Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2003, 11:19   #1
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zin en onzin van kerstmis en verplaatsing naar de huidige tijd.

Een van die dingen waar men mensen week mee maakt voor het opnemen van vluchtelingen is het kerstverhaal.

Zie eens hoe Jozef en Maria nergens plaats vonden in de herberg en in een stal terecht kwamen. En dan zegt men zie eens naar de vluchteling heden ten dage. Hop steek hem in de herberg bij het bier en de wijn, geef hem eten en drinken.

Maar waarom loopt deze vergelijking totaal mank ?

Misschien omdat Jozef en Maria helemaal geen vluchtelingen waren ?

Daarbij het hoort juist bij het straffe van het verhaal dat Jezus het goddelijke mensenkind geboren is in een stal. Stel je even voor dat hij geboren werd in de herberg ? Stel je even voor dat Jozef zich daar ladderzat zoop ? Stel je voor dat een kind geboren wordt midden een plas wijn ? Stel je even voor dat ook Maria zich bezoop ? Jezus zou wijn in plaats van melk gezoogd hebben en gegarandeerd lid worden van de AA. Zeg nu zelf dat is toch geen omgeving voor een kind.
Stel je even voor dat Jozef Jezus zou verspeeld hebben bij het dobbelen of zo ? We hadden verdorie geen kerstfeest gekend. Of anders hadden we het kerstfeest allemaal in cafe moeten doorbrengen ? Nu doe ik het wel in mijn eigen stal.

Wat ik ook altijd belachelijk vind is die sneeuw op de kerststal. Op kaartjes staat de kerststal altijd afgebeeld in een sneeuwwit landschap. Metershoog lijkt de sneeuw te liggen. Is er al eens iemand van jullie rond deze periode in Israel geweest ? De kans dat daar sneeuw ligt en dan zeker metershoog is veel kleiner dan dat ik vanavond de lotto win.

Trouwens dat het niet zou koud was blijkt al uit de zin 'de herdertjes laggen bij nachte, zij lagen bij nacht IN HET VELD'. Zeg nu zelf als de sneeuw metershoog ligt dan zouden zelfs de herders niet meer in het veld blijven liggen.

Ik denk dat Jozef en Maria blij waren dat ze in een stal zaten. Daar hadden ze een beetje beschutting voor de warme zon. Vergeet die sneeuw al gauw.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 01:04   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard

Een van die dingen waar men mensen week mee maakt voor het opnemen van vluchtelingen is het kerstverhaal.

Zie eens hoe Jozef en Maria nergens plaats vonden in de herberg en in een stal terecht kwamen. En dan zegt men zie eens naar de vluchteling heden ten dage. Hop steek hem in de herberg bij het bier en de wijn, geef hem eten en drinken.

Daarbij het hoort juist bij het straffe van het verhaal dat Jezus het goddelijke mensenkind geboren is in een stal. Stel je even voor dat hij geboren werd in de herberg ? Stel je even voor dat Jozef zich daar ladderzat zoop ? Stel je voor dat een kind geboren wordt midden een plas wijn ? Stel je even voor dat ook Maria zich bezoop ? Jezus zou wijn in plaats van melk gezoogd hebben en gegarandeerd lid worden van de AA. Zeg nu zelf dat is toch geen omgeving voor een kind.
Stel je even voor dat Jozef Jezus zou verspeeld hebben bij het dobbelen of zo ? We hadden verdorie geen kerstfeest gekend. Of anders hadden we het kerstfeest allemaal in cafe moeten doorbrengen ? Nu doe ik het wel in mijn eigen stal.

Wat ik ook altijd belachelijk vind is die sneeuw op de kerststal. Op kaartjes staat de kerststal altijd afgebeeld in een sneeuwwit landschap. Metershoog lijkt de sneeuw te liggen. Is er al eens iemand van jullie rond deze periode in Israel geweest ? De kans dat daar sneeuw ligt en dan zeker metershoog is veel kleiner dan dat ik vanavond de lotto win.

