Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2006, 10:11   #1
ridderke
Schepen
 
ridderke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2004
Locatie: Ergens ten lande
Berichten: 494
Standaard Werkende Belg ziet verkeerssituatie somber in

De beroepsactieve Belg heeft er weinig vertrouwen in dat de verkeerssituatie in de komende jaren zal verbeteren, wel integendeel. Meer dan de helft van de Belgen is pessimistisch over de evolutie van het verkeer, zo blijkt uit een beperkte enquête die de NMBS heeft laten uitvoeren.
Om het verkeersinfarct op te lossen, moeten overheid én privé meer in openbaar vervoer investeren.

De enquête vond plaats naar aanleiding van de tweede editie van het Mobilys-forum, een discussieplatform dat de NMBS-holding organiseert rond mobiliteit. Het forum vond donderdag en vrijdag plaats in het Jubelparkmuseum.

Voornaamste resultaat is dat 56 procent van de ondervraagden pessimistisch is over de evolutie van de verkeerssituatie. Bij de mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer ligt dat percentage iets lager, op 50 procent.

De ondervraagden zijn het er ook over eens dat dat openbaar vervoer de sleutel vormt om het verkeersinfarct op te lossen. Bijna twee derde of 65 procent vindt dat de overheid nog te weinig investeert in alternatieve transportmogelijkheden naast de wagen.
44 procent van de mensen die geen gebruik maken van trein, tram of bus, geven ook aan dat goedkoper openbaar vervoer hen zou aanzetten om de auto meer thuis te laten voor het woon-werk-verkeer.
Lagere prijzen voor het openbaar vervoer zijn trouwens bij alle ondervraagden de populairste maatregel (79 procent) en opvallend is dat 60 procent ermee akkoord is om de kost van het openbaar vervoer volledig in de belastingen op te nemen in ruil voor gratis trein, tram en bus. Bron Gva
__________________
Met het Nationaal-Libertarisch Kompas zetten we de Vlaming op een vrijheidsgezind spoor en verbinden we het libertarische gedachtegoed met het Vlaamsgezinde.
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 10:37   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De oplossing van de verkeersindigestie in stad is het sluiten van de verkeersaders en de vrijgekomen ruimte benutten voor roltapijten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 12:47   #3
Donaldduck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 55
Standaard

Ik zou wel met het openbaar vervoer naar mijn werk willen maar moet elke dag van Antwerpen naar Stabroek , 20' met de auto , werkuren tussen 8 en de 18 uur de klok rond ook weekenden ,kan dus zijn dat ik van 0700 tot 1500 werk maar kan ook zijn dat ik van 0400 tot 1800 werk of van 1800 tot 0800 uur , geen regelmaat dus en ik weet mijn uren ook ni op voorhand . Is er openbaar vervoer dat mij op gelijk welk uur van de dag ook in het weekend binnen de 40' ( dubbel dan met de auto ) op mijn werk kan brengen??? denk het ni hé , als je 12 of 16 uur op je werk zit wil je niet nog eens wachten of net een bus missen als je naar huis gaat . Het zou al een pak schelen als ze al die bureau sletten met vaste uurtjes eens in de bus en trein zouden steken , en kom nu ni af dat ik minder moet werken , we zijn op zoek naar volk maar blijkbaar zijn er hier geen werkzoekende dus moeten we maar wat harder en meer werken ander hebben al die profiteurs aan de dop geen inkomen want daar zitten geen werkzoekende .
__________________
If god wanted people to believe in him, why'd he invent logic then?

Laatst gewijzigd door Donaldduck : 18 november 2006 om 12:50.
Donaldduck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 02:35   #4
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Ik ben vragende partij om te investeren in het openbaar vervoer. Ik werk in ploegen. Hierdoor moet ik dagelijks gedwongen de wagen nemen om ongeveer 65km (enkel) te rijden naar mijn werk (als ik niet op verplaatsing moet). Met de vroegen kan ik niet op tijd op het werk komen en met de laten kan ik niet naar huis. Ik weet dat er veel mensen in mijn situatie zijn.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 19 november 2006 om 02:36.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 08:07   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Ik ben vragende partij om te investeren in het openbaar vervoer. Ik werk in ploegen. Hierdoor moet ik dagelijks gedwongen de wagen nemen om ongeveer 65km (enkel) te rijden naar mijn werk (als ik niet op verplaatsing moet). Met de vroegen kan ik niet op tijd op het werk komen en met de laten kan ik niet naar huis. Ik weet dat er veel mensen in mijn situatie zijn.
Eigenlijk nemen we "afstand" voor normaal...
Blijkbaar willen we dan toch niet binnen een straal van 20 km van ons werk gaan wonen.

