![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vanaf vier uur 's middags(dus aansluitend op de schooltijd)kunnen de kinderen zich laten onderdompelen in een media-bad van de allerergste consumptiekultuur. Volwassenen worden of wel als lachwekkende sullen afgebeeld(genre mr. spaghetti), of als boemannen die de kinderen de ongebreidelde toegang tot snoep en duur speelgoed ontzeggen. Dit alles gepresenteerd door in principe volgroeiden, maar die zich gedragen als ongemanierde rotjochies die meer dan één dosis Rilatine van doen hebben. Het type van dat soort rondrennende presentator werd in de jaren 80 reeds geïntroduceerd middels een drummer in een popgroepje, die nu nog altijd zorgvuldig ongekamd haar heeft maar ook levensgrote wallen onder de ogen door het leven"on the road". Afzichtelijke en gewelddadige Disney producten zijn uiteraard volop van de partij terwijl het geweten is dat tekenfilms en stripverhalen de intelligentie van de kinderen ernstig schaden maar ik vermoed dat dat de verborgen agenda van de Ketnetters is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Dank je zoveel vertrouwen te hebben in onze jeugd! Toegegeven, kwalitatief kan het altijd beter, maar kunt u zeggen welke programma's nu uw banvloek krijgen? Als grote broer van een 6-jarige, ken ik wel iets van de programmatie van Ketnet.
Uw kritiek aan de ketnetpresentatoren: dat het grote kleine kinderen zijn, die zich niet gedragen naar hun leeftijd. Wat wilt u dan? Een televisie voor kleine volwassenen, zoals dat vroeger het geval was? Of een cultuur waarin zelfs figuren als "De Vijf" of Pipi Langkous worden verbannen, wegens subversief, en het gezag van de ouders ondermijnend? Dat was het geval voor de teevee voor kleine volwassenen. Af en toe zou er wel wat meer duiding mogen gegeven worden, bij bijvoorbeeld "100% bakvis", naar analogie met kinderkookboeken, waar bij sommige recepten staat: vraag hiervoor hulp aan mama of papa. Maar al bij al is het zeer goed gemaakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dank voor uw reactie. Met Pippi Langkous is het inderdaad begonnen( tenzij we Pietje Bell als voorloper beschouwen): de voorstelling dat de kinderwereld per definitie beter en leuker is dan die van de volwassenen, die zoveel mogelijk gecontesteerd en afgewezen moet worden. Dat is natuurlijk een misvatting die gemakkelijk kan geconstateerd worden op kinderfeestjes en speelplaatsen waar agressie en afgunst hoogtij vieren. Mij lijkt het dus belangrijk om de kinderen zo snel mogelijk over dat infantiele stadium heen te helpen maar de Ketnet-opvattingen bestendigen hen juist daarin! Waar gaat die gelauwerde film Minoes ook weer over ? Natuurlijk, over een hyper slim en gevoelig meisje dat door boze volwassenen gefnuikt wordt in haar drang om te snoepen en games te spelen, en daar komt het altijd op neer. Worden de kinderen gelukkiger door die ophemeling van rebellie? Neen, dat zal elke opvoeder of pedagoog u kunnen bevestigen; het aantal kinderen met depressies, angsten en gedragsstoornissen neemt almaar toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Kinderen moeten dus zo snel mogelijk volwassenen worden
![]() En dat proberen de ketnetpresentatoren, vind ik. Ze passen zich aan aan de leeftijd, zonder hun eigen leeftijd volledig te vergeten, dat zou immers ook niet pakken. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ..." wordt beïnvloedt", moet eigenlijk zijn:"wordt beïnvloed", maar dit illustreert dus eigenlijk wat ik bedoel. Een zekere intellectuele discipline is geen opgelegde dwang , maar juist een methode om vrij en gedetailleerd te leren denken en dat is juist wat ik mis in al die kinderprogramma's op de teevee die altijd de gemakkelijkste weg kiezen om de aandacht van weerloze kinderen op te eisen. Mensen-en dus zeker kinderen- zijn van nature uit lui en als de tijdsbesteding in hapklare brokken wordt aangeboden zullen ze niet geneigd zijn om zelf iets uit te verzinnen. Ik las onlangs trouwens de resultaten van een Duits onderzoek met twee groepen kinderen: groep 1 kreeg alle speelgoed en tekenfilms en noem maar op..., groep 2 werd dat alles onthouden. Resultaat: groep 2 vormde dagdagelijkse objecten om tot speelgoed en was op het einde van de testperiode stukken taalvaardiger, socialer en...opgewekter en daar gaat het toch eigenlijk om! Bij dit alles waardeer ik natuurlijk de interesse voor het welbehagen van onze kinderen want waar leven wij anders voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Sorry voor het foutje, ik zal het verbeteren
![]() Een kind is idd belangrijk, en een beetje discipline is idd nooit weg, maar dan moet iedereen er ook voldoende tijd in willen investeren. Ook de ouders. En als er zoveel moeite en tijd wordt geïnvesteerd in kinderen, kan is dat voldoende tegengewicht voor die "afstompende" tv. Maar is dit geen utopie? Niet iedere ouder wil/kan zoveel tijd in zijn kinderen investeren, en hoe moet het dan met hen? Elk kind heeft recht op ontspanning, en tv kan daar een plaats innemen, als er maar voldoende ruimte blijft voor andere zaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet u wat, laten we de kinderen vanaf vijf jaar naar een gesloten instelling sturen waar ze, afgezonderd van tv en spel, klaargestoomd worden om later als gewillige slaafjes op de arbeidsmarkt gedropt te worden.
Ik was als kind verdorie blij dat we naar Sesamstraat, Samson, het Liegebeest en Schuif af mochten kijken. Kinderen depressief omdat ze naar kinderprogrammas kijken? Wat moeten ze dan anders doen? Naar de volwassen-programmas kijken die zo mogelijk nog depresief-makender zijn. Dompel ze vanaf hun jonge jaren maar al onder in die fantastische big-brother toestanden. De kinderjaren zijn jaren zonder zorgen, wilt u dat onze latere generaties afpakken?
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jamaar dat van die gesloten instelling is helemaal niet wat ik bedoel. Het is juist de teevee die de kinderen voorbereidt op later consumentisme: u ziet toch ook wel dat al die kinderprogramma's worden afgewisseld met allerlei reclameboodschappen. Dat de volwassenenteevee nog erger is zult u mij niet horen ontkennen, die is ook gericht op culturele "gleichschaltung" en daar ben ik juist tegen! Als ouders er geen tijd voor kunnen-of willen!-maken moeten ze niet aan kinderen beginnen. Neem de proef en geef kindje de keuze: samen iets knutselen of teevee kijken. Als het voor het laatste kiest is het al te laat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu geef ik u gelijk.
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Krijgen uw kinderen af en toe de gelegenheid om hun eigen gedachten te vormen of ramt u uw mening (die u zelf vermoedelijk de enige echte waarheid vindt) met de paplepel in? Ik vind uw opmerkingen nogal hautain ten opzichte van één van de betere jongerenzenders in dit land. God sta me bij mocht mijn dochter overgeleverd worden aan VT4, TF1, Ka2, VTM, AB3, etc... maar ik kan ze moeilijk verbieden ernaar te kijken. Ik erger me nog meer aan de blokken reclame die ze op deze commerciële zenders in hun strot geduwd krijgen. Daar hebben ze op Ketnet al héél wat minder last van. En tot slot : "Hoe kan je je kinderen beschermen tegen al deze boze invloeden van buitenaf?". Ik heb geen hapklaar antwoord maar zaken zoals sociale omgeving, liefde, plezier, familie, vrienden en een breed referentiekader zijn zeker belangrijke aspecten. Ketnet mag daar best een plaatsje in hebben, voor de overige 99,99% draag vooral ik als ouder een belangrijke verantwoordelijkheid die ik sinds enkele jaren met bevende benen moet omzetten in daden. Ik hoop mijnheer Wouters dat u daar ook in zal slagen, slaagt of reeds geslaagd is. Hoe het met mijn experiment afloopt zal ik u binnen 20 jaar weten te zeggen (ik hoop dat ze tegen dan echt wel het huis uit is
![]() Mocht u zelf geen kinderen hebben : stop met jammeren en ga buiten spelen. Dat werkt ongelofelijk goed met mijn klein dutske als ze een beetje lastig is. En als het slecht weer is kan ik de blokkendoos aanraden of de Télétubies, echt waar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jaja ik ben vader van(voor zover ik weet toch!) 1 dochter van 8 jaar oud, die actief balletles, muziekschool en tekenacademie volgt of volgde, overigens zonder dat ik die daar met een dikke stok naartoe heb moeten jagen. Wat mij toch telkens weer opvalt in de Ketnet programmatie is eenzijdige nadruk op entertainment waarbij de Disney gedrochten nog de ergste zijn natuurlijk. Het gezichtspunt dat er wel eens voldoening zou kunnen schuilen in kennisverwerving in se(en daar bedoel ik dus niet het opdreunen van lesboeken mee) zie ik daar toch niet veel aan bod komen hoor! Ik geef u volop gelijk dat KetNet als televisieproduct nog wel meevalt als ge het vergelijkt met wat ze bijv. op de Nederlandse teevee hebben: karikaturale in vrouw verklede mannen die in het decor van een publieke WC hun anale fixaties luidop verkondigen...u denkt dat ik overdrijf, maar kijk maar eens naar"villa achterwerk"(de naam alleen al!).