Trouwens dat het niet zou koud was blijkt al uit de zin 'de herdertjes laggen bij nachte, zij lagen bij nacht IN HET VELD'. Zeg nu zelf als de sneeuw metershoog ligt dan zouden zelfs de herders niet meer in het veld blijven liggen.

Ik denk dat Jozef en Maria blij waren dat ze in een stal zaten. Daar hadden ze een beetje beschutting voor de warme zon. Vergeet die sneeuw al gauw.
De sneeuw, eind december in Israel, die zal je idd niet zien, maar 't kan er wel wat frisser worden en regenen durft het in die periode ook al...
Voor de rest akkoord
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 02:00   #3
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard

De sneeuw, eind december in Israel, die zal je idd niet zien, maar 't kan er wel wat frisser worden en regenen durft het in die periode ook al...
Voor de rest akkoord
De periode van "de gebeurtenis" is niet geweten. Het is de kaloten kerk die er iets aan gebreid heeft om er een verhaal van te maken.
Het kan perfect zijn dat er toen sneeuw lag.
Astronomen zijn het over eens dat er rond 2000 geleden inderdaad een poolster was en dat er zeer waarschijnlijk dan ook sneeuw lag. Want meestal later ook gebeurde dat ook als de poolster te zien was. Maar het zal niet deze periode niet zijn van het jaar. Want de Romeinse jaartelling bestond toen nog niet.

In Israël kan het ferm sneeuwen geloof me maar.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 02:08   #4
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Zelfs Kardinaal Danneels zegt:
Ok, er was voor hen geen plaats in de herberg.
Maar was dit omdat er echt geen plaats was,of waren ze niet geliefd.
Die vraag is nooit beantwoord.

Deze repliek gaf hij als antwoord op het kerkasiel en het vluchtelingen probleem hedentendage.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 02:13   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof

Deze repliek gaf hij als antwoord op het kerkasiel en het vluchtelingen probleem hedentendage.
Die vent zegt tegenwoordig veel. Ik begin te geloven dat hij best ook eens zou gaan naar de AA. Als ge als zogezegd Christenen begint te zeggen in ben voor een "principiële doodstraf".
Oud 1 januari 2004, 02:20   #6
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
De periode van "de gebeurtenis" is niet geweten.
15 september heeft mijn godsdienstleraar mij verteld. Veel argumenten kan ik niet geven, het spijt me.
Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 02:56   #7
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Die vent zegt tegenwoordig veel. Ik begin te geloven dat hij best ook eens zou gaan naar de AA. Als ge als zogezegd Christenen begint te zeggen in ben voor een "principiële doodstraf".
Hij is voor de doodstraf,maar ze mag niet uitgevoerd worden.
Dat is een politiek correct antwoord.
Maar wel een blunder van jewelste.

Hij zou wat minder op de koffiekrans moeten gaan bij ons koningshuis...
Die legt hem volgens mij dergelijke zaken in de mond.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 11:57   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt mij wel wat.
Hadden ze onderdak in een herberg gekregen dan mochten we misschien ook ter communie gaan in een herberg.
Wedden dat er dan meer gelovigen zouden zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 15:22   #9
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Citaat:

principiële doodstraf". is GEEN doodstraf. Maar men wordt van alles uitgesloten. Geen register meer. Zodanig dat men zelfs geen kans meer maakt op vrij komen. Men bestaat niet meer voor de wet!. Dat is hetgeen die man wil zeggen.
Maar het verdraaien van woorden en uitdrukkingen ligt wel degelijk in Uw lijn he!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 15:32   #10
giserke
Banneling

