Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2004, 17:36   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Onveiligheidsgevoelen leeft verder als IDEE.

Amsterdam 2 januari 2003:
  • Het aantal aangiften daalde met 6,5 procent tot bijna 105.751, terwijl volgens Kuiper de aangiftebereidheid iets toenam. De politie pakte 48.870 verdachten op in 2003. Hoewel de cijfers (al vier jaar op rij) aangeven dat het veiliger wordt in de regio Amsterdam en ook steeds minder mensen aangeven zich vaak onveilig te voelen, 6,4 procent tegen 11 procent vorig jaar, blijft het hardnekkige idee bestaan dat mensen zich steeds onveiliger voelen, aldus Kuiper. Hij wees er nog maar eens op dat dat beeld eenvoudigweg niet klopt. Mogelijk komt het door de beruchte reeks liquidaties in Amsterdam.
    bron: http://www.apv.nl/index2.htm

Raar maar waar.

Een stad zoals Amsterdam waarvan de bevolking bijna voor de helft van allochtone origine is.

De Amsterdamse politie zit bijna aan een 'normale' situatie qua veiligheid die vergelijkbaar is met de jaren tachtig.
Oud 2 januari 2004, 20:43   #2
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

U (en/of diegene die datgene dat u hier plaatst kenbaar hebben gemaakt) maakt dezelfde fout als de (door u zo vervloekte) aanhangers van het Vlaams Blok: het onveiligheidsgevoel heeft zo goed als niets te maken met criminaliteit. Daarenboven komt dan nog eens het feit dat het niet noodzakelijk zo is dat omdat het aantal aangiften daalde dat ook het aantal criminele feiten daalde, maar goed laat ons zelfs aannemen dat de criminaliteit gedaald is (in vergelijk met 50 of 100jaar geleden zal dat ook wel zo zijn) dan nog is de conclusie compleet niet terecht.
Het wordt dringend tijd dat men eens deftig onderzoek gaat voeren naar de oorzaken van het onveiligheidsgevoel.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 21:02   #3
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
U (en/of diegene die datgene dat u hier plaatst kenbaar hebben gemaakt) maakt dezelfde fout als de (door u zo vervloekte) aanhangers van het Vlaams Blok: het onveiligheidsgevoel heeft zo goed als niets te maken met criminaliteit. Daarenboven komt dan nog eens het feit dat het niet noodzakelijk zo is dat omdat het aantal aangiften daalde dat ook het aantal criminele feiten daalde, maar goed laat ons zelfs aannemen dat de criminaliteit gedaald is (in vergelijk met 50 of 100jaar geleden zal dat ook wel zo zijn) dan nog is de conclusie compleet niet terecht.
Het wordt dringend tijd dat men eens deftig onderzoek gaat voeren naar de oorzaken van het onveiligheidsgevoel.
Ja, en wat voor antwoorden ga je dan krijgen, denk je ? Ofwel anekdotes ofwel ingepraat !
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 21:28   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:
Ja, en wat voor antwoorden ga je dan krijgen, denk je ? Ofwel anekdotes ofwel ingepraat !
Waarmee u beweert dat de overvallen apothekers, juweliers en privé personen leugens vertellen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 21:35   #5
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Waarmee u beweert dat de overvallen apothekers, juweliers en privé personen leugens vertellen.
Toch niet... Maar het is gemakkellijk om mensen een onveiligheidsgevoel in te praten, en men gaat gemakkellijk op basis van één ervaring veralgemenen...
Oud 2 januari 2004, 21:40   #6
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik dus reeds zei: het verband tussen criminaliteit en het onveiligheidsgevoel is slechts matig tot zwak. M.a.w. zelfs als er morgen geen criminaliteit meer zou zijn zullen mensen nog steeds gevoelens van onveiligheid hebben. Ik vind dat daar best eens wetenschappelijk(!) onderzoek naar gedaan mag worden. Waar u met uw repliek op doelde, Wanne, is mij geheel onduidelijk.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 21:41   #7
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar u met uw repliek op doelde, Wanne, is mij geheel onduidelijk.
Hoe zou je zoiets in de praktijk aanpakken ?
Oud 2 januari 2004, 21:49   #8
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

Wel piano maakt dat mijn nicht van 67 maar eens wijs die op 18 Dec haar wagen ging halen achter de post in Antwerpen ,naast de Audaan ongev s'avons om 11u overvallen was en alles afgenomen.Gelukkig is ze niet gewond,en mij maken ze het ook zeker niet wijs.Als ge met mensen aan de school staat te praten er zitten 3 allochtonen op een bank en ze roepen naar U,hé wat zegde gij daar Makak,dan kunt ge of wel de stoere uithangen of wijselijk Uwe smoel houden als belg.Dus komt met die zever bij mij zeker niet af,en gij denkt maar wat ge wilt.
En ik ben nog gene blokker,maar dat kan nog komen?
prutske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 22:01   #9
luc broes

Standaard

Het gevoel van onveiligheid is een Belgische primeur van politieke correctheid.
De onveiligheid komt dan zogezegd niet door de criminelen, maar door die bange burgers die zich van alles inbeelden.
Ik heb in 40 landen gewerkt en aantal bezocht. Nergens ter wereld spreekt men van het gevoel van onveiligheid.
Iedereen kent wel degelijk ONVEILIGHEID veroorzaakt door criminelen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 22:24   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Het gevoel van onveiligheid is een Belgische primeur van politieke correctheid.
De onveiligheid komt dan zogezegd niet door de criminelen, maar door die bange burgers die zich van alles inbeelden.
Ik heb in 40 landen gewerkt en aantal bezocht. Nergens ter wereld spreekt men van het gevoel van onveiligheid.
Iedereen kent wel degelijk ONVEILIGHEID veroorzaakt door criminelen.
Er is criminaliteit en ik voel me geenszins onveilig.
Nochtans probeert men ons wel bang te maken in de zin van:
Als u overvallen wordt, verzet u dan vooral niet want dat maakt de crimineel nog gevaarlijker.

Ik denk aan de golf van brandstichtingen in Gent.
In een bepaald flatgebouw 7 op een week.
Wanneer de bewoners een burgerwacht wilden opzetten werd dat geweigerd, dat is de taak van de politie
Wel niemand belet toch de politie om die kerel op te pakken.
Na 7 dagen moet dat toch lukken.

Om dan te zwijgen over de berichtgeving:
We denken dat het om slechts één persoon gaat en we hebben reeds twee daders opgepakt.
Oud 2 januari 2004, 23:19   #11
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Toch niet... Maar het is gemakkellijk om mensen een onveiligheidsgevoel in te praten, en men gaat gemakkellijk op basis van één ervaring veralgemenen...
Inderdaad. De leugen zo vaak herhalen tot zelfs de grootste stoemmeling het gaat geloven. Zelfs Dr. Goebbels wist dat. De Juden sinds unser Ungluck, en nu zijn het eventjes de moslims, de marokkanen en wat later weer de joden en de rest.
Oud 2 januari 2004, 23:21   #12
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
Wel piano maakt dat mijn nicht van 67 maar eens wijs die op 18 Dec haar wagen ging halen achter de post in Antwerpen ,naast de Audaan ongev s'avons om 11u overvallen was en alles afgenomen.Gelukkig is ze niet gewond,en mij maken ze het ook zeker niet wijs.Als ge met mensen aan de school staat te praten er zitten 3 allochtonen op een bank en ze roepen naar U,hé wat zegde gij daar Makak,dan kunt ge of wel de stoere uithangen of wijselijk Uwe smoel houden als belg.Dus komt met die zever bij mij zeker niet af,en gij denkt maar wat ge wilt.
En ik ben nog gene blokker,maar dat kan nog komen?
Ok, maar ik ga voor jouw nicht en een paar hardhandige autodieven, niet heel België (of Vlaanderen) in een politiestaat veranderen. Dat willen zelfs de Vlamingen niet, de ouderen zeker niet want die hebben dat al eens meegemaakt
Oud 2 januari 2004, 23:22   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Of Piano's die de Politiek correcte leugen ten treure herhaald.

[size=7]Het gaat goed, dat voel je toch![/size]
Oud 2 januari 2004, 23:23   #14
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Of Piano's die de Politiek correcte leugen ten treure herhaald.

