![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Agalev en zijn 2 % was zowat de steen des aanstoots. Niet dat er daarvoor geen peilingen werden uitgevoerd. Integendeel zelfs, maar de laatste weken groeit het aantal peilingen zoals de muizenpopulatie in een graanschuur.
Niets is veilig voor de pollers. Politiek is geliefd, doch ook onze eetgewoonten, slaapgewoonten, gezondheidsinspanningen, rookgedrag,… worden onderwerp van statistische goochelsoftware. Zelfs onze houding ten aanzien van Irak, de bedreiging voor de wereldvrede en de recycleerbaarheid van verpakking van de gebakken lucht uit Rusland worden haarscherp ontleed. Haarscherp ? Dat is toch de indruk die de organisatoren willen geven. Want met dezelfde stelligheid waarmee Amundsen zijn Noorse vlag op de zuidpool plantte, worden de getallen in de ether gegooid. Zonder enig detail van de populatieparameters worden de waarheden op het publiek losgelaten. Sommige getallen zijn interessant. Vooral als ze na enkele dagen worden tegengesproken door een andere poll. Doch veel interessanter lijkt het mij even na te denken bij het waarom van deze pollenexplosie. Revolutionaire ontdekkingen in de statistiek zullen wel aan mij voorbijgegaan zijn, doch ik denk niet dat de verklaring van de peilingdiarree daar te vinden is. Ik vrees dat in een wereld waar perceptie tot synoniem van waarheid is verheven dergelijke parawetenschappelijke pseudowaarheden een handig werktuig vormen om de publieke opinie te bespelen. Door de sturing van de ondervraagde populatie kan een resultaat gemakkelijk in een bepaalde richting geforceerd worden. Waarom zouden resultaten in de Antwerpse kranten naar rechts neigen en in “De Morgen” naar links ? Vooral voor politieke doeleinden lijkt dit mij een gevaarlijk spelletje. Wie wil er Agalev verder ontmoedigen zichzelf terug op te bouwen ? Of zijn ze echt slecht bezig ? Waarom wordt zoveel aandacht besteed aan peilingen over Irak en de rol van België daarin ? Is L. Michel een pathologische amerikahater of willen de Belgen zichzelf echt buiten spel zetten ? Waar haalt men de gegevens over de Nederlanders die een vergelijkbare mening zouden hebben ? Dat terwijl op de Nederlandse journaals niets over dergelijke peilingen wordt gezegd. Of moet onze pers haar geweten sussen en bewijzen dat de oorzaak van de 3000 Genkse ontslagen door een groot deel van de bevolking gesteund wordt ? Ach, allicht ga ik alweer veel te ver in mijn achterdocht. En komen de resultaten van onderzoekers die niet veel anders om handen hebben. Dan wel te bedenken dat zonder persaandacht een dergelijke poll mislukt. Of moeten wij eerder het eerder in de individualisering van de maatschappij gaan zoeken. Iedereen leeft op zijn eigen eilandje. De sociale contacten vervallen snel. De mondige burger slaagt er meer en meer in individuele irritaties te verheffen tot wereldproblemen. Als beleidsmakers wordt het onmogelijk om een gevoel te krijgen wat er leeft in een maatschappij. Het isolement binnen de sociale en/of professionele klasse wordt beschermt door een van de diepste kloven in onze maatschappij. De polls zouden dan de pretentie moeten hebben voelhorens te zijn over deze kloven heen. Het surrogaat van het goede oude cafébezoek ? Of het nu voelsprieten zijn of perceptiemodulatoren, geen van beide onderliggende gedachten lijken mij een positief signaal voor de toestand van onze maatschappij.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bevraging via allerhande polls, mag een hoogst dubieuze resem resultaten opleveren, het blijft een positief feit dat er meer en meer kanalen geopend worden om de mensen mondiger te maken, om de burger zijn ideeën te laten ventileren. Misschien wordt het tijd om in de scholen ook de methodologie en perceptie van statistiek zelf te onderwijzen, zodat iedereen dergelijke verschijnselen in de juiste context leert plaatsen, en het verschil leert vatten, tussen een poll uit de Flair, waar enkel een handvol waspoedervrouwen op reageert, en een wetenschappelijke, representatieve poll, waar een doorsnee van de hele bevolking in opgenomen werd.
![]() |
![]() |