![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Berichten: 1.431
|
![]() Hongerstaking loont
Het staat nog niet vooraan in het nieuws, maar de hongerstaking van uitgewezen Afghaanse asielzoekers is een voorbeeld dat navolging krijgt. In het Klein Kasteeltje in Brussel zijn gisteren 17 Iraniërs van wie de asielaanvraag werd geweigerd een tijd lang in hongerstaking gegaan. Een woordvoerder: "Wij zijn hier al drie jaar en willen niet meer terug naar Iran. Wij willen een herziening van ons dossier. Als de Afghanen in de kerk van Elsene uitstel kregen, waarom wij dan niet?" Gisteren zou ook een Pakistaanse hongerstaker in Zaventem op een vliegtuig naar zijn thuisland worden gezet, maar dat kon na hevig verzet niet doorgaan. De man werd dan maar overgebracht naar een gesloten asielcentrum in Brugge. Het was te verwachten dat de actie van de Afghanen én de toegevingen van Dewael inspirerend zouden werken. De Iraanse asielzoekers in het Klein Kasteeltje dreigen met hardere acties: "We hebben voorlopig afgezien van een hongerstaking. We houden nu onze kamers bezet, maar als het moet, bezetten we ook een kerk. We hebben al de nodige contacten." Aan dat laatste hoeft niet getwijfeld te worden. Een legertje advocaten en de goed georganiseerde asiellobby zullen hun wel duidelijk maken hoe ze het aan boord moeten leggen. Voor zover ze dat zelf nog niet zouden weten. We weten allemaal hoe soepel er in dit land wordt omgesprongen met regularisaties. www.vlaamsblok.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 28 april 2003
Locatie: Gent, Vlaanderen
Berichten: 334
|
![]() Is er iemand al opgevallen dat het steeds om een kerk gaat. Het zou toevallig wel kunnen, maar ik schat de kans klein dat die Afghanen en Iraniërs allemaal Christenen zijn.
Ik weet niet welke conclusies ik hieruit mag/kan trekken. En net zoals de regel is niet met terroristen te onderhandelen zou men ook niet met mensen die chantage ed. plegen moeten praten. Wat hun motieven ook zijn.
__________________
Vliegt den Blauwvoet, Storm op zee Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen. Geen Vlaams geld meer voor Wallonië |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
|
![]() Er zijn ook 3 chileense asielzoekers die in hongerstaking zijn gegaan! Die domme kloot van ne dewael heeft de doos van pandora geopend! Wie zal ze terug dicht krijgen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 28 april 2003
Locatie: Gent, Vlaanderen
Berichten: 334
|
![]() Gewoon laten doen... . Ze kiezen zelf voor een hongerstaking, laten we hun rechten respecteren en laat ze honger lijden hee, dan stoppen ze vanzelf wel. Of omdat ze er geen graten in zien of door de natuur zelf. Lang hou je dat toch niet vol als niemand naar je luistert.
__________________
Vliegt den Blauwvoet, Storm op zee Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen. Geen Vlaams geld meer voor Wallonië |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
One World, One Dream, One Everything |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 34
|
![]() Citaat:
Bij de arabieren bestaat ook een systeem dat zijn oorsprong vindt in de woestijn. Zelfs de ergste vijand moet worden opgevangen en geholpen
__________________
de linkerkant is de rechterkant aan de overzijde van de tafel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
__________________
One World, One Dream, One Everything |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 34
|
![]() Citaat:
Dus ik denk dat aangezien er nog maar een paar decenia moskeeën zijn in België, ze dat niet durven wagen om in een moskee te kruipen (of in een synagoge ![]() Maar ehm dat is maar een gokje ...
__________________
de linkerkant is de rechterkant aan de overzijde van de tafel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Partijlid
Geregistreerd: 31 augustus 2003
Berichten: 208
|
![]() Wel, dat het hier altijd om kerken gaat en niet om moskees is simpel uit te leggen, er zijn namelijk twee redenen :
1) Als ze in moskees gaan zitten moeten ze hun schoenen uit doen wat twee nadelen heeft : Geen zolen om de honger te verbijten en en plus, koude voeten !!! 2) Waar zou de vrouw en de dochter blijven? Die mogen daar niet binnen. Het leven kan simpel zijn.
__________________
LEVE BELGIE !!! - VIVE LA BELGIQUE !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
Misschien moeten we hier wel een weddenschap over organiseren? ![]() (in mijn vrije tijd ben ik gokverslaafde)
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Partijlid
Geregistreerd: 31 augustus 2003
Berichten: 208
|
![]() Maar voor 1 enkele keer deel ik de mening van de vlaamsgezinden : hongerstaken is chantage dat GEEN plaats mag krijgen in een democratische rechtststaat.
Dat het hier om kerken gaat heeft waarschijnlijk te maken met de symbolische betekenis, misschien ook wel in de hoop hulp te krijgen van de priester. De vergelijking met de doos van Pandora is zeer terecht en dus moet er een duidelijke, luide halt geroepen worden om paal en perk te stellen aan deze activiteiten.
__________________
LEVE BELGIE !!! - VIVE LA BELGIQUE !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
Dixit Bouazza. [size=1]Ik val in herhaling, ik weet het.[/size]
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 26 augustus 2003
Berichten: 17
|
![]() Het is gewoon het gegeven dat die "gedirigeerde" hongerstakers maar al te best weten dat, als ze zich verschansen in kerken ze niet met dwang zullen worden verwijderd door de overheid.
ps : heb je tijdens de Afghaanse aktie in die kerk gezien hoe enkele van die mensen tot allah aan het bidden waren op de achtergrond tijdens het filmen van de pers ? geen haan die erom kraaide ! persoonlijk vond ik het grof en ik denk niet dat ik in een moskee tot god of jesus zou moeten bidden zonder een kopje kleiner gemaakt te worden....
__________________
Integratie of segregatie ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
|
![]() Wist je dat de enige kopie van het akkoord van de Afghanen met de regering Dewael verscheurd is? De hongerstaking "loont". Mijn gat.
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
|
![]() Van de advocaat van de Afghanen.
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
|
![]() Dit ben ik ook net tegengekomen op Indymedia:
Wat de Afghanen gewonnen hebben by De juridische werkgroep van de Burenraad van Tuesday September 02, 2003 at 12:51 PM Wat de Afghanen gewonnen hebben, wat we verder moeten opvolgen. Een gemeenschappelijke strijd tegen de willekeur "Wij zijn verraden geweest door het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatslozen." De Afghanen startten hun drie weken durende hongerstaking uit wanhoop, ze voelden zich bedrogen door de asielprocedure, de principes van de Conventie van Genève vormen slechts een ver verweermiddel voor een administratie die geneigd is om asieldossiers af te handelen in termen van 'in- en uitstroom' van miserabele (en weinig respectabele) mensen. De manier waarop de Afghaanse aanvragen afgehandeld werden, brengt de onpartijdigheid van het Commissariaat sterk in diskrediet. Ondanks de feiten, beweerden de Commissaris en de Minister steeds dat de dossiers op individuele wijze afgehandeld werden. Nochtans zijn er officiële plaatsen waar de situatie heel anders voorgesteld wordt. Tijdens een informele bijeenkomst op 25 juli 2003 werd de repatriëring van de Afghanen voorbereid. Op deze vergadering waren aanwezig: vertegenwoordigers van verschillende Europese landen en afgevaardigden van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM, een organisatie die gespecialiseerd is in vrijwillige repatriëringen). Tijdens deze bijeenkomst werd de situatie van de Afghanen als volgt voorgesteld: de minister van binnenlandse zaken is begonnen met het afhandelen van de beslissingen, na een lange periode waarin de dossiers van de asielzoekers geblokkeerd werden. ("The Ministry of Interior has started handing out decisions after a long period of keeping the files of asylum-seekers on hold." Deze tekst is op de volgende site te raadplegen: http://www.belgium.iom.int <http://www.belgium.iom.int>) Het is hetzelfde gevoel van willekeur dat de spontane solidariteit van de buren van Elsene geprikkeld heeft. De democratische