Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2008, 16:33   #1
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Galilei krijgt standbeeld in Vaticaanstad

Het kan verkeren: Galilei krijgt een standbeeld in Vaticaanstad! Of hoe de Hegeliaanse Geest van de geschiedenis blijkbaar werkt, zij toch met vertraging.

Citaat:
Galilei krijgt standbeeld in Vaticaanstad

Bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2008.html 5 maart 2008 - Er komt een standbeeld van Galileo Galilei (1564-1642) in de Vaticaanse Tuinen. Dat heeft Nicola Cabibbo, president van de Pauselijke Academie voor Wetenschappen gisteren bekendgemaakt. “De Kerk wil hiermee definitief een einde maken aan de affaire-Galilei”, aldus prof. Cabibbo, zelf nucleair fysicus. Galilei, de 'vader van de moderne wetenschap' werd ooit op gezag van de paus veroordeeld. Nu wordt hij door de Kerk zelf beschouwd als een held van de menselijke vooruitgang.

Opgesloten voor ketterproces
Het standbeeld komt te staan bij het gebouw waar Galilei in 1633 werd opgesloten in afwachting van zijn ketterproces. Het kunstwerk zal worden betaald uit privédonaties. Volgens professor Cabibbo is de plaatsing van het beeld terecht, ook omdat Galilei in 1603 één van de oprichters was van de Lincei Academie, een voorloper van de huidige Pauselijke Academie voor Wetenschappen.

Vier manen Jupiter
Het Vaticaans plan sluit aan bij een reeks vieringen in Rome, Pisa, Florence en Padua die stilstaan bij de uitvinding van de telescoop, 400 jaar geleden. Wie precies de uitvinder was van dit instrument is niet bekend. Vermoedelijk was het Zacharias Jansen of Johannes Lipperhey, beiden woonachtig in het Zeeuwse Middelburg. Galilei bouwde een jaar na de uitvinding zijn eigen telescoop. Hij was de eerste die dit instrument op hemellichamen richtte. Hij ontdekte onder meer dat er vier manen om de planeet Jupiter heen draaiden. Volgens de toen geldende kosmologie was dat onmogelijk omdat alleen de aarde het kosmisch middelpunt was.

Levenslang huisarrest
Galilei verdedigde met behulp van wiskundige calculatie het zogeheten heliocentrisch wereldbeeld van de Poolse priester en geleerde Nicolaus Copernicus (1473-1543). Galilei’s theorie werd door de gevestigde orde beschouwd als “absurd, filosofisch onjuist en formeel heretisch omdat ze uitdrukkelijk strijdig is met de Heilige Schrift”. In 1633 werd hij officieel van ketterij beschuldigd. Om zijn leven te redden, herriep hij zijn theorie. Hij werd niettemin veroordeeld tot huisarrest. Tot aan zijn dood in 1642 bleef hij een gevangene in zijn eigen huis in Florence.

Rehabilitatie
De Rooms-Katholieke Kerk zat sinds het begin van de 18e eeuw behoorlijk met de affaire-Galilei in haar maag. In 1718 werden zijn werken van de lijst van verboden boeken geschrapt. In 1741 gaf paus Benedictus XIV de opdracht tot publicatie van het gehele oeuvre van de Toscaanse geleerde. In 1979 riep paus Johannes Paulus II kerkelijke geleerden op tot de heroverweging van het ketterproces tegen Galilei. Dat resulteerde erin dat de RK-Kerk hem in 1992 officieel rehabiliteerde.

Proces nagespeeld
In Florence zal binnenkort het verhoor van Galilei worden nagespeeld. Dat vindt plaats in een instituut van de jezuïeten, die destijds tot Galilei’s grootste tegenstanders behoorden. Het hoofd van het Museum van Wetenschapsgeschiedenis in Florence, Paolo Galluzzi, legt de affaire-Galilei als een vermenging van theologische en natuurwetenschappelijke categorieën. “Zelfs al zou Galilei het mis hebben gehad, dan kun je wetenschappelijke fouten nog niet laten beoordelen door een kerkelijke rechtbank.”
bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2008.html

Laatst gewijzigd door Judokus : 5 maart 2008 om 16:33.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 16:56   #2
svenforum
Burger

svenforum's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het kan verkeren: Galilei krijgt een standbeeld in Vaticaanstad! Of hoe de Hegeliaanse Geest van de geschiedenis blijkbaar werkt, zij toch met vertraging.

bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2008.html
Prachtig ...
Galilei die lijnrecht tegenover de Kerk kwam te staan, bij zijn gedacht bleef, en uiteindelijk ook (grotendeels) gelijk had, heeft al deze eeuwen voor problemen gezorgd binnen de Kerk.
Hoe moesten ze hun foute beoordeling ombuigen, zonder te botsen met de Bijbel?

