![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Belgicisten en flaminganten zitten nogal snel op elkaars kap. De eersten schilderen de vlaams-nationalisten dan af als een bende wereldvreemde extremisten, terwijl belgicisten marginale conservatievelingen zouden zijn.
Toch denk ik dat zij meer gemeen hebben dan velen zouden toegeven. Geen van beide overtuigingen hoeft vast te hangen aan een maatschappelijke visie: net zoals er linkse flaminganten zijn, zijn er rechtse belgicisten. In feite willen beide groepen hetzelfde: een samenhangende staat. Het grote verschil is dat hun loyaliteiten op een ander niceau liggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Flaminganten zijn mietjes (en vormen nog maar een héél klein deel in de Vlaamse Beweging), Vlaams-nationalisten zijn degenen die we nodig hebben.
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat is het grote verschil ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vlaams-nationalisten zijn volksnationalisten, Belgicisten zijn staatsnationalisten. 'Im algemeinen' zijn vlaams-nationalisten stukken democratischer ingesteld. Steun voor referenda bvb vind je haast niet onder Belgicisten. (Ook niet bij alle Vlaams-nationalisten, maar toch bij een groot deel ervan). Belgicisten zijn quasi allemaal eveneens rabiate adepten van die andere kunstmatige staat: de EU. Een groot deel van de vlaams-nationalisten is dat helemaal niet. (Hoewel de N-VA bvb dat wel is). De argumentatie van belgicisten is imo veel emotioneler dan die van de vlaams-nationalisten. En tenslotte: de enen komen op voor het behoud van de gevestigde structuren en machten, de anderen willen er komaf mee maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Ze zijn natuurlijk beide even pro hun eigen land, voor de ene is dat echter iets anders mee bedoeld. Het is een sterk verschil. Het is dood en doodjammer hoezeer België compleet is afgebrokkeld tot dat wat we nu hebben, een soort vormloze staat bemand door de meest ordinaire en opportunistische politici. Ik vraag me echt af waar toch al die Royalisten gebleven zijn? Ik zie er geen meer. En die BUB, dat is gewoon te stom voor woorden, dat is een soort afkooksel van een flop of zelfs nog erger. Wat er allemaal vroeger niet bestond een devotie voor de Monarch en het land! Allemaal verdwenen. In de plaats is er alleen nog maar vakbondengespuis dat - zogezegd - voor België is. Wat een triestige zaak.
Als België verdwijnt (wat ik niet denk, omwille van louter technische redenen zoals het probleem Brussel) dan zou dat, en ik zeg het niet graag, het bestuur van Vlaanderen ironisch genoeg ten goede komen. Het Belgische bestuur is feitelijk totaal verrot. Er zit geen stroming meer in de democratie. Ik denk dus dat Belgicisten en Flaminganten feitelijk mijlenver uiteen liggen.
![]() |