![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onlangs gelezen: Libanese fotograaf heeft zijn carriere geruïneerd door zijn foto's systematisch bij te werken zodat ze er dramatischer uitzien.
Nu, dat komt wel vaker voor: ![]() Wat vinden jullie van zulke beeldmanipulaties? Ken je nog voorbeelden van foto's die de boel proberen te beduvelen? (uiteraard, al die grappige retouchés met Osama als Bert van Ernie niet meegerekend). Bestaat hier een ethische code voor onder de beroepsfotografen en journalisten?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() alle mogelijke filmposters, reclameaffiches, foto's in de playboy enz enz...
een mooi voorbeeldje: http://www.glennferon.com/index.html Een foto is zowiezo nooit de realiteit, maar het kader van wat de fotograaf wil tonen. Het is heel makkelijk om zelfs niet gemanimuleerde beelden buiten context te plaatsen. Hoe ver kan/mag je hierin gaan, da's weer een verhaal appart. Vaak vertrek je van het standpunt 'wat wil ik tonen?' Realiteit is ook voor iedereen heel verschillend. Je vertrekt steeds vanuit je eigen kop, vanuit je eigen 'culturele bagage' en wat voor de ene onschuldig lijkt (stel nu, de fotograaf van bovenstaande foto wou misschien gewoon wat meer sfeer brengen) kan voor de andeere als onethisch overkomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In mijn bezigheden als fotograaf doe ik voor meer dan 60% van m'n tijd aan photoshop-sturing en -retouche. Een model krijgt vaak een hele nieuwe huid (strakker, jonger, frisser,...) en landschapsfoto's zien er na een "behandeling" vaak onherkenbaar anders uit. Uiteraard zijn die beelden niet bedoeld om gebruikt te worden in de journalistiek. [zo staat dat ook in de contracten die ik afsluit met opdrachtgevers]
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
lekker site'tje ![]() btw, het portfolio in het vb dat ik gegeven heb werkt ff niet, spijtig, hier zag je heel mooi de geretoucheerde en ongeretoucheerde foto's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |