![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Twee derde van de ondervraagden in Irak vindt dat het verdrijven van Saddam Houssein de oorlog waard was ... Een waarlijke klap in het gezicht van de pacifistische Europese landen en burgers lijkt me ....
Baghdad poll: Ousting Saddam 'worth it' Almost two-thirds of Baghdad residents polled said they believed ousting Saddam Hussein was worth the hardships they have suffered in the months since the fall of the Iraqi capital, according to a new Gallup poll. A Gallup research team conducted face-to-face interviews in the homes of 1,178 randomly selected Baghdad residents between August 28th and September 4th. CNN was not involved in the survey. Gallup did not question residents outside of Baghdad. When asked if they thought removing Saddam was worth it, 62 percent of respondents said yes, while 30 percent said no. Sixty-seven percent thought Iraq would be better off in five years and 8 percent thought the country would be worse off. But only 33 percent of respondents thought Iraq was better off now than before the U.S.-led invasion -- of those, 4 percent answered much better off and 29 percent said somewhat better off -- compared with 47 percent who said Iraq was worse off -- of those, 32 percent believed the country was somewhat worse off and 15 percent said it was much worse off. An overwhelming majority of Baghdad residents --94 percent -- said the country was a more dangerous place since the invasion and 5 percent said it was safer. http://edition.cnn.com/2003/WORLD/me...ain/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat 94% van de mensen in Baghdad vinden dat het leven er nu gevaarlijker is dan voor de oorlog vind ik anders een stevige kritiek.
We kunnen helaas slechts hopen dat men zo spoedig mogelijk een "wettelijk" Iraaks regime zal installeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als dat wettelijk, ONAFHANKELIJK en DEMOCRATISCH regime (dus zonder moeienissen van eender wie buitenaf) er komt, DAN zal deze oorlog voor mij positief geweest zijn.
Ik vrees echter dat dat onafhankelijk weer anders gaat geïnterpreteerd worden dan hoe ik het interpreteer.
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zie het al voor me, die amerikaanse GI's die mensen gaan ondervragen wat ze van de oorlog vinden
![]()
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() ik weet het ... het doet zeer eh, te horen dat de Irakezen minder anti-Amerikaans zijn dan de meeste Europeanen ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Voila ![]() ![]() Leve het Nieuwe Europa!!!!!!!
![]() |
![]() |
#9 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze praten al geruime tijd over de grootste inspanning sinds Marchall, en het lijkt me moeilijk om zoiets te gaan vergelijken met laat ons zeggen het 'sponsoren' van een Somosa of, ironisch genoeg, een Saddam.
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() En wie heeft deze opiniepeiling uitgevoerd? De Amerikanen toch niet zeker? Men zou kunnen stellen dat er hier sprake is van partijdigheid.
![]()
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe objectief denk je dat zo'n poll is, die niet eens anoniem was en uitgevoerd door amerikanen en hun vrienden, meer dan waarschijnlijk vergezeld van enkele gewapende gi's... Voor de oorlog was zogezegd 99% van de Irakezen voor Saddam... Feit is dat alle onafhankelijke journalisten berichten over een steeds vijandelijkere sfeer onder de Irakezen, specifiek gericht tegen de bezetter, en een vrij algemene steun voor het gewapende verzet, zeker in het soennitische noorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die 99% was natuurlijk evenmin objectief, om maar aan te tonen dat polls in zulke landen weinig tot geen waarde hebben. Bijvoorbeeld polls in tchechenië uitgevoerd door russische bedrijven duiden op een 90% steun voor putin... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou het ook niet kunnen dat de "Irakees" hetzelfde syndroom heeft dan politici over de hele wereld? kazakkendraaiers klasse A1.
Het staat in de Koran hoor, tegenover ongelovigen die sterker zijn dan jij mag je als moslim liegen en bedriegen,zolang het de Islam maar ten goede komt. Al de argumenten tegen deze poll zijn ook een zeer duidelijke vingerwijzing,en kunnen zeer zeker op waarheid berusten.Ik ga ook positief zijn als ze morgen met 2 soldaten aan onze deur komen vragen of we Verhofstad de ideale premier vinden ,en dat alles goed gaat.
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is alsof men aan 1000 Brusselaars vraagt of Vlaanderen met Brussel
als hoofdstad onafhankelijk moet worden. Bovendien voelt 95 % zich minder veilig - leve de oorlog in Irak ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als de grote meerderheid van de Irakezen achter de bevrijding van hun land staat, heeft het verzet geen schijn van kans. Het omgekeerde is waar vrees ik, het verzet wordt gesteund vanuit de bevolking tegen de amerikanen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, toch door een deel van de bevolking, die hun onderduikadressen bezorgen en ook op allerlei andere manieren helpen. In het zuiden staat de guerilla veel minder sterk omdat mensen daar erg anti-Saddam zijn, maar ook daar heersen anti-Amerikaanse gevoelens, zoals op de begrafenis van de shiitische leider wel duidelijk werd.
Ik denk inderdaad dat de opiniepeilingen vervalst werden, zelfs niet eens noodzakelijk met opzet. Een van de basisprincipes die ik onthouden heb van m'n cursus kwantitatieve onderzoeksmethoden is dat je bevolkingsregisters nodig hebt en een stabiele situatie die je werk mogelijk maakt. Alle polls in dictaturen, oorlogsgebieden en dergelijke zijn daarom volledig zinloos. je moet een sample nemen van elke sociale en culturele bevolkingsgroep EN je moet rekening houden met de mensen die je niet kon bereiken of niet wilden deelnemen. (ik ga er vanuit dat de overgrote meerderheid om problemen te vermijden gewoon geweigerd heeft om deel te nemen, net zoals dat in het verleden ook gebeurde onder Saddam). Bij dit alles komt dan ook nog de betwistbare objectiviteit van gallup... de enige manier om echt te weten wat iraki's denken is het te vragen aan journalisten die ter plaatse zijn en privé met verschillende iraki's gesproken hebben, liefst journalisten van verschillende politieke strekking. volgens al-jazeera bestaat er een enorme haat tegen de Amerikanen in heel irak behalve Kurdistan waar ze als bevrijders bejubeld worden, maar zelfs CNN geeft toe dat de meerderheid van de Iraki's vijandig ten opzichte van de V.S. staat. Alleen fox beweert het omgekeerde, maar we weten hoe objectief die zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe delete je berichten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt natuurlijk altijd wijzigen, eventueel de tekst wissen, maar het bericht blijft altijd staan. |
|
![]() |
![]() |