Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2007, 00:46   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Di Rupo debateerde met Leterme

Degenen die vanavond het debat hebben gemist op VTM-Rtl kunnen het via digitale televisie nog eens savoereren met de "net gemist" functie van VTM.

Het was een bijzonder eigenaardig debat. Het dovemansgesprek van de eeuw waarbij Leterme een bij wijlen onthuste Di Rupo platwalste.

Ik wens dit niet samen te vatten: je moet het gezien hebben om het te geloven. Mij lijkt dat beiden zich hiermede onaanvaardbaar hebben gemaakt voor het premierschap van een unitair België.
Is dit de bedoeling? Wordt er een robbertje staatshervorming gevochten op zeer grof niveau? Wil Leterme het VB veroveren met grover geschut dan zijn kartelpartner en het VB tesamen?
Het leek bijna science-fiction.
Dir Rupo verloor er waarempel zijn onverwoestbare glimlach bij en keek bij wijlen met ongeloof, en op andere momenten in vertwijfeling in het rond...

Vande Lanotte moet nu welhaast premier worden. Of misschien komt er nooit meer een federale regering tot stand.

Het is aan de politieke analisten om hier op te springen.
Een goede raad: KIJKEN!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 26 april 2007 om 00:53.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 06:30   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie zit er nu in 's hemelsnaam nog te wachten op een unitair België?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 07:10   #3
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Degenen die vanavond het debat hebben gemist op VTM-Rtl kunnen het via digitale televisie nog eens savoereren met de "net gemist" functie van VTM.

Het was een bijzonder eigenaardig debat. Het dovemansgesprek van de eeuw waarbij Leterme een bij wijlen onthuste Di Rupo platwalste.

Ik wens dit niet samen te vatten: je moet het gezien hebben om het te geloven. Mij lijkt dat beiden zich hiermede onaanvaardbaar hebben gemaakt voor het premierschap van een unitair België.
Is dit de bedoeling? Wordt er een robbertje staatshervorming gevochten op zeer grof niveau? Wil Leterme het VB veroveren met grover geschut dan zijn kartelpartner en het VB tesamen?
Dir Rupo verloor er waarempel zijn onverwoestbare glimlach bij en keek bij wijlen met ongeloof, en op andere momenten in vertwijfeling in het rond...

Vande Lanotte moet nu welhaast premier worden. Of misschien komt er nooit meer een federale regering tot stand.

de stoere taal van Leterme is veelbelovend... 't zijn verkiezingen ! Net als op 13 mei 2004 op de markt in halle vóór de splitsing van BHV !

Een paar weken later zaten ze aan de vetpotten en deden niet aan BHV !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 07:14   #4
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

in het debat ging Elio ten onder aan de argumenten van Leterme, niet moeilijk, de argumenten zijn legio ! Vlaanderen heeft wallonie niet nodig en zeker de walen niet ! Bewijs : toen tewerkstelling aan bod kwam van Fransen die wel de moeite deden om naar Vlaanderen te komen werken en het argument van taalkenis onder tafel werd geveegd met de pink ! Di Rupo stond met zijn mond vol tanden !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 26 april 2007, 07:21   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wie zit er nu in 's hemelsnaam nog te wachten op een unitair België?
de gebruikers en profiteurs van het systeem
Oud 26 april 2007, 07:39   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Di Rupo verdronk zichzelf in sloganeske taal (over hoe "nederig" hij wel was, en "eerlijk", en voor iedereen "het goede" wenste, en ook een "rechtvaardiger België" en meer van die wollige prietpraat), daar waar Leterme met feiten, pijnpunten en oplossingen aankwam. Leterme toonde zich als sterkste in dit debat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 09:12   #7
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Di Rupo verdronk zichzelf in sloganeske taal (over hoe "nederig" hij wel was, en "eerlijk", en voor iedereen "het goede" wenste, en ook een "rechtvaardiger België" en meer van die wollige prietpraat), daar waar Leterme met feiten, pijnpunten en oplossingen aankwam. Leterme toonde zich als sterkste in dit debat.
Wat kan die Elio lullen zeg, ik erger mij wel vaker aan politici die rond de pot draaien maar Elio is toch wel zeker de kampioen der nietszeggendheid.
Deze di Rupo lijkt mij trouwens totaal onaanvaarbaar voor vlaanderen en dat heeft niets te maken met zijn waal zijn maar eerder doordat hij gewoon niet competent lijkt om premier te zijn van dit land.
Oud 26 april 2007, 09:16   #8
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn analyse: CD&V wil stemmen afsnoepen van het Vlaams Belang en wordt daarbij een beetje geholpen door Di Rupo.
Men begint nu Leterme te demoniseren om hem aanvaardbaarder te maken voor de Vlaams Belang kiezers.