Ik bedoelde met de KetNet-cultuur niet specifiek dat programma maar heel de amusementscultuur waar dat toch ook in past. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Bart VDK, u kan ik goed volgen. Ik ben zelf geen ouder, maar als een grote broer van een achterkomertje, ik ben 19, zij bijna 6, meen ik toch wel wat ervaring te hebben met kinderen. Ik ben ook jeugdmonitor of "leider" bij de CM, wat nog wat extra contact betekent met kinderen.
Mijn zusje is een Ketnet-fan, maar is daarna ook zeer actief met tekenen, knutselen, buiten helpen, en ze zou zelfs willen leren schrijven. Tv met mate moet kunnen, liefst met begeleiding van ouders of dergelijke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk ben ik een beetje achterop, maar toen ik in mijn jeugdjaren nog toegang tot TV had, zat daar een uit-knop aan. Zijn die toestellen sindsdien dan niet meer voorzien van dat attribuut om ongewenste rotzooi uit de huiskamer te weren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Die knop kan ook in omgekeerde zin gebruikt worden, Superstaaf. :wink: Bovendien hebben sommige kinderen een tv op hun kamer, wat de controle niet vergroot, natuurlijk. En voor alle duidelijkheid, daar ben ik ook niet voor, hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() Ik erger me aan twee dingen:
1. Ketnet is bij momenten één langgerekt reclameblok voor de merhandising en de shows en pretparken van studio 100. Dat reclameblok brengt geen geld op, integendeel, het wordt nog eens aan studio 100 betaald! Door ons, de belastingbetaler. Al te gek. 2. De moraal achter het ketnetgedoe zint me niet. Ik krijg de kriebels als ik een 7-jarige dit (inmiddels gedateerde) lied hoor zingen: niemand die me zegt wat ik doen of laten moet niemand wordt de baas in mijn bestaan ik zal zelf wel kiezen tussen kwaad en tussen goed ik weet welke weg ik uit moet gaan dus laat ze nu maar praten ik doe wat ik doe ik ben hun slap gelul al meer dan jaren moe chorus: --------- ik wil leven, ik wil vrij zijn ik wil op m'n eigen benen staan ja, m'n leven moet van mij zijn ik wil kiezen waar ik heen moet gaan en ik spring, spring, spring de wereld in iedereen weet beter geeft me goede raad iedereen bemoeit zich met mijn zaak tegen beterweters zeg ik nu kordaat dat ik wel m'n eigen toekomst maak want, ik sta in het leven zelfbewust en vrij de tegenslag en pijn die neem ik er wel bij chorus: --------- ik wil leven, ik wil vrij zijn ik wil op m'n eigen benen staan ja, m'n leven moet van mij zijn ik wil kiezen waar ik heen moet gaan en ik spring, spring, spring ik wil leven, ik wil vrij zin ik wil op m'n eigen benen staan ja, m'n leven moet van mij zijn ik wil kiezen waar ik heen moet gaan en ik spring, spring, spring de wereld in leef dus maar je leven en geloof in wat je doet jong zijn duurt maar even alles mag niets moet chorus: --------- ik wil leven, ik wil vrij zijn ik wil op m'n eigen benen staan ja, m'n leven moet van mij zijn ik wil kiezen waar ik heen moet gaan en ik spring, spring, spring ik wil leven, ik wil vrij zijn ik wil op m'n eigen benen staan ja, m'n leven moet van mij zijn ik wil kiezen waar ik heen moet gaan en ik spring, spring, spring de wereld in Het is een oefenversie van het "leef zoals je wil" van Delhaize. Het liberale idee van: elk doet zijn goesting, dan verdienen we er goed aan. Maar vooral is het een fout wereldbeeld voor een kind. Nog maar net uit de luiers en al kapsones. Ik word er misselijk van.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 10 mei 2009 om 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Ja, zelfbeschikking is foei.
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() Zelfbeschikking is keitof, maar alles op zijn tijd. En om de juiste redenen.
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat is de enige correcte vorm van zelfbeschikking.
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Dat was het eerste wat ik opmerkte bij de Vlamingen. Een willoos, schuw volkje dat niet voor zichzelf kon opkomen of denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar de post van Goldband, de man wordt gewoon fysiek onwel bij het idee van kinderen die een eigen mening zouden hebben. Ik vermoed dat het een overlevingsstrategie is, ontstaan door eeuwenlange onderdrukking van vreemde mogendheden.
![]() |