Het openbaar vervoer kan gewoon onmogelijk het dagelijks forenzenverkeer opslokken,dit is een illusie die we dringend uit ons hoofd moeten zetten!

We dragen de gevolgen van de "industrie-zones" -"on"-politiek die nog steeds verder gaat....maar als burger moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen hierin vind ik...


Ikzelf WEIGER(ondanks vrij veel aanbiedingen in een recent verleden) om in regio Gent,Antwerpen of Brussel te gaan werken,ik zie op tegen dat gereis,en woon hier graag in de regio Zuid-West-Vlaanderen.Dus werk én leef ik hier en rijdt mijn wagen eigenlijk zeer weinig kilometers....


Komaan forenzen,los het taalprobleem "Brussel" op, en ga wonen waar je werkt!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 09:25   #6
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Openbaar vervoer is het idee van de socialisten sinds jaar en dag maar onlangs was er een artikel dat aantoonde dat het vele geld dat in openbaar vervoer gestoken wordt te weinig opbracht in vergelijking met het geld dat er ingestoken wordt.
Ieder moet voor zich uitmaken hoe hinderlijk de files zijn in zijn woon/werk situatie. Werken in de buurt is dus de beste oplossing
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 15:55   #7
Donaldduck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eigenlijk nemen we "afstand" voor normaal...
Blijkbaar willen we dan toch niet binnen een straal van 20 km van ons werk gaan wonen.

Het openbaar vervoer kan gewoon onmogelijk het dagelijks forenzenverkeer opslokken,dit is een illusie die we dringend uit ons hoofd moeten zetten!

We dragen de gevolgen van de "industrie-zones" -"on"-politiek die nog steeds verder gaat....maar als burger moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen hierin vind ik...


Ikzelf WEIGER(ondanks vrij veel aanbiedingen in een recent verleden) om in regio Gent,Antwerpen of Brussel te gaan werken,ik zie op tegen dat gereis,en woon hier graag in de regio Zuid-West-Vlaanderen.Dus werk én leef ik hier en rijdt mijn wagen eigenlijk zeer weinig kilometers....


Komaan forenzen,los het taalprobleem "Brussel" op, en ga wonen waar je werkt!

dus als er geen werk binnen de 20 km van je deur is ga je maar aan de dop staan en profiteer je van de werkende mens , btw Antwerpen - Stabroek is in mijn regio ( 25 km ) maar met het openbaar vervoer geraak ik ni op mijn werk , enne ni iedereen kan mss een woning betalen in de buurt van zijn werk , enne als het bedrijf je op straat zet omdat je 50 bent dan moet je maar een ander huis kopen/huren in de buurt van je nieuw werk als er al een bedrijf is dat je zal willen met die leeftijd
__________________
If god wanted people to believe in him, why'd he invent logic then?
Donaldduck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 16:00   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck Bekijk bericht
dus als er geen werk binnen de 20 km van je deur is ga je maar aan de dop staan en profiteer je van de werkende mens , btw Antwerpen - Stabroek is in mijn regio ( 25 km ) maar met het openbaar vervoer geraak ik ni op mijn werk , enne ni iedereen kan mss een woning betalen in de buurt van zijn werk , enne als het bedrijf je op straat zet omdat je 50 bent dan moet je maar een ander huis kopen/huren in de buurt van je nieuw werk als er al een bedrijf is dat je zal willen met die leeftijd
Euh........komt mijn post zo over,sorry hoor

Maar ik kan me niet voorstellen dat er in Zuid-West-Vlaanderen of hier net over de grens in Noord-Frankrijk geen werk te vinden zou zijn....Ze stoppen hier zelfs regelmatig blaadjes in de bussen of we ALSTUBLIEFT willen komen solliciteren in de metaal,in de groenteverwerkende nijverheid,....

Er is hier in de streek iets serieus scheef gelopen met de aanbodzijde van de arbeidsmarkt

Tja....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 november 2006 om 16:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 20:34   #9
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eigenlijk nemen we "afstand" voor normaal...
Blijkbaar willen we dan toch niet binnen een straal van 20 km van ons werk gaan wonen.

Het openbaar vervoer kan gewoon onmogelijk het dagelijks forenzenverkeer opslokken,dit is een illusie die we dringend uit ons hoofd moeten zetten!

We dragen de gevolgen van de "industrie-zones" -"on"-politiek die nog steeds verder gaat....maar als burger moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen hierin vind ik...


Ikzelf WEIGER(ondanks vrij veel aanbiedingen in een recent verleden) om in regio Gent,Antwerpen of Brussel te gaan werken,ik zie op tegen dat gereis,en woon hier graag in de regio Zuid-West-Vlaanderen.Dus werk én leef ik hier en rijdt mijn wagen eigenlijk zeer weinig kilometers....


Komaan forenzen,los het taalprobleem "Brussel" op, en ga wonen waar je werkt!
Wanneer je iets ouder bent staat men niet te springen om je in dienst te nemen. Zes jaar terug is m'n werkgever gaan centraliseren. Ik woonde toen op 5' van mijn werk en ging met de fiets naaar het werk. Nu rijd ik ongeveer 45'. Ander werk vinden in de streek is niet zo makkelijk. Ook tussen de oren is dat moeilijk. Wanneer je reeds jaren bij een bedrijf werkt is het moeilijk om de knop om te draaien en te veranderen. Ik werk ook wel liecer dan dat ik moet stempelen.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 19 november 2006 om 20:35.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 20:59   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Het OV hier steekt totaal verkeerd in elkaar.

Als men dat eerst eens deftig zou maken, wel dan zal het verkeersprobleem zich van zelf oplossen.

Maar veel industriezones zijn nu zelfs totaal niet te bereiken met het openbaar vervoer.

Hoe wil je dan dat de mensen hun auto laten staan, als ze zonder die auto gewoon niet op hun werkplaats kunnen geraken.
Hoewel, binnen een paar jaar geraakt men ook met de auto niet meer op zijn werk en zal men dus moeten overschakelen op moto's en brommers.

Een goede oplossing is ENO zijn roltapijt in steden.

Laatst gewijzigd door Jantje : 19 november 2006 om 21:00.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 22:25   #11
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Het openbaar vervoer biedt geen enkele oplossing voor het fileprobleem in de spitsuren (de structurele verkeerschaos). Als vandaag 7% van de pendelende automobilisten zou overstappen op de trein, dan moet de NMBS haar capaciteit verdubbelen. En dan heb je de files nog altijd niet opgelost. 't Is geen eenvoudige wiskunde, maar verkeersexperten zijn het er ondertussen wel over eens. Je zou kunnen kiezen voor megalomane betonprojecten zoals JMDD die voorstelt, maar de vraag is dan of het verantwoord is om dat nogmaals te gaan verhalen op de ganse (automobiele) bevolking.

De meest elegante oplossing zit in het privatiseren van de grote autowegen (mét strenge kwaliteitsnormen uiteraard) en het invoeren van een systeem van rekeningrijden. Op dat moment kan je meteen ook de forfaitaire belastingen nagenoeg volledig afschaffen én een stuk van die ridicule taksen op brandstof wegnemen. Het gevolg zal zijn dat mensen die op de drukke verkeersaders in de spits willen/moeten rijden een zware kost zullen betalen in ruil voor zeer vlot verkeer; hetgeen zich economisch dan weer verantwoordt. Mensen die buiten de spits rijden en/of de grote verkeersaders niet hoeven te gebruiken, zullen wellicht merkelijk goedkoper kunnen rijden dan vandaag het geval is. Een eerlijker toewijzen dus van de schaarse "slots" op de autowegen.

Wat is het u waard? Ik heb een klein half jaar geleden enkele maanden dagelijks de pendel gedaan tussen Gent en Brussel en kwam tot de vaststelling dat je op één maand tijd ruim een volledige werkweek (40 u) in de auto doorbrengt in het woon/werkverkeer. Dat valt toch niet vol te houden? En toch zie je mensen dat jaren trotseren. Dan zijn er de zgn. "professionals" op de weg: trucks, handelsvertegenwoordigers, etc...; mits een vlotte doorstroming kunnen die ook veel productiever werken. Als iedereen z'n rekening zou maken, dan zou snel blijken dat rekeningrijden op het eerste gezicht bijzonder duur lijkt, maar iets nader bekeken wellicht veel goedkoper uitvalt voor iedereen.

