![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.' NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.' Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa. Bron: Gazet van Antwerpen
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
En dan te denken dat men op bepaalde werken (zoals stad en staat) het openbaar vervoer wel geheel terug betalen, en persoonlijk vervoer slecht een klein gedeelte.
Men zou dus veel besparen door de rollen om te draaien.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Belgische bussen het goedkoopst in heel Europa? Moet Kathleentje eens een Poolse bus betalen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Daar gaat het dan ook niet over, maar gewoon over de prijs die een consument betaalt aan de kassa. En ja, het openbaar vervoer (lees: de trein) is werkelijk duur. Enige tijd geleden dachten we eraan met het gezin eens de trein te nemen naar Waals-Brabant. Leuk vooruitzicht: de kinderen niet eens vastgeklikt in de autostoel, wij geen zorgen over het verkeer, geen ring rond Brussel... En het ook de omgeving eens zien op een andere manier. Dus, even de prijs bekeken op internet. Toen ik het zag, zuchtte en vertelde ik het aan mijn vrouw. Die bewuste dag hebben we de wagen genomen...
|
|
|
|
|
|
#7 | ||||
|
Gouverneur
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
|
Citaat:
je betaalt al vóór je aan de kassa staat Citaat:
omgekeerd moet je natuurlijk ook rekening houden met hoeveel belastinggeld er naar wegenbouw- en onderhoud gaat enz. zelfs als je dat niet doet is een vergelijking waarbij voor de kost van een auto uitgegaan wordt van Citaat:
Citaat:
ze zouden toch op zijn minst een paar situaties mogen vergeleken hebben, en in die verschillende situaties de kost per km berekend hebben |
||||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
De vergelijking is gebaseerd op circa 14000 km per jaar en met een nieuwe wagen die afgeschreven wordt over 8 jaar.
Met een tweedehands wagen wordt de vergelijking nog groter. Ook is de terug verkoopwaarde van de wagen er niet in opgenomen, dus in principe is het sowieso nog wat goedkoper met de eigen wagen. Hoe meer verplaatsingen, hoe groter het verschil wordt ook.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 20 augustus 2008 om 06:36. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
|
Citaat:
maar goed, die mens heeft zich bezig gehouden en de journalist had iets voor in de gazet en de nmbs had de gelegenheid om nog eens reclame te maken voor zijn woon-werkwerktarieven en van brempt kon nog eens in het nieuws komen iedereen content op kosten van de belastingbetaler morgen is er vast wel weer een andere studie die een gemiddelde appel met een gemiddelde peer vergelijkt Laatst gewijzigd door Dope : 20 augustus 2008 om 07:32. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Maar what ever, het blijft een klein fortuintje om als klein gezin op school en werk te geraken met een trein-bus verplaatsing.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
|
En dan nog niet eens de tijd in rekening gebracht om op sommige plaatsen te geraken. Met de trein naar mijn werk = 1 1/2 uur (eerst met bus naar het station, dan de trein en uiteindelijk nog een kwartuurke te voet). Met de wagen ... ongeveer twintig minuten.
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
dit betekent dus dat je eigenlijk de vaste kosten van de auto (aankoop en afschrijving, verzekering, wegentax etc ...) niet mag meenemen in de vergelijking (je houdt die kosten toch want de NMBS heeft volgens eigen zeggen niet de ambitie de auto te vervangen) ik vermoed dat je dan niet op dubbel zo duur komt ... maar op zes keer zo duur |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
heb exact dezelfde ervaring ! wij wilden zo vorig weekend naar zee ... maar hebben na het bekijken van de prijs (en dan moeten wij door omstandigheden eigenlijk maar voor één volwassene betalen ...) toch maar de auto gepakt ... |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
|
Ik ga over 1 week naar Berlijn toe met de trein vanuit Hengelo(Oost-Nederland). Retourtje voor 2 personen: 114 euro.
Kan je hiervan met de auto rijden? Denk het eerlijk gezegd niet.
__________________
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
Citaat:
dus als ik het goed heb, al die quatsch de afgelopen jaren van laat de wagen eens wat meer thuis staan is eigenlijk grote zever en bedoelt om de minder oplettend mens meer op kosten te jagen door hen onder maatschappelijke druk de trein op te jagen? Schoon landje dit.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
En plots gaat de NMBS zijn tarieven doen dalen voor arme mensen.
Nu wat is arm? Men schijnt daar een omnio pas voor nodig te hebben om dat te kunnen bewijzen, en dat moet men naar het schijnt aanvragen aan de riziv. Ik neem dus aan dat men eerst ziek en arm moet zijn om goedkoper te kunnen treinen. Dus gewoon ziek zijn en niet arm, of arm en niet ziek, telt waarschijnlijk niet. Nee weeral gaan ze het eens super ingewikkeld houden en volgens een bepaalde loterij bepalen wie goedkoper mag treinen dan een ander. Da's België ten voeten uit.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
|
Citaat:
http://www.riziv.fgov.be/secure/nl/m...aq/index.htm#4 |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Er zijn dingen in het leven die ik toch niet kan volgen soms.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
De vergelijking loopt mank, omdat ervan uitgegaan wordt dat de 4 gezinsleden dezelfde trajecten afleggen. Wat zeer onwaarschijnlijk is, zeker voor het woon-werk en woon-school verkeer.
Om de treinkosten te berekenen, veronderstelde men in het onderzoek, dat de 4 gezinsleden met een nettreinkaart reizen. Dit is het abonnement dat je koopt als je meer dan 146km per trein moet afleggen per dag enkele reis. 146km x 220 werkdagen x 2 (voor heen en terug) = 64240km per jaar. Maar in de vergelijking legt de auto maar 14000km per jaar af. 14000 : 220 werkdagen : 2 = 31,82 km. |
|
|
|