![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister
|
![]() Uit wikipedia:
Citaat:
Waar mensen vroeger al op redelijk jonge leeftijd overleden aan de gevolgen van (erfelijke) aandoeningen, blijven ze nu op de been met medicijnen en goede verzorging. Ze stichten een gezin en geven hun genen door aan hun kinderen. Bestaat er al een discussie of deze ontwikkeling wel zo wenselijk is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou er niet te veel in geloven. Tenslotte staat er in de eerste zin van dat stuk uit de Wiki al dit:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Normale evolutie vormt geen gevaar, het houdt de soort sterk en laat ruimte om de soort aan te passen als veranderende omgevingsfactoren dat noodzakelijk maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() genetische manipulatie
waarom wachten op het natuurlijke proces (dat veel te langzaam is naar mensenstaven) als we binnen afzienbare tijd het heft in eigen handen kunnen nemen... designerbabies...
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Eigenlijk off-topic, maar ik heb zelf een theorie bedacht toen ik eens een spin een web zag maken. Hoe bestaat het dat zo'n beestje de techniek beheerst om eerst de structuur te maken en daarna van buiten naar binnen het web verder af te bouwen. Vanuit de evolutietheorie kun je verklaren dat alleen de spinnen die dat automatisch gaan doen overleven, de rest gaat dood van honger en plant zich niet voort.
Ik denk dat de uitdrukking 'het zit in de genen' heel letterlijk genomen moet worden. Volgens mij wordt een deel van iemands geheugen niet opgeslagen in de hersenen, maar in de genen. Dat betekent dat een beest of mens een deel van het geheugen van de voorouders erft, via zijn genen. Op die manier kan hij vaardigheden van de voorouders toepassen en op die manier zijn overlevingskansen vergroten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() .
Laatst gewijzigd door André de Hollander : 12 december 2007 om 00:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je hele klas om een beugel gaat om de tanden perfect op een rij te zetten en jij bent de enige die het niet doet, dan loop je voor gek met je scheve bek. Datzelfde zal gaan gelden met genetische manipulatie. Iedereen krijgt perfecte kinderen en daar kom je met je snotterend kind met pukkels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Misschien als het heel geleidelijk gaat met werkelijk heel kleine veranderingen, in dieren alleszins, bij de mens heb ik zo mijn twijfels. Ik denk zomaar dat er in het onderbewustzijn krachten aan het werk zijn die we niet tenvolle begrijpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar je gaat voorbij aan een groot verschil dat in weze al het verschil maakt. Het menselijke bewustzijn. Dieren hun hersenen hebben niet de benodigde hersenfuncties waarin het bewustzijn ligt. Dat wil zeggen dat een dier in de meeste gevallen zuiver op het onderbewustzijn leeft dat dan ook veel sterker ontwikkeld is dan bij mensen. In dieren zit (bijna) geen persoon, alleen rudimentair, zonder kracht, het instinkt is er onbeteugeld baas. Neem een aktie zoals ademen, mensen zijn zich gewoon niet bewust van welke handelingen daar constant bij plaats vinden, dat wordt in het onderbewustzijn geregeld. Een dier heeft geen bewustzuijn , alles wordt door het onderbewustzijn geregeld en daar het veel krachtiger is - of beter, geen enkele tegenstand ondervindt van het (bijna) totaal afwezige bewustzijn zou dat misschien wel eens krachtig genoeg kunnen zijn dat dit in staat is tot geleidelijke kleine aanpassing op soortniveau, we spreken dan als het ware over een soortgebonden collectief onderbewustzijn. Bij de mens is er de eeuwig voortdurende oorlog der compensering bezig tussen het bewustzijn en het onderbewustzijn wat maakt dat die relatie een grote portie van de voorradige krachten opslurpt. Wat kan betekenen dat dierlijk en menselijk onderbewustzijn wel eens enorme verschillen in werking zouden kunnen vertonen en tot totaal andere dingen in staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Dat klopt maar wel even niet vergeten, gedrag dat u in weze niet wil vertonen toch doen omdat iemand anders het ook doet is neurotisch van aard. De meeste mensen hebben nog nooit een bewuste poging gedaan om hun eigen gedrag te annalyseren. Het zou pertang geen kwaad kunnen. Let wel, ik spreek hier niet over u. Psychologie zou een verplicht vak moeten worden van in de lagere school. Veel problemen in de maatschappij zouden wegvallen als mensen zichzelf - en daardoor hun gedrag en de redenen daarvoor, beter begrepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar puur biologisch (en genetisch) wijken we niet zo veel af. Ons dna is voor meer dan 96% gelijk aan dat van chimpansees. Ik geloof niet dat ons bewustzijn invloed heeft op de geleidelijke aanpassing van de mens als soort. Die ontwikkeling zal even snel of langzaam gaan als bij bijvoorbeeld apen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Interessante gedachte. Daar moet ik nog eens over nadenken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld je zit achter je pc, geconcentreerd te werken. Op straat toetert een auto. Je oren registreren uiteraard dat geluid en geven het door aan je hersenen. Die besluiten (onbewust) dat het niet belangrijk is. Je hoort het geluid niet eens. Als iemand 10 seconden later aan je vraagt: 'Hoorde je die toeter', dan is het antwoord: "Nee". Zelfde scenario, alleen wordt je over een kwartier opgehaald door iemand in een auto. Je oren registreren het geluid. Je werkt nog enkele seconden en ineens schrik je op. Je taxi is gearriveerd! Waarom hoor je de eerste toeter niet en de tweede wel? Hetzelfde geldt als je niet op iemands naam kan komen. Je peinst even en gaat weer wat anders doen. Een zelfstandig deeltje in je hersenen blijft ernaar zoeken en als ze de naam tegenkomen in een stoffige lade in je hersenen, dan brengen ze het onder de aandacht van je bewustzijn en 'pling' ineens weet je de naam weer. Dromen zijn ook weer die zelfstandige afdelingen die alle ervaringen van die dag nog eens overdenken, een plek geven en eventueel oplossingen bedenken. De andere ochtend kijk je dan soms veel beter aan tegen een probleem. ![]()
Laatst gewijzigd door André de Hollander : 12 december 2007 om 03:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Volgens mij loopt ontwikkeling helemaal niet gelijk daar zij in grote mate het gevolg is van mutaties. Mutaties die totaal onvoorspelbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |