Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2003, 20:50   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

12/12 Aards magnetisch veld verzwakt

De kracht van het magnetisch veld van de aarde is de laatste 150 jaar met 10 procent afgenomen. Theoretisch bestaat de mogelijkheid dat het veld helemaal verdwijnt en terugkeert met verwisselde polen. Dat hebben wetenschappers donderdag gezegd op een bijeenkomst van de Amerikaanse Geofysische Vereniging in San Francisco.
Als de verzwakking in hetzelfde tempo doorgaat kan het magnetisch veld over 1.500 tot 2.000 jaar zijn verdwenen, zei Jeremy Bloxham van de Harvard-universiteit. Na honderden jaren kan er dan een veld ontstaan dat in omgekeerde richting loopt, zoals dat 780.000 jaar geleden het geval was. Maar waarschijnlijk is het niet. "Omkering is een zeldzaamheid", zei Bloxham.

De verzwakking van het magnetisch veld die sinds 1845 wordt geconstateerd kan heel goed van tijdelijke aard zijn. Zulke zwakteperioden kunnen honderden jaren duren, zei John Tarduno van de universiteit van Rochester. Maar ook tijdelijke verzwakking kan al gevolgen hebben. Boven het zuiden van de Atlantische Oceaan bijvoorbeeld, waar normaal al relatief veel straling uit de ruimte doorkomt, valt de daartegen beschermende werking van het magnetische veld weg. Satellieten die in een lage baan om de aarde cirkelen kunnen bij het passeren van deze regio, de zogenaamde Zuid-Atlantische Anomalie, schade ondervinden. Een van de satellieten die aan de straling ten prooi zijn gevallen was een Deense satelliet die nota bene tot taak had het aardse magnetische veld te bestuderen, zei Bloxham. Als er door verzwakking van het magnetisch veld meer straling uit de ruimte binnenkomt kan ook de chemische samenstelling van de atmosfeer veranderen. Dat kan weer leiden tot aanzienlijk, maar tijdelijk ozonverlies, zei Charles Jackman van het Goddard ruimtevaartcentrum.

Een en ander betekent dat we van de ene op de andere dag zouden kunnen overschakelen van noord- naar zuidpool.

En wat betekent dit praktisch ? Het ionisch veld is dan gedurende enige tijd "het noorden kwijt" en dus compleet uitgeschakeld.

Hopelijk stuurt mijn GPS me dan niet het kanaal in.
Hopelijk zitten u of ik dan niet in een vliegtuig.
Hopelijk zijn de US-missiles niet gevoelig voor deze bug.
Hopelijk werkt het computergestuurde onderdruksysteem van mijn NBC-schuilkelder dan nog.
Hopelijk ... krakk .. de MDA ... pffiet ... van Irak .. boemm ..... :eek: !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2003, 23:01   #2
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Na de gebeurtenissen op de laatste Europese top heb ik ook zo mijn bedenkingen over de Polen gekregen. Misschien moeten we toch maar een paar jaar wachten om ze tot de Unie toe te laten.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2003, 23:52   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Descartes, de moderne navigatiemiddellen gebruiken al lang geen referentie van de polen meer.
GPS, da's vanuit satelieten die zow<ezo boven de Van Allen Gordels zitten; laat die polen hun zin maar doen.

Vliegtuigen.... wat hebben die nog te maken met de magnetische polen?

US missiles, en hun USSR tegenhangers zijn "gehard " tegen rauwe magnetische pulsen(ooit gehoord van EMP) van een grootorde ver boven wat de polen kunnen uitbraken.

U hebt een schuilkelder met onderdruk.. heel slim, alle rotzooi naar binnen zuigende in je kamertje als gigantische stofzak.
Mijn schuilkelder(in ontwerp) heeft een heel ander idee, een pull push idee ,waar een hele zooi filters inzit voor de lucht in mijn overdruk keldertje komt, alle stof word dan weggeblaezen van de niet bestaande kieren.(tja, die fantasie, gecombineerd met een dosis technologische kennis is toch zo vervelend)

Wat betreft de 3de wereld achtige WMD dingen, tja, als ze niet afgaan heb ik er ook geen probleem mee.

