Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2006, 09:37   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen+Zuid-Nederland?

De grootste cultuurgrens binnen de Nederlandstalige Nederlanden, loopt die eigenlijk wel waar de landsgrens ligt, of loopt die stiekem bij de grote rivieren? Nederlands Limburg is voor een groot deel veroverd op de opstandige Belgen, en Noord-Brabant, ach, die waren het er wel mee eens, maar dat waren te grote lamballen om mee te doen. Zeeland ligt daar ook nog ergens hè? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Dat is al bijna echt Nederland hè? Jammer, dan hebben we de westerschelde er niet bij. Anyway, wat krijgen jullie erbij? bijna 2.5 miljoen Brabanders, iets meer dan 1 miljoen Limburgers (zeeland < een half miljoen) en ammoniak uitstoot van de varkenshouderijen. Het is welliswaar niet de randstad, maar het is ook niet een van de armste delen van Nederland, met het hightech centrum Eindhoven (kijk maar in de grote bosatlas, wij zijn beter dan Delft). De nieuwe partner is qua inwoners ongeveer half zo groot als Vlaanderen, en ik schat dat het economisch ook dezelfde verhouding haalt (wat dus zou betekenen dat het nieuwe land ongeveer net zo rijk wordt als België). De grootste stad die erbij komt is wederom Eindhoven, nu nog de vijfde stad van Nederland. De provinciehoofdsteden die erbij komen zijn 's Hertogenbosh en Maastricht (en bij bezetting van Zeeland Middelburg).
Stom idee hè? Hoe zou het land genoemd moeten worden? Vlaanderen? Groot-Brabant? Grensgebied? Bufferzone? Zuidelijk Nederland? Nieuw-België? Ons landske? Zuidland?
Heeft er nog iemand ideeën over?
Oud 30 oktober 2006, 09:46   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
De grootste cultuurgrens binnen de Nederlandstalige Nederlanden, loopt die eigenlijk wel waar de landsgrens ligt, of loopt die stiekem bij de grote rivieren? Nederlands Limburg is voor een groot deel veroverd op de opstandige Belgen, en Noord-Brabant, ach, die waren het er wel mee eens, maar dat waren te grote lamballen om mee te doen. Zeeland ligt daar ook nog ergens hè? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Dat is al bijna echt Nederland hè? Jammer, dan hebben we de westerschelde er niet bij. Anyway, wat krijgen jullie erbij? bijna 2.5 miljoen Brabanders, iets meer dan 1 miljoen Limburgers (zeeland < een half miljoen) en ammoniak uitstoot van de varkenshouderijen. Het is welliswaar niet de randstad, maar het is ook niet een van de armste delen van Nederland, met het hightech centrum Eindhoven (kijk maar in de grote bosatlas, wij zijn beter dan Delft). De nieuwe partner is qua inwoners ongeveer half zo groot als Vlaanderen, en ik schat dat het economisch ook dezelfde verhouding haalt (wat dus zou betekenen dat het nieuwe land ongeveer net zo rijk wordt als België). De grootste stad die erbij komt is wederom Eindhoven, nu nog de vijfde stad van Nederland. De provinciehoofdsteden die erbij komen zijn 's Hertogenbosh en Maastricht (en bij bezetting van Zeeland Middelburg).
Stom idee hè? Hoe zou het land genoemd moeten worden? Vlaanderen? Groot-Brabant? Grensgebied? Bufferzone? Zuidelijk Nederland? Nieuw-België? Ons landske? Zuidland?
Geografisch moge Eindhoven dat wel bij Brabant horen, de werkelijkheid is natuurlijk dat Philipsstad in weze sterk ver-Hollandst is.
Dat hertogdom Brabant zou dus moeten bestaan zonder Eindhoven.
Oud 30 oktober 2006, 09:54   #3
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
De grootste cultuurgrens binnen de Nederlandstalige Nederlanden, loopt die eigenlijk wel waar de landsgrens ligt, of loopt die stiekem bij de grote rivieren?
Dat klopt. Er zijn twee cultuurgrenzen in de Nederlanden: de taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië; en de grens tussen calvinisme en katholicisme met de Grote Rivieren. De huidige staatsgrenzen zijn slechts gestolde militaire grenzen en hebben geen enkele volkse opbouw zoals bv. de grenzen tussen Nederland en Duitsland dat wel hebben (op de grens tussen Zeeuws-Vlaanderen en Vlaanderen na, waar wel degelijk een calvinistisch-katholieke breuklijn is).

Het is betekenisvol dat de voorzitter van het OVV, Boudewijn Bouckaert, ooit stelde dat het tot stand brengen van een onafhankelijk Vlaanderen op een bijzonder dunne identiteit is gestoeld, maar dat die wel bijzonder compact en consistent is. Als klap op de vuurpijl stelde hij dat, als we de grenzen uit het niets zouden trekken, er zowel een Groot-Vlaanderen (Vlaams Gewest + Brussel + Noord-Brabant + NL Limburg) zou ontstaan als een ruimer Beneluxverband (de Benelux + de Franse Nederlanden). Laat ons een kat een kat noemen: de Vlaamse onafhankelijkheid is -weliswaar een goede- noodoplossing voor het Belgische probleem. Mijn gok is dat een onafhankelijk Vlaanderen best snel zal evolueren naar een andere staat. Het beste zou zijn een Benelux confederatie, maar waarschijnlijker is een Groot-Nederlandse staat (aangezien die religieuze breuklijn anno 2006 niets meer voorstelt.

Een afscheiding van het zuiden van de huidige rompstaat Nederland en een hereniging met Vlaanderen is niet erg waarschijnlijk door die tendens.
Oud 30 oktober 2006, 13:32   #4
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het voor het grootste deel met Tantist eens. Kleine aanvulling van mijn kant; de calvinistisch/ roomskatholieke breuklijn loopt door Zeeuws-Vlaanderen zelf. De grensplaatsen Hulst, Sluis en Sas van Gent zijn al grotendeels rooms-katholiek. Er staan nog wel hervormde kerken in die plaatsen, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Laatst gewijzigd door Weezer : 30 oktober 2006 om 13:32.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 14:39   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ik ben het voor het grootste deel met Tantist eens. Kleine aanvulling van mijn kant; de calvinistisch/ roomskatholieke breuklijn loopt door Zeeuws-Vlaanderen zelf. De grensplaatsen Hulst, Sluis en Sas van Gent zijn al grotendeels rooms-katholiek. Er staan nog wel hervormde kerken in die plaatsen, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Kerken en geloof lijken mij heden ten dage geen probleem.
De tijd dat ik niet naar V&D mocht (R.K. bedrijf) ligt jaren achter ons.
De verhollandsing van het zuiden (maar ook het noorden) lijkt mij nu een grotere obstakel.
Een collega van mij is geboren en getogen Eindhovenaar, maar fanatiek Ajakkes-fan.
Oud 30 oktober 2006, 14:53   #6
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dit doet me denken aan een gesprek wat ik vorige week met m'n oom had. Die z'n opa woonde ergens diep in de polder en slikte de hele dag door van die zogeheten 'wittekruispoeders', die m'n oom dan als klein ventje in Terneuzen moest gaan halen. In die tijd(eind jaren'50/ begin jaren'60) had je hier 2 apothekers, een protestante en een katholieke. De protestante was een keer gesloten of zoiets, dus haalde hij ze bij de andere. Maar toen hij terugkwam, kon hij ze mooi terug gaan brengen, want dat waren 'poeiers van de paus'.
Oud 30 oktober 2006, 14:58   #7
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De verhollandsing van het zuiden (maar ook het noorden) lijkt mij nu een grotere obstakel.
Een collega van mij is geboren en getogen Eindhovenaar, maar fanatiek Ajakkes-fan.
Wat versta je eigenlijk onder verhollandsing? Heb je het dan over de TMF-cultuur? Of een Eindhovenaar die voor Ajax is, nu echt verhollandsing is, weet ik niet. Ik woon hier immers ook in feyenoordland hierzo.
Oud 30 oktober 2006, 15:44   #8
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is dan ook geen echte nepperd hè? En ik vind Eindhoven wel Brabants, spreek voor uw eigen.
Ja, inderdaad, Nederland is toch al een tijdje één land en er is over en weer heel wat invloed uitgeoeffend, zou toch raar zijn om de boel opeens op te splitsen. Toch zijn er nog wel verschillen. Het valt mij bijvoorbeeld op dat in Hilversum de meeste cafés een zaaltje met tafels en stoelen hebben, hier is het één grote dansvloer. Kleine verschilletjes, die vast niet allemaal bij de rivieren opeens 'verspringen', maar toch zijn ze er...

(Ik ben trouwens wel PSV 'fan', maar ik heb me nooit met voetbal bezig gehouden, en het is zo leuk om ajaxieden ermee te stangen...)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 oktober 2006 om 15:45.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 16:23   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat dacht je van: Niet-nodigland? Dit lijkt me echt de meest nutteloze oplossing die er is. Meer zelfbestuur voor de provincies daar kan ik me wel goed in vinden (federaal niveau bv). Bovendien, de Zuid-Nederlanders voelen zich meer Nederlander dan Vlaming, hoewel ze zich in een soort ''midden'' van de twee bevinden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 17:19   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dit doet me denken aan een gesprek wat ik vorige week met m'n oom had. Die z'n opa woonde ergens diep in de polder en slikte de hele dag door van die zogeheten 'wittekruispoeders', die m'n oom dan als klein ventje in Terneuzen moest gaan halen. In die tijd(eind jaren'50/ begin jaren'60) had je hier 2 apothekers, een protestante en een katholieke. De protestante was een keer gesloten of zoiets, dus haalde hij ze bij de andere. Maar toen hij terugkwam, kon hij ze mooi terug gaan brengen, want dat waren 'poeiers van de paus'.
Ze konden elkaar blijkbaar goed hebben, daar in Zeeuws-Vlaanderen.

Het geeft wel aan hoe bizar de verzuiling eigenlijk was. Kan je nagaan hoe dat in de steden geweest is. Mijn vader, opgegroeid in een arbeiderswijk in Rotterdam-Zuid, vertelt ook vaak verhalen van de buren in het trappenhuis. Bij een van de buren waren de moeder en dochter Jehova's geworden maar de vader en zoon niet (hoe verzin je 't, maar goed). Op een avond kwam die zoon halfbezopen thuis, waardoor 'ie de sleutel niet meer in het slot van de huisdeur kreeg. Met als gevolg een steeds luider godverdegodverdegodver. Mijn vader hoorde dat en besloot toen, wetende dat er ook nog een gereformeerd gezin op één hoog woonde, om de deur maar even voor hem te openen. Eenmaal de buitendeur achter zich dichtgetrokken, was het gevloek van de buurjongen nog geruime tijd in het trappenhuis te horen. Moet een fantastisch gezin geweest zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 17:30   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat versta je eigenlijk onder verhollandsing? Heb je het dan over de TMF-cultuur? Of een Eindhovenaar die voor Ajax is, nu echt verhollandsing is, weet ik niet. Ik woon hier immers ook in feyenoordland hierzo.
Verhollandsing, moeilijk uit te leggen.
Ik kan me nog herinneren dat mensen uit de Eempolder (Spakenburg) die in Hilversum naar "het dorp" of de "mart" gingen, een onverstaanbaar dialect spraken.
Nu heb je ook in Spakenburg vinexwoonwijken en heel veel import uit onliggende steden.
De oude visserscultuur bestaat nog wel, maar is kwijnende.
En die TV en dat TMF spelen ook best een rol. Heel soms zie in kleinere dorpen nog wel iets wat met eigen cultuur te maken heeft.
En dan dat poldernederlands, een algemeen taaltje dat heel Nederland overspoelt.
http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/
Oud 30 oktober 2006, 20:08   #12
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groot-Brabant? Hoe komt u daarbij. Zeeuws-, West- & Oost-Vlaanderen hebben nooit bij Brabant gehoord. Je kan het dan even goed Groot-Limburg, Antwaarpenland, of het Langemark-Poelkappelse Rijk noemen als je per sé een groot deel van de bevolking tegen de schenen wil schoppen.
Ik vind ook niet de namen "Grensgebied" en "Bufferzone" erg positief klinken. Veel Vlamingen willen juist af van België en ik denk niet dat veel Nederlanders van onder de rivieren plots "Belg" willen worden, dus "Nieuw-België" lijkt mij ook niet echt aangewezen. En of je veel Vlamingen gaat winnen door ze plots (Zuid-)Nederlander te gaan noemen vraag ik mij ook serieus af...

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan liefst gewoon onder onze eigen naam. Als Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands Limburg er daarna bij willen en ze maken geen bezwaar van de naam Vlaanderen, dan is er geen probleem... En anders zullen we samen een nieuwe naam moeten zoeken waar iedereen blij mee is, zowel Vlamingen, Brabanters als Limburgers...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 21:11   #13
Dimitri

Standaard

Citaat:
Verhollandsing, moeilijk uit te leggen.
Ik kan me nog herinneren dat mensen uit de Eempolder (Spakenburg) die in Hilversum naar "het dorp" of de "mart" gingen, een onverstaanbaar dialect spraken.
Nu heb je ook in Spakenburg vinexwoonwijken en heel veel import uit onliggende steden.
De oude visserscultuur bestaat nog wel, maar is kwijnende.
Ik weet niet hoe ze die mensen voor de nieuwbouwwijken selecteren, maar de gemeente Bunschoten is in de verkiezingsuitslagen nog altijd de gemeente waar de drie christelijke partijen op Urk na de meeste stemmen behalen. Nou ja, ik zeg drie christelijke partijen, maar de SGP speelt eigenlijk geen rol van betekenis in Bunschoten-Spakenburg. Het is een bolwerk van de 'Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)' en die stemmen traditioneel GPV en nu ChristenUnie. En de rest van de protestanten stemmen op het CDA of ook op de CU. Dat resulteerde bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen in de gemeente Bunschoten in 79,5% van de stemmen voor CDA, CU en SGP samen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 13:34   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Eerst Vlaanderen onafhankelijk maken, en dan na beraad pas kijken wat we met Nederland doen (samenvoegen of niet, en zo ja, op welke manier).

Eerst moeten we echter van de Belgische constructie verlost zijn.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 14:28   #15
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Eerst Vlaanderen onafhankelijk maken, en dan na beraad pas kijken wat we met Nederland doen (samenvoegen of niet, en zo ja, op welke manier).

Ja, maar daar hoef IK me niet mee bezig te houden...
Oud 31 oktober 2006, 16:12   #16
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht

100% mee eens. Bij een kanker snijdt men ook eerst het gezwel weg en gaat men dan denken aan de cosmetische operatie...
Oud 31 oktober 2006, 16:29   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
100% mee eens. Bij een kanker snijdt men ook eerst het gezwel weg en gaat men dan denken aan de cosmetische operatie...
Het is die tussenstap die me stoort. Het doel bevalt me wel, maar de onafhankelijke vlaamse republiek is echt een stap te ver. Ik vrees dan eerlijk gezegd voor iedere poging om de Nederlanden te herenigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 17:12   #18
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is dan ook geen echte nepperd hè? En ik vind Eindhoven wel Brabants, spreek voor uw eigen.
Ja, inderdaad, Nederland is toch al een tijdje één land en er is over en weer heel wat invloed uitgeoeffend, zou toch raar zijn om de boel opeens op te splitsen. Toch zijn er nog wel verschillen. Het valt mij bijvoorbeeld op dat in Hilversum de meeste cafés een zaaltje met tafels en stoelen hebben, hier is het één grote dansvloer. Kleine verschilletjes, die vast niet allemaal bij de rivieren opeens 'verspringen', maar toch zijn ze er...

(Ik ben trouwens wel PSV 'fan', maar ik heb me nooit met voetbal bezig gehouden, en het is zo leuk om ajaxieden ermee te stangen...)
Wellicht had dat in 1850 nog gekunt, het anexeren van Brabant en Limburg door Belgie, al dan niet mbv van militair ingrijpen (was dat niet ooit een serieuze optie!).
Als Oranje speelt zijn heel veel huizen oranje versiert, van Delfzijl tot Eijsden en van Noordwijk tot Winterswijk.
Bepaalde wijken in de grotere steden zijn soms oranjevrij, maar dat heeft een andere reden.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 31 oktober 2006 om 17:12.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 17:29   #19
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wellicht had dat in 1850 nog gekunt, het anexeren van Brabant en Limburg door Belgie, al dan niet mbv van militair ingrijpen (was dat niet ooit een serieuze optie!).
Als Oranje speelt zijn heel veel huizen oranje versiert, van Delfzijl tot Eijsden en van Noordwijk tot Winterswijk.
Bepaalde wijken in de grotere steden zijn soms oranjevrij, maar dat heeft een andere reden.
Dat speelde toch na de eerste wereldoorlog? Samen met Zeeuws-Vlaanderen erbij? Als 'dank' voor de opvang van vele Belgische burgers wellicht?
Oud 31 oktober 2006, 18:27   #20
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is die tussenstap die me stoort. Het doel bevalt me wel, maar de onafhankelijke vlaamse republiek is echt een stap te ver. Ik vrees dan eerlijk gezegd voor iedere poging om de Nederlanden te herenigen.
De redenen waarom we eerst de Vlaamse onafhankelijkheid moeten bereiken zijn multipel.

Ten eerste zullen we het niet allemaal eens zijn hoe die verenigde Nederlanden er moeten uitzien. De belgische constructie zou die verschillen uitbuiten om elke hereniging tegen te houden.

Vlaanderen moet eerst verlost zijn van Wallonië. Hoe anders kun je een Groot Nederlands project uitbouwen? België moet uit elkaar voor er een hereniging van de Nederlanden mogelijk is.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be