Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2004, 22:27   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

[size=6],,Hoofddoek is symbool van een ideologie''[/size]



ISTANBOEL -- Het meest liberale moslimland ter wereld ligt onder vuur van radicale islamieten omdat het te vrij, te democratisch en te westers is. Maar de progressiefste islamprofessor van Turkije, Zekeriya Beyaz, laat zich niet uit het veld slaan door de jongste aanslagen in Istanboel. ,,Misschien lokken onze ideeën reacties uit, zijn ze voor terroristen een reden om geweld te gebruiken. Het zij zo.''

Met zijn ouderwetse grote bril lijkt Zekeriya Beyaz eerder een eind achter dan ver voor te lopen. Niets verraadt dat deze kleine man de islamitische wereld keer op keer verbaast met zijn revolutionaire denkbeelden. Of het moeten de kleine pretoogjes achter de grote glazen zijn die beginnen te stralen als hij aan het woord is. Alsof hij voortdurend wil zeggen: ,,Daar kijk je van op, hé?''

Volgens de hoogleraar moeten we het allemaal niet zo ingewikkeld maken. Natuurlijk is de islam niet vrouwonvriendelijk, antidemocratisch of een bron van terrorisme. Dat beeld is ontstaan omdat veel moslims een fout maken. ,,Het is verkeerd om alles in de koran te zoeken'', legt hij uit. ,,Als alle antwoorden voor alle tijden er in zouden staan, zou het boek honderd keer dikker moeten zijn.''

En dat heeft Allah nou juist met opzet niet gedaan, meent het hoofd van de theologische faculteit van de Marmara-universiteit in Istanboel. Het heilige boek van de moslims is maar kort, een samenvatting. ,,De koran geeft ideeën. Leef rechtvaardig, help de armen, maak anderen gelukkig. Maar hoe? Dat moeten wij mensen zelf uitzoeken.''

Beyaz staat daarmee mijlenver af van wat hij zelf voor het gemak ,,de Arabieren'' noemt. Die zijn volgens hem ,,afgedwaald van de islamitische weg en van de moderne beschaving. Zij beweren dat alles in de koran staat'', zucht de hoogleraar. ,,Nadenken is niet meer nodig. En ze vinden dat diegenen die dat wel doen, die in een liberale, democratische islam geloven, geen moslims zijn. Zo krijg je strijd, terrorisme. Mensen die hun verstand gebruiken, zien ze als ketters. Het is volstrekt absurd.''

Absurd dus. Precies hetzelfde woord gebruikt de Turkse bouwvakker Sertac als hij het over Beyaz heeft. ,,Die wil toch dat mannen en vrouwen samen in de moskee bidden?'', zegt hij smalend. ,,Zie je het voor je? Je knielt en dan zie je opeens zoiets voor je.'' Met zijn handen vormt hij de rondingen van een vrouwelijk achterwerk. En het effect weet hij ook treffend uit te beelden. Zijn arm gaat naar zijn middel en hij maakt een op en neer gaande beweging. ,,Die gaat dan natuurlijk steigeren. Denk je dat je dan nog aan bidden toekomt?''

Niet alleen ,,de Arabieren'' vinden Beyaz dus te vooruitstrevend. Ook in Turkije zelf vinden velen dat hij te ver voor de troepen vooruit loopt. En ze hekelen Beyaz vooral omdat hij een grote voorstander is van het verbod op het dragen van de hoofddoek. De seculiere staat Turkije tolereert die niet op scholen, universiteiten en overheidsgebouwen.

Ook op het terrein van de Marmara-universiteit is de hoofdbedekking voor vrouwen verboden. Maar de vele vrome studentes op de theologiefaculteit proberen er zoveel mogelijk onderuit te komen. Alleen in de klas moeten ze wel hun haren tonen, maar zodra ze buiten zijn, zetten ze een extra grote wintermuts op. En eenmaal bij de poort glippen ze meteen een bewakershutje in waar ze hun hoofddoeken weer omdoen.