Maar wat gaat het resultaat zijn? Nog meer stemmers voor het VB en voor de Waalse tegenhangers.

Ze zijn weer eens goed bezig
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 09:17   #9
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
in het debat ging Elio ten onder aan de argumenten van Leterme, niet moeilijk, de argumenten zijn legio ! Vlaanderen heeft wallonie niet nodig en zeker de walen niet ! Bewijs : toen tewerkstelling aan bod kwam van Fransen die wel de moeite deden om naar Vlaanderen te komen werken en het argument van taalkenis onder tafel werd geveegd met de pink ! Di Rupo stond met zijn mond vol tanden !
Idd zeer pijnlijk, hij had gewoon helemaal geen argumenten. Bijvoorbeeld toen Leterme de werkloosheidscijfers ter sprake bracht van het arrondissement bergen. Reactie: Di rupo dat klopt nietdaarbij dat zijn cijfers van het verleden en dat terwijl de RVA cijfers van 2007 waren
Oud 26 april 2007, 10:53   #10
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

het is online te bekijken

vive yves!
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:42   #11
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
het is online te bekijken

vive yves!
Dank je

Leterme deed het uistekend!
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:47   #12
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Ik vond het walgelijk hoe leterme plat op de buik ging om zeker maar niet iets aan het koningshuis te veranderen.

"De koning doet behoorlijk zijn werk".

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:54   #13
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik vond het walgelijk hoe leterme plat op de buik ging om zeker maar niet iets aan het koningshuis te veranderen.

"De koning doet behoorlijk zijn werk".
Daar heb je gelijk in.
Het lijkt me logisch dat hij op dit moment geen discussie wilt over het koningshuis.
Laat hij eerst maar eens ministerpresident worden en dan weer verder.

Als je een haas wilt schieten moet je niet tegelijk gaan richten op de spreeuw.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 26 april 2007 om 11:56.
Oud 26 april 2007, 12:10   #14
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in.
Het lijkt me logisch dat hij op dit moment geen discussie wilt over het koningshuis.
Laat hij eerst maar eens ministerpresident worden en dan weer verder.

Als je een haas wilt schieten moet je niet tegelijk gaan richten op de spreeuw.

Ik dacht dat hij reeds een tijdje al minister president was.

Verschaeve
Oud 26 april 2007, 13:00   #15
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik dacht dat hij reeds een tijdje al minister president was.
Sorry,
Ik bedoelde minister president van de Belgische federatie.
Oud 26 april 2007, 13:00   #16
vulpes
Gouverneur

Standaard

ik vond het een 'vreemd' debat... Dirupo die maar bleef oreren over iets wat totaal naast de kwestie was, amper interrupties door de moderatoren (niet dat - vrees ik - het veel zou gebaat hebben), waarbij het plots over onckelinx gaat (wie weet waarom?), leterme die wordt onderbroken, dirupo die over 'histoire' begint, maar de ander het verwijt maakt etc...

in ieder geval.. geen debat dat mij heeft kunnen overtuigen van mening te veranderen... Als men niet in staat is nu mét elkaar te spreken, hoe zou het dan moeten lukken ná de verkiezingen...

en idd niet samen te vatten...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 13:06   #17
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
ik vond het een 'vreemd' debat... Dirupo die maar bleef oreren over iets wat totaal naast de kwestie was, amper interrupties door de moderatoren (niet dat - vrees ik - het veel zou gebaat hebben), waarbij het plots over onckelinx gaat (wie weet waarom?), leterme die wordt onderbroken, dirupo die over 'histoire' begint, maar de ander het verwijt maakt etc...

in ieder geval.. geen debat dat mij heeft kunnen overtuigen van mening te veranderen... Als men niet in staat is nu mét elkaar te spreken, hoe zou het dan moeten lukken ná de verkiezingen...

Di Rupo is meer een orerend orakel. Hij praat maar door in de ruimte ,zoals de Fransen dat gewend zijn.
Leterme is een politicus met een nuchtere en duidelijke Nederlandse
manier van presenteren.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 26 april 2007 om 13:18.
Oud 26 april 2007, 13:43   #18
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
ik vond het een 'vreemd' debat... ...

Toch wel dacht ik, namelijk: Volgens Di Rupo, er komt geen twee/derde meerderheid en dus ook geen staatshervorming.

Verschaeve
Oud 26 april 2007, 14:20   #19
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Di Rupo is meer een orerend orakel. Hij praat maar door in de ruimte ,zoals de Fransen dat gewend zijn.
manier van presenteren.
Er is een factor die je over het oog ziet : Di Rupo is het gewoon om met fluwelen handschoenen aangepakt te worden. Hij heeft het nooit moeilijk in debatten : journalisten en moderators stellen geen lastige vragen (De PS heeft een absolute meerderheid in de raad van bestuur van de RTBF) en politieke tegenstanders gaan nooit te ver (Di Rupo bepaalt hoe dan ook wie er in de volgende regering stapt).

Di Rupo vertelde gisteren niets nieuws. Hij heeft het allemaal al tientallen keren gezegd. Normaal knikt iedereen braaf mee, maar deze keer niet. Leterme had niet alleen andere oplossingen, hij deed zelfs niet alsof hij in de sprookjes van Di Rupo gelooft. Dat is nieuw en dat heeft Di Rupo gesdestabiliseerd.

Ik vond Letreme maar zo en zo in het debat. Hij was nerveus en heeft veel rond de pot gedraaid, zeker in het begin; hoewel hij veel juiste dingen zegt, durft hij nog steeds niet de logische conclusies te trekken, namelijk dat België niet meer *kan* werken. Maar men mag niet zeggen dat hij de poedel van Di Rupo is. Dat is hij niet. Leterme heeft een paar heel belangrijke dingen gezegd :

- Wallonië gaat er niet op vooruit, het is slechts een smoesje ... "ik geloof er niet meer in !"
- Als de bestaande structuren volstaan, maar waarom heeft men al die jaren niets gedaan?
- De liefdesverklaring van de franstaligen voor België is opportunistisch en gemaakt: als WL geld nodig heeft, wordt er prompt geregionaliseerd.

En dan is er nog iets dat ik moeilijk kan beschrijven, maar Leterme heeft tijdens heel dat debat de indruk gewekt dat Vlaanderen voor hem op de eerste plaats komt. Ook dat is heel destabiliserend voor Di Rupo want het enige wapen van die man is de capaciteit om het federaal niveau te blokkeren als het moet. De dag dat je hem vlakaf zegt dat het federaal niveau niet meer hoeft wordt hij weer gereduceerd tot wat hij is, namelijk de prefect van het ekwivalent van een arm, slecht gerund Frans departement.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 14:22   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
manier van presenteren.
Dit is inderdaad juist. Mij valt het ook altijd op hoe Franse en Waalse politici maar zitten te kakelen en met veel wollige taal afkomen, maar uiteindelijk niets inhoudelijks vertellen. Bij een laatste toespraak van Segolène Royal vond ik dat dermate opvallend dat ik me eraan begon te ergeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be