Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie.

Discussietools
Oud 26 januari 2007, 17:06   #1
Eva123
Partijlid

Standaard Antisemitische uitdrukkingen.

Beste mijnheer Marinower,

Zonder erbij na te denken, heb ik zopas een uitdrukking gebruikt waarvan ik me afvraag of ze eigenlijk niet antisemitisch is. We hebben dat zo met de paplepel ingelepeld gekregen, dat we nog niet eens meer beseffen wat we doen. Ik schreef: 'beladen zijn met alle zonden van Israël'. Bij de ethymologie van die uitdrukking, heb ik eigenlijk nooit eerder stilgestaan. Het is zo'n automatisme van woorden die men uit teksten oppikt over te nemen. Zo heeft de term: schelm ook een oorsprong die niet al te koosjer is geloof ik, en er zijn er nog veel, maar ik kan er nu niet opkomen.

Zou men niet eens een taalkundige commissie in gang moeten zetten om een inventaris op te maken van de woorden in ons taalgebruik die een antisemitische oorsprong hebben, en dan in het onderwijs actief een ontradend programma opstarten binnen de lessen Nederlands?
Eva123 is offline  
Oud 26 januari 2007, 17:55   #2
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

hahahahaha, meen je dat nu? is er niks beters te doen? kom zeg, antisemitisme bestrijd je niet door een orwelliaanse woordenboekverdunning door te voeren, he...
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline  
Oud 26 januari 2007, 17:59   #3
Claude Marinower

Claude Marinower's schermafbeelding

Standaard

Beladen met alle zonden van Israël lijkt mij werkelijk niet een opmerking te zijn die in verband zou kunnen gebracht worden met antisemitisme.
Claude Marinower is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be