burenraden op de trappen van de kerk en de vele vormen van concrete steun hebben toegelaten dat het leven uiteindelijk kon overwinnen. In het tragische moment waarin mannen en vrouwen hun leven op het spel zetten voor de verdediging van hun bestaansrecht hebben de buren met een groot gevoel van rechtvaardigheid, op eenvoudige maar vastberaden wijze, het isolement doorbroken waarin asielzoekers opgesloten zitten. De buren zijn zich snel bewust geworden van een paradox. Terwijl de immigratie een essentieel maatschappelijk debat vereist, is de wettelijke behandeling die ervoor weggelegd is, een onbekende. Hoe deelnemen aan dit debat ? Wie kent het functioneren van de Dienst Vreemdelingenzaken? Welke criteria gebruikt de administratie? enz.... Het vreemdelingenrecht zit vol uitzonderingsprocedures, wijzigende circulaires, juridische onzekerheden en vormt een wereld apart. Er was duidelijk een gemeenschappelijk punt tussen de Afghanen en de buren: de ontreddering ten opzichte van de ondoorzichtigheid van een administratie. Om juridische steun en informatie te bieden aan de hongerstakers werd binnen de burenraad een juridische werkgroep opgericht. Die werkgroep publiceert vandaag deze tekst om uit te leggen wat de Afghanen bereikt hebben en om een continuïteit voor de toekomst te verzekeren. Enkele tegenstellingen Het gedrag en de publieke tussenkomsten van Minister Dewael gedurende heel deze strijd hebben geleid tot enorm veel verwarring. Vanaf het begin heeft de Minister zich verbonden met de positie van Commissaris-generaal Pascal Smet om te zeggen: het asielrecht is een individueel recht, alle dossiers zullen dus individueel behandeld worden, we geven niet toe aan de hongerstakers die collectieve garanties willen over hun verblijfsrecht. De Afghanen hebben hun eisen snel geformuleerd in termen van regularisatie, de minister daarentegen hield stand: de regering zal geen collectieve regularisatie doorvoeren. Deze positie lijkt stevig en coherent en de minister blijft zelf op het einde van het conflict op deze positie hameren: er komt geen collectieve regularisatie. De Afghanen hebben begrepen dat dit voorkomen bedrieglijk was. De realiteit was exact het tegenovergestelde van het discours van de Minister. Dat de asielaanvragen van de Afghanen wel degelijk op collectieve wijze behandeld werden blijkt duidelijk uit de massale en gelijktijdige verzending van de bevelen om het land te verlaten. Dat is één van de realiteiten van de Belgische asielpolitiek: de administratie redeneert met cijfers, vooral sinds de collectieve uitzettingen via charters (paars - groene regering). Maar deze realiteit is onhoudbaar want België pretendeert de Conventie van Genève toe te passen en die bepaalt dat er een individueel onderzoek van de asielaanvragen dient te gebeuren (daarom zijn collectieve uitzettingen expliciet verboden door het internationaal recht). Uiteindelijk werd de Minister gedwongen om in een echte onderhandeling te stappen (omwille van de federale ombudsman die door de Afghanen gevraagd werd). Ook dan nog bleef Dewael doorgaan met het behandelen van de dossiers in collectieve termen, terwijl hij tegelijkertijd het tegengestelde bleef beweren. Zo leidt het finale akkoord tot een permanent en objectief criterium voor regularisatie, geldig voor alle asielzoekers van alle nationaliteiten. De tweede paradox is verbonden met de eerste. Hij is ook eenvoudiger om te begrijpen: de minister wil niet erkennen dat hij toegevingen gedaan heeft. Dit maakt deel uit van het politieke spel. Dewael (en de eerste minister) waren de enigen die tussenkwamen in naam van de regering, langs de zijde van de PS was er een totale stilte waar te nemen, zij hebben totaal niets gedaan of gezegd omtrent dit dossier. Er was dan ook geen enkele andere regeringsstem om de "goede kanten" van het akkoord bekend te maken, rechts daarentegen kon stand houden met haar standpunt dat er geen enkele toegeving gedaan werd. Het is juist omdat er geen enkele politieke steun bestaat, dat wij