Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2003, 14:40   #1
Klaas
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Berichten: 1.431
Standaard

Hongerstaking loont

Het staat nog niet vooraan in het nieuws, maar de hongerstaking van uitgewezen Afghaanse asielzoekers is een voorbeeld dat navolging krijgt. In het Klein Kasteeltje in Brussel zijn gisteren 17 Iraniërs van wie de asielaanvraag werd geweigerd een tijd lang in hongerstaking gegaan. Een woordvoerder: "Wij zijn hier al drie jaar en willen niet meer terug naar Iran. Wij willen een herziening van ons dossier. Als de Afghanen in de kerk van Elsene uitstel kregen, waarom wij dan niet?"

Gisteren zou ook een Pakistaanse hongerstaker in Zaventem op een vliegtuig naar zijn thuisland worden gezet, maar dat kon na hevig verzet niet doorgaan. De man werd dan maar overgebracht naar een gesloten asielcentrum in Brugge.

Het was te verwachten dat de actie van de Afghanen én de toegevingen van Dewael inspirerend zouden werken. De Iraanse asielzoekers in het Klein Kasteeltje dreigen met hardere acties: "We hebben voorlopig afgezien van een hongerstaking. We houden nu onze kamers bezet, maar als het moet, bezetten we ook een kerk. We hebben al de nodige contacten."

Aan dat laatste hoeft niet getwijfeld te worden. Een legertje advocaten en de goed georganiseerde asiellobby zullen hun wel duidelijk maken hoe ze het aan boord moeten leggen. Voor zover ze dat zelf nog niet zouden weten. We weten allemaal hoe soepel er in dit land wordt omgesprongen met regularisaties.


www.vlaamsblok.be
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 14:45   #2
Strop
Lokaal Raadslid
 
Strop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 april 2003
Locatie: Gent, Vlaanderen
Berichten: 334
Standaard

Is er iemand al opgevallen dat het steeds om een kerk gaat. Het zou toevallig wel kunnen, maar ik schat de kans klein dat die Afghanen en Iraniërs allemaal Christenen zijn.

Ik weet niet welke conclusies ik hieruit mag/kan trekken.


En net zoals de regel is niet met terroristen te onderhandelen zou men ook niet met mensen die chantage ed. plegen moeten praten. Wat hun motieven ook zijn.
__________________
Vliegt den Blauwvoet, Storm op zee

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 14:45   #3
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Er zijn ook 3 chileense asielzoekers die in hongerstaking zijn gegaan! Die domme kloot van ne dewael heeft de doos van pandora geopend! Wie zal ze terug dicht krijgen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 14:48   #4
Strop
Lokaal Raadslid
 
Strop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 april 2003
Locatie: Gent, Vlaanderen
Berichten: 334
Standaard

Gewoon laten doen... . Ze kiezen zelf voor een hongerstaking, laten we hun rechten respecteren en laat ze honger lijden hee, dan stoppen ze vanzelf wel. Of omdat ze er geen graten in zien of door de natuur zelf. Lang hou je dat toch niet vol als niemand naar je luistert.
__________________
Vliegt den Blauwvoet, Storm op zee

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 14:59   #5
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Is er iemand al opgevallen dat het steeds om een kerk gaat. Het zou toevallig wel kunnen, maar ik schat de kans klein dat die Afghanen en Iraniërs allemaal Christenen zijn.

Ik weet niet welke conclusies ik hieruit mag/kan trekken.
Hafid Bouazza (zie elders op dit forum):

Citaat:
En hoe zit het met de gastvrijheid van moslims? Asielzoekers worden doorverwezen naar kerken, die hebben goedertierenheid en liefde wel tot ideologie verheven. Geen enkele moslimorganisatie of moskee trekt zich het lot van deze mensen aan, hoewel de meeste uit islamitische landen waren gevlucht.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 15:44   #6
Profeet
Vreemdeling
 
Profeet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 34
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Is er iemand al opgevallen dat het steeds om een kerk gaat. Het zou toevallig wel kunnen, maar ik schat de kans klein dat die Afghanen en Iraniërs allemaal Christenen zijn.

