Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2007, 19:17   #1
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard Logistieke diensten, hoezo ?

We zullen het moeten hebben van diensten en onze logistiek

Horen we graag zeggen maar ik geloof het vooralsnog niet echt. Ik laat me graag overtuigen en hiervoor m'n bedenking hierover

Huidige fictieve situatie

1 productieonderneming in België
10 toeleveranciers voor het grote bedrijf
Magazijnactiviteit voor alle bedrijven
Import van grondstoffen vanuit het buitenland voor alle bedrijven
Export van de geproduceerde goederen

Nieuwe situatie na verhuis van productieonderneming

Import van goederen en transport naar eindbestemming of consument
Eventueel tijdelijke opslag in magazijn

Uiteraard heel rudimentair maar waar zit nu die uitbreiding inzake logistiek en transport ? Iemand enige informatie hieromtrent ? Alles met de hand lossen en laden dan ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 13:39   #2
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Niemand met enige logistieke kennis hieromtrent ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 14:07   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
We zullen het moeten hebben van diensten en onze logistiek

Horen we graag zeggen maar ik geloof het vooralsnog niet echt. Ik laat me graag overtuigen en hiervoor m'n bedenking hierover

Huidige fictieve situatie

1 productieonderneming in België
10 toeleveranciers voor het grote bedrijf
Magazijnactiviteit voor alle bedrijven
Import van grondstoffen vanuit het buitenland voor alle bedrijven
Export van de geproduceerde goederen

Nieuwe situatie na verhuis van productieonderneming

Import van goederen en transport naar eindbestemming of consument
Eventueel tijdelijke opslag in magazijn

Uiteraard heel rudimentair maar waar zit nu die uitbreiding inzake logistiek en transport ? Iemand enige informatie hieromtrent ? Alles met de hand lossen en laden dan ?
De uitbreiding zit niet in de plaatselijke logistiek, maar in de overslag van goederen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 14:18   #4
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Kan je dat iets verder toelichten, ik zie niet in dat er meer overslag zou zijn dan nu al het geval is, integendeel.

Hoe verkoopt politiek dan dat er meer logistiek zou zijn ? Ben al een tijdje op zoek naar een degelijk antwoord hierop maar het blijkt dus heel moeilijk te zijn om het uit te leggen. Laat me graag overtuigen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 14:29   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Kan je dat iets verder toelichten, ik zie niet in dat er meer overslag zou zijn dan nu al het geval is, integendeel.

Hoe verkoopt politiek dan dat er meer logistiek zou zijn ? Ben al een tijdje op zoek naar een degelijk antwoord hierop maar het blijkt dus heel moeilijk te zijn om het uit te leggen. Laat me graag overtuigen.
Daar de autowegen dicht geslipt zijn, moeten de goederen via een andere weg vervoerd worden, dit dus via waterwegen en/of spoorwegen.
Maar deze komen slechts op beperkte plaasten en moeten van daaruit dus via vrachtwagens verdeeld worden naar de omgeving.

Er is dus een tweede en derde overslag nodig om de goederen nog ter plaatsen te krijgen.
Men kan dus niet meer in het éne bedrijf de vrachtwagen laden en in het andere lossen, want de vrachtwagen geraken niet meer ter plaatsen.
En de afstanden zijn te groot geworden opdat dit systeem nog rendabel zou zijn.
Daarbij komt dat door de steeds grotere afstanden dat goederen afleggen, ze ook meer in grotere hoeveelheden naar een verdeelpunt moeten gebracht worden, en van daaruit verdeeld worden.
Zo'n verdeelpunt, neemt de goederen van verschillende bedrijven binnen en word dus eigenlijk een verzamel en verdeelpunt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 14:59   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Thanks, dat zegt niet dat logistiek gaat uitbreiden., dat lijkt alleen maar zo.

Als productiebedrijven wegvallen kan wat je zegt dit helemaal niet compenseren. Politiek laat mij geloven dat we allemaal met een DHL karretje gaan rondrijden of zo. Het is naar mijn mening een waanidee te denken dat logistiek gaat uitbreiden. Men kan misschien een heel verhaal opzetten over vanalles en nog wat maar dat is naast de kwestie praten.