Het standbeeld is een eerste stap.

Het zal wsl nog enige eeuwen duren voor men passages uit de bijbel zal afdoen als "verhalen".
Psalmen 93:1 "De heer is koning, met verhevenheid bekleed, de heer is omkleed en omgord met kracht. De wereld staat vast, onwankelbaar vast!
Psalmen 96:10 (Analoog)
Psalmen 104:5 "Op pijlers heeft hij de aarde gegrond: zij wankelt niet, nooit of te nimmer"
Prediker 1:5 "De zon gaat op en de zon gaat onder en haast zich dan weer naar de plaats waar haar loop begint"

" The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear!
Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!"
- Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead
svenforum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 17:26   #3
cor
Minister

Standaard

Gaan ze hem afbeelden op een brandstapel?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 19:46   #4
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svenforum Bekijk bericht
Het zal wsl nog enige eeuwen duren voor men passages uit de bijbel zal afdoen als "verhalen".
Al 2000 jaar zegt men dat.

Citaat:
Psalmen 93:1 "De heer is koning, met verhevenheid bekleed, de heer is omkleed en omgord met kracht. De wereld staat vast, onwankelbaar vast!
Citaat:
Prediker 1:5 "De zon gaat op en de zon gaat onder en haast zich dan weer naar de plaats waar haar loop begint"
Is geen reden om de bijbel af te schrijven.

Als NASA of iemand anders het tegenovergestelde laat zien aan iedereen die werkende zintuigen heeft (en niet alleen aan een handvol "uitverkorenen" in een dure pak) pas dan is er een geldige reden om "het woord van God" af te schrijven.

Een boek dat 2000 jaar stand hield zal niet plaatsmaken voor de zoveelste nerdy gekribbel dat alleen maar op papier staat.

Citaat:
Psalmen 104:5 "Op pijlers heeft hij de aarde gegrond: zij wankelt niet, nooit of te nimmer"
Slechte NL vertaling van de Hebreeuwse origineel (slecht voor degenen die de neiging hebben om alles letterlijk te lezen en te begrijpen).

pijler = fundament (basis)

Niet een fysieke paal of iets dergelijks

Laatst gewijzigd door Bertie : 5 maart 2008 om 19:47.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 20:12   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vind het een mooi gebaar van de Kerk dat ze Galilei een standbeeld geven. Hopelijk zijn ze zo eerlijk er iets in het genre van "Lest we forget" op te zetten, om de Kerk voor altijd aan de zwartere pagina's van haar verleden te herinneren.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 maart 2008 om 20:15.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 20:31   #6
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat je nu uitgerekend uit de Psalmen citeert!!!

Die zijn immers nooit als verhalen beschouwd (en nog minder als wetenschappelijke essays), doch als... poëzie. Het zijn gedichten, mijn waarde.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 22:03   #7
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik vind het een mooi gebaar van de Kerk dat ze Galilei een standbeeld geven. Hopelijk zijn ze zo eerlijk er iets in het genre van "Lest we forget" op te zetten, om de Kerk voor altijd aan de zwartere pagina's van haar verleden te herinneren.
x2
Oud 5 maart 2008, 23:32   #8
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Prachtig ...
Galilei die lijnrecht tegenover de Kerk kwam te staan, bij zijn gedacht bleef, en uiteindelijk ook (grotendeels) gelijk had, heeft al deze eeuwen voor problemen gezorgd binnen de Kerk.
Hoe moesten ze hun foute beoordeling ombuigen, zonder te botsen met de Bijbel?

Het standbeeld is een eerste stap.

