Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2003, 12:21   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Katholieke school in Utrecht wil Turks (en Arabisch) verplicht stellen.

UTRECHT (RKnieuws.net) - De St. Gerardus Majella mavo in Utrecht wil vanaf volgend jaar Turks verplicht stellen voor alle eerstejaars scholieren. Dit zegt schooldirecteur Ton van Vught in een interview met ´Levende Talen Magazine.´

Van Vught vindt Turks en Arabisch "volwaardige moderne vreemde talen," samen met de toetreding van Turkije tot de EU is dit de reden om Turks verplicht te stellen. Leerlingen kunnen zelf kiezen of ze ook examen doen in dat vak. Voor de geïnteresseerden wordt Arabisch aangeboden als klassieke taal.

Leerlingen hebben enthousiast gereageerd op het plan, dat overigens nog bekostigd moet worden. Het ministerie van onderwijs geeft geen subsidies meer voor lessen Turks en Arabisch. Volgens van Vught is dit "een kwestie van prioriteiten stellen."

Uit het verdomhoekje

De Majella-mavo wil met de lessen bereiken dat Turks en Arabisch wegkomen uit "het verdomhoekje van de allochtone talen met alle vooroordelen die daar bij horen."

De lessen Turks zullen gegeven worden door een Nederlandse docent, ook om het onderscheid tussen Turks en andere vreemde talen weg te nemen.

Naast de St. Gerardus Majella mavo zal ook het Haarlemse Novacollege Turks en Arabisch invoeren. (AtK)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 12:37   #2
VLAAMS VOETVOLK
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Katholieke school in Utrecht wil Turks (en Arabisch) verplicht stellen.

UTRECHT (RKnieuws.net) - De St. Gerardus Majella mavo in Utrecht wil vanaf volgend jaar Turks verplicht stellen voor alle eerstejaars scholieren. Dit zegt schooldirecteur Ton van Vught in een interview met ´Levende Talen Magazine.´

Van Vught vindt Turks en Arabisch "volwaardige moderne vreemde talen," samen met de toetreding van Turkije tot de EU is dit de reden om Turks verplicht te stellen. Leerlingen kunnen zelf kiezen of ze ook examen doen in dat vak. Voor de geïnteresseerden wordt Arabisch aangeboden als klassieke taal.

Leerlingen hebben enthousiast gereageerd op het plan, dat overigens nog bekostigd moet worden. Het ministerie van onderwijs geeft geen subsidies meer voor lessen Turks en Arabisch. Volgens van Vught is dit "een kwestie van prioriteiten stellen."

Uit het verdomhoekje

De Majella-mavo wil met de lessen bereiken dat Turks en Arabisch wegkomen uit "het verdomhoekje van de allochtone talen met alle vooroordelen die daar bij horen."

De lessen Turks zullen gegeven worden door een Nederlandse docent, ook om het onderscheid tussen Turks en andere vreemde talen weg te nemen.

Naast de St. Gerardus Majella mavo zal ook het Haarlemse Novacollege Turks en Arabisch invoeren. (AtK)

Tevens worden volgende talen ook verplichtte cursus;

Italiaans, Spaans, Deens, Iers, Schots, Grieks en uit te breiden naar het Pools, Roemeens enz .....

Ze zijn in Holland helemaal aan het zot worden.
Oud 9 november 2003, 22:21   #3
PAJOT
Banneling

Standaard

NieuwRechts roept op tot actie tegen het verplichten van Turks en Arabisch op de Utrechtse school St. Gerardus Majella MAVO. Stuur een brief, email, fax of bel uw mening door!

St. Gerardus Majella M.A.V.O
T.a.v. T. van Vught
Van Lieflandlaan 117
3571 AA Utrecht
Tel (030) 2710242
Fax (030) 2710125
Email [email protected]

Rotterdam, 7 november 2003

Betreft: Turks verplichten?

Geachte heer Van Vught,

Met verbijstering heb ik het bericht gelezen dat u van plan bent uw directeurschap van de St. Gerardus Majella MAVO te gebruiken om de Turkse en Arabische taal te verplichten voor alle eersteklassers.

Als argument noemt u de positie van het Turks als Europese taal. Uw aandacht voor Europese talen wekt grote ontroering bij ons. Wij nemen aan dat uw school ook de Spaanse, Italiaanse, Zweedse, Finse, Tsjechische en Deense taal verplicht gaat stellen?