Trouwens, als men aan economische migratie gaat doen, in welke bedrijven gaat men die mensen dan zetten als die bedrijven verhuizen naar de lage loonlanden ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:10   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Thanks, dat zegt niet dat logistiek gaat uitbreiden., dat lijkt alleen maar zo.

Als productiebedrijven wegvallen kan wat je zegt dit helemaal niet compenseren. Politiek laat mij geloven dat we allemaal met een DHL karretje gaan rondrijden of zo. Het is naar mijn mening een waanidee te denken dat logistiek gaat uitbreiden. Men kan misschien een heel verhaal opzetten over vanalles en nog wat maar dat is naast de kwestie praten.

Trouwens, als men aan economische migratie gaat doen, in welke bedrijven gaat men die mensen dan zetten als die bedrijven verhuizen naar de lage loonlanden ?
Economie is iets heel eigenaardig.
Zo zullen de huidige lage loonlanden geen lage loonlanden blijven maar zullen de looneisen daar stijgen in evenredigehid met de productiebedrijven die zich er gaan vestigen.

Daar komt bij dat de bedrijven zelf moeten blijven zorgen dat de hoge levenstandaardregio's deze standaard blijven behouden als ze hun producten willen blijven kunnen verkopen.
Het zit dus wel iets ingewikkelder in elkaar en de politici geven je dus enkel een eenvoudige uitleg over wat logistiek eigenlijk is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:14   #8
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Zal je perceptie zijn maar economie zit helemaal niet eigenaardig in elkaar, mensen maken dat er van omdat men blijkbaar ook van logistiek niks afweet.

Maar ja, het zal weer iets te maken hebben met die geldhypnose. Denk je dat men dat ooit zal begrijpen hoe absurd men bezig is ? Solidariteit is een utopie, jammer dus.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 16:39   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zal je perceptie zijn maar economie zit helemaal niet eigenaardig in elkaar, mensen maken dat er van omdat men blijkbaar ook van logistiek niks afweet.

Maar ja, het zal weer iets te maken hebben met die geldhypnose. Denk je dat men dat ooit zal begrijpen hoe absurd men bezig is ? Solidariteit is een utopie, jammer dus.
Geldhypnose bestaat niet.

Men verwart enkel solidariteit met het gratis uitdelen van goederen en diensten.
Gratis wil zeggen dat je zelf niets moet terug doen of dat je zelf niets moet ondernemen.
Solidariteit is een delen van mogelijkheden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 17:01   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
We zullen het moeten hebben van diensten en onze logistiek

Horen we graag zeggen maar ik geloof het vooralsnog niet echt. Ik laat me graag overtuigen en hiervoor m'n bedenking hierover

Huidige fictieve situatie

1 productieonderneming in België
10 toeleveranciers voor het grote bedrijf
Magazijnactiviteit voor alle bedrijven
Import van grondstoffen vanuit het buitenland voor alle bedrijven
Export van de geproduceerde goederen

Nieuwe situatie na verhuis van productieonderneming

Import van goederen en transport naar eindbestemming of consument
Eventueel tijdelijke opslag in magazijn

Uiteraard heel rudimentair maar waar zit nu die uitbreiding inzake logistiek en transport ? Iemand enige informatie hieromtrent ? Alles met de hand lossen en laden dan ?
Je verwart logistiek met puur transport. Het principe is dat alles wat economische waarde krijgt hoe dan ook moet bewegen & dat de totale efficiëncy van die bewegingen een "logistieke meerwaarde" schept.
Heel het proces begint eigenlijk met het kiezen van een productielocatie..

Hieruit blijkt al duidelijk het "logistieke gewicht" van de locatie van de Beneluxstaten : dicht bij havens en even dicht bij afzetgebieden en arbeidsmarkten.

Behalve het pure transport komen bij logistiek nog kennis van douaneformaliteiten, handelsembargo's kostprijsvergelijkingen en inderdaad arbeidmarktmogelijkheden kijken. Het vedrrichten van computerwerk in India bv. is ook een typisch logisitke benadering van productie en dienstverlening..

De geschiedenis van de lage landen is economisch gezien alvast een geschiedenis van het toenemend belang van de logistiek in de economie..
de laatste jaren neemt het belang van de goederenverpakking en commissionering overigens als sluitstuk van de logistieke keten voortdurend toe.

Schamatisch :

vinden en bijeenbrengen van grondstoffen naar de productieplaats/opslagplaats
vinden en bijeenbrengen van mensen en materiaal om de productie te doen.
Het kostenbeheersen van al deze elementen, beperken van de minimale
opslagtijd.
Bepalen van de afzetmarkt(en)
beheersen van de transportketen tot aan de verbruiker soms inclusief de opleiding van de eindverbruiker om de producten te gebruiken.

..

Dat de verschuiving van het scheppen van "meerwaarde" evolueert van de primaire via de secundaire naar de tertiaire en quartaire sector is een evidentie.. Ik zou me best kunnen voorstellen dat we in dit deel van de wereld verder zullen evolueren naar een belangrijk centrum van non-profit activiteiten zoals onderwijs en gezondheidszorg.. (maar dat is futurologie)
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 17:28   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.625
Standaard

Het zwaartepunt van de EU schuift op naar het oosten (Baltische Zee)en in de toekomst mogelijk richting Zwarte Zee..

Dan zullen we hier staan met onze "logistiek",in ons klam uithoekje van het Euraziatisch continent...

Hopelijk zullen de Antwerpse dokken dan een rijke en gevarieerde visstand bevatten
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 17:42   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het zwaartepunt van de EU schuift op naar het oosten (Baltische Zee)en in de toekomst mogelijk richting Zwarte Zee..

Dan zullen we hier staan met onze "logistiek",in ons klam uithoekje van het Euraziatisch continent...

Hopelijk zullen de Antwerpse dokken dan een rijke en gevarieerde visstand bevatten
Binnen een straal van 200 km leven er hier 200 miljoen consumenten, voor het ogenblik is er een vrij stabiele migratiegolf vanuit het Oosten van de EU westwaarts, de economische verschuiving naar het Oosten gaat over secundaire sectoren, de tertiaire en quartaire sectoren zijn hier nog altijd stevig verankerd.

Mondiaal gezien is er een veel belangrijkere verschuiving naar de regio's tussen India en China : deze landen zijn geen loutere productielanden van laagwaardige halffabrikaten of mechanische gereedschappen - ze zijn hoogontwikkelde consumptiemaatschappijen geworden ...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:28   #13
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Jantje, men verwart de laatste tijd nogal veel, zo ook de misvatting dat economie te maken zou hebben met winst maken. Als je dan nog steeds niet doorhebt dat er wel een geldhypnose is, dan is dat op zich een bewijs hiervoor. Je lijkt dat zelf niet beseffen, of wel ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:36   #14
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Roger, allemaal mooi en wel als we niet gehypnotiseerd zouden zijn door een stuk papier dat we geld noemen. Als men Belgische garnalen in China laat pellen zou je inderdaad kunnen stellen dat de logistieke branche gaat uitbreiden. Waar zit je dan met die efficiency hé. Efficiënt in functie van de winst is heel iets anders dan logistiek, daar ben ik het met je eens. Veel misvattingen, we gaan zelfs de derde leeftijd exporteren omdat het efficiënt is, kunnen ze Belgische garnalen gaan pellen in China.

Politiek draait ons een loer met die stellingen omtrent logistiek. Een flowchart kan iedereen wel maken, lijkt dan net echt en professioneel. Denk je dat politiek ons bewust voor de gek houdt of zijn ze zelf zo kortzichtig dan ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:45   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Roger, allemaal mooi en wel als we niet gehypnotiseerd zouden zijn door een stuk papier dat we geld noemen. Als men Belgische garnalen in China laat pellen zou je inderdaad kunnen stellen dat de logistieke branche gaat uitbreiden. Waar zit je dan met die efficiency hé. Efficiënt in functie van de winst is heel iets anders dan logistiek, daar ben ik het met je eens. Veel misvattingen, we gaan zelfs de derde leeftijd exporteren omdat het efficiënt is, kunnen ze Belgische garnalen gaan pellen in China.