alles in het werk moeten stellen om het eindakkoord te laten respecteren zodat dit akkoord als hefboom kan dienen voor andere acties. De betekenis van de Afghaanse eisen De bladzijde van het asielverhaal werd omgeslagen, de asielprocedure was afgesloten voor de Afghanen. Daarom vroegen ze het ongedaan maken van de onrechtmatigheid die hen tot slachtoffer had gemaakt. Dit kon alleen door een regularisatie. De onverzettelijkheid die drie weken duurde zal gevolgen hebben voor de voorwaarden van deze regularisatie. De Belgische wetgeving bevat slechts één bepaling met betrekking tot de regularisatie. Vanuit deze bepaling ontwikkelde zich een administratieve praktijk. Het gaat over alinea 3 van artikel 9 van de wet van 15 december 1980 die de toegang, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen regelt. Deze alinea voorziet een uitzondering op de algemene regel die stelt dat elke aanvraag tot het bekomen van verblijfsrecht in België moet ingediend worden bij het Belgisch consulaat/ ambassade in het land van oorsprong. Die uitzondering bestaat namelijk in het bestaan van uitzonderlijke omstandigheden. Zij stelt dat, in geval er uitzonderlijke omstandigheden aanwezig zijn , een verblijfsvergunning voor meer dan drie maanden kan worden aangevraagd bij de burgemeester van de verblijfplaats. (De burgemeester draagt deze aanvraag over aan de Dienst Vreemdelingenzaken na eerst de echtheid van de opgegeven verblijfplaats te hebben gecontroleerd). Elke aanvraag tot regularisatie wordt op die manier eerst onderworpen aan een ontvankelijkheidsvoorwaarde: de vreemdeling moet bewijzen dat het voor hem moeilijk, zoniet onmogelijk is zijn verblijfsvergunning aan te vragen in zijn land van origine. De notie "uitzonderlijke omstandigheden" wordt niet omschreven in de wet maar vindt men wel terug in de rechtsspraak van de Raad van State. Door de Dienst Vreemdelingenzaken wordt zij uiterst streng geïnterpreteerd met als gevolg dat het merendeel der aanvragen de ontvankelijkheidstest niet overleven. De humanitaire omstandigheden die kunnen ingeroepen worden met betrekking tot de grond van de zaak worden evenmin in de wet omschreven. In heel wat gevallen worden zij verward met de uitzonderlijke voorwaarden die hierboven werden besproken. De criteria waarop de Dienst Vreemdelingenzaken zich steunt, komen echter in geen enkele reglementering voor. Bijgevolg hebben we hier dus te maken met een administratieve procedure zonder tegensprekelijk debat en zonder enige mogelijkheid tot aantekenen van beroep want de Raad van State oordeelt niet over de grond van de zaak maar enkel over de kwaliteit van de motivering die door de administratie wordt aangebracht. Het ontbreken van wettelijke criteria aangaande de regularisatie, het ontbreken van elk tegensprekelijk debat en het ontbreken van mogelijkheid tot beroep over de grond van het dossier, zijn even zoveel bewijzen dat we hier te maken hebben met een procedure van pure willekeur. Want er zijn altijd wel goede of slechte redenen te vinden die kunnen aantonen dat de voorwaarden al dan niet zijn vervuld. De Afghaanse hongerstaking heeft dit oncontroleerbaar functioneren doen wankelen. Het ware makkelijk geweest een tiental hongerstakers te regulariseren, maar wat doe je met driehonderd actievoerders, vooral dan wanneer ze solidair zijn met de gehele Afghaanse gemeenschap? De weigering van de Minister om te onderhandelen, was ook een weigering om het dossier in de openbaarheid te brengen. Maar de Afghanen konden geen vrede nemen met vage beloften en eisten dat hun aanvragen tot regularisatie in alle openbaarheid en volgens objectieve criteria zouden behandeld worden. Omdat zij geconfronteerd werden met een minister die doof leek, vroegen zij de bemiddeling van de federale ombudsman. Hierdoor benadrukten zij het elementaire karakter van hun eisen in de context van een rechtsstaat, namelijk het vooraf kennen van de criteria die de administratie aanwendt om de aanvragen van de asielzoekers te beoordelen. De Afghanen vroegen dus regels daar waar die ontbraken. Heel concreet hebben de Afghanen meerdere tegemoetkomingen afgedwongen die ook van belang zullen zijn voor andere asielzoekers. De Minister van Binnenlandse zaken verbindt er zijn administratie toe in de toekomst voor een bepaald aantal asielzoekers een objectief criterium te hanteren met betrekking tot regularisatie. Dit objectief criterium is geen gelegenheidsbeslissing maar werd als dusdanig, en dit naast andere criteria, overgenomen uit de wet van 22 december 1999. Ziehier wat dit criterium inhoudt : Elke persoon die het vluchtelingenstatuut heeft aangevraagd, maar na een termijn van drie jaar (families met schoolgaande kinderen) of vier jaar (alleenstaanden en kinderloze koppels) nog geen uitvoeringsbeslissing bekwam, kan worden geregulariseerd behalve wanneer de Minister oordeelt dat deze persoon een gevaar betekent voor de openbare orde of voor de nationale veiligheid. De Minister verbindt er zich toe de regularisatieaanvragen binnen de drie maanden te behandelen. Dit is een zwaar engagement als men weet dat de huidige wachttijd voor een antwoord 15 maanden bedraagt. De Minister erkent ook het gebrek aan objectiviteit bij het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatslozen in de beoordeling van de humanitaire situatie en de veiligheid in het land van oorsprong. In de toekomst zal hij zijn beslissingen dus moeten nemen op basis van een veel uitgebreider pakket rapporten. Meer bepaald zal het advies van de Minister van Buitenlandse Zaken - dat a priori niet onmiddellijk betrokken is bij de problematiek van een terugkeer - meespelen. Uitgeprocedeerde asielzoekers waarvoor het bevel tot uitwijzing werd opgeschort zullen vanaf nu recht hebben op een werkvergunning. Deze maatregel vereist een wijziging van het KB van 6 februari 2003 en ressorteert onder de bevoegdheid van de Minister van Werk, de heer Frank Vandenbroucke. Hetzelfde spoor volgen Werden de Afghanen in ere hersteld? Het is natuurlijk aan hen om daarover te oordelen. Maar wij kunnen hen verder blijven steunen in hun democratische eisen. Het is duidelijk dat er erg sterke banden gegroeid zijn tussen de Afghaanse gemeenschap en de burenraad van Elsene en we zullen waakzaam blijven zolang dat nodig is, om te verzekeren dat geen enkele van hen nog het slachtoffer zal worden van willekeur en slechte intenties. Maar wat als we verder kijken dan de specifieke situatie van de Afghanen? Hoe moeten we de resultaten van het akkoord beoordelen ? Eerst en vooral is het belangrijk te constateren dat vele oplossingen gevonden werden buiten het Ministerie van Binnenlandse zaken. Het is misschien tijd om ervan bewust te worden dat de kwestie van de immigratie geen politioneel probleem is maar dat immigratie bekeken moet worden in een internationale context en dat de immigranten hun aanwezigheid bevestigen in termen van politieke, sociale en economische rechten. De eenzijdige behandeling van de immigratie door politiewetten wijst er op dat er nog steeds een sterk negatieve geestesgesteldheid bestaat over immigratie, ondanks de realiteit van onze maatschappij. Tenslotte dient dringend verder gewerkt te worden aan het bekend maken van de praktijken van de Dienst Vreemdelingenzaken. Naast de enkele honderden dossiers, en volgens de Minister voor 8.000 asielzoekers die op dit ogenblik de zekerheid hebben van een objectieve behandeling, resten er ook nog tienduizenden dossiers waarvoor willekeur blijft gelden. Men moet weten dat deze kleine, naar eigen believen besliste regularisatieprocedure (via 9.3) vandaag een veel omvangrijker terrein omvat dan de hele asielprocedure. Hetgeen onaanvaardbaar was voor de Afghanen is dit even zozeer voor alle andere sans-papiers die reeds jaren in de illegaliteit leven in afwachting van een onzekere beslissing over hun lot. De uitzonderlijke toestand waar de regularisatiekampanje van 1999 een antwoord op wilde geven, is jammer genoeg niet verdwenen. Waarom wordt iemand illegaal, hoe leeft iemand als illegaal ? Tienduizenden mensen blijven zo verder in de uitzichtloosheid steken. Ook zij hebben het recht daarvoor rekenschap te vragen. Praktische raadgevingen 1. Voor alle vluchtelingen met schoolgaande kinderen, waarvan de asielaanvraag reeds langer loopt dan drie jaar, dient een aanvraag te gebeuren op basis van artikel 9.3. De regularisatie zal quasi-automatisch gebeuren, tenzij er zich een probleem van openbare veiligheid stelt. 2. Idem voor alle vluchtelingen zonder kinderen, die sinds 1 januari 2000 in België zijn of waarvan de procedure reeds meer dan 4 jaar duurt. 3. De opschorting van het bevel om het grondgebied te verlaten, laat de periode beginnen die noodzakelijk is voor de regularisatie. De bevelen het grondgebied te verlaten werden opgeschort tot maart 2004 voor Afghanen zonder kinderen en tot juni 2004 voor Afghanen met kinderen. Deze periode wordt bij de effectieve duurtijd van de procedure geteld. 4. Voor Afghanen wordt de ontvankelijkheid van aanvragen van artikel 9.3 vermoed door het bestaan van de opschorting van het bevel om het grondgebied te verlaten. De moeilijkheid om de aanvraag in het land van oorspong te doen, is immers duidelijk. Voor de andere kandidaten die een regularisatie kunnen aanvragen op grond van de duurtijd van de asielprocedure, is het van belang de argumentatie te verzekeren van de ontvankelijkheid zoals voor alle toepassingen artikel 9.3. 5. De aanvraag dient bij de burgemeester van de woonplaats ingediend te worden door een advocaat of een vereniging. 6. Indien de gemeente niet op de hoogte is van de criteria, dan moet men zich daar niet ongerust over maken, de enige rol van de gemeente is om een wijkagent langs te sturen om de woonplaats vast te stellen, waarna de regularisatieaanvraag opgestuurd wordt naar de Dienst Vreemdelingenzaken die haar behandelt. 7. Voor diegenen die nog geen 3 of 4 jaar hebben, is het beter te wachten. 8. Vanaf het ogenblik dat een vluchteling de 3 of 4 jaar haalt, dient deze zijn aanvraag in. 9. Voor Afghanen die de 3 of 4 jaar niet halen, stellen wij voor eerst te wachten op de nieuwe evaluatie van de Minister (begin 2004). Indien de opschorting van de bevelen om het grondgebied te verlaten verlengd wordt, blijft men afwachten. In het tegenovergestelde geval, dient een aanvraag te gebeuren op basis van integratie, van een arbeidscontract, enz. In alle mogelijke gevallen dient de regularisatieaanvraag te gebeuren alvorens het bevel om het grondgebied te verlaten terug in werking treedt. 10. Wat de toelating om te werken betreft, nemen wij vanaf nu contact op met de Minister van Werk, opdat de Arbeidskaart C zo snel mogelijk beschikbaar wordt. Er dient gewacht tot hij de nodige schikkingen getroffen heeft. 11.Wij gaan voortdurend in contact blijven met de Federale Ombudsman om in staat te zijn hem van alle problemen die zich zouden kunnen voordoen, op de hoogte te stellen. Er werd hem reeds een lijst doorgestuurd, maar de inventaris van specifieke problemen die zich aandienen dient verder opgemaakt te worden. Het is zeer belangrijk dat elk probleem gemeld wordt aan de juridische werkgroep om de meest efficiënte opvolging te verzekeren. 12. Indien, na het indienen van de dossiers, de antwoorden op de regularisatieaanvragen niet binnen een redelijk tijdsbestek volgen, dan moeten wij opnieuw de Ombudsman inschakelen. Bij het indienen van een dossier bij de gemeente, heeft de gemeente 10 dagen om het adres van de woonplaats te controleren alvorens het dossier over te maken aan de Dienst Vreemdelingenzaken. Vanaf het toekomen van de aanvraag, heeft de Dienst Vreemdelingenzaken drie maanden om zijn beslissing te treffen. Veel geluk voor iedereen. De juridische werkgroep van de Burenraad van Elsene (Assemblée des Voisins) Selma Ben Khelifa, Marie-Pierre de Buisseret, Mohamed Benzaouia, Daniel Liebmann, Tristan Wibault
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
|
![]() Citaat:
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them. |
||
![]() |
![]() |