Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2011, 10:29   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Arco: de kat komt op de koord .. plus 1 miljard voor de belastingbetaler

Vorige maand zagen we het al aankomen.

De garantie van de staat, die gold voor de spaarboekjes, werd uitgebreid voor een speciaal soort aandeel. Juist: het aandeel van Arco.

Waarom mocht het juist dat aandeel zijn? Dat aandeel was "waarschijnlijk" nog iets meer "het aandeel van de goede huisvader" dan de aandelen van Fortis enz.

Dat de tsjeven daarmee hun eigen zuil in superbescherming brengen .... zal hen wel aangerekend geweest zijn bij de communautaire onderhandelingen. Wellicht de reden waarom de NVA eruit gewipt moest worden.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111116_007

titel: Rekening Dexia-redding loopt op

Citaat:
Arco, de holding van de christelijke werknemersbeweging ACW en een van de grote aandeelhouders van Dexia, is van plan om over te gaan tot de vereffening van enkele van zijn deelvennootschappen. Door de nieuwe waarborgregeling voor coöperanten kan dat de belastingbetaler tot een miljard euro kosten, luidt het in regeringskringen.

Dossiers

Dexia

Dinsdagavond vergaderde de raad van bestuur van deelvennootschap Arcofin over het vereffeningsscenario, vandaag komen de raden van bestuur van Arcopar en Arcoplus bijeen.

De coöperanten moeten de beslissing om in vereffening te gaan goedkeuren op een algemene vergadering in december, zo bericht De Tijd. Het nieuws dat drie van de vier deelvenootschappen van Arco in vereffening zullen gaan werd in De Ochtend op Radio 1 bevestigd door Francine Swiggers, voorzitster van het directiecomité van Arco.

Swiggers legt de oorzaak bij het grote verlies als gevolg van de opsplitsing van Dexia, nadat de deelvenootschappen van Arco de bank in 2008 nog ter hulp waren geschoten.

De zowat 800.000 Arco-coöperanten worden evenwel geholpen dankzij een nieuwe waarborgregeling, die de regering vorige maand goedkeurde. Die stelt dat particuliere coöperanten - en dus niet bijvoorbeeld het ACW en de christelijke mutualiteit (CM) die ook in Arco's kapitaal zitten - bescherming krijgen voor het nominale bedrag dat men voor aandelen heeft betaald.

Op die manier kan de rekening voor de belastingbetaler oplopen tot 1 miljard euro, luidt het in regeringskringen. In een andere hoek valt wel te horen dat de factuur voor de overheid waarschijnlijk minder zwaar uitvalt, aldus De Tijd.

'Verzekeren na het ongeval, en toch schadevergoeding krijgen: Arco krijgt 1 miljard van de belastingbetaler. Schande', is de reactie van Geert Noels, medeoprichter van Econopolis. De coöperatieve bijdrage per gezin aan Arco komt hiermee op 400 euro, aldus Noels.

Ook in De Ochtend zei premier Yves Leterme, die het nieuws over Arco nog maar net vernomen had, dat 'de minister van Financiën een regeling zal treffen'. Meer wou hij nog niet kwijt over de zaak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 16 november 2011 om 10:30.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 10:36   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Schoof, hebben we eenzelfde soort gedachten gang opgebouwd? Kijk eens bij Dehaene en Dexia draad van een minuut eerder.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 10:36   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inderdaad nog een extra put van een miljard erbij, ...

dat ze ondertussen de groene vuilzaken vakbonden misschien ook een beetje zeerdoen is het enige positieve eraan.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 10:52   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Schoof, hebben we eenzelfde soort gedachten gang opgebouwd? Kijk eens bij Dehaene en Dexia draad van een minuut eerder.
Wellicht wel.
Maar ik ben den dikke van Vilvoorde zo beu ... ik lees die draad niet meer.

En ik acht in deze zaak dat Leterme verantwoordelijk is. Hij is de regeringsleider die de uitbreiding van de staatsbescherming erdoor geduwd heeft.

De redding van Dexia gaat ons geld opbrengen ... zei Leterme.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 11:01   #5
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wellicht wel.
Maar ik ben den dikke van Vilvoorde zo beu ... ik lees die draad niet meer.

En ik acht in deze zaak dat Leterme verantwoordelijk is. Hij is de regeringsleider die de uitbreiding van de staats bescherming erdoor geduwd heeft.

De redding van Dexia gaat ons geld opbrengen ... zei Leterme.

