Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2003, 13:44   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

V L A A M S P A R L E M E N T
VOORSTEL VAN RESOLUTIE


– van de heren Ludo Sannen, Gilbert Van Baelen, André Van Nieuwkerke en Dirk De Cock –
betreffende het islamonderricht in het onderwijs

18 maart 2003
Zitting 2002-2003

TOELICHTING
DAMES EN HEREN,

Een kenmerk van de huidige Vlaamse samenleving is dat zij steeds meer multicultureel wordt. De islam is in korte tijd de tweede godsdienst in Vlaanderen geworden. Het aantal allochtone én Vlaamse moslims zal de komende jaren alleen maar toenemen, ook in het onderwijs in Vlaanderen.

Aantal moslims en moslimleerlingen in Vlaanderen
Het aantal mosliminwoners in ons land – de mensen die persoonlijk of via hun (groot)ouders afkomstig zijn uit een moslimland, en/of zichzelf als moslim beschouwen – neemt snel toe. Concrete cijfers zijn echter onvermijdelijk inaccuraat :

a) het nationaliteitscriterium wordt geleidelijk minder relevant naarmate meer mensen de Belgische nationaliteit verwerven ;
b) nationaliteit of etnische origine zijn onvolledige proxy-variabelen (benaderende variabelen) voor religieuze overtuiging ;
c) de definitie van"moslim" zelf vertoont vele nuances, van strikt praktiserend tot vrijzinnig ;
d) religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging hoort tot de 'beschermde' persoonlijke levenssfeer.

Om een idee te geven van die demografische dynamiek geven we enkele cijfers voor België. Op het einde van de jaren '50 telde België amper een tiental moslims, maar sinds 1960 groeit hun aantal snel aan. In het midden van de jaren '60 wordt het aantal op 30.000 geraamd. In het midden van de jaren '70 waren er nagenoeg 145.000 moslims in ons land. In het begin van de jaren '80 telde de Belgische bevolking bij benadering 240.000 moslims.
Officiële statistieken schatten het totaal aantal mensen in België met een moslimse culturele achtergrond op 289.400 (2,9 %) van de totale bevolking ; eind jaren '90 wordt dat totaal gesitueerd rond de 350.000 (3,4 %).
De Vereniging voor Ontwikkeling en Emancipatie van Moslims schat het aantal (mede)burgers met een moslimse religieuze en culturele achtergrond in Vlaanderen op ongeveer 400.000.

Het aantal moslimleerlingen in het basisonderwijs en het secundair onderwijs neemt exponentieel toe.

In het schooljaar 1976-1977 deed Hitchinson onderzoek naar het islamitisch godsdienstonderricht in het lager en secundair onderwijs in Gent en Genk.Vertaald naar de totale allochtone populatie in Vlaanderen veronderstelt hij dat in het schooljaar 1976-1977 nagenoeg 15.000 moslimkinderen in het Nederlandstalig onderwijs zaten. Vandaag is hun aantal – volgens schattingen – meer dan vertienvoudigd.

Aantal scholen met islamonderricht en leerlingen die islamonderricht volgen
In het schooljaar 2001-2002 werd in 558 scholen in Vlaanderen islamitische godsdienst onderwezen, waarvan 328 in het gemeenschapsonderwijs, 203 in het officieel onderwijs en 27 in het vrij onderwijs.
Over de onderwijsniveaus heen bieden 351 scholen uit het gewone basisonderwijs en 207 uit het gewone secundair onderwijs lessen islamgodsdienst aan.
In het gewoon basisonderwijs zijn er 32 scholen met een islamitisch godsdienstaanbod en het buitengewoon secundair onderwijs 21 scholen.
In vergelijking met voorgaande schooljaren (referentiejaar 1998-1999, 1995-1996 en 1992-1993) stellen we de volgende tendensen vast aangaande het aantal scholen waar islamitisch godsdienstonderricht wordt aangeboden :
a) sinds het schooljaar 1995-1996 een status-quo van het totale aantal scholen ;
b) het aantal secundaire scholen daalt, daarentegen stijgt het aantal basisscholen ;
c) het absolute en procentuele aandeel van het aantal gemeenschapsscholen neemt gestaag toe (52,75 % in het schooljaar 1992-1993 t.o.v. 58,78 % in het schooljaar 2001-2002) ;
d) het aantal scholen in het vrij onderwijs is gehalveerd waarbij de breuklijn voor het basisonderwijs (schooljaar 1998-1999) recenter is dan voor het secundair onderwijs (schooljaar 1995-1996).
De vermoedelijke verklaringsgrond voor deze laatste tendens is dat er zich vanaf 1996 een uitdoofscenario voor islamonderricht in het vrij onderwijs ontwikkelt. Het uitdoven zou hierin bestaan dat een leerkracht islamitische godsdienst bij pensionering of bij vertrek niet meer vervangen wordt. Bij de aanvang van het schooljaar 2000-2001 werd bijvoorbeeld in drie basisscholen in Heusden-Zolder uit het vrije net beslist islamonderricht dat er al tientallen jaren verstrekt werd, van het programma te halen.
Voor sommigen is er sprake van een 'gericht' en 'bewust' uitdoofbeleid. Dit is onmogelijk te bevestigen.
Na bovenvermelde problemen besliste de erkende instantie rooms-katholieke godsdienst in de betreffende regio bijvoorbeeld dat het islamonderricht op katholieke scholen, waar het niet in afbouw is, mag blijven bestaan.
In het schooljaar 2001-2002 volgden 20.490 leerlingen islamitisch godsdienstonderwijs in een basisschool of secundaire school in Vlaanderen. In het basisonderwijs zijn er 12.041 ingeschreven leerlingen die islamonderricht volgen en in het middelbaar onderwijs 8.449.
Tegenover vorige schooljaren zijn de volgende evoluties merkbaar in het aantal leerlingen dat islamitisch godsdienstonderricht in een school in Vlaanderen volgt :
a) het aantal leerlingen voor islamitisch godsdienstonderwijs neemt gestadig toe (41,26%) ;
b) het procentuele aandeel van het aantal leerlingen uit het basisonderwijs vermindert geleidelijk (63,96 % in het schooljaar 1992-1993 t.o.v. 58,78 % in schooljaar 2001-2002) ;
c) het aantal leerlingen in het vrij onderwijs vermindert ;
d) het gemiddelde aantal leerlingen dat islamitisch godsdienstonderricht volgt per school waar multicultureel godsdienstaanbod verzekerd is, neemt toe (gemiddeld 29 leerlingen in schooljaar 1992-1993 t.o.v. 37 in schooljaar 2001-2002).
De laatste vaststelling is fundamenteel : er is duidelijk een behoefte aan islamitisch godsdienstonderricht.
Dit kan de vraag om het aanbod van islamitisch godsdienstonderricht in scholen in Vlaanderen uit te breiden, alleen maar bekrachtigen.
Moslimleerlingen in vrije/katholieke basisscholen en secundaire scholen zonder de mogelijkheid om islamonderricht te volgen, krijgen nu samen met de andere leerlingen het vak katholieke godsdienst aangeboden. In sommige scholen kregen zij in het verleden de toelating passief in die lessen aanwezig te zijn. Nu wordt dit vanuit de overheersende filosofie om 'katholiek godsdienstonderricht in een communicatieve visie' aan te bieden, minder toegestaan.
Wel worden bijvoorbeeld vanuit de godsdienstinspectie vormingsmomenten aan godsdienstleerkrachten aangeboden rond 'Godsdienst geven in klassen met veel islamleerlingen'.

Regelgeving voor islamitisch godsdienstonderricht in Vlaamse scholen
Het godsdienstonderricht in Vlaamse scholen is geregeld in de Belgische Grondwet met de vrijheid van onderwijs (artikel 24).
De grondwettelijke vrijheid van onderwijs is een breed gedragen principe. Het is het principe van de eerbied voor elke persoon, voor elke ouder en elke leerling, om zich te kunnen ontplooien – ook op school – volgens de eigen levensbeschouwelijke opvattingen. Het betreft enerzijds het recht om scholen te openen en de vrijheid in deze scholen een bijzondere leerinhoud aan te bieden met een eigen specifieke pedagogische aanpak (actieve onderwijsvrijheid) en anderzijds het recht om onderwijs te volgen volgens de eigen voorkeur of overtuiging (passieve onderwijsvrijheid). De aandacht voor de passieve onderwijsvrijheid is meer recent en wint aan belang.
Het islamitisch godsdienstonderricht in officiële scholen is pas formeel mogelijk sedert 20 februari 1978, door een amendement van artikel 8 van de zogenaamde schoolpactwet. Reeds vanaf 1975, na een omzendbrief van de Minister van Nationale Opvoeding, werd godsdienstonderricht aan moslimkinderen in het officiële onderwijs geïntroduceerd. De jaren daarvoor – nog voor de 'Wet tot erkenning van de besturen belast met het beheer van de temporaliën van de islamitische eredienst', de erkenning van de islamitische godsdienst in België (19 juli 1974) – werden er in verschillende officiële en vrije scholen reeds op vrijwillige basis lessen islamitische godsdienst aan moslimkinderen gegeven.
De mogelijkheid om naast lessen in de katholieke godsdienst ook islamitisch godsdienstonderricht aan te bieden in het vrij onderwijs wordt met het decreet basisonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (artikel 42 – 25 februari 1997) vastgelegd.
Naast de burgerlijke regelgeving omtrent islamonderricht is de kerkelijke regelgeving even bepalend.
Het islamonderricht in katholieke scholen met moslimleerlingen werd voor het eerst geregeld in 1978 door de Hoofden van de Katholieke Eredienst.
Zij namen het principiële standpunt in dat het katholiek onderwijs alleen lessen katholieke godsdienst organiseert ; anderzijds namen zij het praktische standpunt in dat het toelaten van lessen islamitische godsdienst door een leerkracht islamitische godsdienst door de vicaris van onderwijs van het betrokken bisdom geval per geval zou worden bekeken. De kerkelijke regelgeving wijzigde zich niet in de loop der jaren. In de uitvoeringsnota van 13 april 2000 wordt de mogelijkheid om islamonderricht toe te laten, herhaald. Anderzijds stelt de Erkende Instantie dat zij in principe enkel voor rooms-katholieke godsdienst 'in een communicatieve visie' opteert.

Positie van de leerkracht islamonderricht en de aandacht voor islam in de lerarenopleiding
Een belangrijke schakel in de problematiek van islamonderricht maar ook in de integratie in Vlaamse scholen zijn de islamleerkrachten, tenminste, dat zouden ze kunnen zijn. Allochtone leerkrachten – ook zij die geen islamgodsdienst onderrichten – vervullen een belangrijke voorbeeldfunctie voor de kinderen en jongeren van hun gemeenschap. Zij zijn bemiddelaars tussen allochtone ouders en autochtone leerkrachten. Zij ondersteunen allochtone leerlingen in hun omgaan met de Nederlandse taal en de Vlaamse cultuur.Ten slotte groeit het lerarenteam uit tot een multicultureel en multireligieus team met kennis en respect voor elkaars eigenheid en verschillen.
Het officieel onderwijs schakelt een 250-tal erkende leerkrachten in om islamitisch godsdienstonderricht te geven. In het vrije onderwijs gaat het om 15 leerkrachten. In vergelijking met drie jaar geleden is het totale aantal islamleerkrachten bijna verdrievoudigd.
Er is echter nog steeds een groot tekort aan islamleerkrachten waardoor gemotiveerde schooldirecties niet meteen een geschikte leerkracht vinden.
Volgens Aysel Bayraktar, lid en onderwijsverantwoordelijke van de moslimexecutieve, moeten er dringend minstens 40 extra islamleerkrachten aangesteld worden om aan de vraag van de scholen te kunnen voldoen.
Er bestaat in ons land maar één opleiding voor islamleerkrachten, aan de Erasmushogeschool in Brussel. Momenteel volgen 14 studenten het vak islam binnen de opleiding. Het potentiële aantal islamleerkrachten is ruimschoots onvoldoende om aan de huidige, laat staan de toekomstige, vraag te voldoen.
Daarenboven is het een breed gedragen vaststelling dat de lerarenopleidingen nog veel te weinig ingaan op de religieuze en culturele verschillen.
Binnen de diversiteitsgedachte die door velen zo sterk wordt onderschreven, moet er zeker aandacht zijn voor het cultureel-religieuze.
Drs.Welmoet Boender, een gastonderzoekster aan het Centrum voor Islam in Europa, benadrukt : "In de opleiding zou minstens een kennismaking met de islam en andere godsdiensten moeten zitten.
Een toekomstige leerkracht hoort te weten wat de godsdienst inhoudt en welke culturele verschillen dat teweegbrengt.".
De afgestudeerden hadden tot vorig schooljaar geen volwaardig statuut. Het was dus weinig motiverend om islamleerkracht te worden. Nochtans zijn islamleerkrachten uiterst belangrijk in het onderwijs.
Ze kunnen als bemiddelaar fungeren tussen directie en ouders en zijn hiervoor veel beter geplaatst dan de imam.
Vanaf 1 september 2001 is er een reglementering van kracht voor de leerkrachten islamitische godsdienst.
De decreten 'rechtspositie' worden op hen van toepassing en er worden bekwaamheidsbewijzen en weddenschalen vastgelegd. De huidige aanpassing is een belangrijke beleidskeuze in het gelijke onderwijs- en arbeidskansendebat.
Een aanverwant knelpunt voor de ontwikkeling van het islamitisch godsdienstonderricht is het ontbreken van goed lesmateriaal en pedagogische ondersteuning (zoals studiemomenten voor islamleerkrachten).
De islamleerkrachten hebben daardoor inhoudelijk vaak onvoldoende houvast.

Islamonderricht en opleidingen voor islamleerkrachten in Europees perspectief
Een internationaal vergelijkende analyse met betrekking tot onderwijsaangelegenheden betekent meestal appelen met peren vergelijken. De verschillen omtrent islamitisch godsdienstonderricht in scholen kunnen niet los gezien worden van de nationale migratiecontext, de cultuur en de bestaande verhoudingen in het onderwijssysteem.
De geschiedenis en de grondwettelijke vrijheid van het onderwijs in Nederland waardoor onder andere alle erkende levensbeschouwelijke richtingen de kans krijgen een school op te richten die door de overheid wordt bekostigd (artikel 23), is vergelijkbaar met de Belgische situatie. In Nederland krijgen
moslimleerlingen sinds de jaren zeventig eigen godsdienstonderwijs op openbare scholen. Er deden zich echter veel problemen voor : taalproblemen voor de hoofdzakelijk anderstalige islamdocent, moeilijke toegang voor islamitische ouders tot de schoolbesturen, de te vrije moraal op Nederlandse scholen volgens sommige islamitische ouders, de lagere onderwijsresultaten, enzovoort.
In de jaren tachtig stelde een groeiend aantal moslimouders de vraag naar islamitische bijzondere scholen. In 1988 ging de eerste school van dit type in Rotterdam van start. Momenteel bestaan er 35 dergelijke basisscholen en 2 voor voortgezet onderwijs op een totaal van 7.019 basisscholen, en 574 zelfstandige scholen voor voortgezet onderwijs.
Die scholen bereiken ongeveer 9.000 leerlingen op een totaal van 1,6 miljoen kinderen en jongeren.
Buiten de recente politieke debatten rond de positie van de bijzondere scholen in Nederland zijn twee belangrijke evoluties merkbaar omtrent het aanbieden van islamitisch godsdienstonderricht in scholen :
a) in de openbare scholen wordt nu opnieuw meer aandacht besteed aan islamitisch godsdienstonderricht ;
b) leerlingen die een islamitische bijzondere school in het basisonderwijs volgden, vertonen duidelijk minder behoefte om opnieuw voor een bijzondere school te kiezen in het secundair onderwijs.
In het Verenigd Koninkrijk is men in de jaren zestig begonnen plaatselijk een 'multireligieus' onderwijsprogramma samen te stellen. De Education Reform Act van 1988 heeft aan deze 'multireligieuze' ontwikkeling een halt toegeroepen. Het godsdienstonderwijs op openbare scholen diende voortaan uitdrukking te geven aan de christelijke godsdienstige tradities in Engeland. Deze regeling gold niet voor bijzondere 'voluntary aided-status' (gesubsidieerde) scholen. Er bestonden toen geen dergelijke islamitische scholen, zodat moslimleerlingen twee keuzes hadden : ofwel naar de openbare scholen die onder het nieuwe 'christelijk' onderwijsprogramma vielen, ofwel naar islamitische 'independent schools' die zichzelf volledig moesten bekostigen en dus duur waren. De onderwijswet van 1988 versterkte wel de rol van de ouders en van de plaatselijke gemeenschap in het schoolbeleid, waardoor lokaal regelingen werden getroffen zodat moslimleerlingen de kans kregen om islamitisch godsdienstonderricht op school te volgen buiten de normale lesuren. Sinds 1978 probeerde de National Muslim Education Council of the UK islamitische 'voluntary aided'-scholen op te richten.
Pas kort voor de eeuwwisseling is in Londen de eerste gesubsidieerde islamitische school geopend.
In Frankrijk wordt geen godsdienstonderwijs, en dus ook geen islamonderwijs, op de openbare scholen aangeboden. In het openbaar onderwijs weegt de ideologie van het laïcisme zwaar. De islam wordt hier behandeld in het vak 'geschiedenis'.
Overigens is in Frankrijk een discussie op gang gekomen over de vraag of er toch geen plaats gemaakt moet worden voor informatief onderwijs over de belangrijkste levende godsdiensten, waaronder christendom en islam. Recent zijn er in Frankrijk de eerste islamitische basisscholen – binnen 'l'enseignement libre' – opgericht. Komend academiejaar start het eerste islamitische lyceum in Rijsel.
Ook in Duitsland wordt momenteel geen islamitisch godsdienstonderricht op openbare scholen aangeboden. Het verlangen naar islamitisch godsdienstonderwijs op openbare scholen is de laatste jaren wel sterk toegenomen : bijna 98 procent van alle moslims is voorstander van een dergelijk apart vak. Duitsland kent wel de oudste traditie van een vorm van islamitisch godsdienstonderricht in het basisonderwijs. In de tweede helft van de jaren zestig werd, naast het gewone lesprogramma, ook een soort onderwijs in eigen taal en cultuur gegeven waarvan islamitisch godsdienstonderwijs deel uitmaakte.
Een overname van dit aanbod voor moslimkinderen in het reguliere onderwijsprogramma is, met uitzondering van enkele weinig succesvolle experimenten, onder andere in de deelstaat Nordrhein- Westfalen, nooit gerealiseerd.
Eén onderwijstendens vinden we terug in alle buurlanden, namelijk de groeiende politieke en maatschappelijke vraag naar een geïntegreerd islamonderricht, ingebed in de Westerse cultuur.
Wat betreft de oprichting van een lerarenopleiding 'islamitisch godsdienstonderricht' en een academische opleiding islamologie, is Nederland een voorbeeldland.
In september 1995 startte de eerste HBO-opleiding die leidt tot een diploma islamitisch godsdienstleraar of geestelijk opbouwwerker, aan de Academie voor Theologie en Levensbeschouwing van de Hogeschool Holland in Diemen.
Bij de start telde de opleiding 47 ingeschreven leerlingen.
In 2001 waren dat al 58 participanten. Sinds 2002 kan men een vergelijkbare (voltijdse of deeltijdse) godsdienstopleiding 'islam' volgen in de Educatieve Faculteit Amsterdam van de Hogeschool Amsterdam.
Ook op universitair niveau in Nederland onderstreept men meer en meer het belang van meer aandacht voor de islamtheologie en het onderricht ervan. Enkele zeer recente initiatieven, met name bij het begin van het academiejaar 2002-2003, in de richting van islamitisch theologieonderricht op universitair en academisch niveau, zijn :
a) de organisatie van een (optionele) majorcursus islamitische theologie binnen de bachelorfase aan de universiteit Utrecht ;
b) de intentie van de Universiteit Utrecht en de Stichting Islamitisch Hoger Onderwijs (SIHO) om samen te werken bij de vestiging van een islamitische theologische universiteit ;
c) de organisatie van een masteropleiding Christendom en Islam binnen de Theologische Faculteit Tilburg die, in tegenstelling tot de andere mastersopleidingen, ook gevolgd kan worden zonder dat men een bachelorsopleiding met goed gevolg heeft afgerond. De mastersopleiding is dan ook bij uitstek gericht tot mensen die beroepshalve of dagelijks in aanraking komen met vragen en beleidskwesties op het terrein van de multiculturele samenleving. Dat kunnen functies zijn bij sectoren van de overheid (gemeentelijk, provinciaal en landelijk), maar ook in het bedrijfsleven, de media, de sociaal- culturele sector en vooral het onderwijs.
Ook in Duitsland groeit de politieke en maatschappelijke vraag naar de oprichting van een eerste universitaire- academische opleiding voor islamleraar of -docent. Als eerste hogeschool in Duitsland wil de universiteit in Münster in 2002-2003 een leerstoel voor islamologie en een Centrum voor Religieuze Studies, waarbinnen een opleiding voor islamleerkracht gevolgd kan worden, uitbouwen.
In Frankrijk leeft de vraag naar hogere moslimse islamstudies op academisch niveau al langer.Vooral het project om naast de bestaande katholieke en protestantse theologische universitaire faculteiten een Faculté de Théologie Musulmane aan de Université des Sciences Humaines in Straatsburg te stichten, is sinds 1996 een aanslepend en conflictrijk dossier. Het debat blijft echter lopen.
Onder impuls van L'Union des Organisations Islamiques de France werd in 1990 L'Institut Européen des Sciences Humaines (I.E.S.H.) in St- Léger-de-Fougeret opgericht. Het centrum biedt hoger onderwijs gespecialiseerd in islamtheologie, Arabische taal en Koranleer aan.
Het belang van islamitisch godsdienstonderricht in Vlaamse scholen
Vlaanderen is vandaag een multiculturele en multireligieuze samenleving. Het aantal moslims en moslimleerlingen in Vlaanderen neemt gestadig toe. Daartegenover is er een veel langzamere groei van het aantal scholen dat islamonderricht aanbiedt en in sommige gevallen zelfs een afbouw van het aanbod. Vanuit deze realiteit kan het belang van een stimuleringsbeleid vanuit de Vlaamse overheid om meer islamonderricht in Vlaamse scholen te organiseren om zo de historische kloof te overbruggen, alleen maar onderstreept worden.
Dit is een verantwoordelijkheid die een maatschappelijk draagvlak vraagt en waarbij alle onderwijsnetten betrokken moeten worden. Binnen het integratiedebat heeft de openheid voor islamonderricht binnen alle netten een ontegensprekelijke meerwaarde. Door verankering van islamstructuren in bestaande structuren, bijvoorbeeld islamonderricht in Nederlandstalige scholen in Vlaanderen, wordt de integratie het sterkst bevorderd.
Als vrije en officiële scholen meer openheid tonen, valt de behoefte aan islamscholen weg.Veel ouders, zowel islamitische als katholieke ouders, wensen dergelijke evolutie naar islamscholen niet.
Ze vragen beiden een maatschappelijke gettovorming tegen te gaan.
Het aanbieden van islamitisch godsdienstonderricht is geen artefact van een afbrokkelend pedagogisch project van een vrije katholieke school.
Dat hebben de 22 scholen in het vrije net die islamitisch godsdienstonderricht aanbieden al bewezen.
Stimuleringsmaatregelen voor meer islamitisch godsdienstonderricht in vrije scholen kunnen ook niet vanuit een dergelijk 'verborgen' doelstelling opgezet worden. De school behoudt, conform de grondwettelijke bepalingen, de vrije keuze om islamonderricht in te richten.
De vraag naar een volwaardig islamitisch godsdienstonderricht in het onderwijs is te verstaan vanuit het respect voor de cultureel-religieuze overtuiging en kadert in het belang van de identiteitsontwikkeling van moslimkinderen. Islamitische kinderen hebben het recht op eigen godsdienstbeleving.
Een pleidooi voor meer islamonderricht in Vlaamse scholen, ook in het vrije net, is eigenlijk een pleidooi dat verder gaat dan het aanbieden van islamonderricht.
Het is ook een pleidooi om meer communicatie en dialoog tussen de godsdiensten te stimuleren.
Vanuit dit dubbele pleidooi is er ook geen sprake van een 'onverzoenbaarheid' tussen het christelijk project van een vrije katholieke school en mogelijk islamonderricht op die school.
De voorstellen die professor Verstegen deed in het kader van de bemiddelingsopdracht ten gevolge van de afbouw van islamonderricht in enkele katholieke basisscholen in Heusden-Zolder (september 2000) sluiten aan bij dit dubbele pleidooi : gescheiden godsdienstonderricht in wisselwerking met een interreligieuze dialoog. Hij stelt : "Het gescheiden aanbod van zowel katholieke godsdienst als Islam gecombineerd met het samenbrengen van alle leerlingen in nog één of twee lestijden katholieke godsdienst biedt bijzonder positieve mogelijkheden voor zowel de verdieping en de beleving van de eigen godsdienst, als voor het gesprek en de ontmoeting die het nieuwe leerplan katholieke godsdienst nastreeft.".
Met dit standpunt wordt het katholiek onderwijs in zijn eigenheid erkend. Bovendien wordt de ruime visie van het godsdienstonderricht erkend en pleit men voor communicatie en interreligieuze dialoog.

