Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2003, 12:55   #1
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

Terwijl wij onze vettige pak friet met cola binnenwerken kijkt de ramadanman toe. Hij houdt zijn honger in. Meer nog hij: hij drinkt, noch eet, noch vloekt, noch sekst,... Hij onthoudt zich van elk genot ter wille van iets hogers, iets heiligers iets voor hem waardevoller. Zulk een overgave en zelfverloochening terwille van iets Heiligs, waar hebben we dat laatst nog gezien bij ons? Wij, verwesterden, zijn er zelfs geheel vervreemd van geraakt en ervaren het vandaag de dag inderdaad als iets vreemds. Iets eigenaardigs... Vreemdelingen noemen wij hen, die ten dage die discipline nog kunnen beoefenen. Het Vlaams is verlaagd tot het tegengestelde van wat het ooit was. De authentieke Vlaming of Belg of Europeaan was ooit zoals de gedisciplineerde Moslimman of vrouw. Een man of vrouw wiens waarden hem nog heilig genoeg waren om tot zelfverloochening te kunnen aanmanen.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 17:38   #2
craban
Vreemdeling

craban's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Zulk een overgave en zelfverloochening terwille van iets Heiligs, waar hebben we dat laatst nog gezien bij ons?
Bij een nonnen klooster en bhoedistische monniken bijvoorbeeld.

Ik ken de ramadaan van op het werk. De symtomen zijn: een viteske lager werken en iets kregeliger zijn.
De moslims zijn er niet alleen, zij worden in het oog gehouden door andere moslims, en de mogelijkheid om als slechte moslim naam te krijgen motiveert natuurlijk. Bedenk wel dat de ramadaan 1 van de 5 pijlers van de islam is.

craban
craban is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 17:51   #3
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

En wat wenst u te bedoelen met uw provocerende tekst Thomas? U bent dus blijkbaar een voorstander van het vasten en dat is uw goed recht - doen zouden we zo zeggen! -, maar laat ons gerust en zelf beslissen wanneer, hoeveel en wat ik wens te eten!
Bovendien:
Citaat:
Terwijl wij onze vettige pak friet met cola binnenwerken kijkt de ramadanman toe. Hij houdt zijn honger in.
En terwijl wij rustig slapen, zitten de moslims massaal te eten om de gemiste maaltijd(en) te compenseren. Nu ken ik redelijk wat moslims persoonlijk en jaar na jaar stel ik mij meer en meer de vraag wat in hemelsnaam het zinvolle is van die ramdan. Ten slotte eet men helemaal niet minder wanneer we het over de ganse dag bekijken, integeneel! En helpen zulke -ongezonde - acties om hongerlijdende mensen hun situatie te verbeteren?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 21:15   #4
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Och ja, de Ramadan... die maand waarin wij onze nachtrust moeten inleveren omdat onze Moslim buren dan "vasten". Geen eten, drinken of seks overdag, maar geloof me maar dat het er 's nachts lekker wild aan toe gaat. Het is tegenwoordig alleen maar een wilskrachtproef.
Kinderen, zieken en reizigers hoeven niet te vasten. Dat zegt al veel. Ga eens na hoeveel "zakenreizen" er plotseling tijdens de Ramadan plaatsvinden, hoeveel mensen er plots "ziek" worden.
Er zijn Moslims die de spirituele kant van de Ramadan beleven, maar de meeste jongeren die ik zie rondhangen kijken niet eens naar de moskee waar hun vaders bijeenkomen om over van alles en nog wat te praten (hopelijk en normaal gezien over stichtelijke onderwerpen), laat staan dat ze er zelf naartoe gaan. Voor hen is de Ramadan tegelijk een rottijd omdat je overdag niets mag doen en tegelijk elke nacht feest omdat moeder- en zuster(s)lief heel de dag hebben zitten koken om "de mannen aan te sterken".

