![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Eergisteren ontleend, vandaag al uitgelezen. Waarover gaat het? De studie van Ph. Janssens, Op een dood spoor - de NMBS en het reizigersleed, Epo, Berchem.
Al meermalens kwamen de belgicisten hier op dit forum de loftrompet steken over de NMBS. Wie echter bovenstaand boek heeft doorgenomen, beseft hoe leugenachtig hun verklaringen wel zijn. Uit het boek wordt duidelijk dat de NMBS een slecht werkend bedrijf is dat niet inspeelt op de noden van de klant, maar enkel en alleen denkt vanuit een sterk doctrinaire gedachtegang. De auteur toont aan hoe heel de IC/IR-hervorming (jaren negentig) een mislukking is van jewelste, een hervorming waarvan we tot op de dag van vandaag de gevolgen dragen. Interessant is ook dat in het boek wordt aangetoond hoe bepaalde lijnen in Wallonië werden behouden onder politieke druk. En ook hoe het eens geopperde plan van een "Vlaamse as" geruisloos werd afgevoerd (de Vlaamse as zou alle grote Vlaamse steden met elkaar verbinden: hierdoor zou een roosterpatroon ontstaan zoals men ook in Duitsland bijvoorbeeld kent). Kortom, het is een echt aanrader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
|
![]() ISBN-nummer?
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
|
![]() Dankuwel... Sevens eens langs de bibliotheek gaan se.
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Interessant buitenlandse voorbeelden worden ook aangehaald. Bijvoorbeeld zo wordt gesproken over de rendabele privaat uitgebate spoorlijnen in Zwitserland. Ook wordt de privatisering van de lijn Aken-Keulen vermeld, een lijn die onder de DB zwaar verlieslatend was maar eens geprivatiseerd een rendabele lijn werd, nl. de Dürener Kreisbahn.
Zie ook: http://www.dkb-dn.de/ Ook het voorbeeld van Noorwegen waar treinen op aanvraag kunnen stoppen aan kleine haltes, iets dat door de NMBS altijd werd afgewezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Zwitserland is door de fysisch-geografische situatie natuurlijk een heel apart verhaal. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Niet zelden neem ik de trein buiten de piekuren (forensen en schoolgaande jeugd). Dan sta ik meestal moederziel alleen op het perron en stap een trein op die meestal zo goed als leeg is. Het is echter wel een trein van acht stellen, soms zelfs twaalf. Zo wordt een lijn inderdaad onrendabel. Daarenboven loopt er op die trein ook nog eens een conducteur rond: alweer een grote meerkost voor een klein aantal reizigers. In het boek "Op dood spoor" geeft de auteur het voorbeeld van Bretagne waar dergelijke lijnen geen conducteur meer hebben; wel zijn er "vliegende controles" en reizigers zonder treinkaart worden hard gestraft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Zie ook de discussie: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7491
'k ga hier niet alles opnieuw posten.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.183
|
![]() Citaat:
Ik heb ooit de eer gehad, om 2 x de nacht te mogen meedoen op een dieselloc, in de haven van antwerpen, ondertussen wel al wat jaren geleden, maar ge snapt direct, waarom dat heel dat circus verlieslatend is... Uren wachten, uren niksdoen, politiekbenoemde idiooten die denken da ze wa meer zijn als een ander die door hun grenzeloze onbekwaamheid heel de boel in de soep doen draaien, en een paar sukkelaars die alle lapen de shit kunnen oplossen door de meest onmogelijke dingen te doen... Dat is het beeld dat ik ervan heb, pas op, ik heb ook de eer en het genoegen gehad om te zien hoe het er in het hoofdkantoor aan toeging, en da was bij wijze van spreken nog slechter, ... En ik ken ook persoonlijk een aantal spoormannen, die in geuren en kleuren de meest ongelofelijke verhalen van wanbeleid en onbekwaamheid konden vertellen. Eerlijk gezegd verschiet ik ervan dat SABENA voor den NMBS is failliet gegaan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.183
|
![]() Citaat:
Ik heb eens een week in 't zuidstation (administratief centrum) rondgelopen, en dan vraagde u van sommige gasten die daar rondlopen, zitten, werkelijk af, van , hoe komt die zijnen dag nu door, of wat zou die nu eigenlijk doen, ... Pas op er zijn er daar bij die moeten travacen ook hé, begrijpt mij nie verkeerd, maar er loopt daar op bepaalde niveau's gewoon volk te veel, en op andere niveau's kunnen de mensen met moeite hun overuren opnemen, om van hun gewoon verlof nog maar te zwijgen. Heel die organisatie is een veel te logge mastodont beheerd door politieke vriendjes en vakbonden, ge kunt daar als privé manager nikske gaan doen, ... Ge zou zowiezo al een paar duizend mensen moeten buitengooien om te beginnen, en dan nog enkele honderden, zo niet duizenden, moeten omscholen om op andere plaatsen te gaan zetten. Maar dan beginnen ze direct te staken, want komt er nie aan hé, ... echt een ongelofelijk mentaliteit heerst daar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Als ik van mensen hoor die in de stelplaats van Oostende werken hoeveel directeuren van dit en van dat er allemaal bestaan, dan is het normaal dat zo'n bedrijf verlieslatend moet zijn. En die directeuren met hun directies zijn het dan vaak oneens. Wat de ene doet wordt door de andere weer afgeschaft. Ook verneem ik van diezelfde mensen hoe de kaderleden op grote schaal frauderen met hun vakantiedagen: ze vullen met potlood hun vakantiedag in, de dag nadien gommen ze het uit... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
|
![]() Het communautaire speelt hier ook een belangrijke rol. In Wallonië laat men dikwijls nutteloze sporen liggen ipv af te breken. Hierdoor kan men extra onderhoudspremies opstrijken.