,,Het gaat niet om de hoofddoek op zich'', zo legt Beyaz de reden van het verbod uit. ,,We zijn ertegen omdat het een symbool is van een ideologie. De gedachte dat alleen vrouwen met een hoofddoek goede moslims zijn en dat vrouwen zonder bedekking onzedig zijn, tolereren we niet. In hun privé-leven moeten ze dat zelf weten, maar hier moeten ze zich houden aan de regels van de staat.''

Die principiële houding kwam de professor een paar jaar geleden al eens duur te staan. Tijdens een felle discussie over het verbod stak een student hem in de borst. Maar Beyaz liet vanuit zijn ziekenhuisbed meteen weten dat ,,zulke aanslagen de Turkse pogingen tot modernisering'' niet in de weg zullen staan. De professor lijkt niet uit het veld te slaan, maar denkt hij nooit eens dat zijn starheid alleen maar averechts werkt?

,,Uiteraard kunnen mensen daar radicaler van worden'', erkent Beyaz. En hij kan zich zelfs voorstellen dat terroristen er een reden in zien om naar de wapens grijpen. ,,De aanslagen waren gericht tegen het moderne, seculiere Turkije. En dus ook tegen mijn ideeën. Zeker. Maar als je het hoofddoekverbod afschaft, willen ze wel weer wat anders. Bijvoorbeeld de vrijdag in plaats van de zondag als vrije dag. Je moet ergens een streep trekken.''

Maar volgens critici speelt de staat in Turkije wel een erg grote rol in het geloof. De 70.000 imams zijn bijvoorbeeld in dienst van het directoraat-generaal voor Religieuze Zaken. Op vrijdag lezen ze preken voor die soms tot op de letter nauwkeurig zijn voorgeschreven vanuit Ankara. Op die manier komen de moderne opvattingen bij het volk, zoals vorig jaar toen het directoraat bepaalde dat vrouwen tegelijk met mannen in de moskee mogen bidden. Maar de vraag is of het volk daar wel op zit te wachten en niet liever zelf wil bepalen hoe het gelooft.

Beyaz pareert de kritiek: ,,Je kunt Turkije niet met Europa vergelijken. Als je het hier vrij laat, komen er dertig instituten die allemaal beweren dat zij alleen de waarheid in pacht hebben. Ja, in Europa heb je ook veel verschillende kerken, maar het verschil is dat ze daar niet met elkaar op de vuist gaan. De tolerantie is hier heel zwak.''

Een aantal van die groepen is er volgens de hoogleraar bovendien op uit de staat omver te werpen. ,,Dat is nu eenmaal de realiteit in de moslimwereld. Daarom moet de staat wel een rol spelen. Anders zal er echt terreur komen.'' Maar die is er nu toch ook al? ,,Maar nu stelt het nog helemaal niets voor. Dan krijg je oorlog op straat.''

Beyaz lacht nog maar eens vriendelijk, maar is daar wel reden toe met zoveel bedreigingen voor zijn ideeën? Boven zijn hoofd hangt het portret van Atatürk. Zal de seculiere democratische staat van de held van Turkije het winnen van de tegenstand? ,,Er valt niks meer te winnen'', zegt de theoloog gedecideerd. ,,Atatürk heeft al gewonnen. Zijn ideeën zijn nu de staat. Ja, er zijn mensen die dat willen veranderen, maar niet iedereen kan zijn zin krijgen.''


http://www.expliciet.nl/nieuws/dec03...0ideologie.htm




Citaat:
,,Het gaat niet om de hoofddoek op zich'', zo legt Beyaz de reden van het verbod uit. ,,We zijn ertegen omdat het een symbool is van een ideologie. De gedachte dat alleen vrouwen met een hoofddoek goede moslims zijn en dat vrouwen zonder bedekking onzedig zijn, tolereren we niet.
Met deze visie ben ik het voor 100% eens. Ik vind dan ook dat onze politiekers en intellektuelen de hoofddoekdraagsters verkeerd aanpakken. Ze zien ze als "onderdrukten", terwijl het bewuste provocateurs, racisten en ordeverstoorders zijn. In Turkije noemen ze een kat tenminste een kat.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2004, 23:25   #2
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Dat is het allerknapste aan de Islam!

Elk geleerde heeft zo zijn eigen ideeën over de koran.
Dat noemen ze nu pas vrijheid.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2004, 23:41   #3
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Dat is het allerknapste aan de Islam!