Tot slot: bedrijven zullen abonnementen op rekeningrijden inbouwen in het salarispakket (i.p.v. de bedrijfswagen?); je kan zoiets fiscaal ontmoedigen én een bonus geven voor die bedrijven die alternatieven uitdokteren zoals bvb. het home office voor hun bedienden of het collectief vervoer voor hun arbeiders.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2006, 23:03   #12
Donaldduck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 55
Standaard

"collectief vervoer voor hun arbeiders." kan alleen maar als die op het zelfde uur beginnen en stoppen , bij ons zitten er +- 70 mensen waarvan de meeste op verschillende uren beginnen en stoppen , soms maar met 15' verschil maar je kan die onmogelijk collectief vervoeren als ze allemaal op een ander uur beginnen en stoppen . begin en stop uur kan elk uur van de dag zijn , keus uit 24uur waarvan er zijn die maar 6 uur zullen werken maar een ander zal mss 18uur werken je weet het nooit bij ons , het start uur is meestal wel een 12uur op voorhand geweten maar het eind uur kan een gok zijn , begin maar met collectief vervoer , veel suc6
__________________
If god wanted people to believe in him, why'd he invent logic then?
Donaldduck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 10:57   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck Bekijk bericht
Ik zou wel met het openbaar vervoer naar mijn werk willen maar moet elke dag van Antwerpen naar Stabroek , 20' met de auto , werkuren tussen 8 en de 18 uur de klok rond ook weekenden ,kan dus zijn dat ik van 0700 tot 1500 werk maar kan ook zijn dat ik van 0400 tot 1800 werk of van 1800 tot 0800 uur , geen regelmaat dus en ik weet mijn uren ook ni op voorhand . Is er openbaar vervoer dat mij op gelijk welk uur van de dag ook in het weekend binnen de 40' ( dubbel dan met de auto ) op mijn werk kan brengen??? denk het ni hé , als je 12 of 16 uur op je werk zit wil je niet nog eens wachten of net een bus missen als je naar huis gaat . Het zou al een pak schelen als ze al die bureau sletten met vaste uurtjes eens in de bus en trein zouden steken , en kom nu ni af dat ik minder moet werken , we zijn op zoek naar volk maar blijkbaar zijn er hier geen werkzoekende dus moeten we maar wat harder en meer werken ander hebben al die profiteurs aan de dop geen inkomen want daar zitten geen werkzoekende .
Werk zoeken kost geld, en dat kan niet onder de armoedegrens, vooral niet als werken nog minder oplevert. Werk dus gerust maar meer en harder, terwijl je de kans hebt (een werkloze kans op werk te ontnemen).

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 november 2006 om 11:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 18:01   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Het openbaar vervoer biedt geen enkele oplossing voor het fileprobleem in de spitsuren (de structurele verkeerschaos). Als vandaag 7% van de pendelende automobilisten zou overstappen op de trein, dan moet de NMBS haar capaciteit verdubbelen. En dan heb je de files nog altijd niet opgelost.
Tot slot: bedrijven zullen abonnementen op rekeningrijden inbouwen in het salarispakket (i.p.v. de bedrijfswagen?); je kan zoiets fiscaal ontmoedigen én een bonus geven voor die bedrijven die alternatieven uitdokteren zoals bvb. het home office voor hun bedienden of het collectief vervoer voor hun arbeiders.
Soms,heel soms,vraag ik me af,stel dat we de spoorlijn-beddingen veranderen in pure "truck" en "bus"-lanen....zou dat niks opbrengen? We kunnen alleen maar vaststellen dat trucks bijna bumper aan bumper rijden terwijl treinen "af en toe" eens passeren,en de goederen en passagiers "gevangen" zitten op een trein,terwijl een vrachtwagen ze bij wijze van spreken in uw brievenbus kan komen gieten...


Maar ja,een dergelijke revolutie....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 20:37   #15
Donaldduck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Werk zoeken kost geld, en dat kan niet onder de armoedegrens, vooral niet als werken nog minder oplevert. Werk dus gerust maar meer en harder, terwijl je de kans hebt (een werkloze kans op werk te ontnemen).
Dat werk zoeken was gewoon via het net , dat heb jij ook , afspraak via mail , heb jij ook , zoveel heeft dat werk zoeken mij gekost . Ik verdien nog altijd een pak meer dan als ik aan de dop zou staan . " een werkloze kans op werk ontnemen " ????????????? leg eens uit hoe ik een werkloze de kans op werk ontneem , het is juist omdat er geen werkzoekende zijn dat ik dubbel mag werken
__________________
If god wanted people to believe in him, why'd he invent logic then?
Donaldduck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 21:01   #16
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Een zanloper zonder zand kan men best met rust laten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be