Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2007, 05:59   #152
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Merci. Dan ben ik het er niet compleet mee eens. Werkloosheidsuitkeringen en ocmw moeten blijven. Er zijn nu eenmaal een heleboel mensen die ontrechtvaardig geen job hebben. Wat ik wel goed zou vinden is dat het de twee systemen naast elkaar zouden bestaan en elkaar aanvullen. En eeuh... Ik hoop dat die 5 euro netto is? Ik zou die dan toch nog net iets hoger willen zien liggen. Op €8 bijvoorbeeld. Want als je zelfs 40 uur (en dan werk je heel veel...)werkt zou je maar €800 krijgen en dat is nog steeds onder de Europese armoedegrens. Als je ziet dat sommige mensen zonder te werken duizende euros per week verdienen... Geef eens wat voorbeelden van die diensten?
Indien werkbekwame uitkeringstrekkers hun moreel verwerpelijke passieve uitkering zouden kunnen aanvullen met een prestatiegerichte gemeenschapsdienstvergoeding, dan zou een aanzienlijk deel van die uitkeringstrekkers mogelijkerwijze geneigd zijn zich te nestelen in een dergelijke situatie en nog minder geneigd zijn een gewone job te zoeken.

Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) daarentegen kort en goed zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, dan zouden ook de wat minder aantrekkelijke en de ronduit onaantrekkelijke vacatures ingevuld geraken daar de uurlonen voor dergelijke jobs hoger liggen dan 5 euro.

Het doet me ten zeerste plezier dat u die 5 euro gemeenschapsdienstuurvergoeding wat aan de lage kant vindt. Een eerder lage gemeenschapsdienstuurvergoeding moet gezien worden als een extra stimulans om zo kort mogelijk gebruik te maken van een dergelijk noodsysteem en zo vlug mogelijk op zoek te gaan naar een gewone job en desnoods voorlopig een onaantrekkelijke job aan te nemen.

Enkele voorbeelden van mogelijke gemeenschapsdienst :
- straatvegergemeenschapsdienst;
- afvalsorteringsgemeenschapsdienst;
- (hulp)kinderopvanggemeenschapsdienst;
- hulpcontrolegemeenschapsdienst;
- huishoudhulpgemeenschapsdienst;
- verkeersregelingsgemeenschapsdienst;
- hulpbejaardenhelpersgemeenschapsdienst;
- boerenknechtengemeenschapsdienst;
- fietsenstallingsbewakingsgemeenschapsdienst;
- spierkrachtenergieproductiegemeenschapsdienst;
- onkruidverdeldingsgemeenschapsdienst;
- zwerfvuilopruimingsgemeenschapsdienst;
- strijkgemeenschapsdienst.
Wellicht zijn er nog vele andere gemeenschapsdienstmogelijkheden.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 29 juli 2007 om 06:22.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden