Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2004, 15:29   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Vraag : hoeveel politici heb je nodig om een valabel Gelijke Kansendecreet voor het Onderwijs te schrijven?

Antwoord : 200, namelijk : 100 om de eerste versie te schrijven en te laten stemmen, en daarna nog eens 100 om er alle fouten, vergeetachtigheden, ... uit te halen en daarover nog eens te stemmen.

Was u ook zo verbijsterd toen u maandagmorgen naar het nieuws luisterde? Ik wel. Verspreid over Vlaanderen stonden immers ouders vanaf een ontieglijk uur (soms al vanaf 02.30 AM !!) aan te schuiven om zoon- of dochterlief in te schrijven bij de gewenste school. Scholen die het nog maar aandurfden om plaatsen op voorhand te reserveren voor broertjes of zusjes van schoolgaande leerlingen, kregen verwijten en berispingen naar het hoofd geslingerd. De uiteindelijke bedoeling van het Gelijke Kansendecreet (iedereen evenveel rechten en kansen om op eender welke school te zitten, in casu ook voor minderbedeelden en allochtonen) was ook niet ingevuld, zo luidde het, want de ouders van die minderbedeelden en allochtonen hadden immers een "informatie achterstand", en daardoor waren ze "vergeten" om op dergelijke onkatholieke uren al voor hun kroost in de kou te gaan staan.

Moet er nog een wetje zijn? Iemand?
Oud 9 januari 2004, 13:27   #2
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Als grootvader begrijp ik het probleem nauwelijks :
Blijkbaar wil men van het verschijnsel "concentratiescholen" af of wil men de "minder bedeelde vlamingen" de kans geven om naar meer elitaire scholen te gaan ? Het doet me wat aan het "bussing" denken begin jaren '60 in de VS.

Misschien moet men "witte" en "concentratie" - scholen met elkaar doen fusioneren en dan de leerlingen "herverdelen" - waarschijnlijk niet mogelijk omdat in de "dichtbeschoolde" wijken er een concentratie van
concentratiescholen is.

De echte vraag is : wat is het resultaat ? Ik meen te weten dat er vele
zeer goede "concentratiescholen" zijn waarvan er afgestudeerden wel
aan een carrière kunnen beginnen in het hoger onderwijs- zijn dat allemaal "witte raven" ?

Wat in ieder geval moet gebeuren is het financieel gelijkschakelen van de scholen : het kan niet zijn dat school A "duur" is wegens uitstappen, schoolreizen, materiaal e.d. in vergelijking met school B.
& kinderen die bijzondere aandacht moeten krijgen (om het even voor welke reden) hebben daar recht op. Als die voorwaarden vervuld worden
zullen die het eigenlijke verschil tussen de scholen sterk verminderen
en wordt het wellicht weer als vanouds dat de "echte" elite geen behoefte heeft aan "elitescholen".
Oud 9 januari 2004, 14:18   #3
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Kinderen moeten kunnen schoolgaan in de buurt van hun woonst, bij voorkeur te voet of per fiets bereikbaar en anders via het openbaar vervoer (als ze al wat ouder zijn). Het is aan de overheid om ervoor te zorgen dat dit ook kan. De huidige regels op inschrijving, de-gettovorming en dergelijke scheppen alleen maar verwarring en leiden vaak tot rare toestanden zoals bijvoorbeeld een ouder die 3 kinderen naar 3 verschillende scholen moet gaan vervoeren. Er moet gewoon een betere capaciteit komen om alle kinderen te kunnen opvangen in hun eigen omgeving, scholen die de mogelijke input van de hen omringende wijken aankunnen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor. Er is blijkbaar wel geld genoeg om inspecteurs naar scholen te sturen om te controleren of ze wel "de quota" halen van zoveel autochtonen en zoveel allochtonen.
Oud 9 januari 2004, 16:42   #4
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

er moeten voldoende scholen komen, klassen en leraars !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 16:48   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

iedreen moet vrije keuze krijgen en zijn kinderen liefst in de buurt naar school laten gaan, samen met broer of zus : MOBILITEITSPROBLEMEN vermijden
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 9 januari 2004, 16:49   #6
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Marleen Vanderpoorten is één van de slechtste ministers OOIT !!!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 16:49   #7
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oh ja, concentratiescholen zijn een probleem voor iedereen, zowel voor de leraars als voor onze kinderen...
Oud 9 januari 2004, 17:13   #8
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
er moeten voldoende scholen komen, klassen en leraars!
Er zijn eigenlijk scholen teveel. Dit heeft als gevolg dat er bepaalde scholen veel te weinig leerlingen hebben en andere veel te veel. Veel beter zou het zijn om minder en grotere scholen te hebben die men dan op zou kunnen delen in kleinere klasjes dan nu vaak het geval is, waarmee je voorkomt dat leerkrachten les moeten geven aan 30 of 40 leerlingen. Ook voor het gebruik van (sport)faciliteiten biedt dit enorm veel voordelen.

Citaat:
Oh ja, concentratiescholen zijn een probleem voor iedereen, zowel voor de leraars als voor onze kinderen...
Inderdaad; al die scholen met alleen maar Katholieken en scholen met alleen maar blanken, dat zorgt alleen maar voor problemen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 17:23   #9
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
er moeten voldoende scholen komen, klassen en leraars!
Er zijn eigenlijk scholen teveel. Dit heeft als gevolg dat er bepaalde scholen veel te weinig leerlingen hebben en andere veel te veel. Veel beter zou het zijn om minder en grotere scholen te hebben die men dan op zou kunnen delen in kleinere klasjes dan nu vaak het geval is, waarmee je voorkomt dat leerkrachten les moeten geven aan 30 of 40 leerlingen. Ook voor het gebruik van (sport)faciliteiten biedt dit enorm veel voordelen.
Kleine middelbare scholen krijgen per leerling veel meer subsidie dan grote scholen. Dat zorgde er lang voor dat ze niet samengingen.

Zo was het alvast een paar jaar geleden. Ik weet wel niet wat de oprichting van scholengemeenschappen er ondertussen al aan veranderd heeft, maar ik denk dat de invloed beperkt is. Ik moet het eens aan mijn pa vragen. Die weet het zeker.
Oud 9 januari 2004, 17:27   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Interessante vraag: wie was de beste minister van onderwijs dan wél? Ik heb nog niet vaak goede dingen gehoord over de ministers van onderwijs. Of het nu Coens of Vandenbossche was.

Eén ding was wél duidelijk: hoe de katholieke scholen keihard tegen een VLD-minister zijn. Vanderpoorten is de eerste die ervoor zorgt dat ze in verhouding meer geld krijgen dan het gemeenschapsonderwijs en juist tegen haar start een hele campagne.
Oud 9 januari 2004, 21:14   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Waar maakt de regering zich druk om? Ze hebben toch de bologna akkoorden ondertekent, kunnen ze dan niet ineens het hele onderwijs privatiseren?
Oud 9 januari 2004, 21:23   #12
Groen
Burger

Standaard

Citaat:
U heeft volkomen gelijk.
Verscheidene leerkrachten die ik ken hebben het inderdaad negatief over Vandepoorten (meer taken aan leerkrachten geven maar minder uren, coördinatoren voor vanalles en nog wat aanstellen die maar 3 uur hebben om over 5 scholen te verdelen: resultaat: de leerkrachten kunnen het doen).

Groen! is migratie met aandacht voor de migrant, economie maar ook sociale zaken, ontwikkelingssamenwerking op een doordachte manier, cultuur voor iedereen.

Groen! is leven, voor ons en voor de mensen van morgen.
Groen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 21:44   #13
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groen
Citaat:
U heeft volkomen gelijk.
Verscheidene leerkrachten die ik ken hebben het inderdaad negatief over Vandepoorten (meer taken aan leerkrachten geven maar minder uren, coördinatoren voor vanalles en nog wat aanstellen die maar 3 uur hebben om over 5 scholen te verdelen: resultaat: de leerkrachten kunnen het doen).
Groen, ik vind die foto als onderschrift prachtig! Filip De Winter die zijn collega's van links aanmaant: "Mennekens, een beetje zuiniger met die visakaarten en die etentjes, hé! Dat met moet minder kunnen!"
Oud 9 januari 2004, 21:48   #14
Groen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Groen, ik vind die foto als onderschrift prachtig! Filip De Winter die zijn collega's van links aanmaant: "Mennekens, een beetje zuiniger met die visakaarten en die etentjes, hé! Dat met moet minder kunnen!"
Ach, er zijn nog andere interpretaties mogelijk hé...
Hiermee wil ik niet zeggen dat het VB nazistisch is, hoogstens extreemrechts. Sommige van hun kopstukken daarentegen...

Gerolf Annemans (in De Morgen van 15 juni 1992): "Het Vlaams Blok voelt zich inderdaad niet gebonden door de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Die VN-verklaring is mee opgesteld door mensen uit Senegal en Ivoorkust. Daarmee moeten wij hier in Borgerhout geen rekening houden."

Groen! is migratie met aandacht voor de migrant, economie maar ook sociale zaken, ontwikkelingssamenwerking op een doordachte manier, cultuur voor iedereen.

Oud 10 januari 2004, 00:56   #15
Babeth
Gouverneur

Standaard

Hmmm... als ik me niet vergis is die foto genomen toen Dewinter zijn eed aflegde bij het stadsbestuur. Dus u wilt hiermee laten weten dat heel het Antwerps stadsbestuur extreem-rechts is ? En ook alle parlementen in ons land aangezien die ook de rechterpoot omhoog gooien bij het afleggen van hun eden ?
Oud 10 januari 2004, 13:07   #16
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Privatiseren van het onderwijs ? Geen sprake van.

Als de Staat er al moet zijn dan is het voor 5 gemeenschappelijke hoofdopdrachten :

- gezondheidszorg en sociale zekerheid
- justitie en rechtspraak
- onderwijs en cultuur
- defensie en rampenbestrijding
- openbaar vervoer en wegeninfrastructuur

Voor mijn part privatiseer je de rest.

Met uitzondering van het taal- en cultuurgebonden onderwijs zijn de 4 andere zelfs overhevelbaar naar het Europese niveau.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 14:03   #17
Groen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Hmmm... als ik me niet vergis is die foto genomen toen Dewinter zijn eed aflegde bij het stadsbestuur. Dus u wilt hiermee laten weten dat heel het Antwerps stadsbestuur extreem-rechts is ? En ook alle parlementen in ons land aangezien die ook de rechterpoot omhoog gooien bij het afleggen van hun eden ?
volgens mij hou je je hand wel anders bij het zweren van een eed =/

Oud 10 januari 2004, 15:48   #18
Hanne
Banneling

Standaard

Een p.c. ballonnetje doorprikt ...

In het multikultureel walhallah waar de politiek correcten zo de mond van vol hebben, zou er eigenlijk geen Gelijke Kansen Decreet nodig moeten zijn.
Het feit dat onze beleidsverantwoordelijken er eentje ontworpen hebben, betekent dat in de praktijk ook heel veel politiek correcte ouders hun kindertjes toch liefst in witte allochtoonvrije klassen school zien lopen en concentratiescholen in de mate van het praktisch mogelijke, zo veel mogelijk mijden. Wat onderwijs betreft, blijken die p.c. ouders in de praktijk de multicultuur dan toch zo niet verrijkend te vinden maar eerder een rem en een verarming.
Zo zie je maar. Langs de ene kant heb je het trendy multicultuureel gezwets, maar als puntje bij paaltje komt ... dan toch liever niet. 8)
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 17:08   #19
Babeth
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
volgens mij hou je je hand wel anders bij het zweren van een eed =/
Misschien, in dat geval was hij dan gewoon aan het zwaaien naar iemand die hij kent. Simpel.
Oud 11 januari 2004, 01:06   #20
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Vraag : hoeveel politici heb je nodig om een valabel Gelijke Kansendecreet voor het Onderwijs te schrijven?

Antwoord : 200, namelijk : 100 om de eerste versie te schrijven en te laten stemmen, en daarna nog eens 100 om er alle fouten, vergeetachtigheden, ... uit te halen en daarover nog eens te stemmen.

Was u ook zo verbijsterd toen u maandagmorgen naar het nieuws luisterde? Ik wel. Verspreid over Vlaanderen stonden immers ouders vanaf een ontieglijk uur (soms al vanaf 02.30 AM !!) aan te schuiven om zoon- of dochterlief in te schrijven bij de gewenste school. Scholen die het nog maar aandurfden om plaatsen op voorhand te reserveren voor broertjes of zusjes van schoolgaande leerlingen, kregen verwijten en berispingen naar het hoofd geslingerd. De uiteindelijke bedoeling van het Gelijke Kansendecreet (iedereen evenveel rechten en kansen om op eender welke school te zitten, in casu ook voor minderbedeelden en allochtonen) was ook niet ingevuld, zo luidde het, want de ouders van die minderbedeelden en allochtonen hadden immers een "informatie achterstand", en daardoor waren ze "vergeten" om op dergelijke onkatholieke uren al voor hun kroost in de kou te gaan staan.

Moet er nog een wetje zijn? Iemand?
Voor mij heeft Vanderpoorten volledig afgedaan. Een schande dat zo'n onbekwaam, betweterig én hardleerse 'familielid' van minister werd ind e Vlaamse regering. Begrijpelijk dat Dewael wegvluchtte naar een andere vetpot. Wel pech voor de VLD dat met zo iemand straks naar de kiezer moet gaan. Op die manier wordt éénoog Stevaert nog de slimste in het rijk der blinden.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be