Als u echt de belangen van uw leerlingen centraal zou zetten zou u een andere keuze maken:

- Als we kijken naar het belang van buitenlandse talen voor Nederlanders, bijvoorbeeld voor onze handelsrelaties, zou dit eerder het verplichten van de Spaanse taal logisch maken.
- Ook zou u meer aandacht kunnen geven aan onze eigen taal, zodat de leerlingen op uw MAVO beter Nederlands leren. Bij vele MAVO leerlingen zou het helemaal geen kwaad kunnen hier meer tijd aan te besteden, want de kennis van het Nederlands is in een toekomstige baan toch het meest belangrijke.

Helaas kiest u niet datgene wat het beste is voor uw leerlingen. Uw keuze is niet anders te zien dan het uitvoeren van een politiek ideaal, waar uw leerlingen de dupe van zullen worden. Het is een enorme stap in de verkeerde richting wanneer Nederlanders zich moeten gaan aanpassen aan de Turken en Marokkanen in Nederland.

Stop met deze waanzin!

Met vriendelijke groeten,

Michiel Smit
Voorzitter NieuwRechts

Ps. U zult ons met een actiegroep op de stoep van uw school treffen, mocht u niet tot inkeer komen. Natuurlijk hopen wij dat het niet nodig is.

NieuwRechts
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 00:05   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het ergste hieraan is dat deze school dit kan doen, OMDAT het een katholieke school is. Scholen van het bijzonder onderwijs kunnen zelf hun lessenpakket samenstellen, terwijl openbare scholen afhankelijk zijn van het gemeentebestuur. Bijzondere scholen moeten natuurlijk wel de richtlijnen van het ministerie te volgen wat betreft verplichte vakken, maar mogen zelf aanvullende eisen stellen. Dat is wat deze school wil doen.

Het gaat hier trouwens om verplichting in het eerste jaar, de basisvorming, en ik weet uit ervaring dat die al behoorlijk vol zit met allerlei verschillende vakken. Ik vraag me dus af of de werkdruk dan niet te hoog wordt. Maar sowieso zal het tot gevolg hebben dat de school verder verzwart (ze heeft al meer dan de helft allochtone leerlingen) en vooral Turken gaat aantrekken, terwijl autochtone kinderen een andere school gaan zoeken.
Hieraan zijn al verscheidene scholen kapot gegaan, ook in Utrecht. Autochtonen blijven weg, het aantal aanmeldingen loopt sterk terug en uiteindelijk moet de school dicht. Leve de segregatie.

Overigens was er deze zomer nog ophef over twee basisscholen in Rotterdam die lessen Turks wilden geven in de kleuterklas. Was nog een ideetje van de vorige PvdA-wethouder. Dit ging uiteindelijk niet door omdat buitenlandse talen op de basisschool bij wet verboden zijn. Alleen Engels mag echter wel...
Het wordt toch eens tijd voor strenge taalwetgeving in Nederland.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 07:39   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik meende dat men in Nederland de vorige jaren weldegelijk verschillende lagere klasjes had waarbij men les kreeg in zowel arabisch of turks (het OALT onderwijs).
Dat werd recent afgeschaft nadat bleek dat het niet integratiebevorderend werkte!

Na die twee eerste leerjaren moesten de leerlingen namelijk inspringen in het nederlandstalig onderwijs, en wat bleek? ze hadden geen nederlands geleerd tijdens die oalt lessen!

Als je Portugees wil leren, begin je natuurlijk ook met de eerste twee jaren Zweeds

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 10 november 2003, 11:59   #6
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik meende dat men in Nederland de vorige jaren weldegelijk verschillende lagere klasjes had waarbij men les kreeg in zowel arabisch of turks (het OALT onderwijs).
Dat werd recent afgeschaft nadat bleek dat het niet integratiebevorderend werkte!

Na die twee eerste leerjaren moesten de leerlingen namelijk inspringen in het nederlandstalig onderwijs, en wat bleek? ze hadden geen nederlands geleerd tijdens die oalt lessen!

Als je Portugees wil leren, begin je natuurlijk ook met de eerste twee jaren Zweeds
Nee, OALT is/was door de overheid gesubsidieerd EXTRA taalonderwijs aan allochtonen, onder schooltijd. Die kinderen werden dan voor een uur uit de les geplukt om les te krijgen in Turks, Arabisch, Berbers, Papiaments, enz. Het is niet zo dat de reguliere lessen in die taal werden gegeven.

