Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2008, 19:32   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden

BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.

Bron: Gazet van Antwerpen
Oud 19 augustus 2008, 19:34   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dan te denken dat men op bepaalde werken (zoals stad en staat) het openbaar vervoer wel geheel terug betalen, en persoonlijk vervoer slecht een klein gedeelte.
Men zou dus veel besparen door de rollen om te draaien.
Oud 19 augustus 2008, 20:25   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De Belgische bussen het goedkoopst in heel Europa? Moet Kathleentje eens een Poolse bus betalen.
Oud 19 augustus 2008, 22:27   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Belgische bussen het goedkoopst in heel Europa? Moet Kathleentje eens een Poolse bus betalen.
In verhouding tot de koopkracht in een bepaald land natuurlijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 23:13   #5
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.

een prijsvergelijking zonder rekening te houden met belastingen en subsidies is onzinnig
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 23:20   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
een prijsvergelijking zonder rekening te houden met belastingen en subsidies is onzinnig
Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa. En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 23:40   #7
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa.
wel, die benadering lijkt me onzinnig
je betaalt al vóór je aan de kassa staat

Citaat:
En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...
wel, reken er nog eens bij wat je voor trein, tram en bus betaalt zonder dat je ook nog maar één ritje hebt gemaakt
omgekeerd moet je natuurlijk ook rekening houden met hoeveel belastinggeld er naar wegenbouw- en onderhoud gaat enz.

zelfs als je dat niet doet is een vergelijking waarbij voor de kost van een auto uitgegaan wordt van

Citaat:
'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. '
en van gebruik van die auto door

Citaat:
een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf
veel te lomp

ze zouden toch op zijn minst een paar situaties mogen vergeleken hebben, en in die verschillende situaties de kost per km berekend hebben
Oud 20 augustus 2008, 06:33   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vergelijking is gebaseerd op circa 14000 km per jaar en met een nieuwe wagen die afgeschreven wordt over 8 jaar.
Met een tweedehands wagen wordt de vergelijking nog groter.
Ook is de terug verkoopwaarde van de wagen er niet in opgenomen, dus in principe is het sowieso nog wat goedkoper met de eigen wagen.
Hoe meer verplaatsingen, hoe groter het verschil wordt ook.

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 augustus 2008 om 06:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 07:31   #9
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vergelijking is gebaseerd op circa 14000 km per jaar en met een nieuwe wagen die afgeschreven wordt over 8 jaar.
Met een tweedehands wagen wordt de vergelijking nog groter.
Ook is de terug verkoopwaarde van de wagen er niet in opgenomen, dus in principe is het sowieso nog wat goedkoper met de eigen wagen.
Hoe meer verplaatsingen, hoe groter het verschil wordt ook.
't is een bijzonder weinig zeggende studie
maar goed, die mens heeft zich bezig gehouden
en de journalist had iets voor in de gazet
en de nmbs had de gelegenheid om nog eens reclame te maken voor zijn woon-werkwerktarieven
en van brempt kon nog eens in het nieuws komen
iedereen content op kosten van de belastingbetaler
morgen is er vast wel weer een andere studie die een gemiddelde appel met een gemiddelde peer vergelijkt

Laatst gewijzigd door Dope : 20 augustus 2008 om 07:32.
Oud 20 augustus 2008, 07:45   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't is een bijzonder weinig zeggende studie
maar goed, die mens heeft zich bezig gehouden
en de journalist had iets voor in de gazet
en de nmbs had de gelegenheid om nog eens reclame te maken voor zijn woon-werkwerktarieven
en van brempt kon nog eens in het nieuws komen
iedereen content op kosten van de belastingbetaler
morgen is er vast wel weer een andere studie die een gemiddelde appel met een gemiddelde peer vergelijkt
En wij hebben iets voor op het forum.