Ik weet niet welke conclusies ik hieruit mag/kan trekken.
Je mag daaruit concluderen dat er zoiets als kerkasiel bestaat. Beschouw dat maar als een soort respect van de wereldlijke macht voor de geestelijke... komt erop neer dat wanneer illegalen daar zitten, onze politie niet zomaar kan binnenvallen om ze daar weg te halen. Is al een eeuwenoud systeem.
Bij de arabieren bestaat ook een systeem dat zijn oorsprong vindt in de woestijn. Zelfs de ergste vijand moet worden opgevangen en geholpen
__________________
de linkerkant is de rechterkant aan de overzijde van de tafel
Profeet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 15:48   #7
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profeet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Is er iemand al opgevallen dat het steeds om een kerk gaat. Het zou toevallig wel kunnen, maar ik schat de kans klein dat die Afghanen en Iraniërs allemaal Christenen zijn.

Ik weet niet welke conclusies ik hieruit mag/kan trekken.
Je mag daaruit concluderen dat er zoiets als kerkasiel bestaat. Beschouw dat maar als een soort respect van de wereldlijke macht voor de geestelijke... komt erop neer dat wanneer illegalen daar zitten, onze politie niet zomaar kan binnenvallen om ze daar weg te halen. Is al een eeuwenoud systeem.
Bij de arabieren bestaat ook een systeem dat zijn oorsprong vindt in de woestijn. Zelfs de ergste vijand moet worden opgevangen en geholpen
Waarom dan geen moskee-asiel? Moslimvluchtelingen zijn toch niet 'de ergste vijand'. Dus je zou verwachten dat zij a fortiori in een moskee terecht zouden kunnen.... Met andere woorden: wat vind je dan van Bouazza's opmerking?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 15:58   #8
Profeet
Vreemdeling
 
Profeet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 34
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profeet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Is er iemand al opgevallen dat het steeds om een kerk gaat. Het zou toevallig wel kunnen, maar ik schat de kans klein dat die Afghanen en Iraniërs allemaal Christenen zijn.

Ik weet niet welke conclusies ik hieruit mag/kan trekken.
Je mag daaruit concluderen dat er zoiets als kerkasiel bestaat. Beschouw dat maar als een soort respect van de wereldlijke macht voor de geestelijke... komt erop neer dat wanneer illegalen daar zitten, onze politie niet zomaar kan binnenvallen om ze daar weg te halen. Is al een eeuwenoud systeem.
Bij de arabieren bestaat ook een systeem dat zijn oorsprong vindt in de woestijn. Zelfs de ergste vijand moet worden opgevangen en geholpen
Waarom dan geen moskee-asiel? Moslimvluchtelingen zijn toch niet 'de ergste vijand'. Dus je zou verwachten dat zij a fortiori in een moskee terecht zouden kunnen.... Met andere woorden: wat vind je dan van Bouazza's opmerking?
wel ik ben gene specialist maar dat kerkasiel is een vorm van gewoonterecht, dat staat nergens als wet geschreven of zo... vandaar dat ik zei dat het een vorm van respect gaat
Dus ik denk dat aangezien er nog maar een paar decenia moskeeën zijn in België, ze dat niet durven wagen om in een moskee te kruipen
(of in een synagoge )
Maar ehm dat is maar een gokje ...
__________________
de linkerkant is de rechterkant aan de overzijde van de tafel
Profeet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 19:44   #9
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profeet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profeet
Bij de arabieren bestaat ook een systeem dat zijn oorsprong vindt in de woestijn. Zelfs de ergste vijand moet worden opgevangen en geholpen
Waarom dan geen moskee-asiel? Moslimvluchtelingen zijn toch niet 'de ergste vijand'. Dus je zou verwachten dat zij a fortiori in een moskee terecht zouden kunnen.... Met andere woorden: wat vind je dan van Bouazza's opmerking?
wel ik ben gene specialist maar dat kerkasiel is een vorm van gewoonterecht, dat staat nergens als wet geschreven of zo... vandaar dat ik zei dat het een vorm van respect gaat
Dus ik denk dat aangezien er nog maar een paar decenia moskeeën zijn in België, ze dat niet durven wagen om in een moskee te kruipen
(of in een synagoge )
Maar ehm dat is maar een gokje ...
Sympathieke uitleg, maar ik denk dat het een verkeerd gokje is
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 20:54   #10
JP
Partijlid
 
JP's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2003
Berichten: 208
Standaard

Wel, dat het hier altijd om kerken gaat en niet om moskees is simpel uit te leggen, er zijn namelijk twee redenen :

1) Als ze in moskees gaan zitten moeten ze hun schoenen uit doen wat twee nadelen heeft : Geen zolen om de honger te verbijten en en plus, koude voeten !!!

2) Waar zou de vrouw en de dochter blijven? Die mogen daar niet binnen.

Het leven kan simpel zijn.
__________________
LEVE BELGIE !!! - VIVE LA BELGIQUE !!!
JP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 20:59   #11
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP
Wel, dat het hier altijd om kerken gaat en niet om moskees is simpel uit te leggen, er zijn namelijk twee redenen :

1) Als ze in moskees gaan zitten moeten ze hun schoenen uit doen wat twee nadelen heeft : Geen zolen om de honger te verbijten en en plus, koude voeten !!!

2) Waar zou de vrouw en de dochter blijven? Die mogen daar niet binnen.

Het leven kan simpel zijn.
Volgens mij ook een verkeerd gokje.

Misschien moeten we hier wel een weddenschap over organiseren?
(in mijn vrije tijd ben ik gokverslaafde)
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 21:05   #12
JP
Partijlid
 
JP's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2003
Berichten: 208
Standaard

Maar voor 1 enkele keer deel ik de mening van de vlaamsgezinden : hongerstaken is chantage dat GEEN plaats mag krijgen in een democratische rechtststaat.

Dat het hier om kerken gaat heeft waarschijnlijk te maken met de symbolische betekenis, misschien ook wel in de hoop hulp te krijgen van de priester.

De vergelijking met de doos van Pandora is zeer terecht en dus moet er een duidelijke, luide halt geroepen worden om paal en perk te stellen aan deze activiteiten.
__________________
LEVE BELGIE !!! - VIVE LA BELGIQUE !!!
JP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 21:10   #13
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP
Dat het hier om kerken gaat heeft waarschijnlijk te maken met de symbolische betekenis, misschien ook wel in de hoop hulp te krijgen van de priester.
"kerken, die hebben goedertierenheid en liefde wel tot ideologie verheven"
Dixit Bouazza.

[size=1]Ik val in herhaling, ik weet het.[/size]
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:05   #14
The Insider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 augustus 2003
Berichten: 17
Standaard

Het is gewoon het gegeven dat die "gedirigeerde" hongerstakers maar al te best weten dat, als ze zich verschansen in kerken ze niet met dwang zullen worden verwijderd door de overheid.

ps : heb je tijdens de Afghaanse aktie in die kerk gezien hoe enkele van die mensen tot allah aan het bidden waren op de achtergrond tijdens het filmen van de pers ? geen haan die erom kraaide ! persoonlijk vond ik het grof en ik denk niet dat ik in een moskee tot god of jesus zou moeten bidden zonder een kopje kleiner gemaakt te worden....
__________________
Integratie of segregatie ?
The Insider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:32   #15
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde
 
Pink Terror's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
Standaard

Wist je dat de enige kopie van het akkoord van de Afghanen met de regering Dewael verscheurd is? De hongerstaking "loont". Mijn gat.
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them.
Pink Terror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:36   #16
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Wist je dat de enige kopie van het akkoord van de Afghanen met de regering Dewael verscheurd is?
Neen. Hoe weet jij dat?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:40   #17
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde
 
Pink Terror's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
Standaard

Van de advocaat van de Afghanen.
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them.
Pink Terror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:45   #18
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Van de advocaat van de Afghanen.
Jan Fermon?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:45   #19
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde
 
Pink Terror's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
Standaard

Dit ben ik ook net tegengekomen op Indymedia:

Wat de Afghanen gewonnen hebben

by De juridische werkgroep van de Burenraad van Tuesday September 02, 2003 at 12:51 PM



Wat de Afghanen gewonnen hebben, wat we verder moeten opvolgen.