Ludo SANNEN
Gilbert VAN BAELEN
André VAN NIEUWKERKE
Dirk DE COCK

VOORSTEL VAN RESOLUTIE
Het Vlaams Parlement,
– overwegende :
1° dat er binnen de allochtone gemeenschap een groeiende vraag is naar islamitisch godsdiensonderricht ;
2° dat er een onevenwicht is in het islamitisch godsdienstaanbod over de onderwijsnetten ;
3° dat integratie een gedeelde verantwoordelijkheid is, ook in het onderwijs ;
4° dat de organisatie van islamitisch godsdienstonderricht de vraag naar afzonderlijke islamscholen vermindert ;
5° dat met islamonderricht in enkele vrije scholen in Vlaanderen positieve ervaringen werden opgedaan ;
6° dat in Vlaanderen in het curriculum van de opleiding tot leraar basisonderwijs nergens het vak 'islamitisch godsdienstonderricht' is opgenomen ;
7° dat in Vlaanderen er slechts één opleiding tot leraar secundair onderwijs groep 1 'islamitisch godsdienstonderricht' wordt aangeboden ;
8° dat er een tekort is aan leerkrachten 'islamitisch godsdienstonderricht' ;
9° dat er in Vlaanderen geen universitaire academische opleiding islamitische godsdienstwetenschappen is ;
10° dat, in internationaal perspectief, er zich een groeiende vraag naar islamonderricht ingebed in de cultuur van het land manifesteert, en er zich verschillende educatieve initiatieven in verband met de islamitische godsdienst en het onderricht ervan ontwikkelen in het hoger onderwijs ;
vraagt de Vlaamse regering :
stimuleringsmaatregelen te nemen voor meer islamonderricht in scholen van het vrije onderwijsnet ;
2° via stimuleringsprojecten naar allochtone leerlingen de instroom in de lerarenopleiding te verhogen ;
3° meer aandacht te hebben voor religieuze en culturele diversiteit binnen de lerarenopleiding en nascholing ;
4° de koepels en inrichtende machten uit te nodigen tot het geven van een positief signaal aan hun directies om allochtone leerkrachten aan te werven ;
5° te zorgen voor meer en beter opgeleide islamleerkrachten, door onder meer :
a) het vak islamitisch godsdienstonderricht in meer lerarenopleidingen basisonderwijs en secundair onderwijs groep 1 op te nemen, zodat een voldoende aanbod is verzekerd ;
b) het ontwikkelen van goed lesmateriaal om het islamitisch godsdienstonderricht te ondersteunen ;
c) de oprichting van een faculteit islamitische godsdienstwetenschappen in Vlaanderen.

Ludo SANNEN
Gilbert VAN BAELEN
André VAN NIEUWKERKE
Dirk DE COCK



[size=6]LAUS STULTITIAE[/size]
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 22:37   #2
dutch
Provinciaal Statenlid
 
dutch's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2003
Locatie: Darul Intisar
Berichten: 632
Standaard

Eens te meer een voorbeeld van hoe islam ook een niet-gewelddadige Jihad proneert. Geduldig gebruik maken van de naïviteit, het gebrek aan kennis van islam en de democratische principes van het Westen om zo de Jihad te verwezenlijken zonder bloedvergieten...

Ik vraag me af of deze mensen nog islam-onderwijs zouden willen opnemen in het onderricht, indien ze er een grondige kennis van hadden. Ben zeker van niet!

Nochtans staat deze kennis ter ieders beschikking : de koran lezen kan men zelfs op het internet. Bepaalde verzen zijn enorm verhelderend!

Dutch
__________________
http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum
islamisme is een waanzinnige, fascistische cultus en gematigde islam is hun paard van Troje
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 08:11   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.180
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

"Wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil."