Maar what ever, het blijft een klein fortuintje om als klein gezin op school en werk te geraken met een trein-bus verplaatsing.
Oud 20 augustus 2008, 08:14   #11

Karma's schermafbeelding

Standaard

En dan nog niet eens de tijd in rekening gebracht om op sommige plaatsen te geraken. Met de trein naar mijn werk = 1 1/2 uur (eerst met bus naar het station, dan de trein en uiteindelijk nog een kwartuurke te voet). Met de wagen ... ongeveer twintig minuten.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 08:14   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

NMBS niet bedoeld om auto volledig te vervangen ...

dit betekent dus dat je eigenlijk de vaste kosten van de auto (aankoop en afschrijving, verzekering, wegentax etc ...) niet mag meenemen in de vergelijking (je houdt die kosten toch want de NMBS heeft volgens eigen zeggen niet de ambitie de auto te vervangen)

ik vermoed dat je dan niet op dubbel zo duur komt ... maar op zes keer zo duur
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 08:16   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa. En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...

heb exact dezelfde ervaring !
wij wilden zo vorig weekend naar zee ...
maar hebben na het bekijken van de prijs (en dan moeten wij door omstandigheden eigenlijk maar voor één volwassene betalen ...) toch maar de auto gepakt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 12:31   #14
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Ik ga over 1 week naar Berlijn toe met de trein vanuit Hengelo(Oost-Nederland). Retourtje voor 2 personen: 114 euro.

Kan je hiervan met de auto rijden? Denk het eerlijk gezegd niet.
Oud 20 augustus 2008, 12:42   #15
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
NMBS niet bedoeld om auto volledig te vervangen ...

dit betekent dus dat je eigenlijk de vaste kosten van de auto (aankoop en afschrijving, verzekering, wegentax etc ...) niet mag meenemen in de vergelijking (je houdt die kosten toch want de NMBS heeft volgens eigen zeggen niet de ambitie de auto te vervangen)

ik vermoed dat je dan niet op dubbel zo duur komt ... maar op zes keer zo duur

dus als ik het goed heb, al die quatsch de afgelopen jaren van laat de wagen eens wat meer thuis staan is eigenlijk grote zever en bedoelt om de minder oplettend mens meer op kosten te jagen door hen onder maatschappelijke druk de trein op te jagen? Schoon landje dit.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 12:52   #16
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Schoon landje dit.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 18:42   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En plots gaat de NMBS zijn tarieven doen dalen voor arme mensen.
Nu wat is arm?
Men schijnt daar een omnio pas voor nodig te hebben om dat te kunnen bewijzen, en dat moet men naar het schijnt aanvragen aan de riziv.
Ik neem dus aan dat men eerst ziek en arm moet zijn om goedkoper te kunnen treinen.
Dus gewoon ziek zijn en niet arm, of arm en niet ziek, telt waarschijnlijk niet.
Nee weeral gaan ze het eens super ingewikkeld houden en volgens een bepaalde loterij bepalen wie goedkoper mag treinen dan een ander.
Da's België ten voeten uit.
Oud 20 augustus 2008, 18:54   #18
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En plots gaat de NMBS zijn tarieven doen dalen voor arme mensen.
Nu wat is arm?
Men schijnt daar een omnio pas voor nodig te hebben om dat te kunnen bewijzen, en dat moet men naar het schijnt aanvragen aan de riziv.
Ik neem dus aan dat men eerst ziek en arm moet zijn om goedkoper te kunnen treinen.
neen, toch niet, het verloopt via het riziv, maar het is op basis van belastbaar inkomen (wat stom is, maar soit)

http://www.riziv.fgov.be/secure/nl/m...aq/index.htm#4
Oud 20 augustus 2008, 18:57   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, toch niet, het verloopt via het riziv, maar het is op basis van belastbaar inkomen (wat stom is, maar soit)

http://www.riziv.fgov.be/secure/nl/m...aq/index.htm#4
Ge moet dus met uw belastingbrief naar de ziekenkas om te vragen of je bij de NMBS een goedkoop ticketje kunt krijgen?

Er zijn dingen in het leven die ik toch niet kan volgen soms.
Oud 20 augustus 2008, 19:36   #20
artisjok
Banneling

Standaard

De vergelijking loopt mank, omdat ervan uitgegaan wordt dat de 4 gezinsleden dezelfde trajecten afleggen. Wat zeer onwaarschijnlijk is, zeker voor het woon-werk en woon-school verkeer.
Om de treinkosten te berekenen, veronderstelde men in het onderzoek, dat de 4 gezinsleden met een nettreinkaart reizen. Dit is het abonnement dat je koopt als je meer dan 146km per trein moet afleggen per dag enkele reis. 146km x 220 werkdagen x 2 (voor heen en terug) = 64240km per jaar. Maar in de vergelijking legt de auto maar 14000km per jaar af. 14000 : 220 werkdagen : 2 = 31,82 km.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be