Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2006, 18:07   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard Wie gaat Nederland regeren?

Over een maand is het zover, verkiezingen in Nederland. CDA en PvdA zitten in een nek-aan-nek race om de meeste zetels. Echter, de partij met de meeste zetels hoeft niet per se in de regering te komen. Dat heeft het minderheidskabinet Balkenende III al laten weten. Komen de Christendemocraten weer aan de macht? Is er kans op een soort Paars III? Of komt er een hoogstonverwacht links kabinet aan de macht?
Ben benieuwd.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 18:20   #2
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Spuit(D)11.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 21:45   #3
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Ik hoop op een coalitie met CDA en VVD....en eventueel aangevuld met een Pastors.

De regering Balkenende heeft het in mijn ogen zéér goed gedaan. NL staat er weer na de opkuisronde na paars, en het zou zonde zijn dit ten prooi te gooien aan W.Bos.
Hoewel ik vrees dat ook in NL de allochtone stem méér en méér een bepalende rol zal spelen, en degene die hieruit de meeste winst maakt is de PVDA. Dit is al gebleken bij de gemeenteraadsverkieingen in A'dam en R'dam.

Ik hoop dat de NL'der z'n verstand gebruikt en Bos niet toelaat het land terug naar de kloten te laten gaan, waarna de volgende het mag opkuisen. In B kennen we intussen dat probleem ook, wij hebben er intussen ook een rondje of 2 Paars opzitten . Doe dat uw land niet aan eh
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 22:29   #4
ridderke
Schepen
 
ridderke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2004
Locatie: Ergens ten lande
Berichten: 494
Standaard

Simpel

PVDA-SP-GL halen de meerderheid niet
VVD-CDA-FORTUYN ook niet, fortuyn zelfs 0 zetels

En dan kunnen ze beginnen met CU, SGP, NLéén, wilders en de partij voor dieren te praten
Al wil de PVDA de CU nu ook al bij de linksen rekenen
ja D66 die halen 0 zetels hé
Owel zoals in Belgie splitsen de allianties en wordt het PVDA, en CDA met eventuuel een 3de die D66 mag spelen en de volgende kiezing ook de boeken dicht kan doen, want D66, ja
en dat denk ik dat het gaat worden
Weet je Bos is als Janssens hé, de eigen partners opvreten en in de laatste peilingen verliesen SP en GL tegen de vorige
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 22:36   #5
ridderke
Schepen
 
ridderke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2004
Locatie: Ergens ten lande
Berichten: 494
Standaard

Voor de duidelijkheid
de laatste peiling
CDA 38
PVDA 38
VVD 27
SP 24 maar dat wordt minder, het is stoer te dreigen en nog rap PVDA te stemmen hé
GL 6
Fortuyn 0
D66 juist 1 net de drempel
CU 8 vandaar de aandacht van BOS
SGP 2
Partij voor Vrijheid/Wilders 4
Pastors éénNl 2
PV dieren bijna 1
en de verassing partij voor Nederland bijna 1

In Nederland is het altijd zo geweest CU christenunie dus en SGP
zijn altijd klein-rechts genoemd en haalden al jaren samen 5 zetels
ze vertegenwoordigen de protestanten en de gereformeerden
Er was geen cordon rond maar met die mannen, achja die 5 zetels zijn ze kalm; daar werd nooit naar geluisterd
Dus geen cordon maar een gedoogbeleid, eigenlijk een cordon dus maar dan zonder dat andere partijen of media er aandacht aan schenken.

omdat die CU ineens van de normale 3 naar 8 gaat 'ontdekt' BOS ineens, zeg die zijn eigenlijk niet klein-rechts maar Links.
Dus misschien wordt die folklorepartij CU Christenunie wel de grote winnaar hé, het kan verkeren zij Bredero

Laatst gewijzigd door ridderke : 26 oktober 2006 om 22:49.
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 23:20   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Spuit(D)11.
Rustig aan hé, D66 heeft een aardig vast kiezerspubliek. Ik schat dat het aantal aankomt op 4 zetels. Prut, maar beter dan wat de peilingen zeggen. Er moet nog campagne gevoerd worden, dus alles kan nog gebeuren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 23:22   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Ik hoop op een coalitie met CDA en VVD....en eventueel aangevuld met een Pastors.

De regering Balkenende heeft het in mijn ogen zéér goed gedaan. NL staat er weer na de opkuisronde na paars, en het zou zonde zijn dit ten prooi te gooien aan W.Bos.
Hoewel ik vrees dat ook in NL de allochtone stem méér en méér een bepalende rol zal spelen, en degene die hieruit de meeste winst maakt is de PVDA. Dit is al gebleken bij de gemeenteraadsverkieingen in A'dam en R'dam.

Ik hoop dat de NL'der z'n verstand gebruikt en Bos niet toelaat het land terug naar de kloten te laten gaan, waarna de volgende het mag opkuisen. In B kennen we intussen dat probleem ook, wij hebben er intussen ook een rondje of 2 Paars opzitten . Doe dat uw land niet aan eh
Ja, en uit berekeningen van het CPB halen D66 en VVD de hoogste koopkrachtverbetering. Rara, hoe komt dat? Het zijn de enige fatsoenlijke partijen die een belastingverlaging willen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 00:33   #8
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Ik geloof nooit dat men in Nl zit te wachten op een regering met CDA/VVD/D66.