NMBS personeel dat in Brussel werkt wordt geacht tweetalig te zijn (ze ontvangen hiervoor een tweetaligheidspremie). In de praktijk zijn enkel de Nederlandssprekenden echt tweetalig. Ik vermoed dat men bij de tweetaligheidsexamens dus met twee maten en gewichte werkt. In theorie wordt het rijdend personeel geacht tweetalig te zijn, in de praktijk is dit dikwijls niet zo met als gevolg dat het zogenaamd ééntalig vast personeel de bestuurder moet te woord staan "en Français" (denk aan de tweetaligheidspremie!!) Een mogelijke oplossing zou zijn om alle bediendes meteenl tweetalig te maken. Het zwaartepunt van de NMBS ligt duidelijk in Vlaanderen (qua infrastructuur ed), toch slaagt men erin om in Wallonië meer man aan het werk te zetten dan in Vlaanderen. Ook dit zegt iets over de efficiëntie. Het prestigeproject bij uitstek is de Thalys. Thalys is een gezamelijk project met oa Belgische, Nederlandse en Franse spoorwegen. Daar de Waalse Thalys (die stopt te Luik, Namen, Charleroi, Bergen om zo rechtstreeks naar Parijs te sporen) sterk verlieslatend is (bijna geen bezetting) wou de Franse spoorwegen dit traject afschaffen, maar ook daar stak de NMBS een stokje voor. De NMBS wordt dus duidelijk politiek gestuurd (ik denk dan vooral aan één partij) waarbij het communautaire evenwicht primeert op de veiligheid!! en het commercieel inzicht. De privatisatie is dan weer een heel ander verhaal. De privatisatie is niet de oplossing voor de NMBS, wel een de-politisering. Het zijn de polici die de boel, door hun onkunde, corruptie en bemoeizucht, verzieken.
__________________
http://faithfreedom.org |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Volgens mij zijn zo'n grote veranderingen bij de nmbs nodig dat het mij het best lijkt om een sabena-scenario te doen. In principe verliest iedereen dan zijn job/zijn verworvenheden, en dan met een snbrussels spoorlijn terug te starten. En de regionale lijnen liefst ook bij de lijn (in Vlaanderen dan toch). Hervormingen stap voor stap doorvoeren is gewoon veel te moeilijk omdat iedereen zich aan zijn postjes vastklampt. De rol van de vakbonden is ook erg dubieus: ik weet niet of het nog zo is, maar enkele jaren geleden werden de vakantiepremies verdeeld via de erkende vakbonden. Je zou dus wel zot zijn om niet bij de vakbond te gaan of een eigen vakbond op te richten. Toch zijn er mensen die de durf gehad hebben om dat te doen: er is een onafhankelijke spoorvakbond.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Niet alleen in Zwitserland is het beduidend beter, dat is ook het geval in Duitsland en Noorwegen. Met de Franse spoorwegen heb ik geen ervaring, met de Nederlandse nauwelijks. Maar ik weet wel dat het zeker beter kan, vooral nadat ik eergisteren dat boek van Janssens ben beginnen lezen. Daarin wordt uitvoerig het rampzalige IC/IR-plan uit de doeken gedaan, een plan dat tot op de dag van vandaag bijna integraal in werking is gebleven. Even opmerken dat ik me vergist heb bij het vermelden van de titel. Het moet luiden: "Op dood spoor - de NMBS en het reizigersleed". Ik raad u in ieder geval aan om het boek te lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Maar het is steeds fout geweest van de NMBS om niet meer gebruikte sporen uit te breken. Dit hypotheert steeds de verdere uitbouw. Eensporige trajecten worden hierdoor minder soepel en wanneer heel de zaak wordt uitgebroken betekent dit tegelijkertijd meestal ook dat de speciaal aangelegde ondergrond wordt afgegraven, waardoor een mogelijke heropening onmiddellijk een grote meerkost zal betekenen. Niet gebruikte lijnen kunnen echter altijd toeristisch uitgebaat worden (zo het gaat om echt totaal onrendabele lijnen): stoomtreinen, oude dieseltractie, trap- en duwwagentjes op het spoor, enzovoort. Andere lijnen kunnen aan private investeerders overgelaten worden. |
|
![]() |
![]() |