Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2003, 10:56   #1
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Eergisteren ontleend, vandaag al uitgelezen. Waarover gaat het? De studie van Ph. Janssens, Op een dood spoor - de NMBS en het reizigersleed, Epo, Berchem.

Al meermalens kwamen de belgicisten hier op dit forum de loftrompet steken over de NMBS. Wie echter bovenstaand boek heeft doorgenomen, beseft hoe leugenachtig hun verklaringen wel zijn.

Uit het boek wordt duidelijk dat de NMBS een slecht werkend bedrijf is dat niet inspeelt op de noden van de klant, maar enkel en alleen denkt vanuit een sterk doctrinaire gedachtegang. De auteur toont aan hoe heel de IC/IR-hervorming (jaren negentig) een mislukking is van jewelste, een hervorming waarvan we tot op de dag van vandaag de gevolgen dragen.

Interessant is ook dat in het boek wordt aangetoond hoe bepaalde lijnen in Wallonië werden behouden onder politieke druk. En ook hoe het eens geopperde plan van een "Vlaamse as" geruisloos werd afgevoerd (de Vlaamse as zou alle grote Vlaamse steden met elkaar verbinden: hierdoor zou een roosterpatroon ontstaan zoals men ook in Duitsland bijvoorbeeld kent).

Kortom, het is een echt aanrader.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 11:11   #2
Suits You, Sir!
Burgemeester
 
Suits You, Sir!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
Standaard

ISBN-nummer?
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam
Suits You, Sir! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 11:20   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suits You, Sir!
ISBN-nummer?
90 6445 916 9
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 11:22   #4
Suits You, Sir!
Burgemeester
 
Suits You, Sir!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
Standaard

Dankuwel... Sevens eens langs de bibliotheek gaan se.
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam
Suits You, Sir! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 11:23   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Interessant buitenlandse voorbeelden worden ook aangehaald. Bijvoorbeeld zo wordt gesproken over de rendabele privaat uitgebate spoorlijnen in Zwitserland. Ook wordt de privatisering van de lijn Aken-Keulen vermeld, een lijn die onder de DB zwaar verlieslatend was maar eens geprivatiseerd een rendabele lijn werd, nl. de Dürener Kreisbahn.

Zie ook: http://www.dkb-dn.de/

Ook het voorbeeld van Noorwegen waar treinen op aanvraag kunnen stoppen aan kleine haltes, iets dat door de NMBS altijd werd afgewezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 12:03   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Interessant buitenlandse voorbeelden worden ook aangehaald. Bijvoorbeeld zo wordt gesproken over de rendabele privaat uitgebate spoorlijnen in Zwitserland. Ook wordt de privatisering van de lijn Aken-Keulen vermeld, een lijn die onder de DB zwaar verlieslatend was maar eens geprivatiseerd een rendabele lijn werd, nl. de Dürener Kreisbahn.

Zie ook: http://www.dkb-dn.de/
Meestal is het niet de privatisering an sich die ervoor zorgt dat een onrendabele lijn rendabel wordt, maar wel de investeringen in zo'n lijn en de verbetering van de dienstverlening. Als je kleiner, lichter en sneller materieel inzet met hoge frequentie bereik je veel grotere aantallen reizigers dan met de oude zware treinen die langzaam optrekken en afremmen en minder vaak rijden. De invoering van lightrail is de echte oplossing voor dit soort lijnen, niet zomaar privatiseren.

