Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2003, 00:09   #1
Peter De Ryck
Banneling

Stuur een bericht via ICQ naar Peter De Ryck Stuur een bericht via Instant Messenger naar Peter De Ryck Stuur een bericht via MSN naar Peter De Ryck
Standaard

Zes milieumisdrijven op de tien geseponeerd
http://www.belga.be
De politie en de milieu-inspectie hebben de voorbije tien jaar 105.000 inbreuken op de milieuwetgeving vastgesteld. Zes milieumisdrijven op de tien werden geseponeerd. Dat blijkt uit cijfers van Justitie. Dat schrijven De Standaard, Het Volk en Het Nieuwsblad maandag.

Het parket van Brussel en de dertien Vlaamse parketten registreerden 105.200 processen-verbaal wegens inbreuken op de milieu-en landbouwwetgeving van 1993 tot 2002. Daarvan werden er 61.250 geseponeerd ofwel bijna 60 procent. De cijfers werden verzameld door minister Laurette Onkelinx op vraag van CD&V-senator Hugo Vandenberghe. In het merendeel van de gevallen gebeurde het omdat de daders onbekend blijven of er onvoldoende bewijzen gevonden worden. In een vijfde van de gevallen wordt de situatie geregulariseerd. Een op de twintig geverbaliseerden betaalt een boete. Er werden ongeveer 5.000 veroordelingen uitgesproken wegens een milieumisdrijf, dat is amper vijf procent. Bijna 30.000 zaken worden nog onderzocht. Sluikstorten is de vastgestelde inbreuk in 1 op de 4 gevallen. Vandenberghe vindt dan ook dat aan de bestrijding van sluikstorten, prioriteit moet worden gegeven.
Peter De Ryck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 00:12   #2
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

't Is aan het beteren. Ik weet nog dat het enkele jaren geleden nog 9/10 seponeren was.
Oud 2 december 2003, 01:18   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
't Is aan het beteren. Ik weet nog dat het enkele jaren geleden nog 9/10 seponeren was.
Van alle misdrijven worden een % geseponeerd.
Er zijn wel zwaardere misdrijven dan sluikstorten die prioriteit verdienen.
Als ik bedenk dat eendjes voederen ook bij sluikstorten gerekend wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 11:38   #4
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je bedenkt dat je als bedrijf slechts 1 keer per 70 jaren een kans maakt om gecontroleerd te worden, en je daarbij ook nog meer dan 60% een kans maakt dat je zaak geseponeerd wordt, vraag ik me af: wat is het nut van dergelijke milieuwetgeving?
Oud 2 december 2003, 12:16   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Als je bedenkt dat je als bedrijf slechts 1 keer per 70 jaren een kans maakt om gecontroleerd te worden, en je daarbij ook nog meer dan 60% een kans maakt dat je zaak geseponeerd wordt, vraag ik me af: wat is het nut van dergelijke milieuwetgeving?
Over welke bedrijven heb je het ?
Mijn ervaring leert mij dat de controles vrij regelmatig uitgevoerd worden.
Of ze ook altijd effectief zijn is natuurlijk een andere vraag.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 12:20   #6
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Over welke bedrijven heb je het ?
Mijn ervaring leert mij dat de controles vrij regelmatig uitgevoerd worden.
Of ze ook altijd effectief zijn is natuurlijk een andere vraag.
Als je een bedrijf opstart, eenmanszaak of vennootschap, ben je altijd meldingsplicht aan Vlarem verschuldigd, ook als je maar een gewone shop begint. Dat kan je gewoon bij je gemeente doen. Nog geen 10 % doet dat, en geen kat die wordt gekontroleerd. Iedereen moet in principe een milieuvergunning hebben (I, II of III) maar ja...
Oud 2 december 2003, 12:40   #7
Tegendradigaard

Standaard

Laat me even hard lachen Piano.

Ons bedrijf wordt minimum 2 keer per jaar gecontroleerd. Meestal zelfs meer. En met controles bedoel ik dat er gedurende 1 week een ambtenaar van de VMM bijna zijn bed hier maakt.

tussenin krijgen we nog regelmatig bezoeken van enkele uren. Dat wil zeggen al uw werk laten vallen om de heren te begeleiden en dadelijk antwoord te kunnen geven op al hun vragen.

en dan spreek ik nog niet van de 4 controles per jaar op het afvalwater willekeurig door hen gedaan op een willekeurig tijdstip.

Ik denk dat ge een beetje hard van stapel loopt. Natuurlijk zal een boekhoudkantoor geen milieucontroles krijgen. Zelfs niet op 100 jaar. Het enige wat die vervuilen is de lucht door wat sigarettenrook misschien en via de afvoer van hun toiletten.

Maar als je een beddrijf hebt dat wel in de vervuilende lijst staat dan krijg je controles genoeg Piano.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 12:48   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Geen Controles?

ManManMan toch.
Het hangt er gewoon van af , als er een controleur voor de eerste keer voorbij komt, waar je gaat eten met die man, en welke services er geleverd worden.

Mijn vorige vaste werkgever , een in theorie niet vervuilend bedrijf,heeft op 3 maand 2 controles gehad. De eerste werd nogal "koel" ontvangen, en 2 maand later regende het dwangbevelen en aanmaningen.
De controleur die de opvolging kwam doen werd met alle egards ontvangen, een jaar later was alles nog hetzelfde als voorheen.

Neen, milieuwetgeving is mooi en wel, maar zolang het ambetantenaren zijn die de controles uitvoeren kan je corruptie,willekeur en pure pesterij verwachten.
Oud 2 december 2003, 12:51   #9
Tegendradigaard

Standaard

En dan vergeet je nog de steeds maar wijzigende normen te vermelden Maddox.

En iedere wijzigingen kost ons bedrijf geld. 'k heb het nooit anders geweten.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 2 december 2003, 13:13   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ook een hekel punt Tegendradige.
En 1 van de redenen dat het mijn vorige werkgever is.

Na een derde aanpassing van de verfafdeling vonden ze het wel genoeg.En werd die afgebouwd. de 2 jonge mensen onder speciaal sociaal statuut die vrij kwamen waren lastig te onslaan, vooral duur.Dus moesten ze een andere laten gaan.Mij dus.
Oud 2 december 2003, 13:18   #11
jeff
Vreemdeling

jeff's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar jeff
Standaard

Citaat:
't Is aan het beteren. Ik weet nog dat het enkele jaren geleden nog 9/10 seponeren was
en nu 6/10 een staande ovatie voor de vooruitgang
Oud 2 december 2003, 15:50   #12
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

wie verschiet daarvan ? de burgers vegen er hun voeten aan en bedrijven hebben hun advocaten en schermen met ontslagen van zodra ze iets moeten ondernemen tegen de milieuvervuiling

GROEN!... kon er ook niets aan doen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 16:36   #13
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
En dan vergeet je nog de steeds maar wijzigende normen te vermelden Maddox.

En iedere wijzigingen kost ons bedrijf geld. 'k heb het nooit anders geweten.
Wist U dat een sportvereniging, Schuttersclub, eveneens resorteerd onder de Vlarem. Dat men nu voor 31 december de grondwater onderzoeken moet laten verichten, en dat deze ongeveer een 2.700€ kosten. Stel U voor een VZW met 50 leden, die zomaar, en dan nog zonder dat er gesaneert moet worden, 2700 € moet ophoesten. Alle mensen die daar in het bestuur zitten zijn onbezoldigd, steken er tijd en geld in. En worden op de koop toe nog verplicht tot zulke stomme idiote streken. Dank U Agalev!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2003, 16:50   #14
Tegendradigaard

Standaard

tja Fernand. ge moogt van geluk spreken dat ge de lucht nog niet moeten laten nameten. Met al die kruitdamp in de lucht....

Oud 2 december 2003, 17:15   #15
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
tja Fernand. ge moogt van geluk spreken dat ge de lucht nog niet moeten laten nameten. Met al die kruitdamp in de lucht....
Maar we hebben wel een geluidsmeting buiten moeten laten doen. En weet U wat. Het omgevingslawaai 's avonds van de fabrieken was hoger dan van de schoten. Maar toch hebben we een saneringsrapport + hetgeen gedaan moest worden kunnen betalen. En dan nog eens de saneringskosten.
Ik denk dat dat was om het geluid BUITEN te houden was.
Oud 2 december 2003, 19:46   #16
jeff
Vreemdeling

jeff's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wist U dat een sportvereniging, Schuttersclub, eveneens resorteerd onder de Vlarem. Dat men nu voor 31 december de grondwater onderzoeken moet laten verichten, en dat deze ongeveer een 2.700€ kosten. Stel U voor een VZW met 50 leden, die zomaar, en dan nog zonder dat er gesaneert moet worden, 2700 € moet ophoesten. Alle mensen die daar in het bestuur zitten zijn onbezoldigd, steken er tijd en geld in. En worden op de koop toe nog verplicht tot zulke stomme idiote streken. Dank U Agalev!

nee ik wst dit niet, maar verwonderen doet het me ook niet, kijk maar naar Anciaux, k'vraag me af welke aap deze uit zijn mooi zal toveren om aan die dwangsom te ontsnappen, van dat spreidingsplan in Zaventem of zijn ,zijn apen op? En gaan wij weer lekker betalen voor zijn onkunde?
Oud 2 december 2003, 21:07   #17
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeff
Citaat:

nee ik wst dit niet, maar verwonderen doet het me ook niet, kijk maar naar Anciaux, k'vraag me af welke aap deze uit zijn mooi zal toveren om aan die dwangsom te ontsnappen, van dat spreidingsplan in Zaventem of zijn ,zijn apen op? En gaan wij weer lekker betalen voor zijn onkunde?
Niet goed gehoord zeker? Zijn broer is een van de schuldeisers! Rap een frankske bijverdient voor de Clan!
Oud 3 december 2003, 13:35   #18
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

In verband met dat geluid, ken ik ook zo'n schitternd geval van regelneverij.

Een bedrijf, gelegen tussen Leuven en Aarschot, onder de aanvliegroute voor Zaventem en vlakbij een spoorweg, had nieuwe geluidsnormen voor 's nachts opgelegd gekregen : 40 dB.

Probleem is : het achtergrondgeluid (ze hebben het ganse fabriek moeten stillegen om dat te meten) bedraagt 's nachts 43 dB.

Met de vraag hoe ze dat zouden moeten realiseren, trok de milieucoördinator naar Aminal. Het antwoord luidde : "Dat is uw probleem, niet het onze."

Met zo'n onnozele wetten, lijkt seponeren van PVs van de milieu-inspectie dan ook de enige logische optie !
Oud 3 december 2003, 17:36   #19
jeff
Vreemdeling

jeff's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet goed gehoord zeker? Zijn broer is een van de schuldeisers! Rap een frankske bijverdient voor de Clan!
Ja toch wel Fernand gisteren op het nieuws van 19 u
zo vinden ze altijd wel een alternatieve bron van geld inzameling
en dan maar klagen dat de kloof tussen de politiek en kiezers veel te groot is, maar ik moet toegeven die Familie is nog van de domste niet
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be