Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2006, 09:48   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Banken weten niet van ophouden...Elektronisch betalen wordt nog duurder

Men zou de banken eindelijk toch een halt moeten toeroepen...
Citaat:
Elektronisch betalen wordt duurder

Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, is niet te spreken over de beslissing van de Belgische banken om vanaf 1 januari 2008 het betalen met het betaalsysteem Maestro voor de winkelier fors duurder te maken. De nieuwe tarieven zouden een winkelier makkelijk 900 euro per jaar extra kosten, schrijven Het Volk en Het Nieuwsblad woensdag.

Vanaf 1 januari betalen we in het kader van de Europese eengemaakte markt voor elektronische betalingen niet meer via Mister Cash of Bancontact, maar via Maestro. Vanaf die dag rekenen de banken aan de winkeliers voor het gebruik van Maestro een tarief aan van 0,05 euro per transactie plus 0,20 procent van de transactiewaarde.

Unizo berekende dat deze tariefverhoging de banken een slordige 105 miljoen euro extra oplevert. ,,Een winkelier met maandelijks 300 elektronische verrichtingen van gemiddeld 100 euro betaalt dus vanaf 2008 jaarlijks 900 euro extra. Wat staat daar vanwege de banken tegenover? Deze prijsverhoging is compleet onaanvaardbaar'', stelt Unizo.
Het is, zoals president Hoover vroeger zei... 'De kapitalisten zijn het het grootste gevaar voor het kapitalisme'...

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...=B357162061206

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 december 2006 om 09:54. Reden: Bronvermelding
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 09:55   #2
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Het komt altijd neer op hetzelfde verhaal: gebrek aan concurrentie in de markt. Misschien moet de overheden maar eens op zoek gaan naar mogelijkheden om die concurrentie (op Europese schaal) open te trekken. Liberalisme snijdt aan twee kanten.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 10:54   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

dan maar terug cash in 't polleke.
ik doe toch nooit grote uitgaven.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:01   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dan maar terug cash in 't polleke.
ik doe toch nooit grote uitgaven.
alsof de winkelier voor u de prijs naar beneden zal halen ... niks van ... de winkeliers zullen de extra kost incalculeren, en gij gaat lammeren ... en ik ook

ik zie u al afkomen bij nen aankoop van 100 € ... mag ik 20ct terug aub, ik betaal cash ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 december 2006 om 11:03.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 13:34   #5
cor
Minister

Standaard

Dat is wat ik zei vanaf de invoering van Proton:
Binnenkort ga je een brood halen en zegt de bakker: Dat is 1,80 voor het brood en 0,20 voor de bank.
(jaja, proton is nog gratis. Nog niet voldoende ingeburgerd).
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 14:14   #6
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alsof de winkelier voor u de prijs naar beneden zal halen ... niks van ... de winkeliers zullen de extra kost incalculeren, en gij gaat lammeren ... en ik ook

ik zie u al afkomen bij nen aankoop van 100 € ... mag ik 20ct terug aub, ik betaal cash ...

Eén van m'n beste vrienden doet dat al j�*�*ren met succes. Probeer het zelf eens: koop je kleren in een kleine kledingzaak en geef de verkoper (zaakvoerder) dan de keuze : het hele bedrag via kredietkaart ofwel handje-contantje met een korting. Ik heb die handelaars nog tot 10% korting zien geven, want kredietkaart... d�*t is vooral wachten op je centen.

Zelf durf ik zoiets niet. Het pingelen laat ik graag aan m'n vrouw over.

Oud 6 december 2006, 14:14   #7
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Het komt altijd neer op hetzelfde verhaal: gebrek aan concurrentie in de markt. Misschien moet de overheden maar eens op zoek gaan naar mogelijkheden om die concurrentie (op Europese schaal) open te trekken. Liberalisme snijdt aan twee kanten.
Liberalisme is een ongeleid projectiel ja
Oud 6 december 2006, 14:19   #8
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Zelf durf ik zoiets niet. Het pingelen laat ik graag aan m'n vrouw over.
Met prijzen moet je wat schaamteloos zijn; handelaars doen dat ook.
Oud 6 december 2006, 14:40   #9
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Liberalisme is een ongeleid projectiel ja
De anarchistische variant is dat zonder twijfel.
Maar dat ligt eerder aan de anarchie dan aan het liberalisme zelf.

Oud 6 december 2006, 14:41   #10
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Met prijzen moet je wat schaamteloos zijn; handelaars doen dat ook.
Ik wéét het, ik ben zelf ook redelijk schaamteloos met mijn prijzen.
Maar toch haal ik geen plezier uit het gepingel; ik vind het eerder genant. Misschien omdat ik het niet gewoon ben?

Oud 6 december 2006, 14:43   #11
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Er moeten dringend meer spelers op die markt komen, en liefst met dezelfde protocols, zodanig dat de consumenten geen twaalf kaarten nodig hebben.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 15:04   #12
Zyp
Parlementslid

Standaard

oh, vroeger kon een mens nog bediend worden door een mens... Maar om de zaken goedkoper te maken mocht dat niet meer... Ga maar naar een "machien", das voor ons goedkoper...
En dan daarna prijzen laten stijgen...

Bij de post is het ook van dat...

Ge krijgt minder en minder, maar de prijzen blijven stijgen...
Een oplossing? iedereen z'n geld onder de matras laten leggen?
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 17:59   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik loop nu precies niet te juichen voor de grootbanken maarreuh..de bron van dat verhaal....het middenstanders-syndikaat is ook niet onbesproken in mijn ogen hoor,die lijken dus "electronisch betalingen afhandelen " als een "gratis" dienstverlening te willen beschouwen(lees;als een dienstverlening die door ALLE belastingsbetalers bekostigd moet worden)...

Ik zou wel eens willen weten wat die "cash-economie" ons allemaal eigenlijk niet kost.....

Overigens...ik weet niet hoe het bij jullie zit maar Proton lijkt me dood....Ik schijn de enige te zijn die het gebruikt,ik kan me niet herinneren iemand anders er al mee te ZIEN hebben betalen
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 21:30   #14
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik loop nu precies niet te juichen voor de grootbanken maarreuh..de bron van dat verhaal....het middenstanders-syndikaat is ook niet onbesproken in mijn ogen hoor,die lijken dus "electronisch betalingen afhandelen " als een "gratis" dienstverlening te willen beschouwen(lees;als een dienstverlening die door ALLE belastingsbetalers bekostigd moet worden)...

Ik zou wel eens willen weten wat die "cash-economie" ons allemaal eigenlijk niet kost.....

Overigens...ik weet niet hoe het bij jullie zit maar Proton lijkt me dood....Ik schijn de enige te zijn die het gebruikt,ik kan me niet herinneren iemand anders er al mee te ZIEN hebben betalen
Tja, Kelt... In het door mij vermelde artikel staat duidelijk dat de banken geen enkele meerwaarde bieden in die electronische beetaling:
Citaat:
Unizo berekende dat deze tariefverhoging de banken een slordige 105 miljoen euro extra oplevert. ,,Een winkelier met maandelijks 300 elektronische verrichtingen van gemiddeld 100 euro betaalt dus vanaf 2008 jaarlijks 900 euro extra.Wat staat daar vanwege de banken tegenover? Deze prijsverhoging is compleet onaanvaardbaar'
U, als wervelende syndicalist, zult wel begrjipen dat de o.a. uw vakbond het hele land zou platleggen, moest men dit bij werknemers doen...

U vindt het dus normaal dat er aan de winsten van de banken geen einde komt?

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 december 2006 om 21:32.
Oud 6 december 2006, 21:58   #15
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
oh, vroeger kon een mens nog bediend worden door een mens... Maar om de zaken goedkoper te maken mocht dat niet meer... Ga maar naar een "machien", das voor ons goedkoper...
Oud 6 december 2006, 22:01   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat de banken geen meerwaarde zouden bieden ... ????
Vroeger moest ik zorgen om altijd kontant geld op zak te hebben.
En voldoende kontant geld. Of cheques, maar o wee als je die verloor ...

Nu wandel ik met mijn bankontakt- en visa-kaart door heel Europa (en met visa ook in Afrika en Azië, vaak tegen voordeliger koers dan te wisselen in een bank) en ik kan overal betalen (als er iets op mijn rekening staat natuurlijk).
Als ik die kaart verlies ... kennen ze mijn kode nog niet.

Die winkeliers moeten ook niet bleiten. Of tellen ze zo graag 's avonds na sluiting nog hun centen, die ze dan naar de bank mogen dragen .... en hun bijdrage betalen op het transport van al die centen tussen de banken ....
Of worden ze graag overvallen ???