Toen de cokesovens in Vilvoorde nog stonden en wanneer het Ramadan (en niet alleen in de warme maanden !) was dan wisselden de Moslims zoveel mogelijk van ploeg om alleen 's nachts te kunnen werken. Ik kan goed begrijpen waarom want zij die niet konden wisselen vielen gewoon flauw aan die ovens (1200 graden Celcius !). Allemaal leuk en aardig dat godsdienstig zijn, maar als de goede werking van een fabriek en zelfs de veiligheid van de arbeiders in gevaar komt...

Thomas, uw romantische kijk op de Ramadan is alleen maar dat. In de praktijk is het een commerciëel circus aan het worden zoals met de Christelijke feesten ook is gebeurd. In veel landen worden tijdens deze "heilige" maand de gemoederen opgehitst door felle preken in de moskee, in andere wordt het een maand van mateloos slempen tijdens de nacht. Het is gewoon zo. En Christenen niet meer vasten ? Ik ben niet praktizerend Katholiek maar ik eet wel 1 keer per jaar bewust geen vlees en dat is op Goede Vrijdag. Dan eet ik vis om die profeet te gedenken die het over "naastenliefde" enzo had en wiens naam met vis wordt geassocieerd (historisch !).

De èchte Ramadanmannen hoor en zie je niet. En daarom vallen ze ook niet op.
Oud 19 oktober 2003, 01:54   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Och ja, de Ramadan... die maand waarin wij onze nachtrust moeten inleveren omdat onze Moslim buren dan "vasten". Geen eten, drinken of seks overdag, maar geloof me maar dat het er 's nachts lekker wild aan toe gaat. Het is tegenwoordig alleen maar een wilskrachtproef.
Kinderen, zieken en reizigers hoeven niet te vasten. Dat zegt al veel. Ga eens na hoeveel "zakenreizen" er plotseling tijdens de Ramadan plaatsvinden, hoeveel mensen er plots "ziek" worden.
Er zijn Moslims die de spirituele kant van de Ramadan beleven, maar de meeste jongeren die ik zie rondhangen kijken niet eens naar de moskee waar hun vaders bijeenkomen om over van alles en nog wat te praten (hopelijk en normaal gezien over stichtelijke onderwerpen), laat staan dat ze er zelf naartoe gaan. Voor hen is de Ramadan tegelijk een rottijd omdat je overdag niets mag doen en tegelijk elke nacht feest omdat moeder- en zuster(s)lief heel de dag hebben zitten koken om "de mannen aan te sterken".

Toen de cokesovens in Vilvoorde nog stonden en wanneer het Ramadan (en niet alleen in de warme maanden !) was dan wisselden de Moslims zoveel mogelijk van ploeg om alleen 's nachts te kunnen werken. Ik kan goed begrijpen waarom want zij die niet konden wisselen vielen gewoon flauw aan die ovens (1200 graden Celcius !). Allemaal leuk en aardig dat godsdienstig zijn, maar als de goede werking van een fabriek en zelfs de veiligheid van de arbeiders in gevaar komt...

Thomas, uw romantische kijk op de Ramadan is alleen maar dat. In de praktijk is het een commerciëel circus aan het worden zoals met de Christelijke feesten ook is gebeurd. In veel landen worden tijdens deze "heilige" maand de gemoederen opgehitst door felle preken in de moskee, in andere wordt het een maand van mateloos slempen tijdens de nacht. Het is gewoon zo. En Christenen niet meer vasten ? Ik ben niet praktizerend Katholiek maar ik eet wel 1 keer per jaar bewust geen vlees en dat is op Goede Vrijdag. Dan eet ik vis om die profeet te gedenken die het over "naastenliefde" enzo had en wiens naam met vis wordt geassocieerd (historisch !).