Maar darwins posting heeft ook waarde.

Heeft er iemand al over nagedacht wat de openstelling van de Poolse grenzen kan teweegbrengen? Alle laaggeschoolde mensen zijn plotseling vervangbaar door een Pool ,die veel hogere, maar niet erkende opleiding heeft gehad. Om maar 1 voorbeeld te geven. En Duitsland heeft al een voorproefje gehad door de "hereniging" met Oost Duitsland.
Oud 16 december 2003, 00:08   #4
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Na de gebeurtenissen op de laatste Europese top heb ik ook zo mijn bedenkingen over de Polen gekregen. Misschien moeten we toch maar een paar jaar wachten om ze tot de Unie toe te laten.
Hoe fijn.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2003, 01:44   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
12/12 Aards magnetisch veld verzwakt

De kracht van het magnetisch veld van de aarde is de laatste 150 jaar met 10 procent afgenomen. Theoretisch bestaat de mogelijkheid dat het veld helemaal verdwijnt en terugkeert met verwisselde polen. Dat hebben wetenschappers donderdag gezegd op een bijeenkomst van de Amerikaanse Geofysische Vereniging in San Francisco.
Als de verzwakking in hetzelfde tempo doorgaat kan het magnetisch veld over 1.500 tot 2.000 jaar zijn verdwenen, zei Jeremy Bloxham van de Harvard-universiteit. Na honderden jaren kan er dan een veld ontstaan dat in omgekeerde richting loopt, zoals dat 780.000 jaar geleden het geval was. Maar waarschijnlijk is het niet. "Omkering is een zeldzaamheid", zei Bloxham.

De verzwakking van het magnetisch veld die sinds 1845 wordt geconstateerd kan heel goed van tijdelijke aard zijn. Zulke zwakteperioden kunnen honderden jaren duren, zei John Tarduno van de universiteit van Rochester. Maar ook tijdelijke verzwakking kan al gevolgen hebben. Boven het zuiden van de Atlantische Oceaan bijvoorbeeld, waar normaal al relatief veel straling uit de ruimte doorkomt, valt de daartegen beschermende werking van het magnetische veld weg. Satellieten die in een lage baan om de aarde cirkelen kunnen bij het passeren van deze regio, de zogenaamde Zuid-Atlantische Anomalie, schade ondervinden. Een van de satellieten die aan de straling ten prooi zijn gevallen was een Deense satelliet die nota bene tot taak had het aardse magnetische veld te bestuderen, zei Bloxham. Als er door verzwakking van het magnetisch veld meer straling uit de ruimte binnenkomt kan ook de chemische samenstelling van de atmosfeer veranderen. Dat kan weer leiden tot aanzienlijk, maar tijdelijk ozonverlies, zei Charles Jackman van het Goddard ruimtevaartcentrum.

Een en ander betekent dat we van de ene op de andere dag zouden kunnen overschakelen van noord- naar zuidpool.

En wat betekent dit praktisch ? Het ionisch veld is dan gedurende enige tijd "het noorden kwijt" en dus compleet uitgeschakeld.

Hopelijk stuurt mijn GPS me dan niet het kanaal in.
Hopelijk zitten u of ik dan niet in een vliegtuig.
Hopelijk zijn de US-missiles niet gevoelig voor deze bug.
Hopelijk werkt het computergestuurde onderdruksysteem van mijn NBC-schuilkelder dan nog.
Hopelijk ... krakk .. de MDA ... pffiet ... van Irak .. boemm ..... :eek: !
Darwin schreef ook al dat hij die Polen niet vertrouwt!!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2003, 01:52   #6
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Descartes, de moderne navigatiemiddellen gebruiken al lang geen referentie van de polen meer.
GPS, da's vanuit satelieten die zow<ezo boven de Van Allen Gordels zitten; laat die polen hun zin maar doen.

Vliegtuigen.... wat hebben die nog te maken met de magnetische polen?

US missiles, en hun USSR tegenhangers zijn "gehard " tegen rauwe magnetische pulsen(ooit gehoord van EMP) van een grootorde ver boven wat de polen kunnen uitbraken.

U hebt een schuilkelder met onderdruk.. heel slim, alle rotzooi naar binnen zuigende in je kamertje als gigantische stofzak.
Mijn schuilkelder(in ontwerp) heeft een heel ander idee, een pull push idee ,waar een hele zooi filters inzit voor de lucht in mijn overdruk keldertje komt, alle stof word dan weggeblaezen van de niet bestaande kieren.(tja, die fantasie, gecombineerd met een dosis technologische kennis is toch zo vervelend)

Wat betreft de 3de wereld achtige WMD dingen, tja, als ze niet afgaan heb ik er ook geen probleem mee.

Maar darwins posting heeft ook waarde.

Heeft er iemand al over nagedacht wat de openstelling van de Poolse grenzen kan teweegbrengen? Alle laaggeschoolde mensen zijn plotseling vervangbaar door een Pool ,die veel hogere, maar niet erkende opleiding heeft gehad. Om maar 1 voorbeeld te geven. En Duitsland heeft al een voorproefje gehad door de "hereniging" met Oost Duitsland.
Zoek je WMD??In Irak?:kijk hier:
http://www.coxar.pwp.blueyonder.co.uk/
Oud 16 december 2003, 03:14   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Filosoof, waarom quote je mijn post om aan te tonen dat een willekeurige webpage builder een redelijk leuke verwijzing naar de hypocriete houding van de VS in verband met WMD niet noodzakelijk op echte bewijzen moet rusten?

Wat is er nu in mijn posting dat je zo pikeerd?
Mijn redelijk nuchtere en wetenschappelijk onderbouwde beweringen in verband met de wisselende polen?
Of omdat ik de lands/Eu grenzen liever wat beter gesloten houd?
Oud 16 december 2003, 03:17   #8
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Filosoof, waarom quote je mijn post om aan te tonen dat een willekeurige webpage builder een redelijk leuke verwijzing naar de hypocriete houding van de VS in verband met WMD niet noodzakelijk op echte bzijzen moet rusten?

Wat is er nu in mijn posting dat je zo pikeerd?
Mijn redelijk nuchtere en wetenschappelijk onderbouwde beweringen in verband met de wisselende polen?
Of omdat ik de lands/Eu grenzen liever wat beter gesloten houd?
Maddox,
Ervaar je d�*t al als aggressief?
verwees jij niet ergens naar WMD in je comment?
Citaat:
Oud 16 december 2003, 11:39   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof dat er zo'n programma bezig is genaamd de Poolreizigers, waar ze van noord naar zuid trekken. Lopen zij niet de kans dat zij weer gaan terug komen op het punt waar ze vertrokken zijn?
Oud 16 december 2003, 13:11   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Filosoof, ik vind je verwijzing niet agressief, maar gewoon vervelend, mag dat?

Mijn verwijzing naar WMD is een gevolg van Descartes bezorgdheid in verband met de effecten van een wetenschappelijk aangetoonde mogelijkheid van een polenomwenteling.Geen halfzachte grap.

Citaat:
Maddox,
Ervaar je d�*t al als aggressief?
verwees jij niet ergens naar WMD in je comment?
Citaat:
Ik zie hier nergens een verwijzing naar Irak.
Ik ga die uitspraak nog straffer maken, zolang die WMD niet hier ontploffen,maakt het me niet uit.

Oh jawel, ik verwees naar Descartes opmerking
Citaat:
Hopelijk ... krakk .. de MDA ... pffiet ... van Irak .. boemm ..... !
Hierin wel een duidelijke verwijzing naar Irak.

