Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2007, 22:57   #1
erasmus666
Vreemdeling

Standaard Graaitaks

Het idee om het loon van topmanagers te onderwerpen aan een taks simpelweg omdat ze volgens sommigen "te veel" verdienen is een schande! Ik ken persoonlijk iemand die al zijn hele leven lang steenhard heeft gewerkt om een bloeiend bedrijf uit de grond te stampen.
Het is dan ook normaal dat hij zich door zijn eigen bedrijf royaal laat betalen. Het is het rendement op zijn investeringen. Indien men dit zou afnemen, waarom zou men dan nog een bedrijf oprichten en de ambitie koesteren om er een grote en bloeiende firma van te maken? Door zulke onozele ingevingen is het dat België steeds meer concurrentiekracht t.o.v. andere landen verliest.
Steun je dit standpunt? Of misschien heb je wel totaal andere mening... Laat het ons weten op het gloednieuwe (Anti)Vakbonds Forum http://avf.yourbb.nl

Laatst gewijzigd door erasmus666 : 1 mei 2007 om 23:01.
erasmus666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 23:07   #2

Karma's schermafbeelding

Standaard

Het getuigt tenminste voor één keer van wat lef dat men de topmanagers die er enkel op uit zijn zichzelf te verrijken (of het nu goed of slecht gaat met hun bedrijf) een beetje durft aan banden te leggen. Hopelijk zal dit een voorbeeld zijn voor alle landen.
Het zag er trouwens aan te komen hoor. Men kan niet blijven de wereld voorhouden dat absolute rijkdom enkel is voorbehouden voor een elitaire klasse. Ik voorspel tussen nu en tien jaar een grote ommezwaai op dit gebied .
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 23:23   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Het getuigt tenminste voor één keer van wat lef dat men de topmanagers die er enkel op uit zijn zichzelf te verrijken (of het nu goed of slecht gaat met hun bedrijf) een beetje durft aan banden te leggen. Hopelijk zal dit een voorbeeld zijn voor alle landen.
Het zag er trouwens aan te komen hoor. Men kan niet blijven de wereld voorhouden dat absolute rijkdom enkel is voorbehouden voor een elitaire klasse. Ik voorspel tussen nu en tien jaar een grote ommezwaai op dit gebied .
betwijfelbaar...
moest dat zijn ... voorspel ik alvast een grote ommezwaai omtrent de doctrine als zou het zijn dat het vrije markt principe het enigste politiek-economisch model zijn dat naast stabiel en werkzaam ook verrijkend ( lees verbeterend ) zou zijn voor de gehele mensheid
maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je me vooraf ging in die profetie
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 23:29   #4
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Het voorstel ging om lonen van boven de 500000€ per jaar.
Als je dat kunt als manager krijgt mogen we er vanuit gaan dat het een nv is. Bij een nv zijn de aandelen verhandelbaar en heb je een minimuminvestering nodig van 61500€ eigen kapitaal.
Er zijn heel weinig nv's die zonder externe prive-investeerde en gedeeld kapitaal werken. Wat met de winst gedaan wordt is op voorhand vastgelegd. Een nv moet jaarlijks zijn boekhouding indienen bij de nationale bank wat zou betekenen dat ik jouw kennis zijn loon kan inkijken.

Voor zover ik lees is jouw kennis zijn bedrijfje een priveinvestering of bv. In dat geval betaald hij zichzelf uit met winst op eigen aandeel.
Die winst is niet meer dan een overschrijving bij de bank wat niet moet aangegeven worden bij de staat.
Ik ga er wel vanuit dat hij niet zo stom is om zichzelf als werknemer aan te werven en 500000€ bruto loon aan te geven.
Boekhouden 6de middelbaar.

Samengevat. Hij betaalt zichzelf vrolijk verder uit en betaalt geen cent daarvan aan de balastingen.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 23:46   #5
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Geld zegt niks over de waarde van een mens. Laatst hebben wetenschappers nog vastgesteld dat ge geen hoog IQ nodig hebt om veel geld te verdienen:
Citaat:
You don't have to be smart to be rich, study finds
It doesn't take a rocket scientist to make a lot of money, according to new research. A nationwide study found that people of below average intelligence were, overall, just about as wealthy as those in similar circumstances but with higher scores on an IQ test.
Maar in ons kapitalistisch systeem is de toestand zo ver gevorderd dat geld wel de waardigheid van mensen kan aantasten. Mensen die hun job verliezen of amper rondkomen en echt moeten keuteren, terwijl ze top-managers zien weglopen met miljoenen, zien hun waardigheid aangetast.

1. Daarom is het perfect legitiem om te eisen dat de groeiende kloof tussen rijke graaiers en een massa van mensen die hard werken maar toch aan de rand van de waardigheid staan door het huidige kapitalisme, wordt gedicht.

Er is echt geen enkele reden denkbaar om te legitimeren dat een individu 150 keer meer mag verdienen dan een ander individu. Zeker niet wanneer blijkt dat de meeste managers niet erg verstandig zijn en vooral veel zwetsen, en dat ge niet slim moet zijn om veel geld te verdienen.

Dus, een graaitaks is perfect legitiem. Er moet een verschil zijn tussen de lonen van leidinggevend personeel en gewone werkmensen, om een "incentive" te geven, maar het verschil in loon kan nooit hoger zijn dan twee, drie, vijf keer.

Dat verschil moet managers in de waan laten dat ze nuttig zijn. Dus dat mag. Managers zijn dikwijls losers, die hebben een heel beperkte visie op het leven, die draait rond materiële weelde en geld. De grote Pierre Bourdieu heeft dat mooi gemeten in zijn klassieker La Distinction. Managers hebben weinig cultureel en sociaal kapitaal, maar veel materieel en klassiek kapitaal.

Bon, dus laat die managers in hun waan en geef ze wat meer, de sukkelaars.

2. Uiteraard moet zoiets op een globale schaal worden ingevoerd, anders krijgen we weer die onnozele, banale chantage van bedrijfsleiders die beginnen dreigen dat ze wel naar een oord zullen trekken waar er geen graaitaks is.

3. Er moet ook een systeem komen waardoor we de echte performantie van managers kunnen meten. Onderzoek toont aan dat ze dikwijls slecht zijn voor een bedrijf, en meer kosten dan ze waard zijn. (Zie Knack over de zwetseconomie en de zwetsmanagers). Toch worden ze door een klassiek ons-kent-ons truukje overal gerecupereerd, zelfs de echte losers. Zo'n netwerkje van sukkelaars die elkaar op dezelfde business-school hebben ontmoet, ge weet hoe dat gaat.

Dus, meten, die boel. Objectief. Aandeelhouders zijn geen goede partij om die meting aan te gaan, want ze worden te veel verblind door de rook die in hun oogjes wordt geblazen. Dus die laten we buiten beschouwing. We moeten een ander meetmechaniekje ontwikkelen.

Het kan niet zijn dat een manager een bedrijf kapotmaakt, en daar veel geld meeverdient. Da's een beetje lullig en voor pubertjes.

Kortom, graaitaks, ja, maar hij mag niet symbolisch zijn. Hij moet fundamenteel het probleem van de ongelijkheids-motor van het kapitalisme aanpakken.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 09:25   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Het getuigt tenminste voor één keer van wat lef dat men de topmanagers die er enkel op uit zijn zichzelf te verrijken (of het nu goed of slecht gaat met hun bedrijf) een beetje durft aan banden te leggen.
Topmanagers worden betaald door aandeelhouders; ze worden dus verrijkt...(als je het dan toch zo wil stellen)

Citaat:
Hopelijk zal dit een voorbeeld zijn voor alle landen. Het zag er trouwens aan te komen hoor. Men kan niet blijven de wereld voorhouden dat absolute rijkdom enkel is voorbehouden voor een elitaire klasse. Ik voorspel tussen nu en tien jaar een grote ommezwaai op dit gebied .
Weinig kans dat andere landen daar effectief in meegaan; dat bedrijf verplaatst zijn uitbetalingssystemen immers sneller dan dat zij een aanslagsysteem kunnen opzetten...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 09:52   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Graaitaks
Leve de graaitaks van 9O% op de obsceen hoge topmanagers-verloningen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 09:55   #8
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Of dat een afgunsttaks gewenst is? Ik weet het niet...

Wel weet ik dat die opzegvergoedingen alleszins zouden moeten afgeschaft worden, maar daar is het bedrijfsleven zelf al mee bezig, heb ik onlangs op KanaalZ gehoord...

Laatst gewijzigd door Chipie : 2 mei 2007 om 09:57.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 10:17   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Of dat een afgunsttaks gewenst is? Ik weet het niet...

Wel weet ik dat die opzegvergoedingen alleszins zouden moeten afgeschaft worden, maar daar is het bedrijfsleven zelf al mee bezig, heb ik onlangs op KanaalZ gehoord...
OPzegvergoedingen, wat is dat?
Toch niet iets voor topvertegenwoordigers????
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 12:14   #10
erasmus666
Vreemdeling

Standaard

euhm, ik ben Business consultant en bij ons word iedere werknemer met een mooi aantal dienstjaren beloont met een bonus als hij ontslag neemt. Het is een bedankje voor het werk van de voorbije jaren.
Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen die hun gezondheid, sociaal leven en nog veel meer opzij zetten, daarvoor beloont worden. Ik vind het zeer fout dat men mensen wil straffen, gewoon omwille van het feit dat ze zeer hard werken en daar ook voor beloont worden.
En daarbij: ben je niet tevreden? Word dan zelf topmanager, dan krijg je ook zo'n bonus! I.p.v. de zieligaard uit te hangen en bij vadertje staat gaan klagen!
Oud 2 mei 2007, 12:24   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Wat "hoog" is, wordt in casu bepaald door een voorzitter van een vakbond met meer dan een miljoen leden.

Benieuwd hoe die mens zijn portefeuille eruit ziet.
Oud 2 mei 2007, 12:28   #12
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erasmus666 Bekijk bericht
euhm, ik ben Business consultant en bij ons word iedere werknemer met een mooi aantal dienstjaren beloont met een bonus als hij ontslag neemt. Het is een bedankje voor het werk van de voorbije jaren.
Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen die hun gezondheid, sociaal leven en nog veel meer opzij zetten, daarvoor beloont worden. Ik vind het zeer fout dat men mensen wil straffen, gewoon omwille van het feit dat ze zeer hard werken en daar ook voor beloont worden.
En daarbij: ben je niet tevreden? Word dan zelf topmanager, dan krijg je ook zo'n bonus! I.p.v. de zieligaard uit te hangen en bij vadertje staat gaan klagen!
Nu ben jij waarschijnlijk de uitbuitende zak ; volg de logica maar eens hoor
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 12:29   #13
erasmus666
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat "hoog" is, wordt in casu bepaald door een voorzitter van een vakbond met meer dan een miljoen leden.

Da vind ik er inderdaad ook van! Die mannen zitten constant kritiek te geven op iedereen die een beetje succesvol in het leven is, maar zelf zijn het precies toch ook geen sukkelaars
Oud 2 mei 2007, 12:29   #14
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Komt er nooit. Electorale prietpraat.
Oud 2 mei 2007, 12:35   #15
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Luc Cortebeeck verdient netto €3.100 per maand + bedrijfswagen.

http://www.gentenaar.be/Article/Deta...cleID=GTJOSCPR

http://www.vacature.com/scripts/inde...headingID=3849

Ik geloof hem want hij mag niet liegen wegens christelijk.
Oud 2 mei 2007, 12:36   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Luc Cortebeeck verdient netto €3.100 per maand + bedrijfswagen.

http://www.gentenaar.be/Article/Deta...cleID=GTJOSCPR

http://www.vacature.com/scripts/inde...headingID=3849

Ik geloof hem want hij mag niet liegen wegens christelijk.
Oei, en ik vind 3.100 euro per maand nu net wél te hoog.

Aj aj aj.
Oud 2 mei 2007, 12:36   #17
erasmus666
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nu ben jij waarschijnlijk de uitbuitende zak ; volg de logica maar eens hoor
Euhm, ik ben hier werknemer en niet werkgever.
Oud 2 mei 2007, 12:37   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm, ik ben hier werknemer en niet werkgever.
En dan manager zijn? Pff, petit bourgeoiske, gij.
Oud 2 mei 2007, 12:42   #19
erasmus666
Vreemdeling

Standaard

Lombas:

jij vind 3.100 Eur per maand teveel? Wel, per toeval draait dat ook rond mijn nettoloon maar kijk nu waarom ik dat krijg:

- Ik ben minstens 1 keer per maand 1 week van huis voor business meetings in het buitenland.
- Als ik in België werk, dan is dat gemiddelt 14 uur per dag
- Ik werk gemiddelt 4 keer per maand een nachtje door om mijn werk gedaan te krijgen...

en dan vind jij 3.100 euro teveel?
Oud 2 mei 2007, 12:51   #20
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lombas:

jij vind 3.100 Eur per maand teveel? Wel, per toeval draait dat ook rond mijn nettoloon maar kijk nu waarom ik dat krijg:

- Ik ben minstens 1 keer per maand 1 week van huis voor business meetings in het buitenland.
- Als ik in België werk, dan is dat gemiddelt 14 uur per dag
- Ik werk gemiddelt 4 keer per maand een nachtje door om mijn werk gedaan te krijgen...

en dan vind jij 3.100 euro teveel?
Persoonlijk vind ik dan 3100 redelijk. Maar volgens mij kunt ge als ge bereid zijt zoveel uren te draaien beter als zelfstandige beginnen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be