Zwitserland is door de fysisch-geografische situatie natuurlijk een heel apart verhaal.
Citaat:
Ook het voorbeeld van Noorwegen waar treinen op aanvraag kunnen stoppen aan kleine haltes, iets dat door de NMBS altijd werd afgewezen.
Ook hier speelt dat punt van de zware treinen een rol. Een trein is geen tram, die je voor één persoon even kunt laten stoppen. Dat kost veel teveel tijd. In Noorwegen zijn de afstanden natuurlijk veel groter en is de bevolkingsdichtheid erg laag, waardoor een vraagsysteem beter werkt. In Brits-Columbia (Canada) kun je een trein zelfs overal aanhouden! In het kleine en dichtbevolkte Vlaanderen lijkt me dat allemaal niet goed mogelijk. Het kan misschien wel als je lichte treinen inzet, maar dan heb je nog het probleem dat een trein vrij snel rijdt en waarschijnlijk niet op tijd kan stoppen als er toevallig iemand bij die halte staat te wachten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 12:12   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Meestal is het niet de privatisering an sich die ervoor zorgt dat een onrendabele lijn rendabel wordt, maar wel de investeringen in zo'n lijn en de verbetering van de dienstverlening. Als je kleiner, lichter en sneller materieel inzet met hoge frequentie bereik je veel grotere aantallen reizigers dan met de oude zware treinen die langzaam optrekken en afremmen en minder vaak rijden. De invoering van lightrail is de echte oplossing voor dit soort lijnen, niet zomaar privatiseren.
Inderdaad, dat klopt. Alleen is het zo dat staatsbedrijven blijkbaar niet die soepelheid hebben om tot dergelijke overschakelingen over te gaan. In zijn boek heeft Janssens voorbeelden te over waarbij de NMBS rollend materieel in zet dat eigenlijk voor bepaalde lijnen niet geschikt is. Op lijnen met een klein aantal reizigers worden grote oude stellen ingezet. Hierdoor wordt de lijn niet rendabel: oude stellen kosten immers ook veel meer in onderhoud. Private investeerders slagen daar dan wel in. Daarom kan (lees niet: moet) privatisering een oplossing zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 12:15   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
In het kleine en dichtbevolkte Vlaanderen lijkt me dat allemaal niet goed mogelijk.
Dit zou best kunnen als men afstapt van de vaste uurregeling. In voorgenoemd boek komt dat ook ter sprake.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 12:20   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ook hier speelt dat punt van de zware treinen een rol. Een trein is geen tram, die je voor één persoon even kunt laten stoppen. Dat kost veel teveel tijd.
Het gaat hier om stoptreinen, wat dus ook zou moeten inhouden dat er licht materieel wordt ingezet. Natuurlijk heeft het geen zin een zware sneltrein om de haverklap te laten stoppen. Dat kost dan niet alleen veel tijd, maar ook veel geld (een sneltrein die optrekt vreet nogal wat kilowats).

Niet zelden neem ik de trein buiten de piekuren (forensen en schoolgaande jeugd). Dan sta ik meestal moederziel alleen op het perron en stap een trein op die meestal zo goed als leeg is. Het is echter wel een trein van acht stellen, soms zelfs twaalf. Zo wordt een lijn inderdaad onrendabel. Daarenboven loopt er op die trein ook nog eens een conducteur rond: alweer een grote meerkost voor een klein aantal reizigers. In het boek "Op dood spoor" geeft de auteur het voorbeeld van Bretagne waar dergelijke lijnen geen conducteur meer hebben; wel zijn er "vliegende controles" en reizigers zonder treinkaart worden hard gestraft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 13:36   #10
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Zie ook de discussie: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7491
'k ga hier niet alles opnieuw posten.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 13:38   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eergisteren ontleend, vandaag al uitgelezen. Waarover gaat het? De studie van Ph. Janssens, Op een dood spoor - de NMBS en het reizigersleed, Epo, Berchem.

Al meermalens kwamen de belgicisten hier op dit forum de loftrompet steken over de NMBS. Wie echter bovenstaand boek heeft doorgenomen, beseft hoe leugenachtig hun verklaringen wel zijn.

Uit het boek wordt duidelijk dat de NMBS een slecht werkend bedrijf is dat niet inspeelt op de noden van de klant, maar enkel en alleen denkt vanuit een sterk doctrinaire gedachtegang. De auteur toont aan hoe heel de IC/IR-hervorming (jaren negentig) een mislukking is van jewelste, een hervorming waarvan we tot op de dag van vandaag de gevolgen dragen.

Interessant is ook dat in het boek wordt aangetoond hoe bepaalde lijnen in Wallonië werden behouden onder politieke druk. En ook hoe het eens geopperde plan van een "Vlaamse as" geruisloos werd afgevoerd (de Vlaamse as zou alle grote Vlaamse steden met elkaar verbinden: hierdoor zou een roosterpatroon ontstaan zoals men ook in Duitsland bijvoorbeeld kent).

Kortom, het is een echt aanrader.

Ik heb ooit de eer gehad, om 2 x de nacht te mogen meedoen op een dieselloc, in de haven van antwerpen, ondertussen wel al wat jaren geleden, maar ge snapt direct, waarom dat heel dat circus verlieslatend is... Uren wachten, uren niksdoen, politiekbenoemde idiooten die denken da ze wa meer zijn als een ander die door hun grenzeloze onbekwaamheid heel de boel in de soep doen draaien, en een paar sukkelaars die alle lapen de shit kunnen oplossen door de meest onmogelijke dingen te doen...

Dat is het beeld dat ik ervan heb, pas op, ik heb ook de eer en het genoegen gehad om te zien hoe het er in het hoofdkantoor aan toeging, en da was bij wijze van spreken nog slechter, ... En ik ken ook persoonlijk een aantal spoormannen, die in geuren en kleuren de meest ongelofelijke verhalen van wanbeleid en onbekwaamheid konden vertellen.

Eerlijk gezegd verschiet ik ervan dat SABENA voor den NMBS is failliet gegaan...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 13:41   #12
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ik heb ooit de eer gehad, om 2 x de nacht te mogen meedoen op een dieselloc, in de haven van antwerpen, ondertussen wel al wat jaren geleden, maar ge snapt direct, waarom dat heel dat circus verlieslatend is... Uren wachten, uren niksdoen, politiekbenoemde idiooten die denken da ze wa meer zijn als een ander die door hun grenzeloze onbekwaamheid heel de boel in de soep doen draaien, en een paar sukkelaars die alle lapen de shit kunnen oplossen door de meest onmogelijke dingen te doen...
Mijn indruk is dat die onbekwaamheid vaak wel meevalt. Het probleem is vaak de omkadering en opleiding. In Leuven (toch wel een groot station) was op het bureau van de stationchef vorig jaar nog geen computer te bespeuren.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 13:50   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ik heb ooit de eer gehad, om 2 x de nacht te mogen meedoen op een dieselloc, in de haven van antwerpen, ondertussen wel al wat jaren geleden, maar ge snapt direct, waarom dat heel dat circus verlieslatend is... Uren wachten, uren niksdoen, politiekbenoemde idiooten die denken da ze wa meer zijn als een ander die door hun grenzeloze onbekwaamheid heel de boel in de soep doen draaien, en een paar sukkelaars die alle lapen de shit kunnen oplossen door de meest onmogelijke dingen te doen...
Mijn indruk is dat die onbekwaamheid vaak wel meevalt. Het probleem is vaak de omkadering en opleiding. In Leuven (toch wel een groot station) was op het bureau van de stationchef vorig jaar nog geen computer te bespeuren.
Dat speelt natuurlijk ook een rol, maar ik kan u verzekeren als ge somigte van die mensen hun verhaal hoort doen, dan vraagde u eigen werkelijk af wat zitten die daar in godsnaam te doen, ...

Ik heb eens een week in 't zuidstation (administratief centrum) rondgelopen, en dan vraagde u van sommige gasten die daar rondlopen, zitten, werkelijk af, van , hoe komt die zijnen dag nu door, of wat zou die nu eigenlijk doen, ... Pas op er zijn er daar bij die moeten travacen ook hé, begrijpt mij nie verkeerd, maar er loopt daar op bepaalde niveau's gewoon volk te veel, en op andere niveau's kunnen de mensen met moeite hun overuren opnemen, om van hun gewoon verlof nog maar te zwijgen.