Waarom gebruik je dan mijn HELE posting in Quotevorm om een grappagina op te halen. Een verwijzing naar de opmerking van Descartes zou veel logischer zijn.
Oud 16 december 2003, 15:40   #11
filosoof
Banneling

Standaard

Maddox,
Laat maar...
Oud 17 december 2003, 04:23   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Logica die persoonlijke smaak overwint.. wow uniqum.

Na verdere opzoekingen naar het omkeer effect van de polen heb ik mijn eigen conclusie getrokken uit bergen wetenschappelijke , semi wetenschappelijke en hier en daar wat esotherischere websites.

best case scenario, wat meer mutaties bij alle levende wezens, da's alles.
Worst case scenario, grootschalig uitsterven van alle meercelligen.

Niet dat dit laatste verwonderlijk is, maar eigenlijk zelfs wenselijk.Ik zou het als de troefkaart van Moeder natuur kunnen bekijken, de grote ruitenwisser,die de aarbol schoonveegt van de vetzakkerij der bewoners.
Oud 17 december 2003, 10:10   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet dat dit laatste verwonderlijk is, maar eigenlijk zelfs wenselijk.Ik zou het als de troefkaart van Moeder natuur kunnen bekijken, de grote ruitenwisser,die de aarbol schoonveegt van de vetzakkerij der bewoners.
Doorgaans zeg ik tegen de mensen die dit verkondigen: "ik hoop dan dat ze met u begint"
Oud 17 december 2003, 11:46   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja er moet ergens begonnen worden, en indien het zo weze, tja dan kan ik ook de eerste zijn.Lig ik echt niet wakker van hoor.

Maar het is wel vriendelijk dat U Pelgrim, me voor laat gaan.Houd U de deur nog open ook?
Oud 17 december 2003, 11:57   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tuurlijk, zo beleeft ben ik wel
Oud 17 december 2003, 16:04   #16
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Logica die persoonlijke smaak overwint.. wow uniqum.

Na verdere opzoekingen naar het omkeer effect van de polen heb ik mijn eigen conclusie getrokken uit bergen wetenschappelijke , semi wetenschappelijke en hier en daar wat esotherischere websites.

best case scenario, wat meer mutaties bij alle levende wezens, da's alles.
Worst case scenario, grootschalig uitsterven van alle meercelligen.

en dan (of eerst) een ark van Noach bouwen?
of gewoon de boel vergeten? We menen te weten wat in Sodom gebeurde, MAAR WAT GEBEURDE ER JUIST IN GOMMORAH??
Oud 17 december 2003, 16:04   #17
filosoof
Banneling

Standaard

dubbel geplaatst
Oud 17 december 2003, 23:55   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom een ark bouwen? Alsof je een natuurverandering van zo'n aard kan overleven door in een goddelijk geinspireerd bootje te kruipen?

Indien het "the worst case scenario" is, dan zal ikzelf wel zien hoe ik het overleef.Soylent green is een voedseloptie.
Oud 18 december 2003, 00:50   #19
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom een ark bouwen? Alsof je een natuurverandering van zo'n aard kan overleven door in een goddelijk geinspireerd bootje te kruipen?

Indien het "the worst case scenario" is, dan zal ikzelf wel zien hoe ik het overleef.Soylent green is een voedseloptie.
Maddox,
Wat heb je eraan , zoiets te overleven en dan daarna alleen tussen de resten te dwalen?
Stekker uittrekken and game over...
Oud 18 december 2003, 01:40   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mag ik masochist zijn ,en mezelf vervloeken, dwalende tussen de skeleten van mijn medemensen?

Of moet ik de voortrekkersrol spelen die Pelgrim me toedicht, de laffe uitweg van de eerste dode?

Ik zie mezelf eerder als speelbal van het leven, alles pakkende wat op me afkomt naar het beste van mijn vermogens.En dat is mijn visie, mijn idee, mijn standpunt.

Maar we spelen weer op de man, en niet in dit geval op de polen, wat wel de essensie van dit topic zou moeten wezen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be