![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Het is misschien eerder K&K maar toch ook internationaal: Het Nieuwsblad stelde tien vragen over de Europese unie op en stelde die aan onze parlementairen/ministers. Ook zelf kon je dit doen, hier zijn de vragen (antwoorden onderaan), neem een papier en bik bij de hand en her we go (niet spieken aub):
1. In mei volgend jaar treden tien landen toe tot de uropese Unie. Eén van volgende landen zit daar niet bij: Slovenië, Slovakije, Litouwen, Kroatië, Malta of Letland. 2. België heeft één commissaris in de Europese Commissie. Wie, en wat is zijn bevoegdheid? 3. Vandaag telt de Unie ruim 370 miljoen inwoners. Hoeveel inwoners krijgen we er midden volgend jaar bij? (foutenmarge van 20% toegestaan) 4. Drie van de vijftien EU-staten betalen niet in Euro. Welke drie? 5. Wat is de Europese Conventie? 6. Wie is de voorzitter van het Europese parlement? 7. Olaf is één van de vele radartjes van de Europese machine. Wat doet Olaf? 8. Wat zegt het Stabiliteitspact? 9. Welk land volgt Italië op als voorzitter van de Unie? 10. Hoeveel gouden sterren telt de Europese vlag? De resultaten der ministers en parlementariërs: Vlaams Blok: Filip Dewinter: 0/10. Zijn verklaring: "Ik ben geen Europees maar Vlaams parlementslid. Maar ik kan niet ontkennen dat wat meer interesse voor de EU eigenlijk noodzakelijk is. Voor mij zijn veel van die EU-zaken een ver-van-mijn-bed-show. Bij de publieke opinie is dat nog veel erger." Anke Van der meersch: 2/10 Haar verklaring: "Ik ben met het federale beleidsniveau bezig. Ik vind het wel erg dat ik gebuisd ben - op de universiteit haalde ik vlot onderscheiding - maar de EU is echt ver van mijn bed." Frank Vanhecke: 8/10 Zijn verklaring: "Een redelijke score." en dan nog iets maar dat mag ik niet vermelden want dan spieken jullie. SP.A Myriam Vanlerberghe: 0/10. Haar verklaring: "Ik filosofeer wel over Europa, maar dat is duidelijk onvoldoende om er echt kennis over te hebben. Europa ligt toch echt soms veraf." Vande Lanotte: 6/10. Zijn verklaring:"Oei, en iemand van mijn basketploeg werkt nochtans bij Olaf. Al bij al niet slecht voor een euro-scepticus". CD&V Leterme: 10/10 ![]() Decrem: 6,5/10. Verklaring: "Ik ben niet tevreden maar ik ben zo druk bezig met de binnenlandse politiek dat m'n interesse voor Europa er soms wat bij inschiet." VLD Fientje Moerman: 10/10 ![]() Hilde Vautmans: 6/10 Zegt: "Alles behalve een goed resultaat, ik moet dringend opnieuw in m'n boeken duiken." Spirit Bert Anciaux: 5,5/10. Uitleg: "ik vind het geen gemakkelijke quiz. Ik ben helemaal niet tevreden met mijn resultaat. Ik haat het om fouten te maken." Els Van Weert: 7/10 haar verklaring waarom ze de vragen over de toetreding van de nieuwe landen fout had: "Amai, het moment waarop de nieuwe landen toetreden komt wel echt dichterbij." Groen! Adelheid Byttebier: 6/10 Haar verklaring: "Ik weet meestal wel waarover het gaat maar ik ben niet zo goed in het onthouden van namen. Gelukkig ben ik niet gebuisd maar het kan wel beter." N-VA Geert Bourgeois: 7,5/10 "Ik ben niet echt tevreden met mijn resultaat." En dan nog enkele dingen maar daar zitten de antwoorden op de vragen in dus dat kan ik niet zeggen. Vivant Roland Duchatelet: 7/10 Zijn verklaring: "Ik was blij dat ik de meest relevante vragen wel kon beantwoorden. Het kon slechter." De antwoorden [size=2]1. Kroatië 2. Philippe Busquin, wetenschappelijk onderzoek 3. 75 miljoen (dus tussen de 60 en de 90 miljoen) 4. Zweden, Denemarken en Groot-Brittanië. 5. Werkgroep die ontwerp Europese grondwet opstelde. 6. Pat Cox (Prodi is voorzitter van de COMMISSIE) 7. Fraudebestrijding 8. Landen in de eurozone moeten begrotingstekort beperken tot 3 %. 9. Ierland 10. Twaalf[/size] Zet hieronder je persoonlijke score. De mijne was 4/10 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had toch een 7. Olaf kende ik niet. Nu wie in Europa kent dat wel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() 8 op 10; de uitleg over het stabiliteitspact is wel heel bondig. FDW dacht trouwens dat Karel Van Miert nog eurocommissaris was. Schandalig hoe slecht ook sommige andere politici scoren.
En vraag 6 is fout. Ofwel is het het parlement en dan is Cox juist, ofwel de Conventie en dan is d'Estaing juist.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Hoe slechter, hoe beter! Dit Europa is niet het Europa dat nodig is op vlak van politieke eenmaking. Het resultaat van FDW (0/10) vind ik beter dan dat van z'n voorzitter Frank Vanhecke (8/10).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() 10/10
![]() Het antwoord op vraag 6 moet natuurlijk d'estaing zijn, Pat Cox is voorzitter van het europees parlement. Coekie
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
De voorzitter van de Europese Conventie is de Franse ex-president Valéry Giscard d' Estaing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik had 6/10 volgens jouw antwoorden, 7/10 met de d'Estaign correctie.
Valt nog wel mee voor politieke en sociale wetenschappen te doen.
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() 2/10!!! Woehoe!!
![]() Ik wist vraag 4 en vraag 10. Vind het wel raar dat ik de enige ben met zo slechte punten. Denk dat vele hun (barslecht) resultaat niet durven posten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Hehe. Het meeste van deze nest heb ik in juni op m'n examen gekregen qua "actualiteitsvragen". Reken maar dat ik het erin geramd heb. Het zijn dan ook de drie meest recente vragen die ik fout had.
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Ik haal 5,5.
Als de gemiddelde forummer. Die weet wel wat van politiek. Interesseert zich matig in Europa en antwoordt als volgt: 1. Correct 2. Wie-vraag correct. Wat "onze" Philippe daar doet weet echter geen kat 3. Iedereen kan rekenen 4. Correct 5. Wat is de JL toch nen sympathieken.. 6. En wie houdt hem van zijn post.. 7. Pardon? 8. Awel, dat is.. Ahm, wel, Duitsland. Het staat op springen, dat weet ik 9. Met wat geluk uit het nieuws of de krant meegepikt 10. Strikvraag.
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() 7/10 (nrs 1, 2 en 10 fout)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() 6/10
Ik moet nog eens serius buiten de grensen beginnen te kijken.
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 5/10
Volgens mij is dat beter dan de gemiddelde bij de Europese burgers. De meeste burgers hebben geen flauw benul meer van wat Europa echt betekent, behalve de Euro en met de auto van Noord naar Zuid zonder de pas te laten zien aan de grenzen. Ah ja, en ook ambtenaars die schandalig duur betaald worden voor jobs waar ze niks voor moeten doen. Logisch, het is zo'n peperdure, logge, inefficiënte en stillekesaan ook onnuttige grap geworden. Afijn, volgens wat ik ervan weet, tenminste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() em zwijgt al en is nu snel bijles aant volgen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 8/10: Olaf had ik nog nooit van gehoord en wie de voorzitter was van het Europees parlement wist ik ook niet. Welke normale mens wel?
![]()
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() idee
![]() wie niet wist wie de voorzitter van de Comissie was,zal ook wel niet weten wie zijn/haar burgemeester is.Dit onmiddelijk toeschrijven aan een intelectueel deficit in hoofde van betrokkene is echter een beetje voorbarig.Mocht de Unie a/wat beter funktioneren en b/erin slagen dit ook zichtbaar te maken zouden mischien meer mensen kunnen antwoorden... Wat baat het immers te weten dat het stabiliteitspact een 3% v/h BNP norm oplegt mbt het tekort op de begroting,als zowel Frankrijk als Duitsland er zich het achterwerk mee afvegen en er nog mee weggeraken ook PS :mijn score:4/10 BWEEEEEEEEEH..... ![]()