Heel die organisatie is een veel te logge mastodont beheerd door politieke vriendjes en vakbonden, ge kunt daar als privé manager nikske gaan doen, ... Ge zou zowiezo al een paar duizend mensen moeten buitengooien om te beginnen, en dan nog enkele honderden, zo niet duizenden, moeten omscholen om op andere plaatsen te gaan zetten.

Maar dan beginnen ze direct te staken, want komt er nie aan hé, ... echt een ongelofelijk mentaliteit heerst daar.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 14:23   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ik heb eens een week in 't zuidstation (administratief centrum) rondgelopen, en dan vraagde u van sommige gasten die daar rondlopen, zitten, werkelijk af, van , hoe komt die zijnen dag nu door, of wat zou die nu eigenlijk doen, ... Pas op er zijn er daar bij die moeten travacen ook hé, begrijpt mij nie verkeerd, maar er loopt daar op bepaalde niveau's gewoon volk te veel, en op andere niveau's kunnen de mensen met moeite hun overuren opnemen, om van hun gewoon verlof nog maar te zwijgen.
Ook dat komt in het boek ter sprake. Bij de lancering van de IC/IR-hervorming bleef heel het administratieve apparaat onaangeroerd. Juist aan die logge en enorm uitgebreide onderdeel had gerust gesleuteld kunnen worden. Maar daar wordt niet aangeraakt, daar het er krioelt van politiek benoemde creaturen.

Als ik van mensen hoor die in de stelplaats van Oostende werken hoeveel directeuren van dit en van dat er allemaal bestaan, dan is het normaal dat zo'n bedrijf verlieslatend moet zijn. En die directeuren met hun directies zijn het dan vaak oneens. Wat de ene doet wordt door de andere weer afgeschaft. Ook verneem ik van diezelfde mensen hoe de kaderleden op grote schaal frauderen met hun vakantiedagen: ze vullen met potlood hun vakantiedag in, de dag nadien gommen ze het uit...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 15:07   #15
Pat
Parlementslid
 
Pat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
Standaard

Het communautaire speelt hier ook een belangrijke rol. In Wallonië laat men dikwijls nutteloze sporen liggen ipv af te breken. Hierdoor kan men extra onderhoudspremies opstrijken.

NMBS personeel dat in Brussel werkt wordt geacht tweetalig te zijn (ze ontvangen hiervoor een tweetaligheidspremie). In de praktijk zijn enkel de Nederlandssprekenden echt tweetalig. Ik vermoed dat men bij de tweetaligheidsexamens dus met twee maten en gewichte werkt. In theorie wordt het rijdend personeel geacht tweetalig te zijn, in de praktijk is dit dikwijls niet zo met als gevolg dat het zogenaamd ééntalig vast personeel de bestuurder moet te woord staan "en Français" (denk aan de tweetaligheidspremie!!) Een mogelijke oplossing zou zijn om alle bediendes meteenl tweetalig te maken.


Het zwaartepunt van de NMBS ligt duidelijk in Vlaanderen (qua infrastructuur ed), toch slaagt men erin om in Wallonië meer man aan het werk te zetten dan in Vlaanderen. Ook dit zegt iets over de efficiëntie.

Het prestigeproject bij uitstek is de Thalys. Thalys is een gezamelijk project met oa Belgische, Nederlandse en Franse spoorwegen. Daar de Waalse Thalys (die stopt te Luik, Namen, Charleroi, Bergen om zo rechtstreeks naar Parijs te sporen) sterk verlieslatend is (bijna geen bezetting) wou de Franse spoorwegen dit traject afschaffen, maar ook daar stak de NMBS een stokje voor.

De NMBS wordt dus duidelijk politiek gestuurd (ik denk dan vooral aan één partij) waarbij het communautaire evenwicht primeert op de veiligheid!! en het commercieel inzicht.

De privatisatie is dan weer een heel ander verhaal. De privatisatie is niet de oplossing voor de NMBS, wel een de-politisering. Het zijn de polici die de boel, door hun onkunde, corruptie en bemoeizucht, verzieken.
__________________
http://faithfreedom.org
Pat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 15:12   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eergisteren ontleend, vandaag al uitgelezen. Waarover gaat het? De studie van Ph. Janssens, Op een dood spoor - de NMBS en het reizigersleed, Epo, Berchem.

