![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Prof. bouckaert reageert op een artikel van Rik Daems verschenen in DM. Echt de moeite waard:
Het bezwerende karakter van Rik Daems' artikel bereikt een climax wanneer hij onze 'frontvorming' met het Vlaams Blok op de korrel neemt. Dat soort bezweringen lijkt een vast ritueel van de politiek-correcten te zijn telkens iemand de officiële houding tegenover het Vlaams Blok in twijfel trekt of nuanceert. Voor alle duidelijkheid: ik, noch Nova Civitas pleiten voor 'een frontvorming' met het Vlaams Blok. Wij streven geen kartel na van CD&V, VLD, N-VA en Vlaams Blok. Gesteld dat het realiseerbaar zou zijn, het zou neerkomen op één grote politieke poespas, die de duidelijkheid op de politieke markt niet zou versterken. Bovendien en bovenal, dit soort political entrepreneuring is niet de taak niet van mij of Nova Civitas. Als 'public intellectuals' is het onze opdracht discussiefora te ontwikkelen waarop gelijkenissen en verschilpunten in visies, over de partijgrenzen heen, kunnen worden afgetast. Nova Civitas tast af of rond een aantal centrum-rechtse hoofdlijnen een bredere politieke stroming kan worden gevormd. Het is aan de politici om met de resultaten van deze gesprekken iets te ondernemen. Wij nodigen het Vlaams Blok uit omdat we ervan overtuigd zijn dat een grote groep van hun kiezers centrum-rechtse Vlamingen zijn die om velerlei redenen afgehaakt hebben van de klassieke 'niet linkse'-partijen (CD&V en VLD). Deze mensen hebben, terecht of ten onrechte, hun vertrouwen gegeven aan de Vlaams Blok-mandatarissen. Wil men dit deel van het Vlaams publiek bereiken, dan moet men dat doen via hun mandatarissen. Als men gesprekken begint met de werknemers stapt men toch ook naar Mia De Vits en Luc Cortebeeck omdat het praktisch gezien nogal moeilijk is met een paar honderdduizend mensen aan de onderhandelingstafel te gaan zitten. We zullen zien wat de Blok-mandatarissen ons te vertellen hebben. Ten slotte moet het ook eens uit zijn om in naam van de 'ethiek' en 'de waarden' het cordon sanitaire te blijven verdedigen. De 'ethiek' is zowat de laatste verdedigingslijn van de cordon-sanitaire-obstinaten, wanneer duidelijk is geworden dat het cordon het Blok steeds meer stemmen oplevert. Een democratie kan alleen maar werken als men zich 'open', inclusief opstelt. Wanneer men bereid is naar de anderen te luisteren. Zo kunnen we alleen maar hopen dat via een dialoog een gezamenlijke redelijke basis gevonden wordt voor het samenleven in wederzijds respect. Dat is een inspanning die we moeten aanhouden tegenover de moslim-allochtone minderheid in de Vlaamse samenleving. Daarover zijn de politiek-correcten het eens. Welnu, ik zie niet in waarom eenzelfde inspanning niet moet gedaan worden voor die 18 procent Vlamingen die zich in de buitenbaan gedreven voelen en stemmen voor een radicale anti-establishmentpartij zoals het Vlaams Blok. Zoals de allochtonen moeten worden geïntegreerd in onze open liberale samenleving, zo moet dat ook met het bejaarde autochtone koppel in een sociale woonwijk dat zich omsingeld voelt door Marokkaanse migranten, met de brave familievader, dertig jaar geleden opgevoed in een katholiek kleinsteeds college en geconfronteerd met een overdaad aan seks en drugs in de media, met de hardwerkende middenklasser die de helft van zijn inkomen moet afstaan en merkt dat het geld wordt gestort in de bodemloze 'gratis-putten' van Stevaert, met de overtuigde Vlaamse patriot die ziet hoe ondanks herhaalde beloften het streven naar Vlaamse autonomie maar niet opschiet. Dat kun je alleen maar doen door met de personen waarvoor zij hebben gekozen te gaan praten, door hen voor de uitdaging te stellen om, mits de aanvaarding van een aantal essentiële randvoorwaarden, hun politieke verantwoordelijkheid op te nemen. Het vergt politieke moed dat te proberen, want men is vlug de schietschijf van de politiek correcte meute, die u graag allerlei duistere bedoelingen toeschrijft. Een inspanning doen om honderdduizenden Vlaamse medeburgers uit de politieke marginaliteit te halen en te integreren in het democratische spel vind ik veel 'ethischer' dan zich te verschansen in salons van de politiek correcte orthodoxie. Boudewijn Bouckaert (VLD) is voorzitter van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Op de site van Nova Civitas staat een artikel waar Boudewijn Bouckaert wellicht ook aan meeschreef.
Hoewel het een lange brok tekst is die mijns inziens slecht gelay-out is (waarom moet alles cursief?) vind ik het een goede houding tov het Cordon Sanitaire, die ik volledig steun. http://www.ping.be/novacivitas/cordonsanitaire.html |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Die Bouckaert heeft overschot van gelijk. Zijn argumentatie is verpletterend. Er is daar geen speld tussen te krijgen.
|
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volledig akkoord met Kaal.
|
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() http://www.ping.be/novacivitas/kalender.html
Voor de geïnteresseerden binnen en buiten Gent. De debatten van Nova civitas zijn altijd aanbevelswaardig! |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() met dank aan bouckaert voor zijn zin voor democratie
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Akkoord met de inhoud.