Wat baten voorbeelden uit het dagelijkse leven als politici oogkleppen gemaakt van 500 eu biljetten dragen?

Die koran die we hier liggen hebben geeft me toch ook de kriebels, daarom dat we die tussen "De geheime leer" van Blavatsky, "de zegels van Salmomon",de Bijbel en nog een hoop van die occulte geschriften hebben staan.Kwestie van gevaarlijke boeken niet eenzaam te laten wezen, zodanig dat het ene gif het andere neutraliseerd.

Zoals in een andere topic vermeld, als onze Moslims Islamonderricht op school willen, dan mogen ze zelf scholen starten, in het vrije net.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2003, 17:19   #4
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Ludo SANNEN
Gilbert VAN BAELEN
André VAN NIEUWKERKE
Dirk DE COCK


Volgens mij zijn dit soort mensen moedwilligaards, geboren relzoekers.

Jarenlang heeft dit slag van mensen zich geweerd tegen alles wat met Kerk en geloofsdwang te maken heeft, en nu gaan ze alles doen om reactionaire opvattingen die nog een paar graden erger zijn in onze samenleving vast te ankeren.

In plaats van te trachten de rol en de macht van godsdienst -eender welke- trachten terug te dringen.

Zo kan je wel eeuwig bezig blijven met "de strijd voor ontvoogding" van de massa's.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2003, 13:33   #5
Watje
Burger
 
Watje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2003
Locatie: Renaix
Berichten: 175
Standaard

[size=6]De smeltkroes van God [/size]

Timoty Garton Ash 01/09/2003

Ik heb een droom dat Arthur Rosenberg, de nazi-ideoloog van de raszuiverheid, op een dag uit de hel wordt gehaald en neergezet langs de weg die over de heuvels boven de universiteit van Stanford loopt. Laat hem daar een uurtje zitten en kijken naar de joggers die voorbijkomen: de Amerikaan van Japanse afkomst, 2 meter lang en gebouwd als een Texaanse quarterback, de Amerikaan van Zuid-Amerikaanse afkomst, de Amerikaan van Iraans-Italiaanse afkomst, de Amerikaan van Scandinavisch-Chinese afkomst, de Amerikaan van Duits-Iers-Indiaanse afkomst. Vrijwel alle mogelijke variaties in huidskleur en fysionomie zijn aanwezig, vaak in mooie combinaties. Laat Herr Rosenberg dan opnieuw sterven aan een hartstilstand bij het zien van deze onomkeerbare vernietiging van de nazidromen.


Californication, om het met de Red Hot Chili Peppers te zeggen, is misschien het ultieme antwoord op het probleem van de rassenverschillen. Als mannen en vrouwen zich consequent niets zouden aantrekken van ras of etnische afkomst bij de keuze van de partner met wie ze kinderen willen, en als die kinderen en de kinderen van hun kinderen dat eveneens zouden doen, dan zouden we uiteindelijk op het punt belanden waarop niet alleen de basis van de raciale stereotypering, maar ook van de positieve discriminatie en de etnische quota zou ondermijnd worden. Op de vraag ,,etnische groep?'' zou je alleen nog kunnen antwoorden ,,mens''.

Dit experiment waarbij we simpelweg mensen worden, is momenteel het meest gevorderd in de relatief welvarende, liberaal-democratische migrantengemeenschappen van de Angelsaksische landen: Australië, Canada, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Het lijkt doodeenvoudig -- je neemt een man en een vrouw, en je mixt -- maar in feite kunnen deze jonge combo-Californiërs alleen ontstaan in complexe, delicate en veeleisende omstandigheden, en dit zowel op cultureel, sociaal, economisch als politiek vlak. Zelfs hier, in een van de meest bevoorrechte plekjes van een van de rijkste en meest door de natuur begiftigde staten van een van de meest open en vrije landen van de wereld, is het proces recent, omgeven met spanningen en omstreden.

,,Amerika is de Smeltkroes van God, de grote pot waarin alle rassen van Europa samensmelten en veranderen'' schreef de Russisch-Joodse toneelschrijver Israel Zangwill in 1908. Maar het waren wel de rassen van Europa die hij zag versmelten. Zoals mijn collega uit Oxford, Desmond King, in zijn schitterende boek Making Americans, aantoont, legde de Amerikaanse immigratiewet uit 1924 quota op die het overwicht van de blanke Europese immigranten bestendigden. Pas toen die bepaling in 1965 uiteindelijk werd herroepen, begonnen er miljoenen nieuwe Amerikanen uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika toe te stromen. In 1960 hadden slechts zestien miljoen Amerikanen geen Europese voorouders; nu zijn dat er tachtig miljoen. Toen Richard Nixon in 1969 president werd, waren slechts zo'n negen miljoen Amerikanen in het buitenland geboren; nu zijn het er minstens dertig miljoen. Ruw geschat is één op vier inwoners van Californië momenteel buiten de VS geboren. En ze komen van overal. Als je de caissières in Safeway of Fry's Electronics bekijkt, lijken alle bevolkingsgroepen van de wereld er vertegenwoordigd en ze zeggen allemaal ,,have a nice day''.

Bovendien kwam er pas in de jaren zestig een einde aan de gangbare discriminatie van Afro-Amerikanen in veel staten en stadjes in de VS. Toen ik onlangs een concert van de fantastische jazzpianist Harold Maburn bijwoonde, bedacht ik plots dat deze briljante en bijzonder waardige muzikant tijdens zijn jeugd in Memphis, Tenessee, waarschijnlijk als een minderwaardig individu werd beschouwd. Condoleeza Rice, de eerste Afro-Amerikaanse Nationale Veiligheidsadviseur van de Verenigde Staten, herinnerde er onlangs, op een bijeenkomst van zwarte journalisten, aan hoe haar jeugdvriendinnetje, Denise McNair, omkwam bij het beruchte racistische bombardement op een kerk in Birmingham, Alabama, in 1963.

Wat je 'de grote vermenging' zou kunnen noemen, is een product van de laatste veertig jaar. Ras is nog steeds een bron van enorme spanning in de Verenigde Staten. Tot Arnold Schwarzenegger -- zelf een immigrant van de eerste generatie -- zich kandidaat stelde als gouverneur van Californië, was het belangrijkste item op televisie hier (af en toe afgewisseld met Irak), de aanklacht van een blanke vrouw tegen de zwarte basketbalheld Kobe Bryant wegens verkrachting. Volgens een opiniepeiling van CNN/Gallup, dacht 68 procent van de zwarte Amerikanen dat de aanklacht ongegrond was, tegenover slechts de helft van de blanke Amerikanen. 68 procent van de zwarte respondenten zeiden dat ze met Bryant ,,meevoelden'', tegenover slechts 40 procent van de blanke Amerikanen. Een groep blanke racisten deelde racistische pamfletten uit in de stad waar het proces plaatsvindt. De pamfletten droegen naar verluidt de titel: ,,Geen seks met zwarten.''

De grote vermenging is dus recent, omgeven met spanningen en omstreden. De Amerikaanse nationalist van rechtse signatuur, Pat Buchanan, stak onlangs Oswald Spengler (auteur van The Decline of the West) naar de kroon met zijn boek The Death of the West: How Dying Populations and Immigrant Invasions Imperil our Country and Civilization. Invasies van immigranten! Buchanan verwijst naar enkele van de statistieken die ik zojuist heb genoemd, en roept: ,,Als de Amerikanen hun beschaving en cultuur willen behouden, moeten de Amerikaanse vrouwen meer kinderen krijgen.'' Dus, Dochters van de Amerikaanse Revolutie, baar kinderen en denk aan Amerika.

In plaats daarvan zou je ook kunnen hopen dat de Californication werkt: dat grote aantallen mensen met een enorm gevarieerde raciale, etnische, religieuze en culturele achtergrond zich echt met elkaar kunnen vermengen en toch voldoende gemeenschappelijke cultuur behouden om Amerika als een vrije, democratische en zelfzekere natie te laten overleven. Daar is niemand ooit in geslaagd: niet in Amerika, niet in Australië, niet in Canada, laat staan in Europa. De Smeltkroes van Zangwill kon alleen maar zo sterk versmelten en veranderen omdat er een krachtige en aantrekkelijke Engelstalige cultuur aanwezig was, waaraan de hoofdzakelijk Europese immigranten zich aanpasten. Zoals een schrandere columnist ooit opmerkte, waren er niet alleen WASPS -- White Anglo-Saxon Protestants -- maar ook CASPS (Catholic Anglo-Saxon Protestants), JASPS (Jewish Anglo-Saxon Protestants) en BASPS (Black Anglo-Saxon Protestants). Nu niet meer. De immigranten zijn te talrijk en te verschillend, het WASP-rolmodel te omstreden.

Onlangs kwam ik het gebouw van de studentenvereniging van Stanford binnen, net toen er een islamitische gebedsbijeenkomst was afgelopen. De jonge vrouwen droegen allemaal een hoofddoek, maar als je hun gesprekken bij het verlaten van de zaal op band had opgenomen, had je ze aan hun accent, woordenschat, of toon (,,Ok guys... like... whatever) nooit van een gewone Amerikaanse studente kunnen onderscheiden. Als er één samenleving nog steeds tot deze krachttoer in staat is: een soort eenheid smeden uit zo'n grote diversiteit -- e pluribus unum, zoals op de munten staat dan is het wel Amerika.

Wie heeft, naast de Amerikanen zelf, de grootste kans op slagen? Wij, Europeanen! Kijk maar naar de demografische kaart van de wereld en je ziet dat vooral één continent nood heeft aan een massale babyboom of grootschalige immigratie om zijn verouderende bevolking in stand te houden. Europa! De immigranten zullen waarschijnlijk vooral afkomstig zijn uit moslimlanden. In theorie zouden Turken, Marokkanen, Algerijnen en Pakistanen zich gemakkelijker in Europa dan in Amerika moeten thuisvoelen, omdat Europa eerder een open, gediversifieerd continent is dan één natie. In de praktijk is het net andersom. We moeten dus leren van de Amerikanen. Wat Europa nodig heeft, is meer Californication.

Vertaling Home Office (c) Copyright De Standaard
Watje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2003, 14:16   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Wie heeft, naast de Amerikanen zelf, de grootste kans op slagen? Wij, Europeanen! Kijk maar naar de demografische kaart van de wereld en je ziet dat vooral één continent nood heeft aan een massale babyboom of grootschalige immigratie om zijn verouderende bevolking in stand te houden. Europa! De immigranten zullen waarschijnlijk vooral afkomstig zijn uit moslimlanden.
Hallo? ben je nog bij?

Een BABYBOOM? je méént het! Om het legertje werklozen bij staan zeker? Of om de lonen te laten zakken? Om ons sociaal systeem failliet te laten gaan?

Van wanneer is dat gedrocht dat je hier plaatste? uit de jaren tachtig van vorige eeuw?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2003, 18:35   #7
dutch
Provinciaal Statenlid
 
dutch's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2003
Locatie: Darul Intisar
Berichten: 632
Standaard

Beste Watje,

Volgens mij ben je geen watje, maar een doetje dat volledig naast de kwestie praat.
Islam is een religie, meer nog, een supraraciale religie.
Niks te zien dus met rassen en hun vermengingen.
Wat vermengingen betreft heb ikzelf persoonlijk al héél erg mijn best gedaan hoor, maar dat heeft mij niet blind gemaakt voor de realiteit dat islam SLECHT is voor de mensheid en de menselijkheid.

Dutch
__________________
http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum
islamisme is een waanzinnige, fascistische cultus en gematigde islam is hun paard van Troje
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2003, 18:02   #8
Watje
Burger
 
Watje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2003
Locatie: Renaix
Berichten: 175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Wie heeft, naast de Amerikanen zelf, de grootste kans op slagen? Wij, Europeanen! Kijk maar naar de demografische kaart van de wereld en je ziet dat vooral één continent nood heeft aan een massale babyboom of grootschalige immigratie om zijn verouderende bevolking in stand te houden. Europa! De immigranten zullen waarschijnlijk vooral afkomstig zijn uit moslimlanden.
Hallo? ben je nog bij?
U geeft mij alweer teveel eer (ik ga nog verlegen worden): ik schreef dit mooie artikel niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Een BABYBOOM? je méént het! Om het legertje werklozen bij staan zeker? Of om de lonen te laten zakken? Om ons sociaal systeem failliet te laten gaan?
.. om onze verouderde bevolking in stand te houden, zoals in het artikel staat, dat betekent: om binnenkort de pensioenen te betalen!
Maar we wijken alweer af van het onderwerp. Het was een bepaalde paragraaf uit het artikel die aansloot bij de topic, daar heb je blijkbaar geen antwoord op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Van wanneer is dat gedrocht dat je hier plaatste? uit de jaren tachtig van vorige eeuw?
De datum staat bovenaan, naast de naam van de auteur (shit, ik moet hier precies kleuterjuf spelen ...)
(Indien u klachten hebt over het artikel, gelieve u te wenden tot de redactie van De Standaard)
Watje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 19:29   #9
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
V L A A M S P A R L E M E N T
VOORSTEL VAN RESOLUTIE


? van de heren Ludo Sannen, Gilbert Van Baelen, André Van Nieuwkerke en Dirk De Cock ?
betreffende het islamonderricht in het onderwijs

...

Ludo SANNEN
Gilbert VAN BAELEN
André VAN NIEUWKERKE
Dirk DE COCK



[size=6]LAUS STULTITIAE[/size]
Zelfs wie van 'de Islam' niets moet hebben, kan met het voorstel instemmen. Je moet verder kijken dan je blinde haat, en je de vraag stellen wat het beste is: iets toelaten en het reglementeren, of het verbieden en de controle totaal verliezen. Ik kan mij voorstellen dat Darwin eigenlijk het eerste wil. Hij heeft namelijk angst dat moslims aan volgens hem moreel verwerpelijke teksten, een al te letterlijke interpretatie geven. In deze optiek zou het dan ook een idiotie zijn om het onderwijs over deze interpretatie over te laten aan imams en aparte islamscholen, waar de overheid geen controle over heeft.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 20:04   #10
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
V L A A M S P A R L E M E N T
VOORSTEL VAN RESOLUTIE


? van de heren Ludo Sannen, Gilbert Van Baelen, André Van Nieuwkerke en Dirk De Cock ?
betreffende het islamonderricht in het onderwijs

...

