![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verraadt Vivant haar eigen filosofie met het goedkeuren van de kartelteksten?
Beste mensen, laat mij van in het begin duidelijk zijn. Ik ben voorstander van het kartel VLD-Vivant, maar ik wil erover waken dat Vivant de eigen filosofie niet vergooit uit karteldrang. Een specifieke passage in de karteltekst is voor mij onaanvaardbaar. Ik zie hier staan: “Een vierde invalshoek gaat over meer slagkracht in Vlaanderen, in Europa en in de wereld. Een uitbreiding van de Vlaamse bevoegdheden is nodig om tot behoorlijk bestuur en duidelijke verantwoordelijkheden te komen.” Ik vraag mij af hoe wij dit kunnen uitleggen aan onze kiezers enerzijds en onze leden (die beiden steeds het belang van de directe democratie boven alles hebben gesteld) anderzijds. Ik was blij dat Vivant de enige nationale partij was, en dus niet meedeed aan de communautaire spelletjes van onze voogden. Die onnozele spelletjes zijn immers helemaal niet in het belang van de bevolking. Ik citeer het Vivant-standpunt omtrent de staatshervorming even: “Vivant over Staatshervorming: Dat kan voor Vivant enkel mits een bindend referendum. Het mag niet het resultaat zijn van een politieke koehandel, zoals gewoonlijk in zulke materies. Voor Vivant is het geen prioriteit omdat we dringend moeten zorgen dat onze sociale zekerheid gered wordt en de bedrijven hier blijven. Een staatshervorming zou de aandacht van die belangrijke problemen kunnen afleiden. Wij denken ook dat het misleidend is te stellen dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt er plots geen werkloosheidsprobleem meer zou zijn of dat een terugkeer naar het “oude” België veel zou oplossen. De enige staatshervorming die wij wensen is de politieke eenmaking van Europa.” Dat vond ik een ideaal standpunt, en ik kon me geen beter standpunt indenken. Vandaag echter zegt Vivant iets totaal anders. Staatshervormingen worden aangeprezen, en over de inbreng van het volk wordt niet eens gesproken. Voor mij is het ONAANVAARDBAAR dat Vivant haar eigen filosofie zou verraden door een staatshervorming zonder bindend referendum goed te keuren. Bob Vangeel Lid Vivant. |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Inderdaad volslagen onaanvaardbaar dat Vivant én ijvert voor een BROV én tegelijkertijd een kartelovereenkomst zou tekenen waarin NIETS staat daarover, maar wel over meer regionale autonomie. Als lid van Vivant kan ik hier nooit mee akkoord gaan. Staatshervormingen moeten onderworpen worden aan een referendum. De VLD moet dat maar in de karteltekst zetten, of Vivant moet het maar doen zonder kartel, maar mét eerlijkheid.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog maar lid van een andere partij en weer aan het stoken. Nu, iedereen zijn hobby zeker?
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees de tekst, en geef dan uw mening. Dank. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Wij, die strijden voor een democratische besturing en ons houden aan het BROV, moeten dan kroppen dat we op de kniën gaan van VLD om de verdere confederalisatie van belgië in de hand te werken?
Niets van Ik hoop dat deze punten worden herzien, Vivant als (zo goed als) enige nationale partij, die moeite doet om naar het volk te luisteren zal dan nu tegen de wil van de meerderheid in meehelpen in de afbraak van België ? Funcky
Vivant. Geen revolutie zoals de sossen destijds, maar een niet tegen te houden evolutie. Kleinhouden lukt tijdig, tegenhouden niet. Wij denken op langen termijn, en niet op korte termijn. think global, act local !! |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Vivant mag dan wel een kartel gesloten hebben met de VLD, ik als liberaal vind dat ze moeten blijven opkomen voor hun eigen standpunten en die mogen gerust verschillen van het VLD partijprogramma. Vandaar het woord kartel hé.
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, dat vind ik ook. Daarom vind ik het zéér vreemd dat Vivant die tekst (die lijnrecht tegen de eigen visie ingaat) tekende. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind Vivant wel ongelooflijk inconsequent, langs de ene kant tegen regionalisering zijn zonder raadpleging van de bevolking daarover maar aan de andere kant zonder zich vragen te stellen pleiten voor een politieke Europes eenmaking.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() De voorzitter kennende wordt deze materie zeker onderworpen aan een interne Vivant-BROV.
Niet alles wat in de pers of forumberichten verschijnt stemt overeen met de werkelijkheid. Gun een organisatie van vrijwilligers ten minste de tijd een referendum te organiseren ! ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zie niet in waar jullie je druk om maken, de vlaamse reflex bestaat bij de VLD enkel bij de verkiezingen.
|
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() Naar mijn mening is de tekst hierboven waarnaar men refereert een tekst van de VLD. Bij de VLD leven al langer thema's die aanleunen aan de Vivant-zienswijze en daarom verwijzen zij ook naar onze ideëen. nu het kartel in bespreking is.
De vermindering van belasting op werkende mensen is meer als bekend. Maar ook het basisinkomen is een thema dat al lang leeft binnen de VLD. Denk maar aan de uitzending nachtwacht over dat onderwerp enkele maanden geleden met de kabinetschef van Fientje Moerman (en prof in Gent) Rudy Aernaudt. De tekst over de samenwerking in het kartel is weliswaar klaar maar nog niet gepubliceerd omdat hij nog niet ondertekend is. In die tekst zal niets staan wat een Vivanter stoort. De nadruk zal overigens ook voor een zeer groot stuk liggen op het BROV, dat de VLD ook al langer dan Vivant in haar vaandel voert. Door het kartel zullen de echt overtuigde voorstanders van het BROV (VLD en Vivant) in ieder geval niet meer tegenover mekaar staan, maar die overtuiging samen verdedigen. Dus het kartel is zéér goed nieuws voor alle BROV voorstanders omdat het de krachten die er voorstander van zijn, groepeert.
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel dat is in alle geval toch één punt dat mijn steun heeft. Als nu alle anderen die voor het BROV zijn ook eens even over de partijgrenzen heen zouden besluiten om mee te werken aan de invoering van het referendum, komen we een stap verder.
Het eerste referendum dat ze van mij mogen houden: koning of republiek? ![]()
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Toch wel opvallend dat de VLD de kiesdrempel goedkeurd en dan de kleine partijtjes wil opslokken om stemmen te ronselen. En het ergst van al is dan nog dat die kleine partijen hun eigen programma niet mogen behouden.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Een stem voor Vivant is een stem voor het regime.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En?
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() Een kartel is in de huidige context (anti-democratische particratie) goed voor Vivant. We hoeven onze structuur en eigenheid niet op te geven, als de VLD ons weer "op straat" (lees: op de kiesdrempel) zwiert, dan kunnen we weer lekker verder doen als beweging. Vivanters willen een aantal doelstellingen verwezenlijken, en als dat kan, waarom dan niet via een kartel. Als dat iets kan opleveren, moet ge al stom zijn om het niet te doen. Als voorvechters van de vrijheid van het individu kunnen we bovendien immer weer wegwandelen met ons gedachtengoed in onze broekzak. Geen partij die het vivantisme aan banden kan leggen.
Er zullen allicht altijd wel addertjes onder het gras sluipen, maar dat hebt ge altijd en overal in de politiek: we moeten altijd op onze hoede blijven. De ene is daarin al beslagener dan de andere. Zo schuilt er vermoedelijk een addertje in de reeds beruchte "nestwarmte" van de VLD. Hopelijk raakt Roland daar niet overdadig bevangen van. Kijk maar naar Coveliers, die raakt er ocharme niet meer weg ,-))).
#18 |
Burger
|
![]() Ik zal zeggen:
"Het doel heiligt de middelen"
Vivant. Geen revolutie zoals de sossen destijds, maar een niet tegen te houden evolutie. Kleinhouden lukt tijdig, tegenhouden niet. Wij denken op langen termijn, en niet op korte termijn. think global, act local !! |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad. Hoewel ik ook de middelen helemaal niet zo onoverkomelijk vind. De VLD is een betere keuze dan CD &V of, horresco referens, SP.A. Maar goed, ik neem dus aan dat deze tekst NIET de officiële is, en dat de echte geen communautaire zever zal bevatten? |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
thx. Mijn persoonlijke mening doet hier niet terzake, maar het lijkt mij irrelevant voor Vivant om communautaire dynamiek in haar teksten sterker te stellen dan als "homogeniteit van bevoegdheidspakketten" in teken van efficiëntie van besturen. Vivant heeft geen politieke richting te verkondigen op vlak van nationalisme of pattriottisme. Bovendien zou ik het uitblijven van een vermelding over BROV ten zeerste betreuren.