![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Uit 'De Morgen' :
Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) en het Forum der Joodse Organisaties. De incidenten worden ook alsmaar ernstiger. De joodse organisaties zelf leggen een directe band met de crisis in Palestina en de opkomst van de AEL. “Voor 2000 waren er jaarlijks zo’n drie incidenten”, zegt secretarisgeneraal Diane Keyser. “In het jaar 2001 schoot het aantal naar 27, in 2002 was er een piek van 51 wandaden en dit jaar rapporteerden we al 26 problemen.” De incidenten waarvan de inventaris melding maakt, verschillen van aard. Het gaat om aanslagen tegen synagogen, lichamelijk geweld, doodsbedreigingen, beledigingen, de verspreiding van propagandamateriaal met hakenkruisen tot koffers van Elal-vluchten die in Zaventem met een hakenkruis beklad worden. “Dat alles doet sterk denken aan het antisemitisme van de jaren dertig”, zegt Keyser. “Brandbommen tegen de gevels van synagogen, hakenkruisen op banken en gevels, mensen uitschelden voor ‘vuile jood’.” Slechts een beperkt aantal van die klachten wordt gerapporteerd aan het CGKR. Vaak gaat het om beledigingen door onbekenden die moeilijk hard te maken zijn. “Maar ook onze cijfers stijgen”, zegt Ingrid Aendenboom van het centrum. “In 2001 ontvingen wij slechts één klacht. Het betrof iemand die de Hitlergroet bracht aan iemand van joodse origine. In 2002 kregen we vijf klachten binnen en dit jaar stijgt het aantal klachten verder. Wat vooral opvalt, is dat het antisemitisme veel meer gepaard gaat met fysiek geweld. Vorig jaar waren er vier aanslagen tegen synagogen en een geweldpleging tegen een particulier. Het gaat niet alleen meer om beledigingen. Het antisemitisme wordt driester.” Een aanzienlijk deel van de daden wordt gepleegd door jongeren van Maghrebijnse afkomst. “Er is duidelijk een link tussen het aantal incidenten en het conflict in het Midden-Oosten”, zegt Diane Keyser. “Tijdens het opflakkeren van de intifada in het voorjaar van 2002 waren er meerdere incidenten per week.” Ook de opkomst van de Arabisch-Europese Liga van Abou Jahjah deed volgens Keyser het antisemitisme toenemen. “De AEL heeft bepaalde anti-joodse acties georkestreerd, dat is overduidelijk.” Jacques Wenger, directeur van Shomre Hadas (een Israëlische geloofsgemeente in Antwerpen), zegt dat het aantal beledigingen de jongste jaren toenam. “Vorig jaar was wel een piekjaar. Maar ook dit jaar worden we veel geconfronteerd met beledigingen die niet enkel erg kwetsend zijn, maar bovendien een direct angstgevoel oproepen omdat vaak met geweld gedreigd wordt.” Zowel Keyser als Wenger zeggen dat er binnen de joodse gemeenschap ongeschreven veiligheidsvoorschriften gehanteerd worden. “Iedereen krijgt de raad om niet alleen op straat te gaan en sommige buurten te vermijden. Ook onze kinderen drukken we regelmatig op het hart om de richtlijnen te volgen.” Keyser voegt eraan toe dat er bij de media steeds meer gewenning optreedt. “Alleen als mensen in het ziekenhuis worden geslagen, krijgen we enige aandacht.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een zware verergering van het antisemitisme in België , en 't komt niet van de Vlamingen. Neen, het komt (weeral!) van onze moslim-allochtonen. Potverdikkie ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Voor de rest deel ik uw mening ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Enige mogelijke oplossingen? Ik hoop dat het niet uitsluitend ligt aan de moslimgemeenschap?
Wat als we ze nu eens met elkaar trachten te verzoenen? Was ik een Christen-democraat, ik zou het linken aan een analyse van het woord "samenleven". Want op dat vlak schoten niet alleen de moslims te kort, according to me. Schijnbaar is er niet alleen een probleem tussen de meerderheid en een minderheid hier in Vlaanderen, maar ook tussen minderheden onderling. Breek gesloten samenlevingen open. Want dat zijn ze allebei, zowel de Joodse als de islamitische, (tot voor kort?) ook de Vlaamse.
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Vlaamse groeten Erwin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Jullie hebben mijn permissie dit te quoten, ergens op te slaan en het vroeg of laat tegen mij te gebruiken. (Niet dat iemand zo geïnteresseerd is..)
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: