![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() 11 mei 2006
![]() Precies dertig dagen later, voegt een jonge snaak uit zijn directe entourage de daad bij het woord en besluit om.. boswachter te worden. De 18-jarige Hans Van Themsche (º1988) schaft zich in de wapenwinkel van wapenhandelaar Benoït Lang (40) in de Lombardenvest te Antwerpen een Marlin-jachtgeweer type 336W aan en 20 kogels 7.62 mm. Een kogel van dit kaliber geeft een klein gaatje aan de inslag, en waar de kogel het lichaam weer verlaat, slaat hij een gat ter grootte van een telefoonboek. Geen speelgoed dus. Dergelijk geweer is prima geschikt voor de jacht op groot wild, rendieren en beren bijvoorbeeld. Echter, het 'wild' waarnaar Hans op jacht gaat, is heel wat minder vervaarlijk dan beren, want daar is 'leeuwenmoed' voor nodig en die heeft Hans niet: 2 vrouwen en een weerloze peuter van 2 jaar op een driewieler zullen geslachtofferd worden aan de 'goede' zaak. ![]() Op een klein plantsoen aan de Minderbroedersrui zit op een bank de 46-jarige Songul Koç een boek te lezen. Songul draagt een hoofddoek, is Antwerpse maar van Turkse origine. Zonder aarzelen opent Hans het vuur en schiet haar in de borst. Zonder te verpinken laat hij zijn zieltogend slachtoffer achter zich en wandelt rustig verder, het geweer in de aanslag. Nog geen honderd meter verder draait Hans de Zwartzusterstraat in en kruist het pad van de zwangere Oulemata Niangadou, een 24-jarige Malinese vrouw die als kindermeisje werkt en de 2-jarige Vlaamse kleuter Luna Drowart bij zich heeft. Het plan die dag was dat het au pair meisje de kleine Luna al een klein beetje zou leren fietsen, daarom dat de twee onderweg waren met het kleine kinderfietsje van het meisje. Nadat Van Themsche hen is gekruist, draait hij zich plotseling om en richt zijn wapen op hen en vuurt. Beide slachtoffers werden in de rug geraakt en blijven levenloos liggen. Van Themsche wandelt rustig voorbij het terras van café In De Gloria op de hoek van de Kleine Koraalberg waar op dat ogenblik hoofdinspecteur Marcel Van Peel van de Antwerpse politie tijdens de middagpauze zijn lunch gebruikt. Gealarmeerd door andere terrasbezoekers die Hans Van Themsche met zijn jachtgeweer in de nek hebben zien voorbijlopen gaat agent Van Peel achter de schutter aan. In de Lange Doornikstraat merkt hij Hans op en maant hem meermaals aan om halt te houden. Bij een onverwachte beweging van Hans vuurt de agent en schiet hem in de buik. Niet levensgevaarlijk getroffen blijft hij op de grond liggen. De 'jacht' had nauwelijks 7 minuten geduurd. Antwerpen verkeert in shock. De verslagenheid is groot. Dit raakt iedereen. Waarom? Waarom? Telg uit een zwart nest ![]() In zijn portefeuille zit een sticker van het Vlaams Belang. De dader is afkomstig uit een extreemrechtse familie: zijn vader is een trouwe Vlaams Belang-militant uit Wilrijk en lid van het eerste uur. Vader Peter Van Themsche bakte steevast frieten op het jaarlijkse stoofvlees- of mosselsouper. Hij was zo'n typische militant voor het werk achter de schermen. De partij kon steeds op hem een beroep doen voor allerlei klussen. Voor een plaats op de lijst of om kiezers te ronselen had Peter Van Themsche, die als schrijnwerker een gevuld orderboekje heeft, geen tijd. Zijn tante Frieda Van Themsche (º1955) heeft meer tijd. Zij zetelt voor het Vlaams Belang in het federale parlement als volksvertegenwoordiger. De grootvader van Hans, Karel Van Themsche, vocht in het uniform van de Waffen SS aan het Oostfront. Ons kent ons. ![]() Frieda Van Themsche over haar vader: "Mijn vader, Karel Van Themsche meldde zich op 18-jarige leeftijd