Nu, als ik het goed voor heb, is er toch konkurrentie tussen visa en maestro?

Persoonlijk vind ik ook wel dat er een wetteke mag komen die verplicht om alle gekochte dingen die tesamen groter zijn dan vb. 250 € verplicht elektronisch betaald moeten worden, (Oei oei, de zelfstandigen zitten al met de poepers voor hun zwart geld ....), maar als kompensatie daarvoor zou de btw op de bankontakttoestellen en -transakties afgeschaft mogen worden. Omwille van de meer veiligheid, omwille van minder geldtransporten, omwille van minder vlug nieuwe euro's te moeten drukken ....
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 00:51   #17
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat de banken geen meerwaarde zouden bieden ... ????
Vroeger moest ik zorgen om altijd kontant geld op zak te hebben.
En voldoende kontant geld. Of cheques, maar o wee als je die verloor ...

Nu wandel ik met mijn bankontakt- en visa-kaart door heel Europa (en met visa ook in Afrika en Azië, vaak tegen voordeliger koers dan te wisselen in een bank) en ik kan overal betalen (als er iets op mijn rekening staat natuurlijk).
Als ik die kaart verlies ... kennen ze mijn kode nog niet.

Die winkeliers moeten ook niet bleiten. Of tellen ze zo graag 's avonds na sluiting nog hun centen, die ze dan naar de bank mogen dragen .... en hun bijdrage betalen op het transport van al die centen tussen de banken ....
Of worden ze graag overvallen ???

Nu, als ik het goed voor heb, is er toch konkurrentie tussen visa en maestro?

Persoonlijk vind ik ook wel dat er een wetteke mag komen die verplicht om alle gekochte dingen die tesamen groter zijn dan vb. 250 € verplicht elektronisch betaald moeten worden, (Oei oei, de zelfstandigen zitten al met de poepers voor hun zwart geld ....), maar als kompensatie daarvoor zou de btw op de bankontakttoestellen en -transakties afgeschaft mogen worden. Omwille van de meer veiligheid, omwille van minder geldtransporten, omwille van minder vlug nieuwe euro's te moeten drukken ....
En wat is de rol van de banken hier (buiten het feit dat de verrichtingen elektronisch op de rekening van de klant geboekt wordt)...

Een concurrentie tussen Visa en Maestro?

Kent U de kosten die Visa durft in rekening te brengen (en welke winsten de banken hierop reeds maken)? Schandalig volgens sommigen...
Oud 7 december 2006, 01:36   #18
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

pekka_123's schermafbeelding

Standaard

Het is merkwaardig hoe dat veel mensen uit gewoonte bij hun bank blijven net zoals velen altijd voor één en dezelfde politieke partij kiezen.
Als gewone man kun je het best kiezen voor een bakinstelling waar je voor al de diensten totaal niets moet betalen. Die bestaat en de naam begint met een A en eindigt op een a.
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 09:03   #19
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 Bekijk bericht
Het is merkwaardig hoe dat veel mensen uit gewoonte bij hun bank blijven net zoals velen altijd voor één en dezelfde politieke partij kiezen.
Als gewone man kun je het best kiezen voor een bakinstelling waar je voor al de diensten totaal niets moet betalen. Die bestaat en de naam begint met een A en eindigt op een a.
Nog efkes toch. Zal niet lang meer duren.
Vergelijk Bank van de Post, vroeger omzeggens gratis, nu het in Fortis-handen is wordt het elk jaar duurder.

En er is (voor mij) nog een reden om zeker niet bij A...a te gaan: zeer sterke fascistische sympathiën (voor sommigen hier natuurlijk een reden om er juist wel te gaan).
Net als Bank van Breda trouwens.
Oud 7 december 2006, 09:15   #20
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Nog efkes toch. Zal niet lang meer duren.
Vergelijk Bank van de Post, vroeger omzeggens gratis, nu het in Fortis-handen is wordt het elk jaar duurder.

En er is (voor mij) nog een reden om zeker niet bij A...a te gaan: zeer sterke fascistische sympathiën (voor sommigen hier natuurlijk een reden om er juist wel te gaan).
Net als Bank van Breda trouwens.
Euh, over welke bank gaat het hier?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be