Politiek draait ons een loer met die stellingen omtrent logistiek. Een flowchart kan iedereen wel maken, lijkt dan net echt en professioneel. Denk je dat politiek ons bewust voor de gek houdt of zijn ze zelf zo kortzichtig dan ?
Dat er hopelijk in een zeer nabije toekomst, een andere vorm van economisch systeem gevonden wordt dat ecologisch respectvoller met mens en planeet omgaat is evident. Maar zelfs in een ecologisch aanvaardbare economie zal er aan efficiënte beheersing van het logistieke element in het economisch proces omgegaan moeten worden.
Dat het centrum van grote bevolkingsconcentraties, bovendien in de buurt van waterwegen hierbij ee grote rol spelen is duidelijk. Ik wilde alleen maar z bevattelijk mogelijk aangeven dat "logistiek" meer dan louter vervoer is van afgewerkte producten naar distributiecentra. Ook door het in een kader te plaatsen van een economische ontwikkeling waarbij de klemtoon verschuift van productie naar meer dienstverlenende activiteiten, waarvan de logistiek bovendien slechts een onderdeel is.

Zelfs in een geldloze anarchistische economie zal indien ze zich hoogtechnologisch ontwikkelt "logistiek " een belangrijke activiteit zijn.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:47   #16
jukke
Burger
 
Geregistreerd: 18 juli 2007
Berichten: 148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het zwaartepunt van de EU schuift op naar het oosten (Baltische Zee)en in de toekomst mogelijk richting Zwarte Zee..

Dan zullen we hier staan met onze "logistiek",in ons klam uithoekje van het Euraziatisch continent...

Hopelijk zullen de Antwerpse dokken dan een rijke en gevarieerde visstand bevatten
En toch is de logistieke sector de sector met toekomst.
Het idee op zich is ook logisch. De productie is rendabeler in de goedkope landen: china, india, tsjechië,... Maar die afgewerkte producten moeten natuurlijk op de verschillende markten geraken. Het is vanuit China en India al heel moeilijk om een klantgerichte distributie naar hun klanten op te zetten. Ten eerste duurt het transport veel te lang, ten tweede wordt het transport veel te duur (er kan dan immers niet in bulk vervoerd worden maar in specifieke collis en dus veel meer lucht).
Daarom zie je steeds meer en meer bedrijven die een logistieke partner zoeken die de opslag doen van hun producten. Zij behandelen ook de bestellingen en zorgen voor de verdeling.

Ikzelf ben tewerkgesteld in zo een distributiebedrijf. Onze site is een dedicated site, een site waar er enkel voor 1 klant gewerkt wordt. Wij staan in voor de hele europese markt (gaande van portugal tot polen). Het principe is heel simpel. Wij slaan de goederen op, verpakken deze naar de wens van de klant van onze klant. Dit wordt allemaal op een vrachtwagen geladen die zich verplaatst naar een verdeelcentrum (voor de Benelux is dit bv ABX en TDG). Deze lossen deze pallets en sorteren deze automatisch uit en plaatsen deze op de juiste kleine vrachtwagen of bestelwagen. Het proces van de aankomst van de orderlijn op het CDC (central distribution center) en het in de rekken liggen van de winkel mag maximaak 48 uur duren. Het spreekt voor zich dat zoiets vanuit China onmogelijk is.
__________________
Hans1: Wanneer ga je eindelijk eens antwoorden op de vlaggenkwestie? Promoot de BUB om Belgische vlaggen op de Vlaamse feestdag op te hangen?
jukke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:55   #17
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Redelijk kortzichtige stellingen dat je geeft.

Als productiebedrijven ons land verlaten, heb je inderdaad nog enkel de distributie naar de bestemmeling vanuit het buitenland. Maar dat is lang niet hetzelfde dan de oude situatie, nu dient men ook tot bij de bestemmeling te geraken, geen verschil dus. Dat wij politiek dan nog geloven ook, dat is nog waanzinniger te noemen. Lijkt echt of we in slaap gevallen zijn.

Europa in verval.