Standaard

[quote="fernand"]
Citaat:

principiële doodstraf". is GEEN doodstraf. Maar men wordt van alles uitgesloten. Geen register meer. Zodanig dat men zelfs geen kans meer maakt op vrij komen. Men bestaat niet meer voor de wet!. Dat is hetgeen die man wil zeggen.
Maar het verdraaien van woorden en uitdrukkingen ligt wel degelijk in Uw lijn he!
yo, wat is levenslang dan zonder vervroegdekans op vrijstelling?
Oud 1 januari 2004, 17:03   #11
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

[quote="giserke"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand

yo, wat is levenslang dan zonder vervroegdekans op vrijstelling?
Wanneer men levenslang krijgt betekend dit in België 25 jaar.
Dus na 25 jaar komt dit heerschap VRIJ.
Wanneer hij de doodstraf krijgt, die in België nog steeds KAN worden uitgesproken (maar door de auditeur aangevraagd wordt om te veranderen naar levenslang). Dus deze wordt dan omgezet.
Wanneer men de princïpieële doodstraf geeft, zoals Daneels voorsteld, kan hij nooit meer in de maatschapij, doordat hij zijn identiteit is afgenomen. Dus voor alles en iedereen is hij dood!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 17:12   #12
giserke
Banneling

Standaard

[quote="fernand"]
Citaat:
Wanneer men levenslang krijgt betekend dit in België 25 jaar.
Dus na 25 jaar komt dit heerschap VRIJ.
Wanneer hij de doodstraf krijgt, die in België nog steeds KAN worden uitgesproken (maar door de auditeur aangevraagd wordt om te veranderen naar levenslang). Dus deze wordt dan omgezet.
Wanneer men de princïpieële doodstraf geeft, zoals Daneels voorsteld, kan hij nooit meer in de maatschapij, doordat hij zijn identiteit is afgenomen. Dus voor alles en iedereen is hij dood!
Alweer mis, wanneer de doodstraf werd uitgesproken, kreeg je ook 25 jaar.
Maar bij levenslang zonder kans tot vroegere vrijstelling blijf je in den bak zitten tot je oud en verstijft bent!
Maar dat wordt in België om financiële en praktische redenen niet meer uitgesproken.
In de VS wel. Levenslang is daar levens lang!
Maar als je als geestelijke zegt dat je voor de principiële doodstraf bent, ben je principieel voor het doden van een persoon. Dat is volledig tegen de leer van het christendom. Hoe die principiële terdoodveroordeling ook wordt uitgevoerd.
Oud 2 januari 2004, 13:51   #13
Tegendradigaard

Standaard

Ik denk dat het eigenlijk op 1 april was dat Jezus geboren was..

'k vind trouwens dat ze het op 25 juni zouden moeten laten vallen. Da zou toch veel angenamer zijn. Dan zouden we misschien eens een BBQ met kerstmis kunnen doen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 2 januari 2004, 14:21   #14
filosoof
Banneling

Standaard

Een vriendin in Tasmanië (of all places) doet dat al... Kerstmis op 25juni zou haar ook eens kans op een witte kerstmis geven...
Oud 2 januari 2004, 14:50   #15
Tegendradigaard

Standaard

awel ja 't is dat dat ik bedoel. 'k hem ne vriend in Australie en die zitten daar dan te zingen van : 'm dreaming of a WHITE Christmas.
White ???????????

Gun die mensen eens ne witte kerst aub.

Ik ga dan ook op mijn volgende partijcongres voorstellen om de feestdagen te veranderen.

OUdjaar op 1 januari
Pasen op 1 februari
allerheiligen op 1 maart
21 juli op 1 april
11 juli op 1 mei
1 mei op 1 juni
Kerstmis op 25 juni
halfnieuwjaar op 1 juli
sinksen op 1 augustus
15 augustus op 1 september
oh hemelvaart op 1 oktober
Tegendraadse feestdag op 1 november
nieuwjaar op 1 december

valt het op dat ik niet graag werk op den eerste van de maand ?

Oud 2 januari 2004, 22:02   #16
filosoof
Banneling

Standaard

Tegendradigaard...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be