Elk geleerde heeft zo zijn eigen ideeën over de koran.
Dat noemen ze nu pas vrijheid.
Vandaar dat mes natuurlijk.
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2004, 23:59   #4
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Wat ik vooral opmerk is de bron die Darwin gebruikt met name:
http://www.expliciet.nl/nieuws/dec03...0ideologie.htm

Wie stond er dagen geleden bijna te schreeuwen omwille van de site www.expliciet.nl ? ja exact, den Daaaaaaaarwiiiiiiiiiiin.
En nu ze iets publiceren dat hem wel zindt, is het plots een mooie stek natuurlijk.

Van hypocrisie gesproken.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 00:10   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Dat is het allerknapste aan de Islam!

Elk geleerde heeft zo zijn eigen ideeën over de koran.
Dat noemen ze nu pas vrijheid.
Ik vind dat het vrijheid is om niet te geloven in onzin, wat geleerden er ook mogen over zeggen.
Stop hun uitspraken in een zak, goed mengen, trek dan uw conclusies.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 13:02   #6
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Wat ik vooral opmerk is de bron die Darwin gebruikt met name:
http://www.expliciet.nl/nieuws/dec03...0ideologie.htm

Wie stond er dagen geleden bijna te schreeuwen omwille van de site www.expliciet.nl ? ja exact, den Daaaaaaaarwiiiiiiiiiiin.
En nu ze iets publiceren dat hem wel zindt, is het plots een mooie stek natuurlijk.

Van hypocrisie gesproken.
Is het niet deze topic die je bedoelt Gelezen op aljazeera ?

Gewoonlijk lig ik mij niet uit te putten in commentaar geven op internetsites. Ik pik gewoon ergens iets op zoals me dat uitkomt.

De bron interesseert me gewoonlijk geen zier. (Behalve als een arabische site stelt dat het aantal hoofddoeken in Europa toeneemt, terwijl onze PCkes dit jarenlang bewust ontkend hebben). Een artikel kan immers zowel in de ene als in de andere zin (pro of contra de inhoud of auteur) ergens geplaatst worden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 13:13   #7
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Dat is het allerknapste aan de Islam!

Elk geleerde heeft zo zijn eigen ideeën over de koran.
Dat noemen ze nu pas vrijheid.
Helemaal lijkt ge die Turkse prof toch niet verstaan te hebben hoor Mustapha.

Hetgeen hij samen met nog veel andere Turken aan de top met de Islam van plan is, is te vergelijken met wat de eerste christenen (zoals Jezus als die al ooit bestaan heeft) bezig waren te doen met het Jodendom.

Hij is gewoon een nieuwe godsdienst aan het maken en jij ziet het niet.

Als de mensen als die prof hun zin krijgen dan is de islam op termijn verleden tijd in Turkije. Want men is daar in Turkije blijkbaar van plan om er een soort anti-fundamentalistisch christendom van te maken. Hij heeft zelfs al eens mogen proeven van het "zwaard van Jezus".

Als het zo voortgaat vind ik dat Europa moet toetreden tot Turkije op voorwaarde dat het een even anti-reactionaire houding tegen de islam aan de dag legt als Turkije.


Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 00:26   #8
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Geen goede hypothese!
Hij is zeker geen nieuwe godsdienst aan het maken. Dat hebt u gehoopt.

Citaat:
Het heilige boek van de moslims is maar kort, een samenvatting. ,,De koran geeft ideeën. Leef rechtvaardig, help de armen, maak anderen gelukkig. Maar hoe? Dat moeten wij mensen zelf uitzoeken.
Ik heb vooral deze stukje onthouden. Ik staan volledig achter deze visie.
In het verlengde van de allereerste woord dat geopenbaard nl "iqra" (lees) vind ik dat de geleerde een goed punt maakt.

Islam spoort ons aan om voortdurend kennis op te doen en naar kennis te zoeken. Maw nadenken nadenken en nog eens nadenken.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 09:46   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Laat ons hopen dat ze in de moslim wereld allemaal tot dat inzicht komen. Dan zullen ze ongetwijfeld de zweep weer opbergen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 11:55   #10
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Ik heb die Zekeriya Beyaz een aantal keren op de Turkse TV gezien. Hij krijgt veel zendtijd in Turkije.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 12:16   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Islam spoort ons aan om voortdurend kennis op te doen en naar kennis te zoeken. Maw nadenken nadenken en nog eens nadenken.
Als ik zie wat ze in de wereld allemaal uitvoeren (en ook wat jij ervan oindersteunt) dan heb ik niet de indruk dat ze echt goed hebben nagedacht. Misschien nog eens proberen?
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 12:48   #12
Hanne
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2003
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

Islam spoort ons aan om voortdurend kennis op te doen en naar kennis te zoeken. Maw nadenken nadenken en nog eens nadenken.
Daar hebben we de laatste 15 eeuwen nog niets van gemerkt.

De islamitische interpretatie van 'kennis opdoen, en nadenken' beperkt zich tot het lezen en van buiten leren van de koran en randgeschriften.
De islam is allergisch én agressief tegenover elke vorm van kritiek en invraagstelling.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 13:52   #13
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Wat ik vooral opmerk is de bron die Darwin gebruikt met name:
http://www.expliciet.nl/nieuws/dec03...0ideologie.htm

Wie stond er dagen geleden bijna te schreeuwen omwille van de site www.expliciet.nl ? ja exact, den Daaaaaaaarwiiiiiiiiiiin.
En nu ze iets publiceren dat hem wel zindt, is het plots een mooie stek natuurlijk.

Van hypocrisie gesproken.
Ik heb het topic gevonden waarmee je verwart, het is niet van mij maar wel van Joriske : Democratie? De Grondwet? Weg ermee.......

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Enkele quotes uit het Nederlandse Islamistische tijdschrift "Expliciet" (www.expliciet.nl):

"Wie een blik werpt op de westerse grondwetten en wetten ziet dat de grondwetten en de daaruit voortkomende wetten, wetten van Kufr (ongeloof) zijn. "

"Het democratische systeem is in de grondbeginselen evenals de takken in tegenstrijd met het Islamitische systeem"

"Aan wie is de loyaliteit?

De loyaliteit en de alliantie betekent het steunen, eeuwigheid, trouwhartigheid (Iglaas), liefde en vriendschap. En Allah heeft de Moslim bevolen om trouwhartig te zijn aan zijn God, en zijn Profeet (vrede zij met hem), en de Islamitische religie, de Moslims, en heeft hen verboden om gelieerd te zijn aan het ongeloof en de ongelovigen.
De gelovigen moeten de ongelovigen niet in plaats van de gelovigen als medestander nemen. Wie dat doen behoren in niets tot God, behalve als jullie uit vrees voor hen op jullie hoede zijn. God waarschuwt jullie voor hemzelf; bij God is de bestemming.(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al-Imraan, 2"

Commentaar is mi hier overbodig.

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9224
Maak er nu geen gewoonte van om mijn postings met die van anderen te verwarren hé. Er zitten hier nog zo van die kiekens, sorry "denkers", die dat durven.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2004, 14:26   #14
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Geen goede hypothese!
Hij is zeker geen nieuwe godsdienst aan het maken. Dat hebt u gehoopt.

Citaat:
Het heilige boek van de moslims is maar kort, een samenvatting. ,,De koran geeft ideeën. Leef rechtvaardig, help de armen, maak anderen gelukkig. Maar hoe? Dat moeten wij mensen zelf uitzoeken.
Ik heb vooral deze stukje onthouden. Ik staan volledig achter deze visie.
In het verlengde van de allereerste woord dat geopenbaard nl "iqra" (lees) vind ik dat de geleerde een goed punt maakt.

Islam spoort ons aan om voortdurend kennis op te doen en naar kennis te zoeken. Maw nadenken nadenken en nog eens nadenken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jezus ?
Toespraak op de berg

1 Bij het zien van deze menigte ging Hij de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij Hem. 2 Hij nam het woord en onderrichtte hen met deze toespraak: 3 `Gelukkig die arm van geest zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen. 4 Gelukkig die verdriet hebben, want zij zullen getroost worden. 5 Gelukkig die zachtmoedig zijn, want zij zullen het land erven. 6 Gelukkig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. 7 Gelukkig die barmhartig zijn, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. 8 Gelukkig die zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien. 9 Gelukkig die vrede brengen, want zij zullen kinderen van God genoemd worden. 10 Gelukkig die vervolgd worden vanwege de gerechtigheid, want hun behoort het koninkrijk der hemelen. 11 Gelukkig zijn jullie, als ze jullie uitschelden en vervolgen en je van allerlei kwaad betichten vanwege Mij. 12 Wees blij en juich, want in de hemel wacht jullie een rijke beloning. Zo hebben ze immers de profeten vóór jullie vervolgd. 13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout krachteloos wordt, waar moet je het dan mee zouten? Het deugt alleen nog maar om weggegooid en door de mensen vertrapt te worden. 14 Jullie zijn het licht van de wereld. Een stad kan niet verborgen blijven als ze boven op een berg ligt. 15 Je steekt een lamp niet aan om haar onder de korenmaat te zetten, maar je zet haar op de kandelaar, en dan schijnt ze voor allen in huis. 16 Laat zo jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en jullie Vader in de hemel verheerlijken.


Wet en Profeten vervullen
17 [size=5]Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen[/size]. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. 18 Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. 19 Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.


Maar Ik zeg jullie ...

21 Jullie hebben gehoord dat tot de ouden gezegd is: U zult niet doden. Wie doodt, zal uitgeleverd worden aan het gerecht. 22 [size=5]Maar Ik zeg jullie[/size]: ieder die zijn broeder een kwaad hart toedraagt, zal uitgeleverd worden aan het gerecht. Wie "leeghoofd'' zegt tegen zijn broeder, zal uitgeleverd worden aan het Sanhedrin. En wie "domkop'' zegt, zal uitgeleverd worden aan het hellevuur. 23 Dus als je je offergave naar het altaar brengt, en je herinnert je daar dat je broeder iets tegen je heeft, 24 laat dan je offergave daar voor het altaar achter, en ga je eerst verzoenen met je broeder, en kom dan terug om je offergave te brengen. 25 Wees je tegenpartij welgezind zolang het nog kan en zolang je met hem onderweg bent, opdat je tegenpartij jou niet uitlevert aan de rechter, en de rechter aan de gerechtsdienaar, die je in de gevangenis zet. 26 Ik verzeker je, je zult daar niet uitkomen voor je de laatste cent hebt betaald.
27 Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: U zult geen echtbreuk plegen. 28 [size=5]Maar Ik zeg jullie[/size]: ieder die begerig naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd. 29 Maar als je rechteroog je doet struikelen, ruk het dan uit en gooi het weg. Want het is beter voor je dat een van je ledematen verloren gaat, dan dat heel je lichaam in de hel wordt gegooid. 30 En als je rechterhand je doet struikelen, hak haar dan af en gooi haar weg. Want het is beter voor je dat een van je ledematen verloren gaat, dan dat heel je lichaam naar de hel gaat.
31 Ook is er gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief geven. 32 [size=5]Maar Ik zeg jullie[/size]: ieder die zijn vrouw verstoot, behalve in geval van ontucht, brengt haar tot echtbreuk, en wie trouwt met een vrouw die is verstoten, pleegt echtbreuk.
33 Verder hebben jullie gehoord dat tot de ouden gezegd is: U zult uw eed niet breken, maar u houden aan uw eed voor de Heer. 34 [size=5]Maar Ik zeg jullie[/size] helemaal niet te zweren. Niet bij de hemel, omdat die de troon van God is. 35 Niet bij de aarde, omdat die zijn voetbank is. Niet bij Jeruzalem, omdat dat de stad is van de grote koning. 36 Zweer ook niet bij je eigen hoofd, omdat je niet één haar wit of zwart kunt maken. 37 Maar je ja zij ja en je nee zij nee. Wat daar nog bij komt, is uit den boze.
38 Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. 39 [size=5]Maar Ik zeg jullie [/size]een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan. Maar als iemand jou een klap op je rechterwang geeft, houd hem dan ook de andere voor. 40 Als iemand een geding tegen je aanspant om je hemd te krijgen, geef hem dan ook je jas. 41 Als iemand je dwingt hem een mijl te begeleiden, ga er dan twee met hem mee. 42 Geef aan wie jou iets vraagt, en wend je niet af als iemand van je wil lenen.
43 Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: U zult uw naaste liefhebben en uw vijand haten. 44 [size=5]Maar Ik zeg jullie[/size]: heb je vijanden lief en bid voor wie je vervolgen, 45 dan zullen jullie kinderen worden van je Vader in de hemel, want die laat zijn zon opgaan over slechten en goeden, en Hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want als je liefhebt wie jou liefheeft, welk loon verdien je dan? Doen de tollenaars dat ook niet? 47 Als je alleen je broeders groet, wat voor bijzonders doe je dan? Doen de heidenen dat ook niet? 48 Jullie zullen dus onverdeeld goed zijn, zoals jullie hemelse Vader onverdeeld goed is.

http://www.willibrordbijbel.nl/bible...rom=112&to=127
Die prof past gewoon een rethorisch truukje toe dat Jezus (volgens Mattheus) al 600 jaar voor Mohammed toepaste. Hij wil eerst de mensen hun harten winnen en hen geruststellen dat hij niets gaat veranderen, en in de rest van zijn betoog doet hij bijna niets anders.

(BTW de gehele christelijke leer staat eigenlijk in die paar lijntjes hierboven opgesomd. Ik heb de rest van de evangelies etc. uitgevlooid en dat blijken enkel verzonnen of zinnebeeldige verhaaltjes en parabels te zijn die altijd weer verwijzen naar het "Rijk Gods" dat "gekomen zou zijn" maar geen mens weet wat daar mee bedoeld wordt, blijkbaar ook de apostelen van die tijd niet. )

Origineel was het verhaal van Jezus niet want die bracht eigenlijk gewoon naarbuiten wat Rabbi Hillel al een halve eeuw daarvoor in de Joodse scholen onderwees:

Citaat:
In de laatste eeuw voor Christus kwam een heiden naar Rabbi Hillel de Oudere en zei dat hij zich tot het Jodendom zou bekeren als de meester, staande op een been, de hele Thora zou kunnen reciteren. Hillel antwoordde:

"[size=5]Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet[/size]. Dat is de kern van de Thora. [size=5]De rest is commentaar[/size]"


http://thomasevangelie.fol.nl/brieven1.html

Citaat:
[size=5]De koran geeft ideeën. Leef rechtvaardig, help de armen, maak anderen gelukkig. Maar hoe? Dat moeten wij mensen zelf uitzoeken.[/size]
Heb je daar een boek voor nodig om dat te weten? Weet niet elke normale denkende en voelende mens dat?

Voor zulke wijsheid heb je geen enkele godsdienst nodig.


Je kan geloven dat er een God bestaat die alles gemaakt heeft of denken dat zoiets er niets is. Dat zijn puur filosofische kwesties totdat misschien ooit de wetenschap hierop een antwoord vindt.


Wordt het geen tijd dat we al die ouwe boekskes eens laten waar ze thuishoren: in het museum?

En dat we zonder die flauwekul uit die boekskes zelf eens rond de tafel gaan zitten om af te spreken hoe we met elkaar willen omgaan?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2004, 12:02   #15
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:


ISTANBOEL -- [size=5]Het meest liberale moslimland ter wereld [/size]ligt onder vuur van radicale islamieten omdat het te vrij, te democratisch en te westers is.
Maar [size=5]de progressiefste islamprofessor van Turkije, Zekeriya Beyaz[/size], laat zich niet uit het veld slaan door de jongste aanslagen in Istanboel.


Niet alleen ,,de Arabieren'' vinden Beyaz dus te vooruitstrevend. Ook in Turkije zelf vinden velen dat hij te ver voor de troepen vooruit loopt. En [size=5]ze hekelen Beyaz vooral omdat hij een grote voorstander is van het verbod op het dragen van de hoofddoek[/size]. De seculiere staat Turkije tolereert die niet op scholen, universiteiten en overheidsgebouwen.

Ook op het terrein van de Marmara-universiteit is de hoofdbedekking voor vrouwen verboden. Maar de vele vrome studentes op de theologiefaculteit proberen er zoveel mogelijk onderuit te komen. Alleen in de klas moeten ze wel hun haren tonen, maar zodra ze buiten zijn, zetten ze een extra grote wintermuts op. En eenmaal bij de poort glippen ze meteen een bewakershutje in waar ze hun hoofddoeken weer omdoen.

,,Het gaat niet om de hoofddoek op zich'', zo legt Beyaz de reden van het verbod uit. [size=5],,We zijn ertegen omdat het een symbool is van een ideologie. De gedachte dat alleen vrouwen met een hoofddoek goede moslims zijn en dat vrouwen zonder bedekking onzedig zijn, tolereren we niet. In hun privé-leven moeten ze dat zelf weten, maar hier moeten ze zich houden aan de regels van de staat.''[/size]

Die principiële houding kwam de professor een paar jaar geleden al eens duur te staan. Tijdens een felle discussie over het verbod stak een student hem in de borst. Maar Beyaz liet vanuit zijn ziekenhuisbed meteen weten dat ,,zulke aanslagen de Turkse pogingen tot modernisering'' niet in de weg zullen staan. De professor lijkt niet uit het veld te slaan, maar denkt hij nooit eens dat zijn starheid alleen maar averechts werkt?

,,Uiteraard kunnen mensen daar radicaler van worden'', erkent Beyaz. En hij kan zich zelfs voorstellen dat terroristen er een reden in zien om naar de wapens grijpen. ,,De aanslagen waren gericht tegen het moderne, seculiere Turkije. En dus ook tegen mijn ideeën. Zeker. Maar als je het hoofddoekverbod afschaft, willen ze wel weer wat anders. Bijvoorbeeld de vrijdag in plaats van de zondag als vrije dag. Je moet ergens een streep trekken.''


http://www.standaard.be/nieuws/buite...ST16122003_041
[size=4]Waar blijven nu de reacties[/size]
van progressief en liberaal denkend Vlaanderen
op de stellingen van de volgens kwaliteitskrant De Standaard
"[size=4]progressiefste islamprofessor van het meest liberale moslimland ter wereld[/size]"?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2004, 14:32   #16
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Ik weet niet of Turkije het perfecte land is, maar de scheiding tussen religie en overheid is er naar Westers model ingevoerd. Dat het leger regelmatig (in het verleden toch) zijn macht moest tonen om dat zo te houden, was blijkbaar de enige oplossing.
Ik beschouw mezelf echt niet rechts omdat ik voor het verbod op het dragen van uiterlijk overdreven religieuze kenmerken ben op scholen en voor mensen in overheidsfuncties.
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2004, 14:36   #17
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

*Dubbel* (pagina ging zelfs voor mij te traag vooruit )
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2004, 16:25   #18
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Nog maar is efkes herhalen.


[size=4]Waar blijven nu de reacties[/size]
van progressief en liberaal denkend Vlaanderen
op de stellingen van de volgens kwaliteitskrant De Standaard
"[size=4]progressiefste islamprofessor van het meest liberale moslimland ter wereld[/size]"?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2004, 16:29   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Nog maar is efkes herhalen.


[size=4]Waar blijven nu de reacties[/size]
van progressief en liberaal denkend Vlaanderen
op de stellingen van de volgens kwaliteitskrant De Standaard
"[size=4]progressiefste islamprofessor van het meest liberale moslimland ter wereld[/size]"?
Ze hebben een donkerbruin vermoeden dat het een zwartblokker is denk ik.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2004, 17:57   #20
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Nog maar is efkes herhalen.


[size=4]Waar blijven nu de reacties[/size]
van progressief en liberaal denkend Vlaanderen
op de stellingen van de volgens kwaliteitskrant De Standaard
"[size=4]progressiefste islamprofessor van het meest liberale moslimland ter wereld[/size]"?
Ben ik niet liberaal genoeg? Of niet progressief genoeg? -> De man heeft (voor wat ik van zijn visie gelezen heb toch) groot gelijk.
(Wat niet wegneemt dat Turkije nog op enkele gebieden bij te schaven valt )
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be