Laatst gewijzigd door MIS : 20 november 2007 om 18:56.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 19:01   #18
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Roger, in een andere denkeconomie kan je aan echte logistiek doen, nu is dat weer zo een halfslachtig geval als gevolg van de economie die we nu voeren. Misschien dat we beter eens kijken naar de logistieke efficiëntie van onze neuronale verbindingen. Mits ene beetje logisch boerenverstand weten we ook dat Centrale Banken geld bijdrukken. Zelfs dat begrijpen we niet met al die logistieke kennis. In een eenvoudige cel gebeurt meer aan logistiek maar dat loopt dan gesmeerd, daar speelt die geldhypnose zo geen rol.

Laatst gewijzigd door MIS : 20 november 2007 om 19:01.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 19:26   #19
Sickboy
Lokaal Raadslid
 
Sickboy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Locatie: Land van Waas
Berichten: 330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jukke Bekijk bericht
En toch is de logistieke sector de sector met toekomst.
Het idee op zich is ook logisch. De productie is rendabeler in de goedkope landen: china, india, tsjechië,... Maar die afgewerkte producten moeten natuurlijk op de verschillende markten geraken. Het is vanuit China en India al heel moeilijk om een klantgerichte distributie naar hun klanten op te zetten. Ten eerste duurt het transport veel te lang, ten tweede wordt het transport veel te duur (er kan dan immers niet in bulk vervoerd worden maar in specifieke collis en dus veel meer lucht).
Daarom zie je steeds meer en meer bedrijven die een logistieke partner zoeken die de opslag doen van hun producten. Zij behandelen ook de bestellingen en zorgen voor de verdeling.

Ikzelf ben tewerkgesteld in zo een distributiebedrijf. Onze site is een dedicated site, een site waar er enkel voor 1 klant gewerkt wordt. Wij staan in voor de hele europese markt (gaande van portugal tot polen). Het principe is heel simpel. Wij slaan de goederen op, verpakken deze naar de wens van de klant van onze klant. Dit wordt allemaal op een vrachtwagen geladen die zich verplaatst naar een verdeelcentrum (voor de Benelux is dit bv ABX en TDG). Deze lossen deze pallets en sorteren deze automatisch uit en plaatsen deze op de juiste kleine vrachtwagen of bestelwagen. Het proces van de aankomst van de orderlijn op het CDC (central distribution center) en het in de rekken liggen van de winkel mag maximaak 48 uur duren. Het spreekt voor zich dat zoiets vanuit China onmogelijk is.
Dit maakt jullie snel inwisselbaar als er een goedkoper bedrijf in de buurt dezelfde dienst kan leveren natuurlijk.

Logistiek heeft voor werkgelegenheid misschien te weinig te bieden.Tijdelijke opdrachten,lagere lonen dan in een productieomgeving,...
M.i. heeft logistiek duidelijk een toegevoegde waarde maar brengt het toch ook veel nadelen mee.Allereerst ons verzadigde wegennet dat nog meer belast zal worden.Om dit tegen te gaan kan spoor en waterweg een alternatief zijn maar dan is er nog veel infrastructuur nodig.
Voorts is het in de zuivere productiesector beter qua verloning en arbeidsvoorwaarden (contracten e.d.).Men heeft hier laatst in Knack een artikel aan gewijd.Daaruit bleek dat bv. de chemische sector verhoudingsgewijs meer toegevoegde waarde (werkgelegenheid) biedt t.o.v. de logistieke sector.Dit was wel bekeken vanuit de Antwerpse haven dacht ik.
Enkel mikken op logistiek is m.i. een vergissing.
Sickboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 19:45   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Jantje, men verwart de laatste tijd nogal veel, zo ook de misvatting dat economie te maken zou hebben met winst maken. Als je dan nog steeds niet doorhebt dat er wel een geldhypnose is, dan is dat op zich een bewijs hiervoor. Je lijkt dat zelf niet beseffen, of wel ?
Geld is een relatieve en kan dus NOOIt een hypnose veroorzaken.

Maar wat je bedoeld is de hypnose naar macht en luxe die bekomen kunnen worden met geld.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be