Die eerste 2 zie ik zeker zitten, maar OPNIEUW een regering met een onbetrouwbare partner als D66 komt er niet....En hoef ik ook niet! (maar wie ben ik eh).

D66 heeft zich vooral getoond als zijnde 'onbetrouwbaar'....wat jammer is. Want ik kon die Pechtold en Van der Laan wel appreciëren.

Nu...De verkiezingen (in NL) zullen ons leren wat D66 nog waard is! Maar ik geloof in het verstand vd NL'der, wat wil zeggen..D66 = 0 zetels!!
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 00:43   #9
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Ik geloof nooit dat men in Nl zit te wachten op een regering met CDA/VVD/D66.

Die eerste 2 zie ik zeker zitten, maar OPNIEUW een regering met een onbetrouwbare partner als D66 komt er niet....En hoef ik ook niet! (maar wie ben ik eh).

D66 heeft zich vooral getoond als zijnde 'onbetrouwbaar'....wat jammer is. Want ik kon die Pechtold en Van der Laan wel appreciëren.

Nu...De verkiezingen (in NL) zullen ons leren wat D66 nog waard is! Maar ik geloof in het verstand vd NL'der, wat wil zeggen..D66 = 0 zetels!!
D66 zal niet op 0 eindigen. Daarvoor wekt die partij nog teveel sympathie bij mensen. Maar veel zal het inderdaad niet worden.

Voor de rest denk ik dat u het aardig goed inschat.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 00:47   #10
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Ik hoop op een coalitie met CDA en VVD....en eventueel aangevuld met een Pastors.

De regering Balkenende heeft het in mijn ogen zéér goed gedaan. NL staat er weer na de opkuisronde na paars, en het zou zonde zijn dit ten prooi te gooien aan W.Bos.
Hoewel ik vrees dat ook in NL de allochtone stem méér en méér een bepalende rol zal spelen, en degene die hieruit de meeste winst maakt is de PVDA. Dit is al gebleken bij de gemeenteraadsverkieingen in A'dam en R'dam.

Ik hoop dat de NL'der z'n verstand gebruikt en Bos niet toelaat het land terug naar de kloten te laten gaan, waarna de volgende het mag opkuisen. In B kennen we intussen dat probleem ook, wij hebben er intussen ook een rondje of 2 Paars opzitten . Doe dat uw land niet aan eh
De eerste paarse regering was een zegen voor het land. Er is in die tijd veel geregeld. Maar eigenlijk waren ze na drie jaar al klaar en uitgeregeerd, daarna gingen ze hetzelfde doen als wat ze het CDA (KVP) al 70 jaar verweten: regentje spelen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 00:51   #11
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
D66 zal niet op 0 eindigen. Daarvoor wekt die partij nog teveel sympathie bij mensen. Maar veel zal het inderdaad niet worden.

Voor de rest denk ik dat u het aardig goed inschat.
Dank u...

Eindelijk beginnen die uren van't steevast kijken naar Nova/tweevandaag/netwerk/Pauw&Witteman en Buitenhof.....hun vruchten af te werpen.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 00:56   #12
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Dank u...

Eindelijk beginnen die uren van't steevast kijken naar Nova/tweevandaag/netwerk/Pauw&Witteman en Buitenhof.....hun vruchten af te werpen.
Als u dat allemaal bekijkt dan mag ik u wel een insider in de nederlandse politiek noemen en bent u beter onderlegd dan menig noord-nederlander.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 01:13   #13
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Als u dat allemaal bekijkt dan mag ik u wel een insider in de nederlandse politiek noemen en bent u beter onderlegd dan menig noord-nederlander.


Tja, ik vind de NL politiek dan ook véél interessanter dan de B politiek. Hier zitten we dan ook met het cordon! Je bent (in B) dus vóór of tégen, zó simplistisch hebben ze het intussen wel gekregen.


In NL is dat wel ff anders...wat best leuk is.
M'n enige probleem is, is dat ik die F. Mingelen niet goed kan hebben. Hoewel men mij (hier) vertelde dat ie best wel neutraal is, wat ik dus niet geloof eh.....

iig blijf ik het volgen
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:12   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ferry Mingelen is een van de weinige politieke journalisten in Den Haag die zich altijd strikt onafhankelijk opstelt. Misschien ken je zijn collega Job Frieszo nog, die altijd de PvdA voortrok en in 2002 dan ook geloosd werd door de NOS? En de meeste andere journalisten laten toch ook vooral de drie grote partijen aan het woord. Dan heb ik toch veel liever Mingelen hoor, die tenminste met iedereen praat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:24   #15
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik denk overigens dat het uiteindelijk een CDA-PvdA- of PvdA-CDA-kabinet wordt. Zoals het er nu naar uitziet, draait het uit op een patstelling tussen enerzijds het 'rechtse' blok van CDA en VVD en anderzijds het 'linkse' blok van PvdA, SP en GL: geen van beide lijkt een meerderheid te halen.

Dan komen natuurlijk de kleine partijen in beeld, maar het probleem is dat op D66 na, dat gewoon tot op een of twee zetels na weggevaagd gaat worden, geen enkele partij regeerervaring heeft. Bovendien gaat het om zeer principiële partijen. Dat houdt natuurlijk een risico in: de ChristenUnie zal niet aarzelen om uit de regering te stappen als een voor haar cruciaal punt niet verwezenlijkt wordt, waar D66 dan uit machtsgeilheid of angst voor de kiezer steeds in de regering bleef zitten. Hetzelfde geldt voor de SP of GL. En de kleine rechtse partijen EénNL en Wilders lijken niet groot genoeg te worden om het verschil te kunnen maken.

Dan blijft er maar één zekere mogelijkheid over: CDA en PvdA samen. Die partijen kennen elkaar en weten wat ze aan elkaar hebben, bovendien hebben ze samen een stabiele meerderheid. In tegenstelling tot drie jaar geleden hoeven er nu geen harde maatregelen meer te worden genomen, dus zullen CDA en PvdA het ook makkelijker eens worden over een regeerakkoord. De enige belemmering zou de persoonlijke strijd tussen Bos en Balkenende kunnen zijn, maar dat is gemakkelijk opgelost als de kleinste van de twee buiten de regering blijft: wordt het CDA de grootste, dan wordt Balkenende weer minister-president en blijft Bos in de Tweede Kamer, wordt de PvdA de grootste, dan wordt Bos minister-president en zal Balkenende of in de Kamer gaan zitten of de landelijke politiek verlaten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:41   #16
DenHollander1981
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 september 2006
Berichten: 72
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De eerste paarse regering was een zegen voor het land. Er is in die tijd veel geregeld. Maar eigenlijk waren ze na drie jaar al klaar en uitgeregeerd, daarna gingen ze hetzelfde doen als wat ze het CDA (KVP) al 70 jaar verweten: regentje spelen.
Wat dan?

De euthanasie wetgeving?

Volgens mij zijn er in Nederland 2 goede premiers geweest na WOII: Lubbers en Drees. De rest was idd regentje aan t spelen.
DenHollander1981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:43   #17
DenHollander1981
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 september 2006
Berichten: 72
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht

In NL is dat wel ff anders...wat best leuk is.
M'n enige probleem is, is dat ik die F. Mingelen niet goed kan hebben. Hoewel men mij (hier) vertelde dat ie best wel neutraal is, wat ik dus niet geloof eh.....

iig blijf ik het volgen
De NOS is net zo neutraal als de VRT...
DenHollander1981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:48   #18
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenHollander1981 Bekijk bericht
Volgens mij zijn er in Nederland 2 goede premiers geweest na WOII: Lubbers en Drees. De rest was idd regentje aan t spelen.
Joop den Uyl (PvdA, 1973-1977) niet vergeten. Je kan 'm veel verwijten, maar niet dat het een regent was. Piet de Jong (KVP, 1967-1971) vind ik dan weer een hele leuke persoonlijkheid: nuchter en zakelijk, maar met een goed gevoel voor humor.

Overigens was de partij van Lubbers in zijn tijd wel degelijk een regentenpartij. Of ben je de arrogante opmerkingen als "we rule this country" vergeten?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 15:34   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Rustig aan hé, D66 heeft een aardig vast kiezerspubliek. Ik schat dat het aantal aankomt op 4 zetels. Prut, maar beter dan wat de peilingen zeggen. Er moet nog campagne gevoerd worden, dus alles kan nog gebeuren.
Vast kiezerspubliek...
D66 heeft een heleboel krediet verloren door zich te laten misbruiken door CDA en VVD, die hun plannen er wel doorheen sleepten, maar D66 alleen maar dingen beloofden. Nadat ze eindelijk hun rug een keertje recht hielden en het kabinet lieten vallen heeft Balkenende zijn oude trukje kunnen herhalen, D66 de zwarte piet toegespeeld en zelf nog even snel een paar dingen gepresenteerd als kado'tjes. 4 hele zetels, ik zou er niet op rekenen.
Eigenlijk wel vreemd, want bestuurlijke vernieuwing is een redelijk belangrijk thema deze keer...

Verder, ik verwacht geen rooms-rood kabinet. Misschien als de pvda de verkiezingen wint en genoeg wil toegeven aan Balkenende. Maar de pvda zal wel niet winnen, we zullen wel gewoon doorgaan met Balkenende 4, waarbij een nieuw partijtje verbruikt moet worden. Ik geloof niet dat de Christenunie interesse had, maar we zullen zien...

De puinhopen van 8 jaar paars? Balkenende had er maar 4 jaar voor nodig, da's dan nog altijd slechter...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 27 oktober 2006 om 16:00.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 15:43   #20
MARE
Provinciaal Gedeputeerde
 
MARE's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 851
Standaard

Piet Hein, Piet Hein....!!!
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be