Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2010, 13:20   #101
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Jullie? Wie "jullie"?
De Baskische en Albanese spelling, Txiki! Denk aan Enver Hoxha. Het is de x die het hem doet.
Oud 26 juli 2010, 13:23   #102
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is nog zo'n feit dat je niet kan ontkennen: de onafhankelijke staat Kosova.
En nog één: dat de Basken eigenlijk wel begrip zouden mogen hebben voor de Serviërs, maar dat ze daarvoor wat verder moeten kijken dan zéér oppervlakkige gelijkenissen tussen Baskenland (al mijn sympathie voor de Basken!) en Kosovo.
Oud 26 juli 2010, 13:29   #103
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Er loopt nog een thread hierover:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=141860

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ga je dat ook zeggen als Brussel en pakweg Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem zich afscheiden van Vlaanderen?

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=15

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 juli 2010 om 13:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 13:33   #104
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is een vergelijking die niet opgaat. Waarom redeneert iedereen zo vanuit die Servische invalshoek? Hebben zij de waarheid in pacht of zo?
Ik herinner mij de berichtgeving in de media destijds. Die was net zo tendentieus als de berichtgeving over Vlaanderen na de laatste verkiezingen. In beide gevallen kon ik vrijwel nergens in de internationale pers of op de radio ook maar iets vernemen dat van enig begrip voor de zondebok getuigde (Servië/Vlaanderen). In het geval Kosovo heb ik me daardoor laten meeslepen, was zelfs woedend op Servië, tot ik er mijn eerste boek over gelezen had. En langzaam maar zeker zijn de stukjes van die joegoslavische puzzel bij mij zo ongeveer op hun plaats gaan vallen; ze passen precies in wat ik in de rest van mijn leven heb geleerd; de zaak wordt steeds duidelijker. Wie propaganda wil, moet TV kijken of de krant lezen. Maar om het establishment naar de mond te praten, daarvoor zijn we toch niet op het internet?
Oud 26 juli 2010, 14:15   #105
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik herinner mij de berichtgeving in de media destijds. Die was net zo tendentieus als de berichtgeving over Vlaanderen na de laatste verkiezingen. In beide gevallen kon ik vrijwel nergens in de internationale pers of op de radio ook maar iets vernemen dat van enig begrip voor de zondebok getuigde (Servië/Vlaanderen). In het geval Kosovo heb ik me daardoor laten meeslepen, was zelfs woedend op Servië, tot ik er mijn eerste boek over gelezen had. En langzaam maar zeker zijn de stukjes van die joegoslavische puzzel bij mij zo ongeveer op hun plaats gaan vallen; ze passen precies in wat ik in de rest van mijn leven heb geleerd; de zaak wordt steeds duidelijker. Wie propaganda wil, moet TV kijken of de krant lezen. Maar om het establishment naar de mond te praten, daarvoor zijn we toch niet op het internet?
http://www.epo.be/uitgeverij/boekinf...=9789064451195

Onluisterend boek dat haarfijn uitlegt hoe ook de Westerse media meespeelden om de perceptie van Servië als algemene boodsdoener in de Balkan te voeden.
Oud 5 augustus 2010, 14:30   #106
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wij worden over al die oorlogen vreselijk gedesinformeerd, en nog het meest over onze eigen "vrede", waarin de antidemocratische EU samen met 20 000 lobbyisten in Brussel een stille oorlog voert tegen het half miljard burgers op wie zij parasiteert.
Oud 6 augustus 2010, 10:25   #107
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
http://www.epo.be/uitgeverij/boekinf...=9789064451195

