Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2003, 09:00   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stoibers CSU verplettert SPD in Beieren
De SPD van de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder heeft zondag een historische nederlaag geleden bij de deelstaatverkiezingen in Beieren. Volgens de voorlopige uitslag haalt de CSU een tweederde meerderheid in het deelstaatparlement. De CSU van de zittende Beierse premier Edmund Stoiber kreeg 60,7 procent van de stemmen, tegen 52,9 procent in 1998. De SPD is in de naoorlogse Duitse geschiedenis nog nooit zo verpletterend verslagen. De partij heeft slechts 19,6 procent van de stemmen binnengehaald. De CSU daarentegen benadert het beste resultaat dat de partij ooit boekte: 62,1 procent in 1974. De opkomst lag op 57,3 procent.

De overwinning van de CSU werd al verwacht in het conservatieve bolwerk Beieren, waar de SPD 46 jaar geleden voor het laatst in de regering zat. Niemand had voorzien dat de klap voor de sociaal-democraten zo hard zou zijn. Het grote verlies van de SPD in Beieren is een signaal aan Schröder over de omvang van de massale onvrede over zijn aanpak van de hervorming van de verzorgingsstaat en op zijn economische politiek in het algemeen. "Deze uitslag is een absolute motie van wantrouwen tegen de regering in Berlijn", zei Stoiber, die sprak van een "sensationeel en historisch resultaat". Tevreden constateerde hij dat zijn partij vooral winst heeft geboekt onder jongeren. Peilingen van de zender ZDF wijzen uit dat de SPD vooral heeft verloren onder arbeiders en werklozen, twee groepen die behoren tot de traditionele achterban van de sociaal-democraten.

Tijdens de campagne heeft Stoiber vooral gehamerd op de economische problemen van Duitsland: nauwelijks groei en een werkloosheidscijfer dat maar niet wil dalen. In Beieren gaat het economisch veel beter en dat heeft Stoiber ten volle uitgebuit. "De boodschap is: wij moeten het succesvolle Beierse model in het hele land toepassen", zei Stoiber zondagavond in een speech voor feestvierende partijgenoten in München.

Eerder dit jaar verloor de SPD al deelstaatverkiezingen in Hessen en Nedersaksen. "Ik wist dat ik een moeilijke taak had, maar zo'n verlies had ik niet verwacht", zei de lijsttrekker van de SPD in Beieren, Franz Maget. Hij schreef zijn verlies toe aan de impopulariteit van de SPD op nationaal niveau en gaf toe dat het hem niet is gelukt te voorkomen dat de CSU "de deelstaatverkiezingen hebben omgevormd in deel twee van de Bondsdagverkiezingen", zoals een andere Beierse SPD-prominent het formuleerde.
Schröder is als bondskanselier op het nippertje verkozen. Ik denk dat die man veel werk zal hebben om het nog eens te halen. Hoewel er nog tijd is tot de volgende verkiezingen.
Oud 22 september 2003, 22:59   #2
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Als veel mensen uit protest tegen de plannen van Schröder op de CSU/CDU stemmen zegt dat vooral hoe weinig ze van politiek kennen me dunkt.
Enfin, voor mij is Schröder een staatsman, die wel degelijk harde maatregelen durft nemen om de toekomst veilig te stellen.
Het omgekeerde van de cadeaupolitiek van pakweg Bush, Martens of Verhofstadt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be