Al meermalens kwamen de belgicisten hier op dit forum de loftrompet steken over de NMBS. Wie echter bovenstaand boek heeft doorgenomen, beseft hoe leugenachtig hun verklaringen wel zijn.

Uit het boek wordt duidelijk dat de NMBS een slecht werkend bedrijf is dat niet inspeelt op de noden van de klant, maar enkel en alleen denkt vanuit een sterk doctrinaire gedachtegang. De auteur toont aan hoe heel de IC/IR-hervorming (jaren negentig) een mislukking is van jewelste, een hervorming waarvan we tot op de dag van vandaag de gevolgen dragen.

Interessant is ook dat in het boek wordt aangetoond hoe bepaalde lijnen in Wallonië werden behouden onder politieke druk. En ook hoe het eens geopperde plan van een "Vlaamse as" geruisloos werd afgevoerd (de Vlaamse as zou alle grote Vlaamse steden met elkaar verbinden: hierdoor zou een roosterpatroon ontstaan zoals men ook in Duitsland bijvoorbeeld kent).

Kortom, het is een echt aanrader.

Ik heb ooit de eer gehad, om 2 x de nacht te mogen meedoen op een dieselloc, in de haven van antwerpen, ondertussen wel al wat jaren geleden, maar ge snapt direct, waarom dat heel dat circus verlieslatend is... Uren wachten, uren niksdoen, politiekbenoemde idiooten die denken da ze wa meer zijn als een ander die door hun grenzeloze onbekwaamheid heel de boel in de soep doen draaien, en een paar sukkelaars die alle lapen de shit kunnen oplossen door de meest onmogelijke dingen te doen...

Dat is het beeld dat ik ervan heb, pas op, ik heb ook de eer en het genoegen gehad om te zien hoe het er in het hoofdkantoor aan toeging, en da was bij wijze van spreken nog slechter, ... En ik ken ook persoonlijk een aantal spoormannen, die in geuren en kleuren de meest ongelofelijke verhalen van wanbeleid en onbekwaamheid konden vertellen.

Eerlijk gezegd verschiet ik ervan dat SABENA voor den NMBS is failliet gegaan...
Moest u in het buitenland veel de trein nemen dan zult u vaststellen dat het qua prijs/kwaliteit bijna nergens beter is dan in België behalve misschien in Zwitserland. Uiteraard lopen er veel politiek benoemde onbenullen rond maar daar mag het personeel niet de dupe van worden. Het is wel ironisch dat veel partijen waaronder de SP-a de boel willen privatiseren om het efficiënter te maken terwijl ze zelf voor een groot stuk verantwoordelijk zijn voor de benoemingen van partijvriendjes. Idem voor de Post en Sabena.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 15:16   #17
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Mijn indruk is dat die onbekwaamheid vaak wel meevalt. Het probleem is vaak de omkadering en opleiding. In Leuven (toch wel een groot station) was op het bureau van de stationchef vorig jaar nog geen computer te bespeuren.
Dat speelt natuurlijk ook een rol, maar ik kan u verzekeren als ge somigte van die mensen hun verhaal hoort doen, dan vraagde u eigen werkelijk af wat zitten die daar in godsnaam te doen, ...

Ik heb eens een week in 't zuidstation (administratief centrum) rondgelopen, en dan vraagde u van sommige gasten die daar rondlopen, zitten, werkelijk af, van , hoe komt die zijnen dag nu door, of wat zou die nu eigenlijk doen, ... Pas op er zijn er daar bij die moeten travacen ook hé, begrijpt mij nie verkeerd, maar er loopt daar op bepaalde niveau's gewoon volk te veel, en op andere niveau's kunnen de mensen met moeite hun overuren opnemen, om van hun gewoon verlof nog maar te zwijgen.

Heel die organisatie is een veel te logge mastodont beheerd door politieke vriendjes en vakbonden, ge kunt daar als privé manager nikske gaan doen, ... Ge zou zowiezo al een paar duizend mensen moeten buitengooien om te beginnen, en dan nog enkele honderden, zo niet duizenden, moeten omscholen om op andere plaatsen te gaan zetten.

Maar dan beginnen ze direct te staken, want komt er nie aan hé, ... echt een ongelofelijk mentaliteit heerst daar.
Ik vind het gewoon gevaarlijk om te zeggen dat mensen incompetent zijn en niks doen én dat dat aan die mensen ligt. Vaak zijn er mensen teveel op een dienst, maar dat ligt dan aan de managers en niet aan de mensen die er werken. Luiheid op het werk wordt vaak aangeleerd. Ik ken iemand die bij de nmbs zelf gestopt is met werken omdat hij zich zo nutteloos voelde (hij werkte gemiddeld zo'n 4 uur per week, de rest wachtte hij op een opdracht). Hij is nu natuurwachter.
Volgens mij zijn zo'n grote veranderingen bij de nmbs nodig dat het mij het best lijkt om een sabena-scenario te doen. In principe verliest iedereen dan zijn job/zijn verworvenheden, en dan met een snbrussels spoorlijn terug te starten. En de regionale lijnen liefst ook bij de lijn (in Vlaanderen dan toch). Hervormingen stap voor stap doorvoeren is gewoon veel te moeilijk omdat iedereen zich aan zijn postjes vastklampt.
De rol van de vakbonden is ook erg dubieus: ik weet niet of het nog zo is, maar enkele jaren geleden werden de vakantiepremies verdeeld via de erkende vakbonden. Je zou dus wel zot zijn om niet bij de vakbond te gaan of een eigen vakbond op te richten. Toch zijn er mensen die de durf gehad hebben om dat te doen: er is een onafhankelijke spoorvakbond.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 15:19   #18
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

http://forum.politics.be/viewtopic.p...amp;highlight=
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 15:22   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Moest u in het buitenland veel de trein nemen dan zult u vaststellen dat het qua prijs/kwaliteit bijna nergens beter is dan in België behalve misschien in Zwitserland.
Wat bedoelt u met "kwaliteit"? De stellen? De uurregeling? De stations?

Niet alleen in Zwitserland is het beduidend beter, dat is ook het geval in Duitsland en Noorwegen. Met de Franse spoorwegen heb ik geen ervaring, met de Nederlandse nauwelijks. Maar ik weet wel dat het zeker beter kan, vooral nadat ik eergisteren dat boek van Janssens ben beginnen lezen. Daarin wordt uitvoerig het rampzalige IC/IR-plan uit de doeken gedaan, een plan dat tot op de dag van vandaag bijna integraal in werking is gebleven.

Even opmerken dat ik me vergist heb bij het vermelden van de titel. Het moet luiden: "Op dood spoor - de NMBS en het reizigersleed". Ik raad u in ieder geval aan om het boek te lezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 15:27   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Het communautaire speelt hier ook een belangrijke rol. In Wallonië laat men dikwijls nutteloze sporen liggen ipv af te breken. Hierdoor kan men extra onderhoudspremies opstrijken.
Niet gebruikte sporen worden niet onderhouden. Daar zijn dan ook geen onderhoudspremies voor.

Maar het is steeds fout geweest van de NMBS om niet meer gebruikte sporen uit te breken. Dit hypotheert steeds de verdere uitbouw. Eensporige trajecten worden hierdoor minder soepel en wanneer heel de zaak wordt uitgebroken betekent dit tegelijkertijd meestal ook dat de speciaal aangelegde ondergrond wordt afgegraven, waardoor een mogelijke heropening onmiddellijk een grote meerkost zal betekenen.

Niet gebruikte lijnen kunnen echter altijd toeristisch uitgebaat worden (zo het gaat om echt totaal onrendabele lijnen): stoomtreinen, oude dieseltractie, trap- en duwwagentjes op het spoor, enzovoort. Andere lijnen kunnen aan private investeerders overgelaten worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be