![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Roland Duchâtelet (Vivant) - 1 tot 7 maart "Deze Vlaamse risicobelegger richtte enkele jaren terug een nieuwe politieke partij op. Dit jaar lijken zijn inspanning beloond te worden met een kartel samen met de Vlaamse liberalen. Zijn stokpaardje blijft uiteraard de economische hervorming die h |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Uit een andere discussie, een opmerking van me waar nooit een antwoord op gekomen is:
Het ging erover dat je in een debat met Eyskens gezegd had dat China alles kan produceren. ( linkje naar de oorspronkelijke discussie: http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=257632#257632 ) Citaat:
Citaat:
Daarom lijkt het ook mij niet onwenselijk om te zorgen dat er overal op de wereld iets van basis-landbouwproducten geproduceerd wordt en opgeslagen wordt. Hetzelfde toepassen voor industrie vind ik niet te verdedigen. Produceert Taiwan kwasi alle dvd-spelers en verdubbelt het de prijs, tant pire, dan verkopen ze minder, en binnen het jaar worden ze wellicht ergens anders geproduceerd. Ze zullen het dus zelf niet rap doen, en eigenlijk snijden ze er meer mee in de eigen vingers dan in die van iemand anders. Los hiervan ga je volledig voorbij aan handel. Die Chinezen kunnen wellicht alles produceren, maar waarom zouden ze dat doen als ze niks in de plaats krijgen? Handel is ruilen. Ik neem aan dat de Chinezen niet zo altruïstisch zijn om al hun producten gratis aan te bieden? Dus is er iets dat wij hen in de plaats bieden. Dus produceren wij ook iets. In feite is er buiten basislandbouwproductie (dus geen vlees bvb) nog maar 1 ander ding waarvoor ik beperkt protectionisme nog kan begrijpen: energie. |
||
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Je mag echter niet onderschatten hoeveel tijd het kost om een industrie te brengen in een land waar die industrie nooit geweest is of lang en helemaal verloren zal zijn gegaan. Dus in principe heb je gelijk, maar ik zou mij toch véél beter voelen als wij een systeem zouden hebben waarbij delocalisatie niet fiscaal wordt aangemoedigd zoals nu en we dus onze industrie niet helemaal verliezen.
![]() |
#4 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wat de Chinezen nu doen is zo veel mogelijk naar zich toe trekken omdat het voor hun eigen economie zeer voordelig is en hen dus zeer sterk maakt. Dat is hun motivatie nu. Zij ruilen nu voor dollars waarmee ze nieuwe investeringen doen, ook in geavanceerde technologie. Het is evident dat ze dat niet voor zeer lage prijzen zullen blijven doen. Daarom pleit ik voor behoud van een eigen industrie, wat bereikt wordt als we balasting op werknemers vervangen door belasting op producten.
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(en die houden dan nog geen rekening met zaken als schoonmaak en transport die vroeger ook bij de meerwaarde van de industrie gerekend werden maar nu uitbesteed worden en dus diensten zijn geworden) Verdwijnt de tewerkstelling in de industrie? Ja, net zoals die ook bijna volledig verdwenen is in de landbouw. Hebben we dan nu honger? Produceren we daardoor geen landbouwproducten en eten meer? Neen. België is 's werelds 5e grootste exporteur van voedingsproducten. |
||
![]() |