en even goed als Vanuatu. Laatst gewijzigd door Thomas- : 12 juli 2006 om 18:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik zie Noord-Korea niet vermeld!...
Moet toch normaal in de top tien staan... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Schieten nochthans regelmatig vuurwerk af...
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oostenrijk staat voor Zwitserland
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() Een erg opmerkelijke lijst; het eerste Europese land vindt men pas op plaats 40==>Malta
Gevolgd door Oostenrijk op 61 en Ijsland op 64. Raar dat Monaco er niet tussen staat. Marokko staat voor België en toch zit het hier vol met Marokkanen ![]() Ze willen ons pesten het kan niet anders!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Waar staan de Scandinavische landen? Die zouden toch heel hoog moeten scoren en zo, met al hun sociale zekerheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
voor de rest staan er vreemd genoeg geen Scandinavische landen in... Laatst gewijzigd door Kweepeer : 13 juli 2006 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik kan me vergissen maar ik denk dat IJsland qua sociaal stelsel eerder op het VK lijkt dan op pakweg Zweden?
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Cuba en China bevinden zich in de top...
Tja, er zullen altijd mensen zijn die zich graag laten platwalsen en geen vrije meningsuiting willen... Het is wel opvallend dat de meeste van die landen kunnen genieten van veel zon... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 14 juli 2006 om 12:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet dat de USA dat nog nooit heeft gedaan hé,de pot verwijt de ketel hé
![]()
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() ...
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 14 juli 2006 om 13:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Ik heb die Happy Planet Index even bekeken ttz de 'formule' ervan:
levensbevrediging x levensverwachting Laat ik 'levensverwachting' en 'ecological foodprint' even buiten beschouwing door aan te nemen dat ze min of meer in een correct cijfer kunnen worden weergegeven.ecological foodprint Met 'levensbevrediging' heb ik meer problemen omdat die factor zò subjectief is dat hij niet enkel verschilt van persoon tot persoon, maar bovendien per persoon wijzigt van dag tot dag. Een voorbeeld: Ik vraag aan persoon x die op dag 1 met het verkeerde been uit bed stapte om zijn levensbevrediging te waarderen op basis van: Zeer goed Goed Matig Slecht Zeer slecht De waardering van persoon x zal zich ergens situeren tussen tussen 'matig' en 'zeer slecht'. Ik stel dezelfde vraag aan dezelfde persoon. Op dag 2 is die persoon met het goede been uit bed gestapt. De waardering van persoon x zal zich ergens situeren tussen 'goed' en 'zeer goed'. Waar ik het moeilijk mee heb, is het feit dat de HPI wordt geprofileerd als resultaat van exacte wetenschap, terwijl men factoren gebruikt uit wetenschappen die daar niets mee van doen hebben. In dit geval situeert de levensbevrediging zich in de psychologie en de sociale wetenschappen en dat zijn nu niet direct exacte wetenschappen. Daar wordt in de voorstelling van deze index op gewezen, maar eerder als een polemische truc om critici te snel af te zijn. Bovendien staan in die lijst sommige landen op bepaalde plaatsen, die op zich al ernstige vragen oproepen. Het voorbeeld van Palestina werd hier aangehaald. Als bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk beter wil scoren - laat ons zeggen met als doel één plaats boven Palestina te komen - moet het dan een politiek voeren ten einde eenzelfde sfeer als in Palestine te scheppen. Gaan mensen in het UK dan een grotere levensbevrediging hebben? Ik durf het te betwijfelen. Sorry, hoor, maar ik vind deze index niet echt geloofwaardig en dus al zeker niet relevant.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 14 juli 2006 om 13:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Zou het nu in Colombia - tweede op de lijst - nu echt zo goed zijn?
Citaat:
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colombi...lijke_indeling Laatst gewijzigd door Chipie : 14 juli 2006 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Toevallig lees ik in DS van vandaag over nummer 15 van de lijst:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Chipie : 14 juli 2006 om 21:17. |
|
![]() |