Maar gelukkig wordt deze aanfluiting van de integratie nu afgeschaft. Het zou trouwens beter zijn om die kinderen voor een uur uit de les te plukken voor extra taalonderwijs Nederlands!
Oud 10 november 2003, 20:39   #7
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Nee, OALT is/was door de overheid gesubsidieerd EXTRA taalonderwijs aan allochtonen, onder schooltijd. Die kinderen werden dan voor een uur uit de les geplukt om les te krijgen in Turks, Arabisch, Berbers, Papiaments, enz. Het is niet zo dat de reguliere lessen in die taal werden gegeven.

Maar gelukkig wordt deze aanfluiting van de integratie nu afgeschaft. Het zou trouwens beter zijn om die kinderen voor een uur uit de les te plukken voor extra taalonderwijs Nederlands!
Precies!
Ze moet een doop krijgen in de nederlandse taal en westerse cultuur.
Maw. Dat rootisme zoals Prof.Vermeersh dat noemt, moet bestreden worden. Niet aangewakkerd.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 23:43   #8
Dimitri

Standaard

Vanavond in NOVA: het plan om Turks verplicht te stellen gaat niet door. Het blijft wel een keuzevak.

Officieel is het afgeblazen om financiële redenen (het zou nog niet zeker zijn geweest toen het in de publiciteit kwam), maar waarschijnlijk is het teruggetrokken vanwege alle protesten in de politiek, de media en de bevolking. Uit een peiling vanavond bleek dat 85% van de Nederlanders ertegen is, en er zijn 1500 protestmailtjes binnengekomen.
Oud 12 november 2003, 11:42   #9
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Ja, hir in België hebben verschillende ministers en andere politic het idee ook al eens ten tonele gebracht.. met als argument dat dit de integratie zou bevorderen... Wel, dat is belachelijk: zelf ben ik half-Italiaan, maar het ontbreken van Italiaans in delagere en secundaire school heeft mij nooit integratieproblemen bezorgd.. Ik heb mijn Italians zèlf verder ontwikkeld en vind het normaal dat ik in België eerst Nederlands, Frans en Duits leer (en daarna Engels).. Als iedereen de taal van zijn afkomst begint te eisen op school, wordt België een Babelse samenleving! Zoiets moet je in de andere Europese landen (behalve Nedrland dus !) niet eens opperen !

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 11:48   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Zelf ben ik in mijn jeugd eens een half jaar naar Engeland getrokken. In die zes maanden heb ik meer bijgeleerd dan in de vijf jaren engelse les die ik voordien had.
Ik had geen enkel contact met nederlandstaligen, werd gewoon midden in het Engels gedropt dus!
De eerste weken durfde ik amper een telefoon opnemen, want ik verstond die mensen gewoonweg niet.
Maar na een paar maanden was dat allemaal opgelost en - geloof het of niet - toen ik terug naar huis ging kon ik gewoonweg niet meer op het nederlandse equivalent van "a ham sandwich" komen.....

Oud 12 november 2003, 11:51   #11
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
Zelf ben ik in mijn jeugd eens een half jaar naar Engeland getrokken. In die zes maanden heb ik meer bijgeleerd dan in de vijf jaren engelse les die ik voordien had.
Ik had geen enkel contact met nederlandstaligen, werd gewoon midden in het Engels gedropt dus!
De eerste weken durfde ik amper een telefoon opnemen, want ik verstond die mensen gewoonweg niet.
Maar na een paar maanden was dat allemaal opgelost en - geloof het of niet - toen ik terug naar huis ging kon ik gewoonweg niet meer op het nederlandse equivalent van "a ham sandwich" komen.....
Inderdaad, als je een taal wilt leren, is er niets beter dan een lokaal taalbad. wie Arabisch of Turks wil leren in Belgoië kan dat overigens ook, er zijn genoieg instanties, scholen en organisaties die dat doen ! Waarom het Nederlnadnstalig Onderwijs dat dan plots zou moeten doen, zie ik ook niet in. tenzij men consequent is en alle vreemde talen verplicht stelt! leuke boel !

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 11:59   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeanblanquart
Zoiets moet je in de andere Europese landen (behalve Nedrland dus !) niet eens opperen !
In Nederland dus ook niet, want er kwam massaal protest op en 85% van de bevolking is ertegen.

De voorzitter van de stichting die de katholieke middelbare scholen in Utrecht bestuurd zei in de NRC dat hij zelf het plan wel had afgeschoten als de schoolleiding dat zelf niet had gedaan. Volgens hem was het plan al drie jaar oud en tja, destijds was men nog politiek-correct en vond iedereen het een geweldig idee... Sommige mensen zijn blijkbaar nog niet helemaal omgeschakeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be