![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rappen leidt tot moord
Uiterst agressieve 'rapbattles' waarin met name allochtone jongeren elkaar al zingend het graf in wensen, hebben dit jaar al aan twee jonge mannen het leven gekost. Op 23 maart van dit jaar werd een 20-jarige Rotterdammer bij winkelcentrum Zuidplein in zijn woonplaats doodgeschoten. Aan de schietpartij ging een ruzie met een groepje jongeren vooraf. Twee weken eerder, op 11 maart, werd een 22-jarige Antilliaan op de Traviataweg in Hoogvliet eveneens na een ruzie doodgeschoten. Verontrustend Volgens de Rotterdamse CDA-stadsdeelwethouder van de wijk Charlois, Lionel Martijn, zijn beide moorden het directe gevolg van uiterst beledigende rapbattles. Martijn noemt, en met hem tal van bezorgde jongerenwerkers, de verruwing van de met name onder Antilliaanse, Surinaamse en Kaapverdische jongeren populaire rapbattles zeer zorgwekkend en wil dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt. Dodenlijsten Veel ruzies die op straat uitgevochten worden hebben direct met rapbattles te maken. "Er zijn nu twee doden gevallen als gevolg van te beledigende rapbattles", zegt hij. "En je ziet steeds meer geweld naar aanleiding van beledigende songteksten. Cijfers durf ik niet te geven. Rapbattles zijn, anders dan raps die worden opgenomen, een vorm van geïmproviseerd rappen waarbij jongeren live tegen elkaar 'strijden'. Ze beledigen elkaar over en weer op muzikaal rijm, 'dissen', of verheerlijken zichzelf in hun raps. Tot zover hoort de strijd bij het muzikale genre. Maar inmiddels rappen rivaliserende groepen elkaar zelfs doodsverwensingen toe. Er zouden zelfs hele dodenlijsten tijdens de battles worden gerapt. Vooral buurthuizen zijn populair om dergelijke rapbattles te houden, vaak ook met gemeentesubsidie, jongeren vinden dat leuk en hebben er plezier in. Maar sinds een klein jaar worden de teksten grover, de beledigingen zwaarder en breiden de beledigingen en verwensingen zich ook uit naar mensen buiten de rapscene. En die komen dus ook buiten de rapscene verhaal halen, als hun moeder, vriendin of zus ernstig beledigd is in zo'n song. " Martijn: "Als we niet oppassen wordt dit een cultuur in de grote steden. Waarbij de jongeren die erin verzeild raken zichzelf volledig buiten de maatschappij plaatsen. Er moet wat gebeuren om deze trend te stoppen." To all my brooklyn niggas!! (niggas!!) To all my uptown niggas!! (niggas!!) To all my bronx niggas!! (niggas!!) To all my queensbridge niggas!! (niggas!!) Nigga nigga nigga.. [notorious b.i.g.] Back up chump, you know biggie smalls rips it quick And kicks it quick, you know how black niggaz get With the hoods fatigues with the boots with trees Smokin weed, flippin kis, makin crazy gs Hittin buckshots at niggaz that open spots On the avenue, take my loot, and Im baggin you Pimpin hoes that drive volvos and rodeos Flash the roll, make her wet, in her pantyhose Damn, a nigga style is unorthodox Grip the glock, when I walk down the crowded blocks Just in case a nigga wanna act out I just black out, and blow they motherfuckin back out Thats a real nigga for ya Chorus [notorious b.i.g.] When we smoke spliffs, we pack four-fifths Just in case dread wanna riff He get a free lift to the cemetary, rough very Not your ordinary, we watch you get buried Thats a real nigga for ya Get mad do a quarter flip the script, and rip your lawyer Spit at the d.a., cause fuck what she say She dont give a fuck about your ass anyway Up north found first stop for the town Of fist-skill, where the hand skills are real ill Youll be a super hoover doo-doo stain remover Ha hahhh, yo g, pass the ruler Chorus 2x [notorious b.i.g.] Money hoes and clothes Blunt smoke comin out the nose, is all a nigga knows Flippin on foes, puttin tags on toes Watchin the stash grow, clockin the cashflow The neighborhood gravedigga Gettin paid so much, all the bitches wanna see a nigga I guess they figure Im paid, I wanna get laid Or since I got loot I wanna knock boots Id rather beat my dick than trick And if she dont suck then we dont fuck Id rather make a buck, drive a fat-ass truck Grab the 9, two clips, and run amuck Yes, flex at the two or three benzes I wreck shit, what the fuck you expected? A fly guy? well fuck it, Im the high guy From bed-stuy, puttin the swellin on your eye And your nose even, when I choke ya you stop breathin And when jake come, Im leavin Niet echt een vredelievende tekst van Notorius B.I.G.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 30 juli 2007 om 07:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() *knip*
discriminatie op basis van afkomst is niet toegelaten
![]() |
#3 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Hier lijkt muziek maar een bijkomstigheid in een conflict dat er sowieso al was. Feit is dat MUZIEK er niets mee te maken heeft. Of mensen nu elkaar gaan 'dissen' al rijmend op een beat, of gewoon rechttoe rechtaan uitschelden (hoeveel spotliedjes om elkaar uit te dagen bestonden er al niet voor de komst van rapmuziek), als ze willen vechten en elkaar afmaken zal dan niet aan de muziek of aan de teksten liggen. Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'k moet zeggen, alle wetgeving daarrond is er toch al?
