Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2007, 17:15   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard De Israëllobby

In het subforum 'geschiedenis' is er momenteel een draad die draait rond de geschiedenis van een beruchte familie.

In die draad schrijf ik onder meer dat ik mijn gegevens heb doorgenomen met een Joodse vriend waarvan ik weet dat zijn visie op het wereldgebeuren niet echt die is waar de meeste Joden zich onder thuis voelen, hij is bijvoorbeeld sinds de laatse oorlog met Libanon afgestapt van zijn jaarlijkse reis naar Israël omdat hij vernomen had dat hij zou worden opgeroepen toen hij gepland had om net tijdens die oorlog zijn jaarlijkse reis te maken.

Gisteren krijg ik van hem een sms-je met een aanrader om eens te lezen

Nu ik wat onderzoek heb gepleegd naar dit schrijfsel ben ik uitgekomen op een hele interssante reportage op de VPRO (Tegenlicht) over beide schrijvers en hun boodschap in dit boek.

Citaat:
Wat Israël ook doet, de VS steunen het land bijna kritiekloos. Dat komt door een sterke pro-Israël-lobby.

Twee professoren, van de universiteiten van Chicago en Harvard, durfden het aan: vraagtekens te zetten bij een van de grootste taboes in de Amerikaanse politiek: de bijna onvoorwaardelijke steun aan Israël. En ze zetten vraagtekens bij een belangrijke macht achter de schermen: de pro-Israël-lobby in Washington. Maar wellicht hadden ze het beter niet kunnen opschrijven. Hun boek leidde tot een storm van verontwaardiging in Amerika.

John Mearsheimer en Stephen Walt komen deze week naar Nederland, om over hun boek in discussie te gaan. NOVA sprak ze in New York.
De reportage is alvast een aanrader, wanneer ik het boek in de bib terug vind laat ik, binnekort wel weten of het boek dit ook is.

Citaat:
Irak is een puinhoop. Iran gaat nucleair. Israël is gedemoraliseerd en Amerika tot op het bot verdeeld. Tegenlicht zoomt zes weken lang in op de Plaats des Oordeels, het Midden-Oosten, en schetst ontwikkelingen en toekomstscenario's.

Deze week de Israël lobby in Amerika. Want hoe reëel is het voor de VS nog Israël volop te steunen, nu de lont in het Midden-Oosten-kruitvat steeds korter wordt.

Welke rol spelen de belangen van Israël in Amerika's omgang met Irak en Iran? Hoe oneindig is de Israëlisch-Amerikaanse vriendschap?

Mogen in de Verenigde Staten wel kanttekeningen worden geplaatst bij die wederzijdse verbondenheid, of is de Israël lobby financieel en politiek zo sterk dat kritiek op de relatie tot Israël taboe is? En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?

In maart 2006 publiceerden de Amerikaanse politicologen John Mearsheimer (University of Chicago) en Steve Walt (Harvard) het controversiële artikel The Israel Lobby and US foreign policy. Zij beschuldigen de Israël lobby ervan dat mede door hun toedoen de VS, tegen het Amerikaanse eigenbelang in, ten strijde trok tegen Irak. Samen met politieke verschuivingen in het Congres en het steeds verder uitdijende Irak-moeras, heeft deze beschuldiging het debat over de Amerikaanse Midden-Oosten politiek verder gepolariseerd. Tegenlicht spreekt met de betrokkenen.

Fervente voorstanders van de innige band tussen Amerika en Israël wijzen op gemeenschappelijke politieke belangen (zoals neoconservative Richard Perle) of de geloofsverwantschap (evangelist John Hagee). Op het jaarcongres van de belangrijkste lobby organisatie AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) in Washington filmde Tegenlicht het vuur waarmee, ook door Amerikaanse politici, de Israëlische zaak wordt verdedigd en actie tegen Iran wordt bepleit.

Critici van de Israël lobby die aan het woord komen: Amerikaans congreslid Earl Hilliard uit Alabama, zocht toenadering tot de Arabische wereld en werd vervolgens verslagen door een opponent die zich mocht verheugen in de financiële steun van AIPAC. De historicus Tony Judt, die durfde te beweren dat Israël 'een oorlogszuchtige en intolerante, door geloof gedreven etnostaat aan het worden is'. Maar ook Human Rights Watch directeur Kenneth Roth, die persoonlijk doelwit werd na berichtgeving over de Libanon-oorlog van afgelopen zomer. En voormalig Israëlisch vredesonderhandelaar Daniel Levy, die de belangen van Israël zelf in gevaar ziet komen door de Israël lobby.

Tenslotte wordt door de stafchef van Colin Powell, kolonel Lawrence Wilkerson, uitgelegd welke rol de Israël lobby heeft gespeeld bij de inval in Irak. AIPAC, het Amerikaans Congres, het Witte Huis en Israël zelf lijken in een verstikkende omhelzing beland te zijn...

Kolonel Lawrence Wilkerson: "We can't get out of there even if we want to. You just cannot say: Israel you are on your own."

Regie: Marije Meerman
Research: William de Bruijn
Oud 9 november 2007, 17:17   #2
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Gisteren is Stephen Walt nog geïnterviewd op BBC World in Hardtalk over dit boek.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programme...lk/7085187.stm

Laatst gewijzigd door Metternich : 9 november 2007 om 17:17.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 17:27   #3
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Morgen komen ze naar Nederland ... HIER

Citaat:
In 2006 publiceerde the London Review of Books een artikel van de Amerikaanse hoogleraren John J. Mearsheimer en Stephen M. Walt, waarin zij een kritische analyse geven van de invloed van de Israëllobby in de Verenigde Staten. In hun artikel beschrijven ze deze lobby als een belangengroepering van joden en niet-joden die in de VS opkomt voor de Israëlische zaak en probeert de Amerikaanse buitenlandse politiek te beïnvloeden ten gunste van Israël.

Nadat zij bestookt werden met kritiek op hun artikel besloten ze een boek te schrijven om verder op het onderwerp in te gaan, mogelijke misverstanden recht te zetten en weerwoord te bieden aan critici. Dit boek genaamd De Israëllobby is deze maand tegelijkertijd in de VS en Nederland uitgebracht. Op 10 november zullen de hoogleraren de inhoud van hun boek verdedigen tegenover het publiek in Hotel Arena in Amsterdam.

Na vertoon van de documentaire van VPRO: Tegenlicht
De Israëllobby (regie: Marije Meerman, 2007) en commentaar van co-referenten Alfred Pijpers en Frans Verhagen zal Leonard Ornstein samen met het publiek in gesprek gaan met Mearsheimer en Walt.

John J. Mearsheimer is hoogleraar Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Chicago.
www.uchicago.edu

Stephan M. Walt is hoogleraar Internationale Betrekkingen aan Harvard University.
www.harvard.edu

Alfred Pijpers is Senior Research Fellow bij het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael.
www.clingendael.nl

Frans Verhagen is schrijver, uitgever en hoofdredacteur van de website
Amerika.nl.
www.amerika.nl

Aanvang: 19:00 uur
Hotel Arena (’s Gravesandestraat 51, Amsterdam)

Vanwege een beperkt aantal plaatsen raden wij u aan op tijd aanwezig te zijn.
Oud 10 november 2007, 00:59   #4
Babylonia
Parlementslid

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ae5t_55OWbo
AIPAC Policy Conference 2007
En hopelijk krijgen we een filmpje van dat van gisteren in Adam.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 12:22   #5
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=Ae5t_55OWbo
AIPAC Policy Conference 2007
En hopelijk krijgen we een filmpje van dat van gisteren in Adam.
Een schande ...
Oud 11 november 2007, 17:59   #6
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Morgen komen ze naar Nederland ... HIER

Ik snap niet waarom de Nederlandse overheid zulke neonazi bijeenkomsten niet verbied? Gelukkig is een meerderheid van de Nederlanders pro-Israël. Nederlanders hebben geleerd uit de bloedbaden van het verleden...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 18:04   #7
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik snap niet waarom de Nederlandse overheid zulke neonazi bijeenkomsten niet verbied? Gelukkig is een meerderheid van de Nederlanders pro-Israël. Nederlanders hebben geleerd uit de bloedbaden van het verleden...
Kun je nu echt geen enkel tegenargument tegen anti-zionisten verzinnen zonder het nazisme erbij te betrekken?

Oud 11 november 2007, 18:15   #8
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Kun je nu echt geen enkel tegenargument tegen anti-zionisten verzinnen zonder het nazisme erbij te betrekken?
Info: Sinistra is de vroegere Antideutch
Oud 11 november 2007, 18:30   #9
Ambiorix

Standaard

Citaat:
wtf kerel

maak uzelf niet belachelijk.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 21:56   #10
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Antizionisten en nazisme zijn gewoon synoniemen. Het 1 is met het ander verbonden. Antizionisten gebruiken dezelfde argumenten als neonazi,s en antisemieten(openlijke antizionisten) nml. "Joden zijn racisten, Joden zijn wereldheersers, beheersen de bankkartels, hun macht leidt tot communisme en Marxisme, Joden beschouwen zichzelf als Ubermenschen, Joden zijn geldwolven etc...

Hopelijk gaan meerdere Antifascisten tegen deze bijeenkomst actie voeren en ja de zalen zullen weer volgeladen zijn met moslim-fundi,s geflankeerd door witte puntmutsen en Constant Kusters fans...Nederlandse overheid neem u verantwoordelijkheid!!!!!!!!
Oud 11 november 2007, 22:13   #11
Metternich

Standaard

Citaat:
Antizionisten en nazisme zijn gewoon synoniemen. Het 1 is met het ander verbonden. Antizionisten gebruiken dezelfde argumenten als neonazi,s en antisemieten(openlijke antizionisten) nml. "Joden zijn racisten, Joden zijn wereldheersers, beheersen de bankkartels, hun macht leidt tot communisme en Marxisme, Joden beschouwen zichzelf als Ubermenschen, Joden zijn geldwolven etc...
Allee, ik wist niet dat Rabbi Domb daar zo over dacht...

Oud 11 november 2007, 22:14   #12
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Een schande ...
Ik vind het ook een schande dat er nog steeds lui rondlopen die gekleed in witte puntmutsen schreeuwen dat joden en negers dienen opgehangen te worden.
Oud 11 november 2007, 22:17   #13
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Allee, ik wist niet dat Rabbi Domb daar zo over dacht...

U met uw NSV clubje wel, dat is geweten. Gelukkig zijn er nog beschaafde lui in deze wereld die niet dweepen met jodenvervolgingen, Mussolini en Hitler. Jammer voor u hoort u daar niet bij.
Oud 11 november 2007, 22:18   #14
Metternich

Standaard

Citaat:
U met uw NSV clubje wel, dat is geweten. Gelukkig zijn er nog beschaafde lui in deze wereld die niet dweepen met jodenvervolgingen, Mussolini en Hitler. Jammer voor u hoort u daar niet bij.
Och, doet het pijn dat Jews Against Zionism niet in uw kraam van "alleen nazi's zijn tegen Israël" past?

Oud 11 november 2007, 22:26   #15
Heftruck

Standaard

Citaat:

Hopelijk gaan meerdere Antifascisten tegen deze bijeenkomst actie voeren en ja de zalen zullen weer volgeladen zijn met moslim-fundi,s geflankeerd door witte puntmutsen en Constant Kusters fans...Nederlandse overheid neem u verantwoordelijkheid!!!!!!!!
Ben ik een anti-semiet als ik religies achterlijk vind en ik hun achterban uitlach?
Ben ik een anti-zionist als ik tegen elk bestaande staat ben?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 22:29   #16
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Och, doet het pijn dat Jews Against Zionism niet in uw kraam van "alleen nazi's zijn tegen Israël" past?
Als het enige argument het steeds weer aandraven is met een enorm marginale groepering binnen de Joodse gemeenschap dan is het droevig gesteld met de Antizionisten. Er zijn homo,s die kicken op nazi uniformen, moslims die varkensvlees eten, dus ook Joden die zichzelf het liefst zouden elimineren. Gekken bestaan overal maar het percentage van de bevolking dat zij vertegenwoordigen is op zijn minst marginaal te noemen. 98% van de Joden over de gehele wereld houden van Israël. Duidelijk zo?
Oud 11 november 2007, 22:32   #17
Metternich

Standaard

Citaat:
98% van de Joden over de gehele wereld houden van Israël. Duidelijk zo?
Nee, ik zou graag wat cijfermateriaal zien om die 98% te bewijzen.

Oud 11 november 2007, 22:33   #18
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ben ik een anti-semiet als ik religies achterlijk vind en ik hun achterban uitlach?
Ben ik een anti-zionist als ik tegen elk bestaande staat ben?
U bent Antisemiet als u systematisch de aanhangers van het Jodendom afschildert als "baarlijke duivels" en verantwoordelijk acht voor alle leed in de wereld.

U bent Antizionist als u het eerste bevestigd maar het formuleerd onder de noemer dat de staat Israël onwettig is en discrimineerd.

Conclusie: Antizionisme is gewoon een propere gekuiste vorm van "antisemitisme".
Oud 11 november 2007, 22:35   #19
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, ik zou graag wat cijfermateriaal zien om die 98% te bewijzen.
Moest dat niet zo zijn zou Israël niet bevolkt worden door hoofdzakelijk Joden men beste...
Oud 11 november 2007, 22:41   #20
Heftruck

Standaard

Citaat:
U bent Antisemiet als u systematisch de aanhangers van het Jodendom afschildert als "baarlijke duivels" en verantwoordelijk acht voor alle leed in de wereld.

U bent Antizionist als u het eerste bevestigt maar het formuleert onder de noemer dat de staat Israël onwettig is en discrimineert.

Conclusie: Antizionisme is gewoon een propere gekuiste vorm van "antisemitisme".
Ik ben volgens jou dus geen antisemiet en geen antizionist. Nochtans heb je mij daar in het verleden van beschuldigd.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 11 november 2007 om 22:43.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be