Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2007, 16:00   #1
Banneling

Standaard Leve Franstalig België

Citaat:
Voormalige MR-voorzitter Daniel Ducarme vindt dat het tijd is om zich voor te bereiden op een "Franstalige toekomst". Hij pleit zaterdag in Le Soir, Libération en La Libre Belgique voor een versterking van de gewesten, en Brussel in het bijzonder.

"Als die er niet komt moet er gestreden worden voor een associatie met Frankrijk", luidt het.

Ducarme stelt vast dat België in panne staat en dat de Vlaamse stemming over BHV een onherstelbaar keerpunt was. Hij roept Didier Reynders op een regering te vormen om "de teller van de crisis te stoppen" en die regering te zien als een "nuttige pauze", alvorens zich te gaan bezighouden met het grote werk: de voorbereiding van een Franstalige toekomst.

Ducarme pleit voor een "nieuwe institutionele architectuur, gebaseerd op de rol van de gewesten. Hij wil Brussel, waarvan hij ooit minister-president was, grondwettelijke autonomie geven. "Die ontvoogding is nodig voor een nieuw Belgisch pact", luidt het. "In de hypothese dat Vlaanderen dit zou tegenwerken en de verhoudingen tussen het noorden en het zuiden van het land blijft beschadigen, zal ik strijden voor een vorm van associatie met Frankrijk", zegt Ducarme.

Daarbij zouden onder meer de "koninklijke bevoegdheden" zoals Buitenlandse Zaken of Defensie gemeenschappelijke bevoegdheden worden, met behoud van een eigen identiteit en volledige autonomie in andere domeinen. Dat zou ook gelden voor symbolen zoals de vlag, het volkslied en - "we moeten het durven zeggen" - de koninklijke familie.

Ducarme vindt zijn inspiratie onder meer bij de territoriale gebieden die de Franse grondwet erkent, zoals bijvoorbeeld Frans Polynesië.

GVA

Ik vind dat onze Vlaamse politici eens eenzelfde ballonnetje moeten oplaten. Een versterking van de Gewesten, een nauwe band met Brussel, een hengel uitgooien naar Nederland, en "Leve een Nederlandstalig België" (uiteraard zonder de clowns uit Laken) .
Benieuwd naar de reacties in de franstalige media.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 16:35   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Welkom in de Verenigde Nederlanden.
Oud 15 december 2007, 16:59   #3
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Welkom in de Verenigde Nederlanden.

Alst zo gaat lijk hierboven gezegd moeten we blijkbaar toch trug naar de 17 Provinciën???
Of Limburg onafhankelijk, grensbewaking en franssprekende toeristen gaan ferm tol betalen.
Oud 15 december 2007, 19:05   #4
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Goed nieuws, hij zegt mss wel België maar bedoelt duidelijk Wallonië.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 19:32   #5
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

De man heeft een zeer valabel punt. Enkel wie de laatste 188 dagen in de woestijn van Mongolië ronddwaalde of kompleet onder de drugs zat ziet nog enige realistische kans voor het overleven van het huidige belgie...

Vlaanderen wil zijn eigen koers bepalen en terecht, als het niet kan binnen belgie dan zal het vroeg of laat zijn eigen weg gaan.

Gezien het huidige klimaat in Wallonie is dit wel een gedurfde uitspraak, maar ik denk dat het de onvermijdelijke en wenselijke toekomst is voor ons. Onder de vleugels van Frankrijk zouden we meer gewenst en begrepen zijn dan in een gedwongen huwelijk met de vlamingen, waar de meesten -laten we wel wezen- ons afdoen als dommeriken, profiteurs en luiaards.
De fransen zullen ook wel geen vreugdesprongetje maken, maar het zal toch schelen...

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 19:37   #6
straatrue
Minister-President

Standaard

't Is dat Bru een onoplosbaar probleem is hé.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 20:04   #7
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Voor elk probleem bestaat een oplossing, maar je moet durven feiten onder ogen zien en iedereen moet zich bij die oplossing goed kunnen voelen.

Maak van Brussel dan een onafhankelijke entiteit. Ze hebben al een koning, ze kunnen naadloos Monaco achterna.

Oud 15 december 2007, 20:06   #8
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman Bekijk bericht
Voor elk probleem bestaat een oplossing, maar je moet durven feiten onder ogen zien en iedereen moet zich bij die oplossing goed kunnen voelen.

Maak van Brussel dan een onafhankelijke entiteit. Ze hebben al een koning, ze kunnen naadloos Monaco achterna.
Laat dat aan de Brusselaars over, ze kunnen zelf wel beslissen, zonder hulp van buitenuit.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 20:10   #9
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Laat dat aan de Brusselaars over, ze kunnen zelf wel beslissen, zonder hulp van buitenuit.
Maak er dan maar eens stilaan werk van.

Oud 15 december 2007, 20:20   #10
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maak er dan maar eens stilaan werk van.
De bevolking is er rijp voor, nu nog onze politici ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 00:08   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De man heeft een zeer valabel punt. Enkel wie de laatste 188 dagen in de woestijn van Mongolië ronddwaalde of kompleet onder de drugs zat ziet nog enige realistische kans voor het overleven van het huidige belgie...

Vlaanderen wil zijn eigen koers bepalen en terecht, als het niet kan binnen belgie dan zal het vroeg of laat zijn eigen weg gaan.

Gezien het huidige klimaat in Wallonie is dit wel een gedurfde uitspraak, maar ik denk dat het de onvermijdelijke en wenselijke toekomst is voor ons. Onder de vleugels van Frankrijk zouden we meer gewenst en begrepen zijn dan in een gedwongen huwelijk met de vlamingen, waar de meesten -laten we wel wezen- ons afdoen als dommeriken, profiteurs en luiaards.
De fransen zullen ook wel geen vreugdesprongetje maken, maar het zal toch schelen...
Goed gezegd: Enkel drugsverslaafden geloven nog in het overleven van dit apeland
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 00:12   #12
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Brussel een europese enclave !!

Alleen vrees ik dat de Franstalige Brusselaars er niet zo goed zullen van afkomen!!

Over een tiental jaren zal Brussel Engelstalig zijn en zullen de Franstaligen een kleine minderheid vormen!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 00:19   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Enkele zeveraars kunnen er niets aan veranderen dat 95% van de Belgen voor het behoud van het land zijn.

Uiteindelijk zal de B.U.B. het pleit winnen. Dat is gewoon de logica zelf.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 00:39   #14
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Dus als ik ik het goed begrijp gaat het over een Wallonie (Frans Protectoraat). En een meer zelfstandig Vlaanderen (uiteraard ook met Engelse, Franse, Duitse en Amerikaanse invloed), toch? Als je van een Belgie houdt of juist totaal niet, dan is beide onacceptabel.
Oud 16 december 2007, 00:47   #15
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Enkele zeveraars kunnen er niets aan veranderen dat 95% van de Belgen voor het behoud van het land zijn.

Oud 16 december 2007, 00:51   #16
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Bron?

Citaat:
Iedereen kan zulke claims maken, bent u bereid er ook effectief uw hand voor in het vuur te steken?
Oud 16 december 2007, 03:18   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rattachisme op de Franse TV gepleit

Ik heb juist de talkshow van Laurent Ruquier, "On n'est pas couché", op France 2 bekeken. Een van de gasten was de Waalse actrice Marie Gillain. Op een zekere moment vroeg Ruquier haar wat haar reactie was over wat er in België gebeurt. Gillain antwoordde en verdedigde België. Een van de kroniekers van de uitzending, Eric Zemmour, was helemaal niet op dezelfde lengte en pleitte duidelijk voor de aansluiting van Wallonië met Frankrijk; hij voegde zelfs toe dat de Walen hun echte vaderland zouden terugkrijgen. Eric Zemmour is een zeer bekende Franse journalist en schrijver, op de Franstalige kant alvast. Hij werkt bij de "Figaro". Ik zie nog het verbaasde hoofd van Zemmour als Gillain met haar argumenten pro België komt.

Ik weet niet hoe het in Nederland gebeurt maar in Frankrijk merk ik dat men meer en meer over de situatie in België spreekt en het is niet de eerste keer dat ik Fransen hoor, pleitend voor de aansluiting van Wallonië met Frankrijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 03:18   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb juist de talkshow van Laurent Ruquier, "On n'est pas couché", op France 2 bekeken. Een van de gasten was de Waalse actrice Marie Gillain. Op een zekere moment vroeg Ruquier haar wat haar reactie was over wat er in België gebeurt. Gillain antwoordde en verdedigde België. Een van de kroniekers van de uitzending, Eric Zemmour, was helemaal niet op dezelfde lengte en pleitte duidelijk voor de aansluiting van Wallonië met Frankrijk; hij voegde zelfs toe dat de Walen hun echte vaderland zouden terugkrijgen. Eric Zemmour is een zeer bekende Franse journalist en schrijver, op de Franstalige kant alvast. Hij werkt bij de "Figaro". Ik zie nog het verbaasde hoofd van Zemmour als Gillain met haar argumenten pro België komt.

Ik weet niet hoe het in Nederland gebeurt maar in Frankrijk merk ik dat men meer en meer over de situatie in België spreekt en het is niet de eerste keer dat ik Fransen hoor, pleitend voor de aansluiting van Wallonië met Frankrijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 07:08   #19
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht

De Fransen spreken meestal enkel Frans en begrijpen dan ook niet goed hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 07:18   #20
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
De Fransen spreken meestal enkel Frans en begrijpen dan ook niet goed hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat.
Net zoals Amerikanen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be