Een gemeenschappelijke strijd tegen de willekeur

"Wij zijn verraden geweest door het Commissariaat-generaal voor de
Vluchtelingen en Staatslozen." De Afghanen startten hun drie weken durende
hongerstaking uit wanhoop, ze voelden zich bedrogen door de asielprocedure,
de principes van de Conventie van Genève vormen slechts een ver
verweermiddel voor een administratie die geneigd is om asieldossiers af te
handelen in termen van 'in- en uitstroom' van miserabele (en weinig
respectabele) mensen.

De manier waarop de Afghaanse aanvragen afgehandeld werden, brengt de
onpartijdigheid van het Commissariaat sterk in diskrediet. Ondanks de
feiten, beweerden de Commissaris en de Minister steeds dat de dossiers op
individuele wijze afgehandeld werden. Nochtans zijn er officiële plaatsen
waar de situatie heel anders voorgesteld wordt. Tijdens een informele
bijeenkomst op 25 juli 2003 werd de repatriëring van de Afghanen voorbereid.
Op deze vergadering waren aanwezig: vertegenwoordigers van verschillende
Europese landen en afgevaardigden van de Internationale Organisatie voor
Migratie (IOM, een organisatie die gespecialiseerd is in vrijwillige
repatriëringen). Tijdens deze bijeenkomst werd de situatie van de Afghanen
als volgt voorgesteld: de minister van binnenlandse zaken is begonnen met
het afhandelen van de beslissingen, na een lange periode waarin de dossiers
van de asielzoekers geblokkeerd werden. ("The Ministry of Interior has
started handing out decisions after a long period of keeping the files of
asylum-seekers on hold." Deze tekst is op de volgende site te raadplegen:
http://www.belgium.iom.int <http://www.belgium.iom.int>)

Het is hetzelfde gevoel van willekeur dat de spontane solidariteit van de
buren van Elsene geprikkeld heeft. De democratische burenraden op de trappen
van de kerk en de vele vormen van concrete steun hebben toegelaten dat het
leven uiteindelijk kon overwinnen. In het tragische moment waarin mannen en
vrouwen hun leven op het spel zetten voor de verdediging van hun
bestaansrecht hebben de buren met een groot gevoel van rechtvaardigheid, op
eenvoudige maar vastberaden wijze, het isolement doorbroken waarin
asielzoekers opgesloten zitten.

De buren zijn zich snel bewust geworden van een paradox. Terwijl de
immigratie een essentieel maatschappelijk debat vereist, is de wettelijke
behandeling die ervoor weggelegd is, een onbekende. Hoe deelnemen aan dit
debat ? Wie kent het functioneren van de Dienst Vreemdelingenzaken? Welke
criteria gebruikt de administratie? enz.... Het vreemdelingenrecht zit vol
uitzonderingsprocedures, wijzigende circulaires, juridische onzekerheden en
vormt een wereld apart. Er was duidelijk een gemeenschappelijk punt tussen
de Afghanen en de buren: de ontreddering ten opzichte van de
ondoorzichtigheid van een administratie. Om juridische steun en informatie
te bieden aan de hongerstakers werd binnen de burenraad een juridische
werkgroep opgericht. Die werkgroep publiceert vandaag deze tekst om uit te
leggen wat de Afghanen bereikt hebben en om een continuïteit voor de
toekomst te verzekeren.


Enkele tegenstellingen


Het gedrag en de publieke tussenkomsten van Minister Dewael gedurende heel
deze strijd hebben geleid tot enorm veel verwarring. Vanaf het begin heeft
de Minister zich verbonden met de positie van Commissaris-generaal Pascal
Smet om te zeggen: het asielrecht is een individueel recht, alle dossiers
zullen dus individueel behandeld worden, we geven niet toe aan de
hongerstakers die collectieve garanties willen over hun verblijfsrecht. De
Afghanen hebben hun eisen snel geformuleerd in termen van regularisatie, de
minister daarentegen hield stand: de regering zal geen collectieve
regularisatie doorvoeren.

Deze positie lijkt stevig en coherent en de minister blijft zelf op het
einde van het conflict op deze positie hameren: er komt geen collectieve
regularisatie. De Afghanen hebben begrepen dat dit voorkomen bedrieglijk
was. De realiteit was exact het tegenovergestelde van het discours van de
Minister. Dat de asielaanvragen van de Afghanen wel degelijk op collectieve
wijze behandeld werden blijkt duidelijk uit de massale en gelijktijdige
verzending van de bevelen om het land te verlaten. Dat is één van de
realiteiten van de Belgische asielpolitiek: de administratie redeneert met
cijfers, vooral sinds de collectieve uitzettingen via charters (paars -
groene regering). Maar deze realiteit is onhoudbaar want België pretendeert
de Conventie van Genève toe te passen en die bepaalt dat er een individueel
onderzoek van de asielaanvragen dient te gebeuren (daarom zijn collectieve
uitzettingen expliciet verboden door het internationaal recht). Uiteindelijk
werd de Minister gedwongen om in een echte onderhandeling te stappen
(omwille van de federale ombudsman die door de Afghanen gevraagd werd). Ook
dan nog bleef Dewael doorgaan met het behandelen van de dossiers in
collectieve termen, terwijl hij tegelijkertijd het tegengestelde bleef
beweren. Zo leidt het finale akkoord tot een permanent en objectief
criterium voor regularisatie, geldig voor alle asielzoekers van alle
nationaliteiten.

De tweede paradox is verbonden met de eerste. Hij is ook eenvoudiger om te
begrijpen: de minister wil niet erkennen dat hij toegevingen gedaan heeft.
Dit maakt deel uit van het politieke spel. Dewael (en de eerste minister)
waren de enigen die tussenkwamen in naam van de regering, langs de zijde van
de PS was er een totale stilte waar te nemen, zij hebben totaal niets gedaan
of gezegd omtrent dit dossier. Er was dan ook geen enkele andere
regeringsstem om de "goede kanten" van het akkoord bekend te maken, rechts
daarentegen kon stand houden met haar standpunt dat er geen enkele toegeving
gedaan werd.

Het is juist omdat er geen enkele politieke steun bestaat, dat wij alles in
het werk moeten stellen om het eindakkoord te laten respecteren zodat dit
akkoord als hefboom kan dienen voor andere acties.

De betekenis van de Afghaanse eisen

De bladzijde van het asielverhaal werd omgeslagen, de asielprocedure was
afgesloten voor de Afghanen. Daarom vroegen ze het ongedaan maken van de
onrechtmatigheid die hen tot slachtoffer had gemaakt. Dit kon alleen door
een regularisatie. De onverzettelijkheid die drie weken duurde zal gevolgen
hebben voor de voorwaarden van deze regularisatie.

De Belgische wetgeving bevat slechts één bepaling met betrekking tot de
regularisatie. Vanuit deze bepaling ontwikkelde zich een administratieve
praktijk. Het gaat over alinea 3 van artikel 9 van de wet van 15 december
1980 die de toegang, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van
vreemdelingen regelt. Deze alinea voorziet een uitzondering op de algemene
regel die stelt dat elke aanvraag tot het bekomen van verblijfsrecht in
België moet ingediend worden bij het Belgisch consulaat/ ambassade in het
land van oorsprong. Die uitzondering bestaat namelijk in het bestaan van
uitzonderlijke omstandigheden. Zij stelt dat, in geval er uitzonderlijke
omstandigheden aanwezig zijn , een verblijfsvergunning voor meer dan drie
maanden kan worden aangevraagd bij de burgemeester van de verblijfplaats.
(De burgemeester draagt deze aanvraag over aan de Dienst Vreemdelingenzaken
na eerst de echtheid van de opgegeven verblijfplaats te hebben
gecontroleerd).
Elke aanvraag tot regularisatie wordt op die manier eerst onderworpen aan
een ontvankelijkheidsvoorwaarde: de vreemdeling moet bewijzen dat het voor
hem moeilijk, zoniet onmogelijk is zijn verblijfsvergunning aan te vragen in
zijn land van origine.
De notie "uitzonderlijke omstandigheden" wordt niet omschreven in de wet
maar vindt men wel terug in de rechtsspraak van de Raad van State. Door de
Dienst Vreemdelingenzaken wordt zij uiterst streng geïnterpreteerd met als
gevolg dat het merendeel der aanvragen de ontvankelijkheidstest niet
overleven. De humanitaire omstandigheden die kunnen ingeroepen worden met
betrekking tot de grond van de zaak worden evenmin in de wet omschreven. In
heel wat gevallen worden zij verward met de uitzonderlijke voorwaarden die
hierboven werden besproken. De criteria waarop de Dienst Vreemdelingenzaken
zich steunt, komen echter in geen enkele reglementering voor.
Bijgevolg hebben we hier dus te maken met een administratieve procedure
zonder tegensprekelijk debat en zonder enige mogelijkheid tot aantekenen van
beroep want de Raad van State oordeelt niet over de grond van de zaak maar
enkel over de kwaliteit van de motivering die door de administratie wordt
aangebracht.

Het ontbreken van wettelijke criteria aangaande de regularisatie, het
ontbreken van elk tegensprekelijk debat en het ontbreken van mogelijkheid
tot beroep over de grond van het dossier, zijn even zoveel bewijzen dat we
hier te maken hebben met een procedure van pure willekeur. Want er zijn
altijd wel goede of slechte redenen te vinden die kunnen aantonen dat de
voorwaarden al dan niet zijn vervuld.

De Afghaanse hongerstaking heeft dit oncontroleerbaar functioneren doen
wankelen. Het ware makkelijk geweest een tiental hongerstakers te
regulariseren, maar wat doe je met driehonderd actievoerders, vooral dan
wanneer ze solidair zijn met de gehele Afghaanse gemeenschap? De weigering
van de Minister om te onderhandelen, was ook een weigering om het dossier in
de openbaarheid te brengen. Maar de Afghanen konden geen vrede nemen met
vage beloften en eisten dat hun aanvragen tot regularisatie in alle
openbaarheid en volgens objectieve criteria zouden behandeld worden. Omdat
zij geconfronteerd werden met een minister die doof leek, vroegen zij de
bemiddeling van de federale ombudsman. Hierdoor benadrukten zij het
elementaire karakter van hun eisen in de context van een rechtsstaat,
namelijk het vooraf kennen van de criteria die de administratie aanwendt om
de aanvragen van de asielzoekers te beoordelen. De Afghanen vroegen dus
regels daar waar die ontbraken.

Heel concreet hebben de Afghanen meerdere tegemoetkomingen afgedwongen die
ook van belang zullen zijn voor andere asielzoekers.

De Minister van Binnenlandse zaken verbindt er zijn administratie toe in de
toekomst voor een bepaald aantal asielzoekers een objectief criterium te
hanteren met betrekking tot regularisatie. Dit objectief criterium is geen
gelegenheidsbeslissing maar werd als dusdanig, en dit naast andere
criteria, overgenomen uit de wet van 22 december 1999. Ziehier wat dit
criterium inhoudt :

Elke persoon die het vluchtelingenstatuut heeft aangevraagd, maar na een
termijn van drie jaar (families met schoolgaande kinderen) of vier jaar
(alleenstaanden en kinderloze koppels) nog geen uitvoeringsbeslissing
bekwam, kan worden geregulariseerd behalve wanneer de Minister oordeelt dat
deze persoon een gevaar betekent voor de openbare orde of voor de nationale
veiligheid.

De Minister verbindt er zich toe de regularisatieaanvragen binnen de drie
maanden te behandelen. Dit is een zwaar engagement als men weet dat de
huidige wachttijd voor een antwoord 15 maanden bedraagt.

De Minister erkent ook het gebrek aan objectiviteit bij het
Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatslozen in de
beoordeling van de humanitaire situatie en de veiligheid in het land van
oorsprong. In de toekomst zal hij zijn beslissingen dus moeten nemen op
basis van een veel uitgebreider pakket rapporten. Meer bepaald zal het
advies van de Minister van Buitenlandse Zaken - dat a priori niet
onmiddellijk betrokken is bij de problematiek van een terugkeer -
meespelen.

Uitgeprocedeerde asielzoekers waarvoor het bevel tot uitwijzing werd
opgeschort zullen vanaf nu recht hebben op een werkvergunning. Deze
maatregel vereist een wijziging van het KB van 6 februari 2003 en
ressorteert onder de bevoegdheid van de Minister van Werk, de heer Frank
Vandenbroucke.

Hetzelfde spoor volgen

Werden de Afghanen in ere hersteld? Het is natuurlijk aan hen om daarover te
oordelen. Maar wij kunnen hen verder blijven steunen in hun democratische
eisen. Het is duidelijk dat er erg sterke banden gegroeid zijn tussen de
Afghaanse gemeenschap en de burenraad van Elsene en we zullen waakzaam
blijven zolang dat nodig is, om te verzekeren dat geen enkele van hen nog
het slachtoffer zal worden van willekeur en slechte intenties.

Maar wat als we verder kijken dan de specifieke situatie van de Afghanen?
Hoe moeten we de resultaten van het akkoord beoordelen ? Eerst en vooral is
het belangrijk te constateren dat vele oplossingen gevonden werden buiten
het Ministerie van Binnenlandse zaken. Het is misschien tijd om ervan bewust
te worden dat de kwestie van de immigratie geen politioneel probleem is maar
dat immigratie bekeken moet worden in een internationale context en dat de
immigranten hun aanwezigheid bevestigen in termen van politieke, sociale en
economische rechten. De eenzijdige behandeling van de immigratie door
politiewetten wijst er op dat er nog steeds een sterk negatieve
geestesgesteldheid bestaat over immigratie, ondanks de realiteit van onze
maatschappij.

Tenslotte dient dringend verder gewerkt te worden aan het bekend maken van
de praktijken van de Dienst Vreemdelingenzaken. Naast de enkele honderden
dossiers, en volgens de Minister voor 8.000 asielzoekers die op dit ogenblik
de zekerheid hebben van een objectieve behandeling, resten er ook nog
tienduizenden dossiers waarvoor willekeur blijft gelden. Men moet weten dat
deze kleine, naar eigen believen besliste regularisatieprocedure (via 9.3)
vandaag een veel omvangrijker terrein omvat dan de hele asielprocedure.
Hetgeen onaanvaardbaar was voor de Afghanen is dit even zozeer voor alle
andere sans-papiers die reeds jaren in de illegaliteit leven in afwachting
van een onzekere beslissing over hun lot. De uitzonderlijke toestand waar de
regularisatiekampanje van 1999 een antwoord op wilde geven, is jammer genoeg
niet verdwenen. Waarom wordt iemand illegaal, hoe leeft iemand als illegaal
? Tienduizenden mensen blijven zo verder in de uitzichtloosheid steken. Ook
zij hebben het recht daarvoor rekenschap te vragen.

Praktische raadgevingen

1. Voor alle vluchtelingen met schoolgaande kinderen, waarvan de
asielaanvraag reeds langer loopt dan drie jaar, dient een aanvraag te
gebeuren op basis van artikel 9.3. De regularisatie zal quasi-automatisch
gebeuren, tenzij er zich een probleem van openbare veiligheid stelt.

2. Idem voor alle vluchtelingen zonder kinderen, die sinds 1 januari 2000 in
België zijn of waarvan de procedure reeds meer dan 4 jaar duurt.

3. De opschorting van het bevel om het grondgebied te verlaten, laat de
periode beginnen die noodzakelijk is voor de regularisatie. De bevelen het
grondgebied te verlaten werden opgeschort tot maart 2004 voor Afghanen
zonder kinderen en tot juni 2004 voor Afghanen met kinderen. Deze periode
wordt bij de effectieve duurtijd van de procedure geteld.

4. Voor Afghanen wordt de ontvankelijkheid van aanvragen van artikel 9.3
vermoed door het bestaan van de opschorting van het bevel om het grondgebied
te verlaten. De moeilijkheid om de aanvraag in het land van oorspong te
doen, is immers duidelijk. Voor de andere kandidaten die een regularisatie
kunnen aanvragen op grond van de duurtijd van de asielprocedure, is het van
belang de argumentatie te verzekeren van de ontvankelijkheid zoals voor alle
toepassingen artikel 9.3.

5. De aanvraag dient bij de burgemeester van de woonplaats ingediend te
worden door een advocaat of een vereniging.

6. Indien de gemeente niet op de hoogte is van de criteria, dan moet men
zich daar niet ongerust over maken, de enige rol van de gemeente is om een
wijkagent langs te sturen om de woonplaats vast te stellen, waarna de
regularisatieaanvraag opgestuurd wordt naar de Dienst Vreemdelingenzaken
die haar behandelt.

7. Voor diegenen die nog geen 3 of 4 jaar hebben, is het beter te wachten.

8. Vanaf het ogenblik dat een vluchteling de 3 of 4 jaar haalt, dient deze
zijn aanvraag in.

9. Voor Afghanen die de 3 of 4 jaar niet halen, stellen wij voor eerst te
wachten op de nieuwe evaluatie van de Minister (begin 2004). Indien de
opschorting van de bevelen om het grondgebied te verlaten verlengd wordt,
blijft men afwachten. In het tegenovergestelde geval, dient een aanvraag te
gebeuren op basis van integratie, van een arbeidscontract, enz. In alle
mogelijke gevallen dient de regularisatieaanvraag te gebeuren alvorens het
bevel om het grondgebied te verlaten terug in werking treedt.

10. Wat de toelating om te werken betreft, nemen wij vanaf nu contact op met
de Minister van Werk, opdat de Arbeidskaart C zo snel mogelijk beschikbaar
wordt. Er dient gewacht tot hij de nodige schikkingen getroffen heeft.

11.Wij gaan voortdurend in contact blijven met de Federale Ombudsman om in
staat te zijn hem van alle problemen die zich zouden kunnen voordoen, op de
hoogte te stellen. Er werd hem reeds een lijst doorgestuurd, maar de
inventaris van specifieke problemen die zich aandienen dient verder
opgemaakt te worden. Het is zeer belangrijk dat elk probleem gemeld wordt
aan de juridische werkgroep om de meest efficiënte opvolging te verzekeren.

12. Indien, na het indienen van de dossiers, de antwoorden op de
regularisatieaanvragen niet binnen een redelijk tijdsbestek volgen, dan
moeten wij opnieuw de Ombudsman inschakelen. Bij het indienen van een
dossier bij de gemeente, heeft de gemeente 10 dagen om het adres van de
woonplaats te controleren alvorens het dossier over te maken aan de Dienst
Vreemdelingenzaken. Vanaf het toekomen van de aanvraag, heeft de Dienst
Vreemdelingenzaken drie maanden om zijn beslissing te treffen.

Veel geluk voor iedereen.


De juridische werkgroep van de Burenraad van Elsene (Assemblée des Voisins)
Selma Ben Khelifa, Marie-Pierre de Buisseret, Mohamed Benzaouia, Daniel
Liebmann, Tristan Wibault
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them.
Pink Terror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 23:48   #20
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde
 
Pink Terror's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Berichten: 820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Van de advocaat van de Afghanen.
Jan Fermon?
Geen idee. Ik heb geen rechtstreeks contact gehad met de advocaat. Ik heb het uit tweede hand gehoord.
__________________
Feelings are bullet-proof, you cannot destroy them.
Pink Terror is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be