De èchte Ramadanmannen hoor en zie je niet. En daarom vallen ze ook niet op.
Ik was vorig jaar 14d in Tunesië tijdens de ramadan: weinig problemen mee gehad: het leven ging zijn gewone gang, sommigen iets kregeliger en accidentprone in de namiddag dan 'smorgens, wegens het gebrek aan nicotine, sommige uurroosters aangepast, geen terrasjes, maar binnenbediening wel in de horeca. Ik ben er toen een week alléén op uitgetrokken, met de rugzak naar het zuiden, in de collectieve taxis: dan is het normaal van niet voor die mensen hun neus te gaan eten, elementaire beleefdheid, die door iedereen geappreciëerd werd, en zo moeilijk is dat niet: men went eraan, en als je het niet kan uithouden is er wel begrip voor die "zwakke westerling": excuses om het vasten te onderbreken worden vriendelijk aangereikt: de lijst is ietsje langer dan wat hierboven geciteerd werd. Een man die me bij hem thuis ontving met een grote schotel dadels, van eigen boom, zegde hij fier, en gestremde melk: "Ik mag eten, want anders krijg ik maagpijn, en jij ook, want je bent een reiziger."Voor sommigen is het vasten symbolisch: geen wijn (!!) of geen tabak..., anderen doen het heel consequent, zoals die chauffeurs in Sfax die allemaal tesamen hun tupperware met koeskoes openden op het uur dat de vasten die dag eindigde, uurwerk in de hand. Alles heel kalm en gemoedelijk, behalve voor de zware rokers: die herkent men dan duidelijk na de middag worden ze wat kregeliger. no sweat dus...Ook de beruchte "zwelgpartijen" 'savonds bleven héél beperkt: hetzelfde als anders op de middag of na het werk.: gewoon een héél vroeg zwaar ontbijt rond zonsopgang, d�*t wel ,
maar rumoerige feesten? niks van behalve in Nefta, en dan was het nog een platenwinkel die wel muziek maar geen feest hield....! In elk geval geen verkeerd woord of blik gekregen in 14 dagen, wel veelvriendelijke mensen (behalve die ene dame met haar taxi die absoluut niet over haar (te hoge) prijs wilde spreken(dus maar met een andere taxi gereden) en die andere dame die tweedehandsboeken verkocht, zelfde probleem als boven, maar die had geen concurrentie, en ze wist het goed genoeg!! Hetzelfde had me hier aan de kust kunnen overkomen. Ik ga terug...ramadan of niet! In elk geval van dat "commerciëel circus " was alleen iets te merken in de aankondigingen van de duurdere restaurants in Tunis. Die verhitte gemoederen kwam ik in elk geval niet tegen, niet in Tunis, niet in Gabes, niet in Sfax, niet in Nefta, niet in Douz, niet in niet in Sousse of in Monastir, niet in Teboursouk en niet in Reghim Attough (point 132), voor wie nog een oude kaart heeft... . Wat er 'snachts in de slaapkamers gebeurde, d�*t interesseert me niet... niet hier en niet ginder, maar véél stel ik me daar toch niet van voor...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 11:14   #6
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terwijl wij onze vettige pak friet met cola binnenwerken kijkt de ramadanman toe. Hij houdt zijn honger in. Meer nog hij: hij drinkt, noch eet, noch vloekt, noch sekst,... Hij onthoudt zich van elk genot ter wille van iets hogers, iets heiligers iets voor hem waardevoller. Zulk een overgave en zelfverloochening terwille van iets Heiligs, waar hebben we dat laatst nog gezien bij ons? Wij, verwesterden, zijn er zelfs geheel vervreemd van geraakt en ervaren het vandaag de dag inderdaad als iets vreemds. Iets eigenaardigs... Vreemdelingen noemen wij hen, die ten dage die discipline nog kunnen beoefenen. Het Vlaams is verlaagd tot het tegengestelde van wat het ooit was. De authentieke Vlaming of Belg of Europeaan was ooit zoals de gedisciplineerde Moslimman of vrouw. Een man of vrouw wiens waarden hem nog heilig genoeg waren om tot zelfverloochening te kunnen aanmanen.
Allez vooruit. Laat ons allemaal onze bommengordels aanbinden en ons op de migrantenwijken storten...

Hamas Hamas ! Alle ..... aan de gas !
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 11:43   #7
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Zoals elk jaar tijdens ramadan zullen ook hier in Tunesië de voedselprijzen weer de pan uit rijzen : eieren kosten gewoonweg het driedubbele, vlees het dubbele, groenten ook, frisdrank en flessenwater worden schaarser, melkproducten onvindbaar op sommige dagen,... Bovendien zullen ook nu weer veel van mijn buren zich een lening bij de bank of het pandjeshuis moeten weten te veroveren om de algemene trend bij te kunnen houden : een rijke en afgeladen volle tafel elke avond, geld voor een dagelijkse hammam (wegens elke nacht liefde bedrijven, door koran ritueel verplicht wassen, afwezigheid van badkamers bij velen), nieuwe kleren voor jong en oud in vooruitzicht van Aïd, het zich kunnen aanschaffen van een offerschaap op het einde van de ramadan, offerschaap dat ook dubbel zoveel zal kosten als in normale tijden ... Zo kan ik doorgaan.
De enigen waar ik het moeilijk mee heb, dat zijn de echt arme mensen hier : voor hen is het jaar in jaar uit een soort ramadan en tijdens de echte ramadan mogen zij ook op hun kin kloppen... Ik doe niet mee aan de ramadan-hysterie, is trouwens zéér ongezond voor het lichaam, vraag maar aan een dokter, niet het vasten maar het zich volproppen 's avonds en 's nachts en niet drinken overdag als de nieren optimaal werken.
Om het tableau compleet te maken : iedereen werkt hier in "sens unique", ttz van 's morgens tot 's middags, allez werken, mannen slapen gewoon verder op kantoor en vrouwen gaan tijdens hun werkuren gewoon commissies doen in 't vooruitzicht van eten 's avonds.
Tijdens de ramadan is er hier voor vrouwen maar één gespreksonderwerp : wat gaan we eten vandaag?
Enfin, met een beetje geluk kunt ge er als vrouw een weeksken aan ontsnappen als ge uw regels hebt, dan zijt ge te "onrein" om ramadan te mogen doen, ge zijt wél niet te "onrein" om te koken als een gek om alles op tijd klaar te hebben en vooral verschillende schotels te kunnen presenteren.

Trouwens, die hele ramadan-historie werd aan mohammed geopenbaard juist op het moment dat ze daar in Mekka hongersnood kenden, hij moest er toch iets op vinden om zijn krijgers te blijven motiveren, niet?

Ramadan, of hoe hongersnood in Mekka ten tijde van Mo nu nog de hele moslimwereld op zijn kop zet. Maar ja, is niet zo verwonderlijk, islam of de leer van de anti-evolutie...

Dutch
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 17:26   #8
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

De theorie achter de Ramadan is wel heel mooi en idealistisch: probeer je in te leven in de miserie van de armen, denk eens grondig na over je leven en wat je voor God kunt doen, kom tot een serene staat van bezinning waarin je alles en iedereen grootmoedig vergiffenis schenkt en gun jezelf de zelfdiscipline om aan te tonen dat je voor God kunt en wilt lijden.
Het is nog terug te vinden in de "kleine dorpen", daar ben ik het helemaal mee eens, bij de "gewone mens". Voor hen is de Ramadan wèl een periode waarin iedereen zich bezint en goed is voor elkaar. Maar de voor overgrote meerderheid van de Moslims die in de steden en Westerse landen wonen is de Ramadan verworden tot een commerciële bedoening met schranspartijen en verplicht moskeebezoek en het kost allemaal veel geld maar vrijwel niemand doet nog het belangrijkste: serene bezinning. Ze denken alleen maar aan de volgende nachtelijke schranspartij of zoeken manieren om aan de wetten te kunnen ontkomen.

Oorspronkelijk was het Christelijke "Vasten" ook zo. Het was ook een periode van bezinning en "versterving". Er mocht gedurende die 40 dagen absoluut geen vlees gegeten worden maar ook geen andere dierlijke eiwitten, men moest zich volledig onthouden van seks (!!!), men moest zoveel mogelijk bidden en aan God denken, feesten was verboden (mijn moeder mocht bij groooote uitzondering in de vastentijd trouwen omdat haar vader toen op sterven na dood was en men hem d�*t nog wou gunnen), men moest extra aalmoezen uitdelen, genotsmiddelen zoals wijn en snoep waren verboden, etcetera... En wat is het nu ? Karnaval is zo belangrijk dat er al 6 maanden op voorhand mee begonnen wordt (en wordt nog een week ofzo doorgevierd na Assewoensdag) en Pasen kan niet snel genoeg komen met alle snoepgoed, schapebouten en grote ijslammetjes.

Welke vastentijd is strenger, mooier en meer op God gericht ? Heh heh. Er zijn nog andere godsdiensten waar iets soorgelijks wordt gedaan hoor. Het zijn allemaal mooie idealen, maar de mens is tot slot van rekening ook maar een mens.
En de Ramadan is bij mijn weten niet superieur aan of beter dan het Vasten. Of omgekeerd. Schoenmaker blijf bij uw leest, Christen ga Vasten.
Oud 20 oktober 2003, 10:32   #9
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien zij zo een grote discipline hadden op andere punten dan hadden we hier in Belgie er op dit moment niet zo veel problemen mee. Trouwens wil het beoefenen van een godsdienst of niet zeggen dat je een beter mens bent of niet? Ik hoop het niet...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 11:54   #10
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zulk een overgave en zelfverloochening terwille van iets Heiligs, waar hebben we dat laatst nog gezien bij ons? Wij, verwesterden, zijn er zelfs geheel vervreemd van geraakt en ervaren het vandaag de dag inderdaad als iets vreemds. Iets eigenaardigs...
Omdat ik veel ga fitnessen let ik op mijn voeding, dat is ook overgave en zelfverloochening!
Het is een goeie zaak dat 'verwesterden' zich vervreemden van zulke dingen, de tijd dat de 'verwesterden' zich laten leiden door die onnozele boekskes van vroeger die zeggen hoe men moet leven is achterhaald..
Oud 20 oktober 2003, 12:42   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij komt de christelijke vastenperiode ook voort uit het feit dat het tegen het einde van de winter liep, en de voedselvoorraden sowieso uitgeput geraakten.
Door aan het vasten een "diepere betekenis" te geven, kon men het morrende volk ook wat beter in bedwang houden.

Ik vraag me bovendien af of er ooit al een hongerende mens beter is geworden omdat er hier een aantal mensen hun bord maar halfvol scheppen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 22:07   #12
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Volgens mij komt de christelijke vastenperiode ook voort uit het feit dat het tegen het einde van de winter liep, en de voedselvoorraden sowieso uitgeput geraakten.
Door aan het vasten een "diepere betekenis" te geven, kon men het morrende volk ook wat beter in bedwang houden.

Ik vraag me bovendien af of er ooit al een hongerende mens beter is geworden omdat er hier een aantal mensen hun bord maar halfvol scheppen!
Godsdienst is gewoon een 'drogreden' om de mensen onnodig bang te maken en in de knoet te houden, nie meer en nie minder..
Oud 20 oktober 2003, 22:47   #13
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaVinci
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe

Godsdienst is gewoon een 'drogreden' om de mensen onnodig bang te maken en in de knoet te houden, nie meer en nie minder..
Hou jij se stom en ik zal ze arm houden , zegde de baron tegen de pastoor...
Oud 21 oktober 2003, 00:17   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En de generaal voegde eraan toe ,voor mij de sterken, dan houd ik de rest zwak.

Oudbakken nieuws, en eigenlijk de basis van de verdeel en heers techniek die onze "Belgische"politici nu nog toepassen.
De geestelijken ,adelijken en de militairen zijn nu vervangen door de bedrijven,vakbonden en de myrade aan regeringen.
Oud 21 oktober 2003, 13:48   #15
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
En de generaal voegde eraan toe ,voor mij de sterken, dan houd ik de rest zwak.