Het was een probleem tussen het instituut kerk en Galileo en niet tussen de bijbel en Galileo. Er is een groot verschil tussen wat het Vaticaan vertelt en wat er in de bijbel staat.

Ik zie dat er opnieuw uit een slechte bijbel wordt geciteerd ook. Gebruik de statenvertaling en dan heb je dat probleem niet of citeer uit de KJV.

Er staat in Psalmen 93:1 het volgende :
"1 De HEERE regeert, Hij is met hoogheid bekleed; de HEERE is bekleed met sterkte, Hij heeft Zich omgord. Ook is de wereld bevestigd, zij zal niet wankelen."

en in Psalmen 96:10 staat er :
"10 Zegt onder de heidenen: De HEERE regeert; ook zal de wereld bevestigd worden, zij zal niet bewogen worden; Hij zal de volken richten in alle rechtmatigheid."

in Psalemen 104:5 staat er :
"5 Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen. "

in Prediker 1:5 staat er :
"5 Ook rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats, waar zij oprees."

In de statenvertaling staat er niet dat de aarde vaststaat, maar ze is bevestigd (in een baan rondom de zon). En voor zover ik weet wankelt de aarde idd niet anders zou het leven op aarde een stuk moeilijker worden.

Wat er in prediker staat is volledig conform wat we vandaag nog steeds zeggen. We spreken nog steeds over zonsopgang en zonsondergang, dus ik snap het probleem niet echt.

En zoals iemand anders al opmerkte psalmen is geschreven als poëzie en je moet het dus op een iets andere manier lezen dan bijv Genesis of Exodus.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 5 maart 2008 om 23:33.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 07:34   #9
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik zie dat er opnieuw uit een slechte bijbel wordt geciteerd ook.
Ha, bestaan er nu ook al goede en slechte bijbels?
En de slechte bijbels, gaan die ook naar de hel?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 08:18   #10
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Ha, bestaan er nu ook al goede en slechte bijbels?
En de slechte bijbels, gaan die ook naar de hel?

Natuurlijk. De KJV-versie is de enige echte versie. En ik heb ook al gehoord dat enkel de engelse versie de enige ware is, dus echte christenen zouden engels moeten kunnen spreken (I shit you not)

Laatst gewijzigd door Wautd : 6 maart 2008 om 08:19.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 10:36   #11
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Het was een probleem tussen het instituut kerk en Galileo en niet tussen de bijbel en Galileo. Er is een groot verschil tussen wat het Vaticaan vertelt en wat er in de bijbel staat.
Ik ga een eind met je mee, ook al ben ik katholiek.

Evenwel moet ik je wijzen op een inconsequentie in je betoog, meer bepaald de door mij vetgedrukte woordjes. Waarom gebruik je eerst de verleden tijd, om daarna zonder opgave van reden over te schakelen naar de tegenwoordige tijd?

De discussie tussen Galileo en het Vaticaan is intussen allang achterhaald. Er is geen reden meer om de tegenwoordige tijd te hanteren. De fout die de toendertijdse katholieke Kerk maakte was precies datgene wat ik ook jou vandaag toeschrijf: een (te) letterlijke interpretatie van de Bijbel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001
Ik zie dat er opnieuw uit een slechte bijbel wordt geciteerd ook. Gebruik de statenvertaling en dan heb je dat probleem niet of citeer uit de KJV.

Er staat in Psalmen 93:1 het volgende :
"1 De HEERE regeert, Hij is met hoogheid bekleed; de HEERE is bekleed met sterkte, Hij heeft Zich omgord. Ook is de wereld bevestigd, zij zal niet wankelen."

en in Psalmen 96:10 staat er :
"10 Zegt onder de heidenen: De HEERE regeert; ook zal de wereld bevestigd worden, zij zal niet bewogen worden; Hij zal de volken richten in alle rechtmatigheid."

in Psalemen 104:5 staat er :
"5 Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen. "

in Prediker 1:5 staat er :
"5 Ook rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats, waar zij oprees."
Hoe mooi ik de Statenbijbel ook vind, ook dat is "slechts" een vertaling, zij het één waarvan de kwaliteit niet ter discussie staat. En zoals elke vertaling houdt dus ook de Statenbijbel een zekere graad van interpretatie in, omdat zoiets nu ten enen male niet kan vermeden worden in welk vertaalproces dan ook.

Kunnen wij, christenen, ons daarmee niet verzoenen, dan rest ons nog maar één ding: naar analogie met de islam alle bijbelvertalingen verbranden en terugkeren naar de brontekst. Maar dan zitten wij nog wel met een bijkomend probleem, t.o.v. de moslims, nl. dat de Koran in één taal (het Arabisch?) werd vastgelegd, terwijl de Bijbel in meerdere (onderling niet verwante) talen zijn neerslag vond. Dat wij daarmee de minder taalvaardige gelovigen een hak zetten, hetgeen ingaat tegen de essentie van het christendom, is niet eens onderwerp van deze discussie...

Ik stel dus voor dat we die bijbelvertalingen maar blijven behouden, en niet teveel zweren bij één enkele vertaling - hoe goed die ook moge wezen. Want...
Citaat:
In de statenvertaling staat er niet dat de aarde vaststaat, maar ze is bevestigd (in een baan rondom de zon). En voor zover ik weet wankelt de aarde idd niet anders zou het leven op aarde een stuk moeilijker worden.
... zelfs de Statenbijbel dien je te interpreteren. En dat doe je hier ook. Die woordjes tussen haakjes - door mij eventjes vetjes gezet - zijn wel degelijk jouw toevoeging hé. Je bent dus al aan het interpreteren, en zelfs de allerbeste bijbelvertaling kan je dat niet beletten.

Mij evenmin trouwens, wat dat betreft ben ik geen haar beter of slechter dan jij.
Citaat:
Wat er in prediker staat is volledig conform wat we vandaag nog steeds zeggen. We spreken nog steeds over zonsopgang en zonsondergang, dus ik snap het probleem niet echt.
Inderdaad, zelfs onze wetenschappelijk bewezen kennis dat wij rond de zon cirkelen (en niet omgekeerd) hoeft ons nog niet te beletten dat wij onszelf als het centrum van de kosmos blijven beschouwen.

Dit kan zelfs op allegorische wijze: we mogen ons er dan al van bewust zijn dat we niet meer zijn dan een schimmellaagje op een piepklein stukje rots dat baantjes zwemt rondom een relatief kleine ster ergens in de achterwijken van een spiraalnevel (de Melkweg) die in een verloren uithoek van het heelal rondzweeft...

... dat neemt niet weg dat we tot nader order de planeet Aarde met zekerheid als de enige planeet met intelligent leven mogen beschouwen (met de nadruk op mogen, en dat is niet moeten).
Citaat:
En zoals iemand anders al opmerkte psalmen is geschreven als poëzie en je moet het dus op een iets andere manier lezen dan bijv Genesis of Exodus.
En? Ben je er intussen al uit tot welk litterair genre Genesis 1 behoort? Heb je die oefening die ik je aangeraden heb al geprobeerd? Ik ben uitermate benieuwd naar je bevindingen.
Oud 6 maart 2008, 10:45   #12
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Natuurlijk. De KJV-versie is de enige echte versie. En ik heb ook al gehoord dat enkel de engelse versie de enige ware is, dus echte christenen zouden engels moeten kunnen spreken (I shit you not)
Oh ja, ik heb ook al gehoord dat de KJV (een vertaling) superieur is aan de originele Hebreeuwse texten

Wordt misschien in de toekomst nog een belangrijke christendenomenatie. Enkel de engelse, KJV-bijbel is de juiste. Al de rest zijn ketters!
Oud 6 maart 2008, 20:41   #13
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik ga een eind met je mee, ook al ben ik katholiek.

Evenwel moet ik je wijzen op een inconsequentie in je betoog, meer bepaald de door mij vetgedrukte woordjes. Waarom gebruik je eerst de verleden tijd, om daarna zonder opgave van reden over te schakelen naar de tegenwoordige tijd?

De discussie tussen Galileo en het Vaticaan is intussen allang achterhaald. Er is geen reden meer om de tegenwoordige tijd te hanteren. De fout die de toendertijdse katholieke Kerk maakte was precies datgene wat ik ook jou vandaag toeschrijf: een (te) letterlijke interpretatie van de Bijbel.
Je hebt idd gelijk dat de discussie tussen het Vaticaan en Galileo voorbij is, maar ik doelde erop dat er nog steeds dingen zijn die het Vaticaan verkondigd die manifest onjuist zijn en in tegenspraak zijn met de bijbel zelfs als je de katholieke bijbel gebruikt. (om er maar 2 te noemen het vagevuur en de zogenaamde onfeilbaarheid van de paus )

Citaat:
Hoe mooi ik de Statenbijbel ook vind, ook dat is "slechts" een vertaling, zij het één waarvan de kwaliteit niet ter discussie staat. En zoals elke vertaling houdt dus ook de Statenbijbel een zekere graad van interpretatie in, omdat zoiets nu ten enen male niet kan vermeden worden in welk vertaalproces dan ook.

Kunnen wij, christenen, ons daarmee niet verzoenen, dan rest ons nog maar één ding: naar analogie met de islam alle bijbelvertalingen verbranden en terugkeren naar de brontekst. Maar dan zitten wij nog wel met een bijkomend probleem, t.o.v. de moslims, nl. dat de Koran in één taal (het Arabisch?) werd vastgelegd, terwijl de Bijbel in meerdere (onderling niet verwante) talen zijn neerslag vond. Dat wij daarmee de minder taalvaardige gelovigen een hak zetten, hetgeen ingaat tegen de essentie van het christendom, is niet eens onderwerp van deze discussie...

Ik stel dus voor dat we die bijbelvertalingen maar blijven behouden, en niet teveel zweren bij één enkele vertaling - hoe goed die ook moge wezen. Want......

Ik ben wel blij dat je erkent dat de statenvertaling een goede vertaling is. Om de vertaalproblemen op te lossen heeft de statenvertaling (en ook de KJV) echter in elk hoofdstuk een hele reeks kanttekeningen die woorden of uitdrukkingen moeten verduidelijken. Ik vermoed dat dit bij de katholieke bijbel ook het geval is, maar daar ben jij wellicht beter geplaatst om dit te bevestigen of ontkennen.

Ik ben het volledig met u eens dat iedereen de bijbel in zijn eigen taal moet kunnen lezen en ben dus tegen het gebruik van enkel de bronteksten en ik vrees dat als men dat zou proberen men dan weer de discussie gaat starten van welke bronteksten nu de beste/juiste zijn net zoals men ook nu al doet.

Natuurlijk heb ik liever dat mensen een bijbel lezen dan helemaal geen bijbel. En iedereen moet voor zichzelf beslissen welke bijbel hij of zij leest. Ik heb voor mij persoonlijk uitgemaakt op basis van voor mij heel goede redenen dat ik me bij de statenvertaling en de KJV hou omdat die vertalingen volgens mij iets beter zijn en men de woorden iets correcter vertaalt dan de andere bijbels dat doen en daarnaast staan er in de meeste andere bijbels fouten en spreken die bijbels zichzelf tegen en dan is de vraag nog maar hoe betrouwbaar zo een vertaling kan zijn. In vele bijbels ontbreken er ook een aantal verzen hier en daar.
Ik snap dat men dit alles kan uitleggen, maar toch heb ik de indruk dat het moeilijker is om vanuit zulke vertalingen het geloof te verdedigen en verkondigen. Ik heb dit ook al op dit forum vastgesteld waar men nogal vaak de willybrordvertaling (katholieke bijbel) citeert en het lijkt makkelijker om die vertaling te misbruiken om de bijbel in discrediet te brengen.

Ik wil er indien nodig best wel wat dieper op ingaan waarom exact ik de voorkeur geef aan de KJV en statenvertaling in plaats van andere bijbels. Maar ik weet ook heel goed dat beide kampen denken dat ze gelijk hebben ivm de keuze van de bijbel. Uiteindelijk gaat het erom dat we het "goede nieuws" verspreiden.

Citaat:
zelfs de Statenbijbel dien je te interpreteren. En dat doe je hier ook. Die woordjes tussen haakjes - door mij eventjes vetjes gezet - zijn wel degelijk jouw toevoeging hé. Je bent dus al aan het interpreteren, en zelfs de allerbeste bijbelvertaling kan je dat niet beletten.

Mij evenmin trouwens, wat dat betreft ben ik geen haar beter of slechter dan jij.Inderdaad, zelfs onze wetenschappelijk bewezen kennis dat wij rond de zon cirkelen (en niet omgekeerd) hoeft ons nog niet te beletten dat wij onszelf als het centrum van de kosmos blijven beschouwen.

Dit kan zelfs op allegorische wijze: we mogen ons er dan al van bewust zijn dat we niet meer zijn dan een schimmellaagje op een piepklein stukje rots dat baantjes zwemt rondom een relatief kleine ster ergens in de achterwijken van een spiraalnevel (de Melkweg) die in een verloren uithoek van het heelal rondzweeft...

... dat neemt niet weg dat we tot nader order de planeet Aarde met zekerheid als de enige planeet met intelligent leven mogen beschouwen (met de nadruk op mogen, en dat is niet moeten).En? Ben je er intussen al uit tot welk litterair genre Genesis 1 behoort? Heb je die oefening die ik je aangeraden heb al geprobeerd? Ik ben uitermate benieuwd naar je bevindingen.
Je moet idd de bijbel interpreteren en daarom ook dat men niet mag zeggen dat iemand de bijbel "letterlijk" neemt. Want dat geeft een verkeerde indruk. Niemand voor zover ik weet neemt de bijbel letterlijk. Sommigen zoals ik zien het als het onfeilbaar, geinspireerd woord van God en we zien de bijbel dan ook als authentiek, feitelijk en historisch accuraat en ook in overeenstemming met de wetenschap (behalve als het gaat over de oerknal tem macro-evolutie). Men moet elk boek van de bijbel dan ook lezen in de juiste context en daarover is men het niet altijd eens en verschilt men van mening vooral dan over genesis en ik denk ook openbaringen en dan zijn er ook nog de mirakels en dergelijks waarover sommigen andere meningen hebben. Voor zover ik weet klaart de bijbel elk van deze problemen uit behalve dan de mirakels misschien, die moet je uiteindelijk aannemen als zijnde waar of niet-waar, maar als al de rest klopt is het dan niet logisch om ook die mirakels als zijnde waar aan te nemen ?

Over het feit dat de aarde rond de zon draait, eerst even zeggen dat ook ik en voor zover ik weet alle creationisten (of toch bijna alle )dit accepteren, maar ik zou toch wel even terzijde willen opmerken dat we dit niet zomaar mogen accepteren maw ..... ook hier wordt het volgens mij eens tijd om deze bewijzen hiervoor op tafel te leggen. Ik heb net zoals iedereen op school geleerd dat de aarde rond de zon draait, maar ik herinner me niet dat men daarvoor bewijzen heeft getoond. Er zijn trouwens nog steeds mensen die beweren dat de aarde het centrum is. Ik stel hier dus niks in vraag, maar pleit enkel voor een gezonde kritische geest ivm wetenschap en dat er geen taboe mag rusten om iets in vraag te stellen of om te vragen naar het bewijs dat een bepaald model correct is. Want dat was trouwens het probleem ten tijde van Galileo nl dat hij bepaalde kennis van het verleden in vraag stelde en dat men hem daarvoor verketterde omdat men ten onrechte ervanuit ging dat die kennis wel juist moest zijn en dat die kennis niet ter discussie mocht staan. (hhmm nu ik erover nadenk zie ik toch wel wat gelijkenissen tussen die tijd en de evolutie(theorie) nu)

Persoonlijk geloof ik niet in buitenaards leven, maar de bijbel zegt daar eigenlijk niks over voor zover ik weet. Onrechtstreeks als je in creatie gelooft en/of als je kijkt hoe perfect alles moet zijn om leven te kunnen scheppen/laten ontstaan lijkt het me vrijwel uitgesloten dat er nog ergens anders leven is. Maw als je naar alle parameters kijkt dan is buitenaards leven heel erg onwaarschijnlijk. Natuurlijk het is makkelijker erin te geloven als je aanneemt dat de aarde en het universum heel oud zijn, dan als je zoals ik aanneemt dat de aarde ongeveer 6000 jaar oud is. Maar dit topic heeft denk ik niet zo heel veel met de bijbel te maken en er zijn wellicht even goed christenen die erin geloven of evolutionisten die er niet in geloven.

Over genesis 1 en genesis in zijn geheel zullen we het wellicht nooit eens raken en ik wil daarover toch 1 ding heel duidelijk maken en dat is dat om een christen te zijn je niet "moet" geloven dat de aarde ongeveer 6000 jaar oud is en dat het in genesis om 6 gewone dagen van 24 uur gaat, maar dat zoals ook andere jonge aarde creationisten dit stellen het een stuk moeilijker is als je op dit punt de bijbel niet volgt. Ik wil er wel dieper op ingaan waarom ik aanneem dat genesis als geschiedenis moet worden gezien en dus niet symbolisch zoals jij het denk ik interpreteert. Ik heb trouwens eens gezocht naar jouw interpretatie en heb die niet op dit forum kunnen vinden. Je gaf aan dat je je interpretatie al had toegelicht ergens en ik zou een linkje in dit topic of in 1 van de andere topics hierover wel leuk vinden tenzij je dit opnieuw wil toelichten als ik er dieper op inga binnenkort. Dit lijkt me echter niet de plaats om hierop dieper in te gaan. Ik ben sowieso al off topic bezig hier, maar ik zal dit toelichten in een ander topic dan wel waarom ik vind dat mijn visie ivm genesis correct is.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 6 maart 2008 om 20:46.
Oud 6 maart 2008, 20:45   #14
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Oh ja, ik heb ook al gehoord dat de KJV (een vertaling) superieur is aan de originele Hebreeuwse texten

Wordt misschien in de toekomst nog een belangrijke christendenomenatie. Enkel de engelse, KJV-bijbel is de juiste. Al de rest zijn ketters!

Dit is niet correct. Een vertaling kan nooit beter zijn dan het origineel. De KJV en de statenvertaling zijn wat mij betreft de beste vertalingen voor het engels en het nederlands, maar ze zijn niet beter dan het origineel.
Oud 6 maart 2008, 20:52   #15
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2008 om 21:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 14:33   #16
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Nederlandse bisschop: 'Plaatsen standbeeld Galilei moedige daad'

Citaat:
Bisschop De Jong: ‘Plaatsen standbeeld Galilei moedige daad’

Hilversum 6 maart 2008 - De plaatsing van een standbeeld van Galileo Galilei (1564-1642) in de Pauselijke Academie voor Wetenschappen is een moedige daad van de Kerk. Dat zegt Everard de Jong, hulpbisschop van Roermond en landelijk referent voor het katholiek onderwijs. Mgr. De Jong promoveerde in 1989 in Washington op de logica van Galilei.

Ketterproces
De Toscaanse wetenschapper die als eerste met een telescoop het heelal bestudeerde, was een van de oprichters van de Lincei Academie. Dit instituut was een voorloper van de huidige Pauselijke Academie voor Wetenschappen, waarvan het hoofdgebouw in de Vaticaanse Tuinen staat. Daar in de buurt zat Galilei ooit gevangen in afwachting van zijn ketterproces. Hij werd aangeklaagd omdat hij het heliocentrisch wereldbeeld verdedigde, een theorie die in strijd zou zijn met de Bijbelse kosmologie.

Historische fout
De Jong: “Het is een moedige daad van de Kerk om een historische fout en pijnpunt in haar geschiedenis op een zo prominente wijze in het hart van de Kerk een plaats te geven als constante reminder aan dat verleden en als waarschuwing voor de toekomst.”

Fouten integreren in geschiedenis
Volgens de hulpbisschop is het plaatsen van het beeld betekenisvol. “Het toont hoe de fouten en gebreken in de geschiedenis van de geloofsgemeenschap en haar leiders geïntegreerd kunnen worden in het leven nu en in de toekomst. Niet om ze goed te praten, maar om ervan te leren. Zo geldt dat ook voor het persoonlijk falen. Gods barmhartigheid kan zelfs uit de kwade dingen nog het goede halen.”
Bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2008.html

Laatst gewijzigd door Judokus : 7 maart 2008 om 14:33.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:57   #17
svenforum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Al 2000 jaar zegt men dat.