samen met zijn tweelingbroer als soldaat voor het Oostfront. Hij vertrok als idealist, in de geest van toen, tegen het goddeloze communisme en voor Vlaanderen. Daarom ook zal ik mijn vader en zijn kameraden nooit verloochenen! Na een intense opleiding werden ze naar het front gestuurd. Op 19-jarige leeftijd, ontsnapte mijn vader uit een omsingeling, verloor daarbij een been en zijn broer. Hij was zowel krijgsgevangene bij de Amerikanen en later, uitgeleverd aan België, opgesloten samen met duizenden andere politieke gevangenen." Na haar huwelijk verhuist ze naar West-Vlaanderen. Partijvoorzitter Frank Vanhecke ziet haar als zijn perfecte opvolger bij de jongste parlementsverkiezingen. Zij behoort duidelijk tot het klassieke netwerk. Via het NSV -de studentenbeweging van het Vlaams Belang- leert Frieda Van Themsche Luk Vermeulen kennen, actievoerder bij Voorpost, leider van de VB-ordedienst en Francis Van den Eynde, Voorpost, Were Di en VB-volksvertegenwoordiger. Van daaruit is het maar een kleine stap meer naar het Vlaams Blok/Belang. ![]() Op 15 juni verlengt de raadkamer in Antwerpen zijn aanhouding met drie maanden. Op donderdag 22 juni 2006 vindt onder grote belangstelling een reconstructie plaats van de feiten. Hans vertoont geen spoor van emotie. Later zal hij bekennen voor de onderzoeksrechter dat hij enkel spijt heeft van de moord op de kleine Luna Drowart... Het psychiatrisch onderzoek en het moraliteitsonderzoek zijn intussen afgerond [DS 14.12.2006]. Hans verschijnt mogelijk al op 5 oktober 2007 voor het Hof van Assisen te Antwerpen. Volgens zijn advocaat, Bart Herman, werd zijn cliënt gedreven door "een extreme wil om te sterven". Hans Van Themsche werd vijf jaar geleden, toen hij nog school liep in Antwerpen, gepest door allochtonen. D�*t zou dan de reden zijn waarom hij, althans volgens eigen zeggen, in Antwerpen doelbewust mensen van vreemde afkomst viseerde en vermoordde. De uren en dagen na de moorden ontspint zich een beschamend debat waarbij iedereen elkaar verwijten naar het hoofd slingert. Het begint al bij ankerjournalist van het VRT-journaal, Siegfried Bracke. De immer breedgrijnzende journalist die al jaren op zijn bekende nonchalante wijze lijken verbabbelt als platgereden overjaarse seniele tomaten bij de oversteek van een snelweg (Eigen schuld, dikken bult), begaat al op het eerste avondjournaal de eerste flater van formaat: "Laat het ons meteen duidelijk stellen: het Vlaams Belang treft hier geen enkele schuld". Hoezo geen enkele schuld? ![]() De partij werd in Gent veroordeeld voor racisme omdat ze systematisch bepaalde bevolkingsgroepen stigmatiseert. Toen enkele maanden terug enkele Afrikaanse vluchtelingen half dood per schip aanspoelden in België (enkelen waren onderweg omgekomen van ontbering) stonden parlementsleden van het Vlaams Belang de volgende dag in het parlement luidskeels te vragen wanneer ze teruggestuurd zouden worden, en dat de 'linkse advocatuur' binnen dit land hun wel zou steunen. Of het laatste voorbeeld niet onder "ophitsen" gecatalogeerd kan worden is maar zeer de vraag. Door andere partijen zoals Groen! en de Waalse partijen wordt het Vlaams Belang terecht beschuldigd van het opwekken en het in stand houden van een jarenlang klimaat van racisme, discriminatie en het bewust cultiveren van een zogenaamd gevoel van onveiligheid. Voor dat 'onveiligheidsgevoel' moet volgens het Vlaams Belang de verantwoordelijkheid gelegd worden bij de allochtonen, de asielzoekers en de moslims, waarbij vooral de Marokkaanse en Turkse gemeenschap uitdrukkelijk worden geviseerd. ![]() Hubert Vandenbussche: Alles wijst erop dat de