Onluisterend boek dat haarfijn uitlegt hoe ook de Westerse media meespeelden om de perceptie van Servië als algemene boodsdoener in de Balkan te voeden.
Dat was al lang duidelijk, één opgezet spel. Zo was het duidelijk dat het bloedbad van Racak zuiver opgezet spel was door het UCK. Iedereen wist dat, toch werd dit aangegrepen om de oorlog tegen ServiË te beginnen. ServiË kreeg een voorstel dat het nooit kon aanvaarden, en alle compromisvoorstellen door Rusland en andere landen werden door het Westen verworpen. Albright gaf zelf later toe in een BBC documentaire dat het de bedoeling was het Milosevic regime ten val te brengen en ServiË te verzwakken, en dat Kosovo daar een handig excuus toe was. De conferentie van Rambouillet was volledig doorgestoken kaart. Niet toevallig noemt de hoofdboulevard van Pristina nu de Bill Clinton boulevard en zijn Kosovo en Albanië de enige gebieden behalve de VS zelf waar je overal "the stars and the stripes" ziet wapperen (en niet om te verbranden zoals in de Arabische wereld)...
maar wat het Westen wel onderschat heeft is de vernedering van China en Rusland, bondgenoten van Servië, die dit teweeg heeft gebracht, en antiwesterse sentimenten. Dit is een van de hoofdredenen waarom Rusland vanaf 2000 haar buitenlandse politiek omgooide. De Russen hebben het gevoel genaaid zijn geweest door het Westen dat veel mooie oreerde over "samenwerking met Rusland", "transeuropees partnership" enzovoort, maar in de praktijk de Russen gewoon negeerde en vernederde. De oorlog tegen Irak benadrukte dat nog eens. Ook China voerde vanaf dan een veel minder cooperatieve buitenlandse politiek. Het gevolg is dat de wereldorde drastisch veranderd is en dat het Westen niet meer het centrum van de wereld is, zo zie je bvb. de opkomst van Chavez, of dat de westerse banbliksems tegen Mugabe en Sudan gewoon genegeerd worden door de rest van de wereld.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 augustus 2010 om 10:35.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 10:44   #108
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
In Rusland en Oost Europa weten ze natuurlijk al veel langer dat het Westen een vuil spelletje speelde. De Amerikaanse ambassade werd tijdens de oorlog zelfs bestormd in Macedonië en Rusland. Wat betreft Bosnië is de zaak minder eenduidig, de Servische Bosniërs waren inderdaad geen doetjes. (de moslims en Kroaten evenmin maar daar hoorde je veel minder van)
Maar wat Kosovo betreft is het duidelijk: een terroristische organisatie valt Servische politie en legereenheden aan, alsook burgers, en als ServiË reageert en het UCK aanvalt en wil uitschakelen, dan werd het veroordeeld door het Westen. Walker, die aangesteld werd als waarnemer, gaf later zelf toe dat hij voor de CIA werkte, en dat zijn doel was om een goed excuus te vinden om een oorlog tegen ServiË te legitimeren. Het zogezegde bloedbad van Racak (Walker gaf later zelf toe dat dit meer dan waarschijnlijk in scene was gezet door het UCK) wasdit excuus. Onafhankelijke tegenexpertises van het bloedbad werden geweigerd...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 21:33   #109
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Het is een gigantische blunder geweest de onafhankelijkheid van Kosovo te erkennen. Met deze zet wordt er weer versie olie op gloeiende plaat gegooid. De Balkan is sinds het midden van de 19e eeuw een kruidvat en die volkeren haten elkaar enorm. Ik meen dat de Bosnische Serven een referendum wilden houden over aansluiting bij de republiek Servie in 2008. Dat is weer in tegenspraak met de grondwet van Bosnie-Hercegovina en zorgde voor onrust bij de Kroaten en de Bosniakken.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2010, 05:16   #110
RSK
Burgemeester

Standaard

De overdracht van Kosovo aan de Albanezen is een compensatie voor de Amerikaanse [NAVO] bezetting van Afghanistan en Irak. Als de Amerikanen zich in het Midden-Oosten anti-islamitisch opstellen, dan moeten ze dat compenseren door hun anti-Servische politiek op de Balkan.

Daarnaast hebben de Amerikanen tevens economische en strategische belangen bij de bezetting van Kosovo.

Laatst gewijzigd door RSK : 10 augustus 2010 om 05:18.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be