![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
|
De verbrande schepen
'Bal Populaire' is de wekelijkse column van Luc van Balberghe in het weekblad Boulevard BLIDZ, alleen te koop in de krantenwinkel voor 1 euro. Deze week: Parochieherder is een knelpuntberoep waar de VDAB vooralsnog geen oplossing voor heeft. Pastoors mogen zich immers niet voortplanten. Daarom zijn ze creatief en groeperen bijvoorbeeld in de ene parochie de zondagmissen op zaterdagavond en in de andere op zondagochtend. Begrafenissen en huwelijken zijn toch op een weekdag en dan is het minder druk. Doopplechtigheden daarentegen willen de mensen allemaal op zondagnamiddag. Kwestie van daarna met de familie nog even te kunnen feesten. Omdat het vroege najaar - de eerste frisse nachten weetjewel - sinds mensenheugenis een vruchtbare periode is, worden er in het late voorjaar nogal wat kinderen geboren. Die worden bijna allemaal gedoopt, gelovige ouders of niet. Anders hebben die suikerbonen ook geen zin en kan je moeilijker de functie van peter of meter verantwoorden, nietwaar. Voor pastoors is dat een hel, en iedereen weet hoe erg de hel is voor een pastoor. Daarom heeft de clerus er iets op gevonden. Hoewel, het werd eigenlijk al 2000 jaar geleden door een zekere Johannes uitgevonden: het massadoopsel. In de parochie wacht men tegenwoordig tot er een handvol kinderen geboren is en dan komen al die families op een zondagnamiddag samen in de kerk en heeft er een collectieve plechtigheid plaats. Iedereen tevreden en de pastoor moet maar één keertje werken. Niet alleen priesters bundelen hun activiteiten. Ook burgemeesters en schepenen met een publieke functie doen dat soms noodgedwongen. Hoewel bij hen de nood meestal minder gedwongen is. Neem nu een Schepen voor Burgerlijke Stand. Elk paartje heeft nu eenmaal graag een persoonlijk woordje en een beetje exclusieve aandacht. Ten slotte is het huwelijksmoment een ernstige zaak, want je beleeft het toch slechts ten hoogste een keer of twee-drie in je leven. Nochtans denkt daar blijkbaar niet iedereen zo over. In Sint-Niklaas had namelijk vorige week een massahuwelijk plaats. Naargelang de krant die je de volgende dag in handen nam, waren er 600, 625 of 700 koppeltjes. Sommige dagbladjournalisten kunnen immers maar tot 500 tellen en hoger moeten ze blijkbaar hulp inroepen. 't Is natuurlijk eens iets anders dan een individuele preek mee krijgen, maar op zo'n belangrijke dag gaat er zo toch wel een stukje intimiteit verloren. Tenzij je natuurlijk redeneert, dat je de intimiteit voor 's avonds bewaart. Ik vraag me echter af, of dit wettelijke huwelijk wel geldig is. Kon de schepen de facto vaststellen dat het geen schijnhuwelijken waren? Kenden de koppeltjes elkaar met de voornaam? Spraken ze een taal die de andere verstond? Je weet maar nooit! Als je zo verkiezingsstunt lang vooraf aankondigt, kan er altijd iemand misbruik van maken. Of had de beambte aan de balie van de dienst Bevolking dat al gecontroleerd? Ik betwijfel het ten zeerste. Die beambte lijkt me daar niet echt een van de snuggersten. Ik zal je zeggen waarom ik dat denk. Enkele maanden geleden kwamen er zich ook mensen aanbieden om te trouwen. Ze vroegen wie de plechtigheid zou leiden en toen ze vernamen dat het de schepen zelf zou zijn, wilden ze ineens niet meer trouwen. Want de schepen, die beter Nederlands spreekt dan vele stadsgenoten, in zijn jonge jaren nog lid is geweest van een Vlaams-nationale vereniging en met smaak bloemkool met worsten eet, ziet er zo een beetje uit alsof hij gisteren thuis een brandje heeft gehad. De schepen verbrand, zeg maar. Het is dus gewoon een schande dat mensen weigeren dat die man, enkel en alleen omwille van zijn huidskleur, hun huwelijksplechtigheid zou leiden. Zo'n mensen dienen in het openbaar geschandvlekt, gebrandmerkt en aan het sm-kruis gespijkerd te worden. Wat doet nu die beambte van de dienst Bevolking? Die vergeet te noteren hoeveel koppels het waren! Volgens de ene krant was het er maar eentje, volgens de andere drie. Ja, ik weet het, dagbladjournalisten zijn niet goed in tellen, maar tot drie.. Hallo! Die beambte vergeet ook hun naam te vragen, zodat ze nu niet meer opspoorbaar zijn. Kan je je voorstellen? Een dergelijk vergrijp, dat ongestraft blijft omdat een beambte in de koffie zit te roeren en niet opkijkt? Of waren er misschien helemaal geen racistische koppeltjes? Was dat zomaar een grapje als warming-up voor de stunt van vorige week? Zoals Bart Peeters ooit op een persconferentie de leugen lanceerde dat Hugo van Nicole zijn voet gebroken had en nu een dubbelganger zocht. Dat was ook niet waar, maar het kaderde mooi in de promotie van Peeters' televisieshow. Toch kan ik dergelijk boerenbedrog in Sint-Niklaas moeilijk geloven. De burgemeester is er immers een eerlijk en rechtvaardig man. Je kunt er veel over zeggen, maar niet dat hij twee gezichten heeft. Dan had hij immers al lang dat andere opgezet. Meer en veel meer op http://www.vrijvanzegel.net/blog2/ -- Ghingis Khan http://www.lotuschild.org/ http://www.khadag.org/ http://www.snowleopard.org/ |