[size=2]Het gaat goed, dat voel je toch![/size]
Heb jij feitelijk de inhoud van deze topic wel gelezen, of was de titel je al te veel geworden misschien?
Oud 2 januari 2004, 23:26   #15
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

In het weekend ga ik altijd naar Hasselt, waar mijn ouders wonen. Daar zie je ALTIJD de stadswacht rondlopen... Tijdens de week verblijf ik in Leuven omdat ik iedere dag in Evere moet gaan werken. Ik moet meestal rond de middag beginnen met werken en het gebeurt dan vaak dat ik in de voormiddag eens naar Leuven ga om te winkelen, en ook daar zie ik zo goed als altijd stadswachten rondlopen. Alhoewel die mensen niets mogen doen, ben ik er zeker van dat criminelen deze mensen liever mijden en dat ze het minder vlug in hun hoofd zullen halen om iets te mispeuteren. Mij zal je alvast nooit een joint zien opsteken als die mensen in de buurt zijn.
Oud 2 januari 2004, 23:28   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb de topic gelezen.Wees niet bang.

Ik ben het er niet mee akkoord. Simpel toch.

Ik voel me steeds harder en harder bedrogen door onze leiders, da's ook onveiligheid.
Oud 2 januari 2004, 23:30   #17
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik heb de topic gelezen.Wees niet bang.

Ik ben het er niet mee akkoord. Simpel toch.

Ik voel me steeds harder en harder bedrogen door onze leiders, da's ook onveiligheid.
Ik heb mijn bron vermeld, en het is niet de waarheid die je verwacht natuurlijk. Het gaat daar in Amsterdam duidelijk de goede kant op, en dat is slecht nieuws voor extreemrechts. Misschien moet extreemrechts maar eens wat straatcriminaliteit en overvallen doen, kwestie van de statistieken terug een beetje in hun voordeel te laten kantelen.
Oud 2 januari 2004, 23:40   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je hebt een bron vermeld.... eentje die de gegevens krijgt van Nederlandse beleidsmensen.... die geen reet beter zijn.

Ook vind ik ook terug dat de politiemensen steekwapenwerende vesten willen(een gewoon goed kogelwerend vest houd geen gerichte messteek tegen.)

En nog een hele hoop trivia.

Maar kom, weerom, is het de waarheid?Of hetgeen wat politiek korrekt mag verspreid te worden?
Oud 2 januari 2004, 23:44   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Inderdaad. De leugen zo vaak herhalen tot zelfs de grootste stoemmeling het gaat geloven. Zelfs Dr. Goebbels wist dat. De Juden sinds unser Ungluck, en nu zijn het eventjes de moslims, de marokkanen en wat later weer de joden en de rest.
Koop eens een bril man.
Waar is er sprake van Marokkanen, Joden of wat ook.
Oud 2 januari 2004, 23:53   #20
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Criminaliteit bestaat wanneer een wetgeving wordt overtreden.
Uiteraard wordt geen aangifte gedaan van een dergelijke overtreding wanneer de aangifte zinloos is. Dat belet niet dat de criminaliteit bestaat.
Het onveiligheidsgevoel hangt samen met de verwachte mogelijkheid om het slachtoffer te worden van de criminaliteit. Dat onveiligheidsgevoel valt dus niet te meten op basis van de aangegeven criminaliteit maar wel op basis van de mogelijkheid om slachtoffer te worden van de criminaliteit.
Een voorbeeld: parkeren voor de inrit van een garage is alleen toegestaan als de nummerplaat duidelijk is aangebracht op de garagepoort. De wet wordt overtreden als dit niet het geval is. Iemand die het slachtoffer is van deze inbreuk houdt tegenwoordig zijn mond. Uit vrees dat, wanneer hij een opmerking maakt tegen de foutparkeerder, hij het slachtoffer zal worden van verkeersagressie. Inbreuken worden dus practisch nooit gemeld bij de politie. Het onveiligheidsgevoel neemt echter wel toe voor het slachtoffer van de overtreding die zijn garage niet binnen kan of niet kan verlaten.
Karel Hendrik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be