racistische moordenaar in Antwerpen sterk beïnvloed is door de jarenlange haatcampagne van het VB. Haatcampagne, die getolereerd wordt door onze democratische politici. Enkel de ruwste kantjes moeten door de antiracismewet wat afgevijld worden, maar niemand die twijfelt over de racistische bedoelingen van het VB-discour. Deze partij kan met ons belastingsgeld dagelijks de bevolking opruien tegen de 'vreemdelingen'. Freya Piryns: "Op de avond van de moordpartij in Antwerpen kon je in sommige café's horen: 'Toch spijtig van dat blank meisje.' Dat is godverdomme puur racisme. Laatst moest ik met een klasje kinderen van acht, negen jaar oud een pleintje oversteken. De groep bleef achter. 'Juffrouw! Kijk die meneer!', riepen ze. Ik ging kijken. Zater er voor het raam van een café drie mannen te gebaren dat ze de kindjes één voor één afknalden. Piefpoefpaf. Eén van hen stormde op mij af en begon mij uit te schelden voor hoer. 'Hoe kunt ge u zo prostitueren door les te geven aan die bruin mannen.'" Hubert Vandenbussche:Maar er is meer. In een steeds sneller tempo wordt de ene na de andere maatregel genomen tegen de 'illegalen', zoals die sukkelaars worden bestempeld die armoede, oorlog en andere miserie ontvluchten. Waarom zou je geen illegalen mogen afschieten? Ze zijn tenslotte toch maar minderwaardige wezens, die naar hier komen om te profiteren van onze maatschappij van overdadige luxe en rijkdom en die de stigmatiserende wetten (vergelijk met de spiraal van maatregelen die in de jaren '30 van vorige eeuw werden genomen tegen de joden in Duitsland) door onze democratische partijen goedgekeurd met de voeten treden. Vroeger waren vluchtelingen geen illegalen. Het zijn onze wetten die ze illegaal gemaakt hebben. Hakenkruisen en SS-teksten ![]() « In de eerste dagen na de dood van Luna was duidelijk dat wij geen sympathisanten van het Vlaams Belang zijn. De vader van Roman (papa van Luna, nvdr) had een mailadres geopend als een soort condoleanceregister. Je moest eens weten hoeveel mails we hebben gekregen met hakenkruisen en SS-teksten. Teksten als: 'Het is goed dat jullie ogen nu geopend zijn.' Of nog: 'Je moet niet denken dat jullie de enigen zijn die een kind verloren hebben.' Dat soort hatelijke mails.» (...) « Filip Dewinter heeft ook een mail gestuurd. Hij begon: 'Ik als huisvader van kinderen...' Ik heb niet verder gelezen. Ik heb de mail teruggestuurd met de boodschap dat wij van hem geen steun wensten te ontvangen.» (...) « Ik weet ook wel dat Dewinter dat geweer niet heeft gekocht en ook niet heeft geschoten. Maar hij predikt al jarenlang, al dan niet met bokshandschoen, haat en verdeeldheid. Eigen volk eerst. Luna is wel door het eigen volk eerst neergeschoten. Als je op een congres roept dat je de edele delen van Marokkaanse overvallers mag afschieten, dan breng je mensen in verwarring. Denk eerst eens na voor je een slogan lanceert. Denk na over de mogelijk verkeerde interpretaties van al die verbale krachtpatserij.» Bron: Laurence, de moeder van de door Hans Van Themsche vermoorde Luna (2), in De Morgen 30.09.2006 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zullen we u citeren, AK |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat een domme identiteitshoeren. Zelfs op het romantische ervan zijn ze verschrikkelijk oncreatief...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
vreemd hoe je door het leven durft gaan als hypocriet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Abba, we wachten nu op een gelijkaardige profielschets van de racistische moordernaars van o.a. Peter Mombaerts, de racistische killers van Guido Demoor, ...