Het cordon is voor niks nodig. Laat het VB eens meeregeren. Lijkt mij het beste middel om die olievlek te stelpen en tot zijn ware proporties terug te brengen. Haider is op die wijze ook van zijn voetstuk gevallen ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit stond trouwens onlangs in de krant: "Österreich ist mittlerweile so sehr verhaidert, dass es nicht mehr wichtig ist, welche Rolle Haider selbst noch spielt", schreibt die Schweizer Wochenzeitung "Die Weltwoche" in ihrer neuen Ausgabe. Jörg Haider habe Österreich "zutiefst verändert, aber nicht zum Guten. Selbst der Chef der Sozialdemokraten, der Haider-Ausgrenzung müde, wusste nichts Besseres, als offen mit Haider Spargel essen zu gehen. Was nur als Signal an dessen Wähler gedacht war, beschädigte den Rest an moralischer Integrität bei der SPÖ." "In Kärnten plädieren nun einige rote Bürgermeister offen für Haiders Wiederwahl; er ist ihnen lieber als ihr eigener Spitzenkandidat (Peter) Ambrozy, ein Exponent des alten Kärntner Systems, das den Leuten so verhasst ist, dass viele das um nichts bessere System Haider vorziehen". http://derstandard.at/standard.asp?id=1555389 Het blok regeert ook niet mee, maar zijn beleidspunten worden hier ook uitgevoerd. Waarom denk je dat de VLD anders tegen het migrantenstemrecht was? |
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#10 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie weet komt er wel iets goeds uit voort. Maar ik geloof er geen bal van. Alles begint bij economie en op dat vlak is het VB absoluut een lege doos. |
||
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Bedrijven trekken hier niet weg omdat er een paar kruimels te veel over de taalgrens vallen. Ze trekken weg omdat de kosten op arbeid de hoogste in Europa zijn. Overal elders is het goedkoper werken. Maar dat ziet het Blok niet. Net zo min als SPa, CD&V, groen! of NVA. VLD heeft (eindelijk !) het licht gezien dank zij Vivant. Structurele oplossingen zijn aan de orde. Geen achterhoede-pleisterkes ! |
||
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
Het zijn natuurlijk zulke enorme bedragen dat men het nauwelijks kan realiseren. Telkens men in het nieuws een bedrag vermeld bv voor de heropbouw van Afganistan, dan denk ik: zo, dat kan Vlaanderen betalen in een paar jaar. En dan denk ik ook: dat zou ik toch liever aan echte doelgerichte ontwikkelingshulp schenken. Descartes als ik een fout maak, laat het me dan weten |
||
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind het ook teveel, maar je moet nu ook niet fout citeren. |
||
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() VBO zal de cijfers wel een beetje op zijn Belgisch aanpassen.
KBC houdt het bij 200 miljard BEF, dat is nog 20 x meer dan het cijfer van Descartes ! Ik ben geen econoom en weet niet welk cijfer correct is. Maar zonder twijfel is het verschrikkelijk groot en onaanvaardbaar. |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stel dat het 200 Miljard BEF is, welke omgekeerde stroom gaat dan van Wallonië naar Vlaanderen ? Het klantenbestand van alle grootwarenhuizen in Zuid-Limburg bestaat voor een groot deel uit Walen (terwijl ik haast geen Vlamingen ken die gaan winkelen in Wallonie, tenzij bij Makro). Heel wat vlaamse aannemers hebben hun meest winstgevende projecten in Wallonië. Tel eens het aantal vlaamse busjes met bouwvakkers 's ochtends tillek op de E411, E42 en E40 richting Wallonië. Je weet niet wat je ziet. In de omgekeerde richting zie je er géén. Zou het kunnen dat dat ook te schatten valt op, laat ons zeggen, 200 Miljard BEF ??? ![]() |
|
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar de belastingen die die 500 euro gepikt hebben zorgen voor een veel groter welvaartsverlies. |
||
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd ik had van jou verstandiger argumenten verwacht. Ik sta er ook van versteld hoe het mogelijk is dat ook maar iemand het licht van de zon weigert te zien. Bepaalde geneeskundige ingrepen kosten in Wallonië het dubbel dan in Vlaanderen. Werklozencontrole is bij ons ernstig en in Wallonië een lachertje, de Franstaligen hebben bedenkelijk onderwijs met drie ministers, wij van het beste met één minister enz. enz. Is er op dit forum geen neutrale scheidsrechter die gele en rode kaarten uitdeelt? |
||
![]() |
![]() |
#20 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn posting ging over de belasting op arbeid, niet over uw heilige transfers. Ik stel u trouwens de vraag : nadat die transfers (ook zonder het VB) geregulariseerd zullen zijn, w�*t is dan de volgende economische denkstap van het VB ? Invoeren van een taks op tweetaligheid ? Citaat:
|
||
![]() |