Ludo SANNEN
Gilbert VAN BAELEN
André VAN NIEUWKERKE
Dirk DE COCK



[size=6]LAUS STULTITIAE[/size]
Zelfs wie van 'de Islam' niets moet hebben, kan met het voorstel instemmen. Je moet verder kijken dan je blinde haat, en je de vraag stellen wat het beste is: iets toelaten en het reglementeren, of het verbieden en de controle totaal verliezen. Ik kan mij voorstellen dat Darwin eigenlijk het eerste wil. Hij heeft namelijk angst dat moslims aan volgens hem moreel verwerpelijke teksten, een al te letterlijke interpretatie geven. In deze optiek zou het dan ook een idiotie zijn om het onderwijs over deze interpretatie over te laten aan imams en aparte islamscholen, waar de overheid geen controle over heeft.
Waarom dan ook niet meteen het nazisme en het dragen van swastika's op lagere en secundaire scholen promoten en gediplomeerde nazi-leerkrachten opleiden?

Immers : "Iets toelaten is beter dan verbieden en de controle erover verliezen."

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 20:23   #11
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
V L A A M S P A R L E M E N T
VOORSTEL VAN RESOLUTIE


? van de heren Ludo Sannen, Gilbert Van Baelen, André Van Nieuwkerke en Dirk De Cock ?
betreffende het islamonderricht in het onderwijs

...

Ludo SANNEN
Gilbert VAN BAELEN
André VAN NIEUWKERKE
Dirk DE COCK



[size=6]LAUS STULTITIAE[/size]
Zelfs wie van 'de Islam' niets moet hebben, kan met het voorstel instemmen. Je moet verder kijken dan je blinde haat, en je de vraag stellen wat het beste is: iets toelaten en het reglementeren, of het verbieden en de controle totaal verliezen. Ik kan mij voorstellen dat Darwin eigenlijk het eerste wil. Hij heeft namelijk angst dat moslims aan volgens hem moreel verwerpelijke teksten, een al te letterlijke interpretatie geven. In deze optiek zou het dan ook een idiotie zijn om het onderwijs over deze interpretatie over te laten aan imams en aparte islamscholen, waar de overheid geen controle over heeft.
Waarom dan ook niet meteen het nazisme en het dragen van swastika's op lagere en secundaire scholen promoten en gediplomeerde nazi-leerkrachten opleiden?

Immers : "Iets toelaten is beter dan verbieden en de controle erover verliezen."

Het nazisme is geen religie zoals het Jodendom, het Christendom en de Islam dat zijn. U zal nu ongetwijfeld weer liggen verkondigen dat de Islam ook een politieke stroming is. Wel, als we daar dan toch vanuit zouden gaan, waarom het dan niet in het juiste kader plaatsen? En dat kader, dat bestaat voor de volle 100%. De Islam is zeker geen coherente politieke stroming, waar weinig uitleg bij nodig is, zoals het nazisme. Immers, in Turkije steunt een meerderheid van de bevolking de lekenstaat en wil slechts 10% de invoering van de Sharia. Ik hoef U niet te vertellen dat de situatie in andere landen (zoals bij de Taliban, die een zeer extreme interpretatie van de Islam heeft) totaal anders is. Uw voorstel is: Laten we alles los, zodat het mogelijk is dat de moslims in ons land de richting opgaan van de Taliban. Mijn voorstel is: Laten we de controle bewaren over de opvoeding, zodat we de Islam in een kader kunnen plaatsen dat ervoor gezorgd heeft dat een verpletterende meerderheid in Turkije nu Westerse principes ondersteunt.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 20:46   #12
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

S. ik ben tegn de islam en al wie erin geloofd en het met zich meedraagt.Ik ben tegen de niet geintegreerde profiterurs die hier het vlaanderen naar de kl)ten komen doen.Ze nemen onze welvaart af vernietigen onze sociale voordelen door ervan te profiteren en al zo onze zuur verdiende centjes op te souperen .Ze stampen hier moskeen en winkels uit de grond alsof het niks is.Als men dat al is zou verbieden he dan zouden onze vlaamse kleinhandelaars niet één voor één moeten sluiten.Ze komen op onze bodem wonen maar ons eten is niet goed voor hen onze kerk ook niet ( allee de kerk oet ik ook niet zenne ) En nu gaan ze onze scholen nog naar de verdoemmenis doen ook.De eerste die het durfd te wagen mijn kids les te geven over en rond dat islamgedoe die stamp ik persoonlijk de grond in.Mijn kids zijn vlamingen en owee degene die het aandurfd hen de koran te onderrichten of da ander godsdienstig ding.De echte reden dat ze dat willen is gewoon hun zever te verkondigen en hun jeugd erin te prenten dat ze de islam leider van dereld moeten maken en wat is de islam.EEn regelrechte strijd tegen al wat geen moslim is .Zoveel vredelievende psalmen staan er niet in zenne.Sla je kind maar zorg dat je geen tekens achterlaat,laat de vrouw niet baas worden en ze moet gehoorzamen of straf haar.Kom zeg en dat gaan ze in de scholen verkondigen.Ze wonen in vlaanderen dan moeten ze maar vlaams onderwijs volgen gegeven door vlaamse leerkrachten .
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 21:01   #13
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
S. ik ben tegn de islam en al wie erin geloofd en het met zich meedraagt.Ik ben tegen de niet geintegreerde profiterurs die hier het vlaanderen naar de kl)ten komen doen.Ze nemen onze welvaart af vernietigen onze sociale voordelen door ervan te profiteren en al zo onze zuur verdiende centjes op te souperen .Ze stampen hier moskeen en winkels uit de grond alsof het niks is.Als men dat al is zou verbieden he dan zouden onze vlaamse kleinhandelaars niet één voor één moeten sluiten.Ze komen op onze bodem wonen maar ons eten is niet goed voor hen onze kerk ook niet ( allee de kerk oet ik ook niet zenne ) En nu gaan ze onze scholen nog naar de verdoemmenis doen ook.De eerste die het durfd te wagen mijn kids les te geven over en rond dat islamgedoe die stamp ik persoonlijk de grond in.Mijn kids zijn vlamingen en owee degene die het aandurfd hen de koran te onderrichten of da ander godsdienstig ding.De echte reden dat ze dat willen is gewoon hun zever te verkondigen en hun jeugd erin te prenten dat ze de islam leider van dereld moeten maken en wat is de islam.EEn regelrechte strijd tegen al wat geen moslim is .Zoveel vredelievende psalmen staan er niet in zenne.Sla je kind maar zorg dat je geen tekens achterlaat,laat de vrouw niet baas worden en ze moet gehoorzamen of straf haar.Kom zeg en dat gaan ze in de scholen verkondigen.Ze wonen in vlaanderen dan moeten ze maar vlaams onderwijs volgen gegeven door vlaamse leerkrachten .
Inderdaad. Die islamklootzakkerij moet met wortel en tak uitgeroeid worden. Geen tolerantie voor intolerantie en zeker niet voor het invoeren van hersenspoelingen op onze scholen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 21:24   #14
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
S. ik ben tegn de islam en al wie erin geloofd en het met zich meedraagt.Ik ben tegen de niet geintegreerde profiterurs die hier het vlaanderen naar de kl)ten komen doen.Ze nemen onze welvaart af vernietigen onze sociale voordelen door ervan te profiteren en al zo onze zuur verdiende centjes op te souperen .Ze stampen hier moskeen en winkels uit de grond alsof het niks is.Als men dat al is zou verbieden he dan zouden onze vlaamse kleinhandelaars niet één voor één moeten sluiten.Ze komen op onze bodem wonen maar ons eten is niet goed voor hen onze kerk ook niet ( allee de kerk oet ik ook niet zenne ) En nu gaan ze onze scholen nog naar de verdoemmenis doen ook.De eerste die het durfd te wagen mijn kids les te geven over en rond dat islamgedoe die stamp ik persoonlijk de grond in.Mijn kids zijn vlamingen en owee degene die het aandurfd hen de koran te onderrichten of da ander godsdienstig ding.De echte reden dat ze dat willen is gewoon hun zever te verkondigen en hun jeugd erin te prenten dat ze de islam leider van dereld moeten maken en wat is de islam.EEn regelrechte strijd tegen al wat geen moslim is .Zoveel vredelievende psalmen staan er niet in zenne.Sla je kind maar zorg dat je geen tekens achterlaat,laat de vrouw niet baas worden en ze moet gehoorzamen of straf haar.Kom zeg en dat gaan ze in de scholen verkondigen.Ze wonen in vlaanderen dan moeten ze maar vlaams onderwijs volgen gegeven door vlaamse leerkrachten .
Uw kinderen verdienen inderdaad een degelijke opleiding. Hopelijk krijgen ze daar ook het vak 'Nederlands'. Voor de rest is Uw enige opmerking dat U tegen de Islam bent. Dank U voor Uw bijdrage, maar dat had eigenlijk ook in een zin gekund.

@Darwin: Uw blinde haat maakt elke logische discussie waarin U op mijn argumenten antwoordt, onmogelijk. Lees vooral dit fijne stuk eens na, en slaapwel:

Citaat:
De Islam is zeker geen coherente politieke stroming, waar weinig uitleg bij nodig is, zoals het nazisme. Immers, in Turkije steunt een meerderheid van de bevolking de lekenstaat en wil slechts 10% de invoering van de Sharia. Ik hoef U niet te vertellen dat de situatie in andere landen (zoals bij de Taliban, die een zeer extreme interpretatie van de Islam heeft) totaal anders is. Uw voorstel is: Laten we alles los, zodat het mogelijk is dat de moslims in ons land de richting opgaan van de Taliban. Mijn voorstel is: Laten we de controle bewaren over de opvoeding, zodat we de Islam in een kader kunnen plaatsen dat ervoor gezorgd heeft dat een verpletterende meerderheid in Turkije nu Westerse principes ondersteunt.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 22:08   #15
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Klootzakkerij blijft klootzakkerij.

Of er nu 12 of 1,2 miljard idioten zo stom zijn om er zich te laten door meeslepen.

Of de aanhagers ervan nu op bergen begerenswaardige olie zitten of niet.

Klootzakkerij moet je niet gedogen maar bestrijden. Anders woekert het voort en valt het niet meer te bestrijden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 22:15   #16
dutch
Provinciaal Statenlid
 
dutch's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2003
Locatie: Darul Intisar
Berichten: 632
Standaard

Beste S.

Ge bedoelt het goed, maar ge zijt naïef en totaal islam-onkundig. Zo heeft de islam ze graag...
Waarom wilt ge niet zien wat voor uw neus in de koran geschreven staat en wat nog in geen 1000 jaar met respect voor de rechten van de mens kan geïnterpreteerd worden?

Dutch
__________________
http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum
islamisme is een waanzinnige, fascistische cultus en gematigde islam is hun paard van Troje
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 22:32   #17
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dutch
Beste S.

Ge bedoelt het goed, maar ge zijt naïef en totaal islam-onkundig. Zo heeft de islam ze graag...
Waarom wilt ge niet zien wat voor uw neus in de koran geschreven staat en wat nog in geen 1000 jaar met respect voor de rechten van de mens kan geïnterpreteerd worden?

Dutch
Kijk, het is weer van 't zelfde. Al de argumenten die ik gegeven heb, staan volledig los van de discussie over de Islam. Het enige wat ik over de Islam gezegd heb, is dat ze geen coherente politieke stroming is, waar weinig uitleg bij nodig is, zoals het nazisme. En dan heb ik het voorbeeld van Turkije gegeven. Geen van de islamofoben doet ook maar de moeite om daarop te reageren... Voor U zal ik het nog eens herhalen:

Citaat:
In Turkije steunt een meerderheid van de bevolking de lekenstaat en wil slechts 10% de invoering van de Sharia. Ik hoef U niet te vertellen dat de situatie in andere landen (zoals bij de Taliban, die een zeer extreme interpretatie van de Islam heeft) totaal anders is.
Mijn logische conclusie: Er is wereldwijd gezien niet één interpretatie van de Islam. Vanuit die conclusie, is het mijn mening dat we er voor moeten zorgen dat het Islamonderwijs in ons land meer aansluit bij het Turkse model.

En zoals je ziet, om tot die conclusie te komen, moet je geen waardeoordeel over de Islam vellen.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2003, 02:50   #18
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Klootzakkerij moet je niet gedogen maar bestrijden. Anders woekert het voort en valt het niet meer te bestrijden.
Goed principe....Maar je moet het niet tegen de zwakkeren in de maatschappij uitspelen.
Als je dan eens thuis begon, met de klootzakkerij van "Eigen Volk"?
Daarover lees ik niet veel van jou.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2003, 06:00   #19
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Ja mijn kinderen krijgen nederlands in school en ze spreken en schrijven het perfekt.De migranten krijgen ook nederlands maar doen de moeite niet om het te spreken.Ze willen les in hun taal gegeven door een leerkracht van hun land,wel dat ze dan terugkeren en daar naar school gaan.Zijn wij het soms die moeten integreren .Ik snap sommige debielen niet die het nodig vinden hun eigen volk waaronder veel vl bl aanhangers steeds weer te vergelijken met racisten en nazi's.Zijn deze mensen zo dom of doen ze alsof.De islam en al wat er rond hangt is inderdaad klootzakkerij en dat ze er mee in eigen land blijven en zich daar amuseren met elkaar te vernederen en te discrimineren ;want dat is wat de islam doet de vrouw word daar niet in erkend als een levend wezen eerder als een gebruiks en lustobject.En dat in onze vlaamse scholen nee bedankt.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2003, 17:22   #20
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Correcter de titel zou zijn Gelovigen van een ander geloof willen een tweede geloof invoeren in het katholiek onderwijs, wat daar gaat het om, neen?
Het katholiek onderwijs heeft zich steeds gesloten opgesteld tegenover andere godsdiensten (joden, protestanten) of vrijzinnigen maar eist wel geld uit de staatskas, betaald door burgers van elke godsdienst of levensbeschouwing.
Stellen we het eens zo:
1)er bestaat een religieus onderwijs, gefinancierd met overheidsgeld en
2) een niet-religieus, openbaar onderwijs, ingericht door de overheid.
Zo mensen een godsdienst in de opvoeding wensen te integreren, kunnen ze zich richten tot het religieus onderwijs, gesubsidieerd met overheidsgeld.
Vergeet niet dat Jezus ook een profeet van de islam is en dat de onbevlekte ontvangenis van Maria eveneens in de islam erkend wordt!

Zolang dat religieus onderwijs overheidsgeld aanvaardt heeft het moreel niet het recht leerlingen te weigeren of te discrimineren omdat ze zich bekennen tot een andere versie van de godsdienst.
Toch logisch, niet?
Zo het "vrij" onderwijs aan die morele verplichting wil ontkomen dient het de subsidiëring met belastinggeld te weigeren!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be