![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het P-magazine (voor alle duidelijkheid: ik ben geen koper, en heb het bericht uit de respectabele Standaard
![]() ![]() Natuurlijk "betreurt het aartsbisdom" deze reportage, en komt P-magazine opdraven met gratuite foefjes als zouden deze foto's "Rome op andere gedachten moeten brengen wat betreft het celibaat en het openstellen voor het priesterambt voor vrouwen". Meer provocatief echter is de reactie van een zekere Bruno Dekkers, van de "ultrakatholieke (dixt DS) vzw België en Christenheid" : "Ik ben er van overtuigd dat dit enkel met christenen kan. Die mannenboekjes zouden hetzelfde eens moeten proberen in een synagoge of een moskee. Ze zouden iets meemaken. En terecht." Volgens de vzw België en Christenheid reageert het aartsbisdom in dergelijke gevallen vaak te laks. ,,Als er gespot wordt met godsdienst, is het altijd met de katholieke kerk. Gewoon omdat ze weten dat er toch nooit een échte reactie komt." Wat vinden onze forummers van deze laatste uitspraak? Laat het aartsbisdom teveel met zich sollen? Is een verharding van de katholieke geloofspunten op zijn plaats? Of zou P-magazine beter de opdracht ter harte nemen om dergelijke reportage ook in een synagoge of moskee te gaan maken?
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bemerk wel: dit is geen oproep tot verbod van dergelijk gespot - dit mag immers gerust - maar wij, als christenen, hebben ook het recht onze stem te verheffen wanneer wij menen dat er onwaardig wordt omgedaan met onze symbolen, gebruiken, opvattingen, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Want het is toch enkel de Kerk zelf die dergelijk ontwijdingsritueel kan uitvoeren, niet? In dat geval zou het de eigenaar van het gebouw volledig beslissingsrecht hebben hierover. Maar ik ben een volledige leek in de materies rond religieuze gebouwen en kerkfabrieken. Maar ik heb inderdaad een zeer donkerbruin vermoeden dat indien dit in een moskee of synagoge zou gebeuren, de reacties wel eens harder zouden kunnen zijn dan een persmededeling. Dat P-magazine het eens probeert.
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De makers van die fotoreportage weten gewoonweg heel goed dat er van de RKK niet veel te vrezen valt en dat ze dus gerust hun gang kunnen gaan. En inderdaad, laat ze maar eens dergelijke foto's nemen in een moskee. Volgens de islam is een moskee immers geen gewijde plaats. Dat begrip kennen de moslims immers niet: het is slechts een ruimte waar het publiek gebed wordt gehouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk mogen de kaloten van hun kloten maken als ze hun godsdienst beledigen.
Een godsdienst beledigen is dan wel niet strafbaar in Vlaanderen, en dat hoort zo te blijven, het is wel erg dom en laag bij de grond. Wat echter al even dom is, is een reaktie te geven op het tijdschrift. Gratis reklame geven aan je tegenstander, wie doet dat nu? (ze denken er zelfs niet bij na wie juist kikt op blote wijvenfoto's met kerkelijke atributen .... voor een a-religieuze als uw dienaar zijn die kaloten-symbolen erotisch-absoluut-neutraal) Wie zo'n foto's zou maken om echt zijn mening te uiten, vb. om de kalotenkerk te jennen over hun vrouwendiskriminatie, over hun moorddadige visie over kondooms, over hun dubbele moraal, over hun vrijgezellen-verplichting die sommigen doet vluchten naar pedofilie ..... die zou ik nog gelijk geven. Maar versta me niet verkeerd: die foto's zijn enkel gemaakt om de verkoop op te krikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Tiens, had Theo Van Gogh ook al niet een mooi werkje gemaakt over de rol van de vrouw in de Islam? En hoe reageerden die geloofsgemeenschappen daar precies op?
Wat te denken van modeontwerpers die in allerijl hun designs moesten aanpassen omdat koranverzen op haute couture not done zijn? Het getuigt van enorme maturiteit om zich niet de kast te laten opjagen door dit soort van commercie; evenwel hoeft de kerk zich ook niet in te houden wanneer ze zich gekwetst voelt. Zoiets mag toch nog gezegd worden, of niet? Mocht de fotograaf nu nog voor de inquisitie verschenen zijn en publiekelijk gebrandstapeld, dan zou ik nog zeggen...
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Vind het zeer mooie foto's...met de P naast mij
![]() Niets op af te keuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat meisje mag wel eens wat pap gaan eten, wat een mager ding.
![]()
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie het verband niet tussen redelijke kritiek uiten op de Kerk en dergelijke foto's. U legt me het even uit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vermoed dat de katholieke kerk in België tussen twee vuren zit wat hun reactie betreft. Of ze laten het betijen, wat de voornamelijk a-katholieke burger pleziert, maar de eigen conservatieve achterban tegen de borst stoot; of ze reageren heftig, wat hen dan weer het verwijt kan opleveren dat ze zich maar eens moeten aanpassen aan de 21ste eeuw.
Ik vind dan ook dat de RKK een wel zeer gemakkelijk slachtoffer is, en dat deze zoveelste jennerij dermate saai begint te worden, dat ik de bedenkers van de reportage ervan verdenk een even groot gevoel voor provocatie te hebben als George W. Bush tijdens een speech voor new-born christians.
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() 'k vind het wel een mooie omgeving om wat pose-foto'kes te laten nemen om eerlijk te zijn
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() Het valt me vooral op dat diegene die reageert (Dhr Dekkers), zelf geen pastoor is.
Misschien dat de pastoors zelve toch iets of wat genuanceerder kunnen denken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Ik vind dat een fantastisch slecht idee om het in de moskeeën te doen. Niemand die dat durft spijtig genoeg.
Maar met het christendom sollen IS nu eenmaal plezanter, omdat het een breuk is met ons verleden waar we dringend aan toe zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"Als iemand je (=als christen) op de wang slaat, biedt dan je andere wang aan."
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 13 december 2006 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Die uitspraak betekent simpelweg dat joden (en moslims ook?) u nooit met de handpalm slagen. Dit is gewoon een truk om geen tweede mot te krijgen.
|
![]() |
![]() |