Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2004, 12:00   #1
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

7.000 gehandicapten stierven voor ze uitkering kregen - 21/01/2004
Vorig jaar stierven 7.000 gehandicapten alvorens ze de uitkering zagen die ze hadden gevraagd. De overheidsdienst die de aanvragen moet verwerken, werkt zo traag dat ze hoge boetes moet betalen. "Aberrant", vindt kamerlid Luc Goutry.

Eind vorig jaar hingen de vakbonden al eens aan de alarmbel over de slechte werking van de diensten die de tegemoetkomingen voor gehandicapten moet verwerken. Uit cijfers die staatssecretaris Isabelle Simonis gisteren in de Kamer bekendmaakte, blijkt dat het nog erger is dan gedacht.

De dienst werkt zo traag dat vorig jaar 7.000 gehandicapten, vooral behoeftige bejaarden, stierven alvorens ze hun uitkering kregen. Vijftien procent van de gehandicapten overleeft met andere woorden hun aanvraag niet. Het geld, goed voor 8,5 miljoen euro, belandt vaak bij de kinderen.

De overheid slaagt er ook niet in de wettelijke termijn van acht maanden te respecteren. Het gevolg is dat de overheid boetes moet betalen, 900.000 euro vorig jaar. "Daar kun je 20 hooggekwalificeerde personeelsleden mee aanwerven", klaagt kamerlid Luc Goutry. "Je kunt er de personeelsproblemen van de dienst mee aanpakken."

Goutry dient een wetsvoorstel in om een ombudsdienst op te richten voor de gehandicapten, net zoals dat voor de gepensioneerden is gebeurd. Verder wil hij de termijn voor het afhandelen van een dossier terugbrengen van acht maanden naar zes.

IEDEREEN WEET DAT DIE ACHTERSTALLEN NIET WORDEN UITGEKEERD EN WIE GAAT DAAR ACHTER !!!

Er zijn geen kampen meer nodig , het volk wordt zo kapot gemaakt !
Oud 21 januari 2004, 12:03   #2
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Rode vriend, wie was er vorige legislatuur bevoegd voor Gezondheidszorg?
Droegen zij toevallig niet dezelfde politieke kleur als degene die u hier zo graag zo hardnekkig promoot?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 12:51   #3
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Tegenwoordig staat een industrieel bouwwerk er op kortere tijd dan de periode die een gemiddeld ambtenaar nodig heeft om het dossier ervoor goed te keuren.

Als er in België al 2 snelheden zijn, dan is het niet tussen noord en zuid maar tussen ambtenarij en privé.

Met uitzondering van de post en de NMBS krijgen ze anderszijds hunne congé wel zonder problemen verwerkt !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 13:30   #4
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Rode vriend, wie was er vorige legislatuur bevoegd voor Gezondheidszorg?
Droegen zij toevallig niet dezelfde politieke kleur als degene die u hier zo graag zo hardnekkig promoot?
Gele Vriend, Minister van Begroting Dirk van Mechelen (VLD) heeft vorig jaar flink gesnoeid in de gehandicaptensector. Terwijl algemeen geweten is dat dit een van de slechts georganiseerde sociale stelsels is. Ga maar eens zoeken naar echt arme mensen: het grootste deel is gehandicapt.

Dus, allen te samen: DANK U VAN MECHELEN.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 13:51   #5
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

@Rood Valkje

meestal kom totaal niet overeen met uw visie op meerde politieke zaken.
MAAR nu heb je groot gelijk. En het is niet alleen de andersvaliden uitkeringen die spaak lopen. Ook de Rva is vaak te laat met zijn uitbetalingen aan mij bv. nu 21/1 zijn ze reeds 20 dagen te laat met mij uitkering voor December. Het record is 3 maand. Maar riskeer het niet van eens enkele dagen te laat te zijn met je belastingen of zo...

ps Ik heb al jaren gewerkt en dus RSZ betaald, ik ben afhankelijk van de RVA omdat ik een hogere IT-opleiding volg aan de VDAB (bijna gedaan). Dit gewoon maar om te zeggen dat ik zeker niet tot het profitariaat behoor 8)

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 13:59   #6
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

In de vorige regering was het Mieke volvogels die de gehandicapten onder haar vleugels had en ze inderdaad links liet liggen! wat normaal is voor de eng-marxistische visie die de linksen hebben en alles in economische termen zien! Gehandicapten passen hier niet in het vakje, idem voor bejaarden (waarom is links zo voor euthanasie denkt u?)...
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 15:13   #7
danny1962
Vreemdeling

Standaard

Er is geen enkele zin van de overheid gedurende de laatste 5 jaren om enige wijziging in behandeling der dossiers der gehandikapten te vereenvoudigen of te versnellen.
In augustus 2001 waren er problemen om een parkeerkaart te krijgen van de desbetreffende dienst voor gehandikapten, je moest ongeveer 7 maand wachten. Eind 2003 verschijnen in diverse kranten dezelfde klachten omtrent de lange termijnen voor aanvraag-afgifte parkeerkaart.
Dit is één voorbeeld maar er zijn er zoveel van de verschillende diensten die gehandikapten zouden moeten helpen----
Vlaams fonds en dergelijke diensten.. . maken het alleen maar administratief lomp , ik veronderstel dat zij aan hun eigen administratie niet meer wijs geraken...
NIETS GEWIJZIGD - NIETS GEDAAN
DE OVERHEID LAAT AL LANG
ZIJN GEHANDIKAPTEN IN DE KOU STAAN.
danny1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 15:24   #8
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Het is inderdaad een schande.. de dossiers zouden in één maand moeten rond zijn; dat kan heus wel... administratieve regels zijn geen excuus. Ik zie niet in waarom een invaldie zo lang moet wachten en waarom d de controles zo streng zijn... Het bedrag dat je krijgt is namelijk zodanig laag dat je echt wel totaal kierewiet moet zijn om te simuleren....

En dit is slechts één van de vele problemen die niet opgelost raken.. terwijl er ettelijke miljoenen en duizenden mensen bezig zijn met die onzinnige oorlog tegen drugs (en hun gebruikers): een vraagstuk die vooral in de hoofden van de politici bestaat aangezien de reël bestaand edrugproblemen in het niet vallen als je ze vergelijkt met alle andere maatschappelijke knelpunten!

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2004, 15:27   #9
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Vervang die administratie door een computer. En als we toch bezig zijn, ga ook eens bij de rest van de ambtenarij langs.
Oud 21 januari 2004, 15:44   #10
ydde
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Vermits ik opdraai voor de rekeningen van mijn zwaar gehandicapte vader kan ik hier bevestigen dat, indien mijn vader nog een (kort) aantal jaren leeft, ik financieël aan de grond zal zitten. Ik heb nooit in mijn leven werkloos geweest en het is mijn laatste jaar voor mijn prepensioen (dwz. dat mijn bijverdiensten zullen wegvallen). Alhoewel ik niet hulpbehoevend ben (maar ook niet rijk!) zullen de politiek correcte partijen die al die jaren de dienst uitmaakten, ondanks het "sociale vangnet" ervoor verantwoordelijk zijn dat ik eerst mijn spaarpotje zal moeten ledigen, vervolgens mijn huis zal moeten verkopen en daarna ...
Het alternatief is natuurlijk mijn vader spoedig doodwensen. En nu zullen de superlinksen wel direct opspelen dat ik dit en dat, hier en daar beroep kan op doen, precies of ik een onozelaar ben die nauwelijks weet hoe de sociale zekerheid hier in elkaar zit. Ik hoop dat er niet te veel in dezelfde omstandigheden geraken! Of waar noestig werken goed voor is ...
Oud 21 januari 2004, 15:52   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bb
Vervang die administratie door een computer. En als we toch bezig zijn, ga ook eens bij de rest van de ambtenarij langs.
Goed initiatief. Het zal een investering vragen, maar op geen tijd terugbetaald dankzij efficiëntie en besparingen.
Oud 21 januari 2004, 16:27   #12
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik ben "slechts" chronisch ziek met een invaliditeitsuitkering.
Bij het Vlaams Fonds voor Tegemoetkoming aan Gehandicapten moest ik een aanvraag indienen om tenminste een joboriëntatiecursus te kunnen volgen dat me door de VDAB werd aangeraden; het Vlaams Fonds heeft ondertussen mijn dossier in de ijskast gelegd omdat ik "nog niet lang genoeg" ziek ben (ik begrijp dat wel maar ik moest gewoon een dossier bij hen hebben zodat ik die cursus mocht volgen). Ik vind het vreselijk dat ik die mensen voor mij moest inschakelen terwijl er echte gehandicapten zijn die er meer recht op hebben dan ik. Maar ja, bureaucratie hè ?

Andere voorzieningen voor "invaliden" moest ik zelfs niet overwegen: Parkeerkaart ? Zal wel minstens een jaar duren voor ik die heb, als ik er al een krijg. Erkenning als gehandicapte ? Ik weet zo al dat ik afgekeurd wordt wegens "zichtbaar te mobiel". WWIG-korting op spoor en bus ? Kan ik rustig op mijn buik schrijven. Dienstencheques om een kuisvrouw te laten komen om mij te helpen ons huis schoon te houden ? Hebben we gewoon geen geld voor en tien tegen èèn dat we afgewezen worden. Het rare is dat ik die voorzieningen eigenlijk niet ècht nodig heb (behalve die kuisvrouw dan) en liever ervan afzie om de in mijn ogen èchte gehandicapten meer kansen te bieden.

Het grappige is dat er ontelbare initiatieven van de overheid zijn om langdurig zieken en invaliden te helpen voor bijvoorbeeld werkzoeken, heroriëntiatie en omscholing, speciale statuten en ga zo maar verder... maar dat ik nergens voor in aanmerking kom. Ik val overal uit de boot. Ik glibber overal tussen de mazen van het net door. Ik wordt gedwongen tot nietsdoen en hulpeloos afwachten. En ik voel me daar rot bij.

En dan moeten lezen dat de gehandicapten en zorgbehoevenden niet geholpen worden ? Wat leven we toch in een mooie welvaartsstaat... wat hebben we toch een sociale en goedgeoliede administratie... wat hebben we toch begripsvolle, daadkrachtige en slechtbetaalde politici en financieel noodlijdende politieke partijen die meer overheidssteun behoeven... wat hebben we toch een eenvoudig levende koninklijke familie... wat geven we toch gul aan derdewereldlanden en defensie...
Oud 21 januari 2004, 18:25   #13
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Ik ben "slechts" chronisch ziek met een invaliditeitsuitkering.
Bij het Vlaams Fonds voor Tegemoetkoming aan Gehandicapten moest ik een aanvraag indienen om tenminste een joboriëntatiecursus te kunnen volgen dat me door de VDAB werd aangeraden; het Vlaams Fonds heeft ondertussen mijn dossier in de ijskast gelegd omdat ik "nog niet lang genoeg" ziek ben (ik begrijp dat wel maar ik moest gewoon een dossier bij hen hebben zodat ik die cursus mocht volgen). Ik vind het vreselijk dat ik die mensen voor mij moest inschakelen terwijl er echte gehandicapten zijn die er meer recht op hebben dan ik. Maar ja, bureaucratie hè ?

Andere voorzieningen voor "invaliden" moest ik zelfs niet overwegen: Parkeerkaart ? Zal wel minstens een jaar duren voor ik die heb, als ik er al een krijg. Erkenning als gehandicapte ? Ik weet zo al dat ik afgekeurd wordt wegens "zichtbaar te mobiel". WWIG-korting op spoor en bus ? Kan ik rustig op mijn buik schrijven. Dienstencheques om een kuisvrouw te laten komen om mij te helpen ons huis schoon te houden ? Hebben we gewoon geen geld voor en tien tegen èèn dat we afgewezen worden. Het rare is dat ik die voorzieningen eigenlijk niet ècht nodig heb (behalve die kuisvrouw dan) en liever ervan afzie om de in mijn ogen èchte gehandicapten meer kansen te bieden.

Het grappige is dat er ontelbare initiatieven van de overheid zijn om langdurig zieken en invaliden te helpen voor bijvoorbeeld werkzoeken, heroriëntiatie en omscholing, speciale statuten en ga zo maar verder... maar dat ik nergens voor in aanmerking kom. Ik val overal uit de boot. Ik glibber overal tussen de mazen van het net door. Ik wordt gedwongen tot nietsdoen en hulpeloos afwachten. En ik voel me daar rot bij.

En dan moeten lezen dat de gehandicapten en zorgbehoevenden niet geholpen worden ? Wat leven we toch in een mooie welvaartsstaat... wat hebben we toch een sociale en goedgeoliede administratie... wat hebben we toch begripsvolle, daadkrachtige en slechtbetaalde politici en financieel noodlijdende politieke partijen die meer overheidssteun behoeven... wat hebben we toch een eenvoudig levende koninklijke familie... wat geven we toch gul aan derdewereldlanden en defensie...
Babeth mag ik u erop wijzen dat u recht heeft op een gratis abonnement voor tram en bus. U hoeft enkel een aanvraag binnen te doen bij 'de Lijn' . Het is voldoende dat u + 66% invalide bent. Een parkeerkaart is wat anders, die wordt meestal gegeven aan mensen die min 80% invalide zijn, indien echter uw +66 % invaliditeit zich hoofdzakelijk aan de 'onderste ledematen' zou situeren heeft u wel recht op een parkeerschijf.

Tot uw dienst

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be