Oudbakken nieuws, en eigenlijk de basis van de verdeel en heers techniek die onze "Belgische"politici nu nog toepassen.
De geestelijken ,adelijken en de militairen zijn nu vervangen door de bedrijven,vakbonden en de myrade aan regeringen.
Citaat:
onze "Belgische"politici
en de vlaamse en de europese , en de amerikaanse Vergeet je ook niet VTM en VT4 en de voetbalbond
(en de keren dat de VRT het spelletje niet meespeelt wordt ze hier direct de "Vlaamse Rode Televisie" gedoopt...)
Oud 21 oktober 2003, 14:15   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, als ik alle organisaties moet gaan opnoemen die de verdeel en heers techniek toepassen om de grote hoop middenmooters te bezwendelen, dan kan ik hier een lijst ter lengte van 3 topic pagina's maken.
Zoveel groepen die ons leven willen leiden, en op onze kap leven dat het niet leuk meer is.

Wat betreft de ramadan, als mensen de regels van hun eigen godsdienst respecteren vind ik daar geen enkel probleem in. En als ze niet hypocriet zijn, dan respecteren ze alle regeltjes, en niet alleen diegene die goed uitkomen op de juiste moment.En dat zou een hele verandering betekenen.
Oud 21 oktober 2003, 15:40   #17
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Tja, als ik alle organisaties moet gaan opnoemen die de verdeel en heers techniek toepassen om de grote hoop middenmooters te bezwendelen, dan kan ik hier een lijst ter lengte van 3 topic pagina's maken.
Zoveel groepen die ons leven willen leiden, en op onze kap leven dat het niet leuk meer is.

Wat betreft de ramadan, als mensen de regels van hun eigen godsdienst respecteren vind ik daar geen enkel probleem in. En als ze niet hypocriet zijn, dan respecteren ze alle regeltjes, en niet alleen diegene die goed uitkomen op de juiste moment.En dat zou een hele verandering betekenen.
Ik citeerde vooral diegenen die je zo duidelijk vergeten was in je ijver.
Dat met elke religie hypocrisie gepaard gaat is zo oud als de mensheid: 'l'hypocrisie est le tribut que le vice paie �* la vertu"...
Oud 22 oktober 2003, 06:45   #18
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen discriminatie aub

Maarten
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 10:49   #19
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Een opmerking van praktische aard.
Als ik de ramadanmaand in België vergelijk met die in een moslimland, dan valt me 1 ding heel erg op : hier blijven de meesten gewoon doorwerken, terwijl ginds alles in "sens unique" gaat, er wordt maar op halve, zelfs vierde kracht gewerkt en heel wat afgeslapen overdag...toch door de heren der schepping in ieder geval!
Trouwens, in Tunesië had Bourguiba die hele ramadan en sens unique-historie afgeschaft, juist met als argument dat hij zijn land economisch niet onderuit wilde zien gaan gedurende een ganse maand ...
Nu kan niemand overdag prima renderen, alert zijn, aandacht schenken zoals het hoort, noem maar op, als die scheel ziet van de honger, hoofdpijn heeft wegens grote dorst, zijn ogen toevallen door slaapgebrek...
Achter een bureauken valt dat allemaal nog wel mee, maar wat als treinbestuurder, buschauffeur, werfleider, bouwvakker, slijper enz.?
Dan wordt het gevaarlijker, voor de ramadanner zélf en de mensen waarvoor hij verantwoordelijk is ook.
Daarom : zou het niet best zijn dat elke ramadanner zijn jaarlijkse vakantie tijdens die maand zou opnemen? Ik denk van wel.

Dutch
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 11:57   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Een zeer logisch voorstel Dutch, maar onuitvoerbaar denk ik.
Dat zou best mogelijk zijn voor bedrijven waar men met een beurtrol werkt, maar sommig bedrijven sluiten gewoon (vb. bouwverlof)....

Verder heb je dan nog de scholen! Alle moslimjongeren een maandje verlof tijdens ramadan? lukt niet denk ik.

maar: hoe gaan de resultaten uitvallen als de ramadan midden in de eindejaarsexamens vallen? Zullen de niet-geslaagden dan weer kunnen reclameren omdat ze gediscrimineerd werden? wegens speciaal examens uitschrijven tijdens hun ramadan?

En nee, ik vind het ook niet bepaald veilig om in de ramadan met een islamitische taxichauffeur mee te rijden.... Al eens aan de islamitische truckchauffeurs gedacht?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be