Je mag elkaar niet doden. En beledigen mag alleen als de beledigde persoon kaukasisch is. Gaan we extra wetten maken die het zingen van gevatte opmerkingen verbied? Dan mogen cabaretiers ook hun boeltje inpakken. En voor de rest. Ik moet Bierke gelijk geven. Het is niet echt een verlies voor de mensheid, dat zo'n wannabees elkaar afmaken. Ecologisch gezien zou het veel meer moeten gebeuren.
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voorspelbare meningen die zullen volgen:
-goed dat ze elkaar uitmoorden -ze zouden moeten gestraft worden en terug naar land van herkomst -er zijn grenzen aan "vrije" meningsuiting -etc... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Maakt mij allemaal niets uit, bende gekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() computerspelletjes leiden tot moord!!
metal leidt tot moord rock-and-roll leidt tot moord Typisch menselijk trouwens om te zoeken naar iets waar we dan de schuld op kunnen steken: de maatschappij-de muziek-de games) Bij mijn weten haalt muziek nooit de trekker over |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En uiteindelijk is op dit forum niets zo voorspelbaar als het voorspellen van voorspelbare meningen.
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier zo'n rekst van de rapgroep THC: Dit is de nieuwe shit kameraad Amsterdam-Oost en Hilversum-Noord Wat the fuck moeten jullie playa. Hamas , Hamas Luister en huiver naar deze zuivere woorden Mothafuckers, oke nu gaat die goed Osama bin laden ,What the fuck Saddam Hussein, what the fuck, respect Mensen kunnen blijven playerhate Maar man je moet wel weten Je kan wel met ons dissen, maar we zijn bezeten Wie er met ons dist zullen we zeker niet vergeten Onderschat ons niet NAG is hoe we heten Ik heb geen tijd voor bullshit alleen realiteit Vier jaar in deze rapgame populariteit begint toe te nemen elke dag komen de problemen door onze fouten op de straten zijn de foto’s net verschenen ik weet niet wat ik moet gaan doen ik zit me te vervelen ik heb een wond in mijn hart kan ik niet genezen spacen tot de avond en dit is deja vu iedereen wilt die doekoe maar ik vraag me af hoe mensen willen hosselen riskeren de tijden wees voorbereid want die foto’s moeten we vermijden wie wilt er nou in een schil achter slot en grendel we moeten blijven stijgen kameraad over die drempel fuck die fake shit, fuck die bullshit de echte woorden komen uit straat shit fuck die bitches, fuck die Schitjes ik hou men leven bezig met die ritjes fuck die joden die vieze joden de allochtonen zullen julle komen doden fuck die joden die vieze, joden de allochtonen zullen jullie komen doden fuck die fake shit, fuck die bullshit de echte woorden komen uit straat shit fuck die bitches, fuck die sidjes ik hou men leven bezig met die ritjes fuck die joden die vieze joden de allochtonen zullen julle komen doden fuck die joden die fucking joden de allochtonen zullen jullie komen doden player haters moeten dood want ze spelen met je brood binnenkort kom want die T-shirt word rood joden moeten dood hamas hamas joden aan de gas kameraad luister naar de bas echte allochtonen dit is geen thug life dit is de echte leven dit is de real life dus wees liever voorbedacht en maak er wat van dit is fucking NAG samen met taliban 11 september, 11 september 2 vliegtuigen door de world trade center fuck die isreal en fuck die vs saddam hussein die is de best moslims weten dat de wereld binnenkort vergaat jullie joden moeten weten dat ik jullie haat binnenkort kom ik met een Kalasjnikov jullie moeten weten dat ik jullie pof. Muziek: onbekend. Tekst: H. Belgaroui Echt tijd op dit soort rotzooi te verbieden!
![]() |
![]() |
#13 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overgens vind je obscure teksten ook bij doom-metal, een "Blanke" muziekstijl. Zeer populair in Zweden, Noorwegen en Finland. Daar werden kerken in de brand gestoken door doom-metal fans.
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Dat ze het dan bewijzen dat ze beter kunnen hé !!
![]() |
#16 |
Partijlid
|
![]() Het lijkt me al te gemakkelijk om de misstappen van anderen toe te schrijven aan de makers van muziek/film/computerspelletjes et tutti quanti. In mijn ogen is iemand die een misdrijf begaat daar zelf verantwoordelijk voor. Stel je voor dat we voetbalwedstrijden gaan verbieden omdat een stelletje heethoofden er genoegen in schept om na afloop van de wedstrijd amok te maken en links en rechts een café kort en klein te slaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Partijlid
|
![]() Ja, wellicht wel. De vraag is hoe je daar mee wil omgaan. Wil je die teksten censureren? Zo ja, wie gaat dan op welke basis bepalen waar de grens moet liggen van het toelaatbare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1)Rap is geen muziek
2)Mekaar steken onder water is best leuk, maar dat nu zo ernstig nemen dat het een strijd op leven en dood wordt...
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |