![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Herhaaldelijk slaat men er ons mee om de oren : door de vergrijzing van de bevolking moeten we nu eindelijk eens langer gaan werken - liefst tot onze 75e verjaardag. Intussen worden er steeds jongere mensen uit het produktieproces gestoten - zijn er alleen maar weerwerk en praktijkgerichte kursussen voor jongeren idem dito incentives voor jonge ondernemers. Indien de ouderen zich niet zouden laten uitstoten (bij middel van brugpensioen en interessante uitkoop) kregen de jongeren sowieso minder kansen. En welke grootvader of grootvader in spé wil er nu v&n beschuldigd worden jongeren geen kans te geven ?
Sluiting Sabena : brugpenioen vanaf 48 jaar Herstrukturering Ford : brugpensioen vanaf 52 jaar Onafgezien van deze cijfers - wat met mensen die in kleinere bedrijven hun werk verliezen op hun 45 jaar ? Ik weet er is een anti-discriminatiewet die het discrimeineren van ouderlingen (sic!) vrouwen, niet vlaams lijkende mensen verbiedt. Zulke wetten als men ze tracht te gebruiken gaan tot in cassatie : wij vlamingen behouden ons immers het recht voor om te diskrimineren (zelfs als we de "overheid" zijn. Elke ondernemer zal als hij de keuze heeft tegenwoordig zijn oudere werknemers afdanken. Elke oudere in die omstandigheden zal geen andere keuze hebben dan zelfstandige worden of tot den dop veroordeeld zijn waar is de steun voor deze groep om wat "outplacement" te krijgen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat de mensen van mijn generatie (18-30) toch wel lang zullen moeten werken, omdat er nu eenmaal meer ouderen zijn dan 20 tot 30 jaar geleden.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik geen pensoentje zal ontvangen.. Op zijn best een niet geindexeerd briefje van 10000€, oftewel ongeveer een brood waard per maand.
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Hoe slecht dat dan voor de maatschappij kan zijn enzo, vanaf ik 60 word vertik ik het om nog ne poot uit te steken (ben nu twintiger), no fucking way, ze kunnen dan voor mij allemaal den boom in. Ik zal dan wel leven van mijnen hof ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Dat is allemaal schoon en goed gezegd, maar welke werkgever neemt er nog mensen van boven de 35 aan ?
Ik meen me zelfs te herinneren dat uit studies is gebleken dat haast geen enkele mens ouder dan 45 nog van job kan veranderen en de meesten zelfs worden ontslagen. Een voorbeeld: mijn oom werd ontslagen toen hij 50 werd, zonder boe of ba. Zijn vrouw werd enkele jaren geleden werkloos toen de firma waarvoor zij werkte gesloten werd door de moederfirma, zij kon maar geen werk vinden en zat jarenlang vast in de werkloosheid zonder dat men erin slaagde om haar te helpen herscholen en een nieuwe job te vinden. Gelukkig heeft mijn oom nu een eigen firmake opgericht en kan zij als secretaresse voor hem werken. Maar toch... schrijnend. Moest ik (hopelijk ooit) van de invaliditeit afgaan dan weet ik vrijwel zeker dat het me de grootste moeite zal kosten om nog werk te vinden... want ik ben nu al 35 jaar. Langer blijven werken ? Denk het niet.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien de politieke mandaten voorbehouden aan 50 plussers ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Luister naar mijn woorden, kijkt niet naar mijn daden is zijn parool. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Tja een superlastig probleem waar niet alleen België maar ook Nederland mee te maken gaat krijgen... Met een beetje creativiteit zijn er uiteraard wel een paar oplossingen:
Wat dacht je van een nieuwe babyboom --> ff flink doorketsen met ze allen en we wentelen het probleem weer af op een jongere generatie... Of toch weer een grote groep mensen importeren. Ikzelf denk aan Filipino's, makkelijk in de omgang, hygienisch en ze eisen niet veel... Ach, misschien moeten we anders toch de Pil van Drion invoeren (de wat???). De pil van Drion is eigenlijk een zelfmoordpil bedoeld voor levensmoeie mensen en geloof me, van een maatschappij met meer dan 60% 65 jaar en ouder, word ik behoorlijk levensmoe --> denk eens aan al dat slome gedrag op de weg, rollaters in de supermarkt en dat eeuwige gezeik van: Toen ik zo jong was als jij...(vul willekeurig zeikverhaal in). Tot slot kunnen we altijd nog besluiten al die oudjes te exporteren naar de Antillen en Aruba. Zitten ze lekker in de zon, helpen we de mensen daar aan werk en is oma dichtbij genoeg om geld over te maken voor je verjaardig, maar ver genoeg om je daadwerkelijk te bezoeken... Groeten
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tot 75 jaar werken, mijn noten. Dan heb je eindelijk tijd (en hopelijk ook geld) om eens echt te gaan genieten, en dan ben je oud en versleten zeker? No way...
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit alles is natuurlijk een groot argument voor het legaliseren van klonen
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() ik denk dat we van onze natuurlijke houding moeten afzetten en vooral de jongeren niet meer op een inspanning moeten zien...
Ik weet dat de mensen in Azie ons aan het inhalen zijn. hoe komt dat? ze zien niet op een inspanning. wat doen wij? rustig op ons kont zitte. ONZE MAATSCHAPPIJ STAAT OP INSTORTEN hopelijk zijn we er ons van bewust en laat ons meer spiegelen aan de generaties voor ons die leefden voor te werken. dit wou ik gewoon even kwijt er zijn nog jogneren die geloven
![]() |
#13 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik begrijp u volkomen en je hebt gelijk. Maar. De mensen die hier werken zijn volgens mij geen luiaards. Ze doen hun werk aan een hoger tempa dan vroeger. Iemand die nu werkt doet in een halve dag alleen wat ze 50/60/70 jaar terug een hele dag over deden met meer volg. Ze gingen ne keer meer op hun gemak zitten, ’t moest niet heel de tijd ju djuk zijn. Verlaag het tempo en de mensen zullen ook liever werken denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Een heleboel werk is ook gewoon overbodig.
Heel wat zaken die worden verricht worden enkel gedaan omdat men er ergens "profijt" uit ziet te halen, hoe marginaal ook. In een behoeften-economie is het enkel een kwestie van democratisch te stemmen over wat we nu echt vinden dat we nodig hebben, de inspanningen die we ervoor over hebben, en dan via een systeem van vraag en aanbod het werk te verdelen. Iedereen aan het werk. Van 15 tot 75. Maar ieder gemiddeld maar 2 uur op een dag bvb. Met onze huidige technologische kennis en een goede en weldoordachte organisatie moet dat perfect haalbaar zijn. Wie heeft er bijvoorbeeld behoefte aan een leger ambtenaren dat toeziet op het innen van forfaitaire taxen? Wat voor zin heeft het om veel te werken om allerlei goederen te verzamelen waar je nooit tijd hebt om ervan te genieten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een recessie steken atltijd dezelfde problemen de kop op.
Zowel jongeren als ouderen vallen uit de boot. Enkel de tussenmaat kan blijven vasthouden aan zijn huidig werk. De nieuwe jongeren worden niet aangenomen en de ouderen worden afgedankt. Maar als de economie zich herpakt zal men zeker een andere mentaliteit moeten invoeren. Voordien was het zo dat er enkel specifieke voordelen werden aangeboden om schoolverlaters aan het werk te zetten. Hetzelfde zal ook moeten gebeuren om 50+ terug aan het werk te zetten. Het voorstel dat geopperd werd om 65+ die nog wel willen werken ook de mogelijkheden daartoe te bieden en vb. belastingsvoordelen moet zeker uitgevoerd worden. Alhoewel: als ik nu hoor dat bruggepensionneerden die met een gerust hart dachten dat ze het wel konden rooien met de aangeboden voorwaarden, daar nu ineens wèl belastingen op zullen moeten betalen, dan vraag ik me toch af waar ze mee bezig zijn. Vele van die mensen hadden niet op brugpensioen gegaan moesten ze die voorwaarden niet gekregen hebben. Ik noem zoiets "contractbreuk" maar ik veronderstel dat de staat daar geen verantwoordelijkheid in moet dragen? In elk geval: het importeren van ongeschoolde mensen uit derde wereldlanden is GEEN OPLOSSING! Wie dat nog niet doorheeft draagt oogkleppen.Voor elke geslaagde migrant die een daadwerkelijk bijdrage kan leveren aan deze maatschappij, staan er drie die een extra belasting betekenen voor diezelfde maatschappij. En om "van den hof" te leven? Wie heeft er nog een hof ter beschikking?Allez! zoveel plaats heb je voor één persoon nu ook weer niet nodig voor je groentenkwekerij! met 50m2 zou je toch moeten toekomen denk ik! ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Onze minister van arbeid zegt het ook ... wij zijn de minst werkenden van
de eerste wereld - ik vraag me echter af of als we het "zwartwerk" erbij tellen we niet aan flatterender cijfers qua werklust zouden komen. Bovendien - als we nu eens stellen dat zwartwerk veroorzaakt wordt dfoor te veel lasten op arbeid. Waarom zou men niet alle vormen van inkomen gelijk belasten ? Momenteel is het toch zo dat inkomsten uit vermogen, uit onroerend goed enz.. veel lichter belast worden dan uit arbeid (om van fiskale amnestie nog maar te zwijgen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Leuke draad, hoe dacht men 22 jaar geleden over langer werken.
Tja, de tijden zijn veranderd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze keer hebben de mensen er effectief zelf voor gestemd he.
De vorige generatie kreeg beleid waar ze nooit om vroegen en de volgende is alles kwijt aan alle vorige generaties. Het is dom de sociale zekerheid edm te ontmantelen als AI en superrijken de boel overnemen.