Is geen reden om de bijbel af te schrijven.

Als NASA of iemand anders het tegenovergestelde laat zien aan iedereen die werkende zintuigen heeft (en niet alleen aan een handvol "uitverkorenen" in een dure pak) pas dan is er een geldige reden om "het woord van God" af te schrijven.
Beweer jij hier nu dat de aarde plat is? Of dat de zon toch misschien rond de aarde draait? NASA liegt?
Citaat:
Een boek dat 2000 jaar stand hield zal niet plaatsmaken voor de zoveelste nerdy gekribbel dat alleen maar op papier staat.
Bertie, de bijbel is reeds een aantal maal herschreven, kent nu 101 verschillende soorten interpretaties, en heeft een aantal inquisities gekend om de verschillende stromingen wat in te dijken. Maar zeggen dat het boek al 2000 jaar "standhoudt" is larie en apekool.
Citaat:
Slechte NL vertaling van de Hebreeuwse origineel (slecht voor degenen die de neiging hebben om alles letterlijk te lezen en te begrijpen).

pijler = fundament (basis)

Niet een fysieke paal of iets dergelijks
Goed, pijler, ik volg je. Dit verklaart niet het "onwankelbaar vast". Maar misschien vind je de correcte vertaling terug in één van je Hebreeuwse teksten.

" The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear!
Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!"
Oud 31 maart 2008, 14:04   #18
svenforum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Dat je nu uitgerekend uit de Psalmen citeert!!!

Die zijn immers nooit als verhalen beschouwd (en nog minder als wetenschappelijke essays), doch als... poëzie. Het zijn gedichten, mijn waarde.
Ooooh, ... poëzie! Tja, er is een tsjevenverklaring voor alles.
Zeg eens, als het toch maar poëzie is, waarom heeft het dan zo lang geduurd voor de Kerk om te erkennen dat ze fout was en Galileo het juist had?
Want je mag het nu afdoen als poëzie, in de tijd van onze beste vrienden Copernicus en Galileo Galilei was het geocentrisme de door de Kerk verdedigde en onderbouwde standaard, waartegen beide heren ingingen met hun idee van heliocentrisme.

Oud 31 maart 2008, 17:42   #19
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ooooh, ... poëzie! Tja, er is een tsjevenverklaring voor alles.
Een tsjevenverklaring die nochtans hout snijdt, mijn beste. (Overigens heb ik geen partijkaart, van geen enkele politieke fractie.)

De Kerk heeft de Psalmen nooit anders beschouwd dan als poëzie. De traditie duidt koning David aan als auteur ervan. In onze kerken wordt David daarom al eeuwenlang afgebeeld terwijl hij zijn psalmgezang begeleidt op een muziekinstrument. Je kan dit eenvoudig verifiëren door in die kerken eens een kijkje te nemen. Hieronder een (kleine) afbeelding van een beroemd beeld dat bovenop de (zeer fraaie) orgelkast staat van de basiliek in Saint-Omer (Noord-Frankrijk); het dateert van 1717.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svenforum
Zeg eens, als het toch maar poëzie is, waarom heeft het dan zo lang geduurd voor de Kerk om te erkennen dat ze fout was en Galileo het juist had?
Want je mag het nu afdoen als poëzie, in de tijd van onze beste vrienden Copernicus en Galileo Galilei was het geocentrisme de door de Kerk verdedigde en onderbouwde standaard, waartegen beide heren ingingen met hun idee van heliocentrisme.
Omdat die wetenschappelijke aangelegenheid niet bepaald een poëtische aangelegenheid was, misschien? Ik zeg zomaar wat hoor.

Als de Psalmen, poëzie zijnde, geen wetenschap pretenderen, dan kunnen zij noch pro noch contra de wetenschap spreken. Als er één deel van de Bijbel is dat nooit zelfs maar in de verste verte betrekking heeft gehad op (het conflict met) de wetenschap in 2000 jaar kerkgeschiedenis, dan zijn het toch wel de Psalmen zeker.
Oud 31 maart 2008, 18:34   #20
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een slechte bijbel??
Onze bijbel is de Willibrordbijbel. Wie ben jij om te zeggen dat dat een slechte is?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be