Je gaat toch niet discrimineren hé? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Waarom beweren ze nog altijd dat het bus incident racistisch was?
Omdat het eerlijk is? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() ERFZONDE !!! prachtig toch ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Wat De Winter zei over angsthazen en boswachters, is waar. Het oogt natuurlijk mooi om die uitspraak te zetten vlak naast de gruwel, gepleegd door een gek (en nog wel precies één maand later! Amaai)
Maar ik sta ook 100% achter die uitspraak. Daarmee wordt immers niet bedoeld dat men op schoolgaande, werkende, normale jongeren moet schieten. Neen, er wordt ons verweten dat we lafaards zijn geworden, en terecht. We laten ons doen. Hoe kun je het anders noemen als een kind van school verandert door Marokkaans racisme? Dan kun je toch niets anders zeggen dan: dat kind, zijn ouders en de school laten zich doen als angsthazen. De oude dames die geterroriseerd worden door "jongeren" laten zich doen, en op hun leeftijd isdat normaal. Als ik het aan de stok zou krijgen met "jongeren" zou ik ook een angsthaas zijn. Ik zou proberen weglopen. Voor je het weet, zijn ze met tien of meer, en ze deinzen er ook niet voor terug een mes in je lijf te kwakken, of je dood te schoppen (zoals op die tram...). Ze voelen zich hierin ook gesterkt, ziende dat het zelden tot effectieve straffen komt bij hun collega's. Daarom zijn we angsthazen geworden. En dat wordt ons -terecht- verweten. Meneer Kovner (ja ik heb het eens opgezocht, ik wou weten wie dat was) zei zelf: Citaat:
Laatst gewijzigd door sn00py : 3 oktober 2007 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kijk, ofwel is dit een pure copy-paste zonder begeleidend commentaar en principieel een overtreding van het forumreglement.
Ofwel is dit pure emo argumentatie en kan deze draad meteen op slot. Want dan is het enkel de bedoeling om mensen die bovenstaande visie niet delen af te schilderen als gevoelloze klootzakken zonder respect voor het verdriet van de nabestaanden van de slachtoffers.
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Jij hebt dus nog altijd niet begrepen dat ik doelde op het begeleidend commentaar van het forumlid die dit gepost heeft.
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
jij pleit voor censuur omdat de inhoud u niet aanstaat, da's pas flauw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Er staat geen begeleidend commentaar van het forumlid. De mening is echter duidelijk. En er is stof genoeg voor discussie. Ben jij de forumpolitie ofzo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben wel akkoord met het reglement. Ik ben namelijk niet een van die klaagzangers die altijd maar zitten te emmeren dat het reglement niet deugt om zijn eigen overtredingen goed te praten. Ik ben geen 21 eeuwse politicus. De poster moet zijn bedoeling kenbaar maken. Of anders staat hij te leuren met het leed van een ander.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 3 oktober 2007 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil discussiëren met de poster, niet met mevrouw Laurence. Ik vind een beetje kiesheid bast wel op zijn plaats wat dat betreft. Forumpolitie is een argument dat een censuurpleiter als jij best niet te snel in de mond neemt.
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er zijn namlijk andere plaatsen op het forum waar columns, opinies of artiekelen zonder meer kunnen gepost worden voor verdere becommentariëring. Heb je nog iets leuk om mij van censuur te beschuldigen?
![]() |