Hij zal gedacht hebben dat hij ooit ergens gehoord heeft 2 maal negatief word positief. Maar hij wist, gelijk gewoonlijk, niet dat er nog een derde negatief is.
Oud 16 november 2011, 11:41   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, de ARCO-Dexia beerput ligt open en de geur is niet te harden. ARCO en haar dochters (Arcopar en Arcoplus) zijn coöperatieve vennootschappen. Nu zijn er in onze financiële sector nog coöperatieve vennootschappen geweest, ondermeer CERA die indertijd gefusioneerd werd met de KB tot KBC. Maar CERA had dan ook het bankstatuut aangevraagd en alle verplichtingen die het bankstatuut met zich meebrengt moeten naleven. Bij mijn weten is dat met ARCO en haar dochters niet het geval. Zoniet was de klassieke staatswaarborg voor bank-spaardeposito's automatisch voor haar spaarders geldig en had ze niet de moeite hoeven te doen om tijdens het Dexia-debacle heel geniepig, vlug vlug via de CD&V-politici, die waarborg aan te vragen. Het ARCO-bestuur heeft destijds beslist om het leeuwendeel van hun spaardeposito's (die dus géén bankdeposito's waren) in Dexia te beleggen. Anders gezegd, ARCO heeft bewust het risico van een aandelenbelegging op zich genomen, zoals een gewone particulier daar eveneens kan toe beslissen. Die gewone particulier moet dan bereid zijn om, naast de kans op winst, ook het risico van een flink verlies te dragen. Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. Als dat speciaal cadeau dat ARCO van de federale regering heeft gekregen wordt gehandhaafd dan worden we geconfronteerd met een flagrante schending van het gelijkheidsbeginsel tussen aandeelhouders. Ik hoop op een keiharde rechtszaak. Dit zal de reputatie van de CD&V evenzeer een flinke knauw geven.
Oud 16 november 2011, 12:11   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=161350

De particuliere vennoten hebben trouwens nog altijd geen volledige zekerheid. Het blijft afwachten welke rechtszaken hieromtrent komen en of de goedkeuring door de EU er wel komt.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 16:03   #8
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vorige maand zagen we het al aankomen.

De garantie van de staat, die gold voor de spaarboekjes, werd uitgebreid voor een speciaal soort aandeel. Juist: het aandeel van Arco.

Waarom mocht het juist dat aandeel zijn? Dat aandeel was "waarschijnlijk" nog iets meer "het aandeel van de goede huisvader" dan de aandelen van Fortis enz.

Dat de tsjeven daarmee hun eigen zuil in superbescherming brengen .... zal hen wel aangerekend geweest zijn bij de communautaire onderhandelingen. Wellicht de reden waarom de NVA eruit gewipt moest worden.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111116_007

titel: Rekening Dexia-redding loopt op
Wonderbare discriminatie, dat kan alleen in (democratisch..) België.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 16:26   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showthread.php?t=161350

De particuliere vennoten hebben trouwens nog altijd geen volledige zekerheid. Het blijft afwachten welke rechtszaken hieromtrent komen en of de goedkeuring door de EU er wel komt.
Vanmorgen op de radio , werd gezegd dat die wet nog niet gepubliceerd is in de moniteur, ...

dus dat wil ook zeggen dat ze niet van kracht is,

en dat wil dus ook zeggen dat ze erachter gaan pakken... of ze moeten die wet met terugwerkende kracht actief maken...

Moest ik arcoparkes hebben ik zou nog niet te gerust zijn mijn geld weer te zien...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 16:31   #10
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Plus dat zij volgens het VTM nieuws voor het redden van Dexia "chantage" hebben gepleegd.
Wat is daar de strafmaat voor?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 18:11   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoewel ik zelf "cooperant" ben,en er dus voor een paar duizend euro in zit ben ik r a z e n d.

Omdat een overheid zich "garant" wil stellen moet diegene die "verzekerd" wordt niet onmiddelijk willen "cashen".......dat is een perversiteit.

Het liquideren van een aantal delen van ARCO komt gewoon hierop neer
Het heeft ook geen zin om nu uit de Dexia-Holding te vluchten.......de cijfers zijn bar-slecht.....en 0 is niet veel slechter meer....maar dat kan eventueel weer verbeteren..met tijd en boterhammen...

Dit is NU NIET het moment voor het liquideren...het is bovendien sabotage van de reeds veelgeplaagde overheden!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 november 2011 om 18:12.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 18:33   #12
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

De belastingbetaler moet niet opdraaien voor deze zwendel. Dat de vennoten hun geld maar bij de verantwoordelijken halen.
Oud 17 november 2011, 08:53   #13
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De belastingbetaler moet niet opdraaien voor deze zwendel. Dat de vennoten hun geld maar bij de verantwoordelijken halen.
Oud 17 november 2011, 09:02   #14
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Naar de rechter stappen is de beste weg
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111117_014
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 09:05   #15
freelancer
Banneling

Standaard

Niet panikeren...

Het ACV, de christelijke vakbond, zal zich wel tegen deze - volgens velen onrechtvaardige - regeling verzetten...

Zij staan immers voor het belang van alle bij hun aangesloten arbeiders... dus ook de leden die geen ARCO aandelen hebben...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 09:31   #16
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen lid van ACW. ACW behoort ook niet tot het overheidsapparaat. De economie zal niet geschaad worden als ACW failliet gaat wegens wanbeheer.

WAAROM moet ik dan als belastingsbetaler betalen?

Hoeveel gaan we nog verdragen?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 09:34   #17
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik ben geen lid van ACW. ACW behoort ook niet tot het overheidsapparaat. De economie zal niet geschaad worden als ACW failliet gaat wegens wanbeheer.

Zuilen redden moet toch kunnen, niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 09:45   #18
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Zolang de meerderheid van de bevolking niet weet wat voor een schande dit is en onze heren politici dit kunnen blijven verkopen als "normaal" zal er niets gebeuren. De media draagt hierin een verpletterende verantwoordelijkheid en is moreel verplicht om dit onrecht te blijven aankaarten tot

1. de maatregel ongedaan gemaakt wordt
2. de politieke verantwoordelijkheden voor deze misdaad zich moeten verantwoorden voor hun daden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 09:52   #19
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Dat onze belastingen massaal naar het buitenland emigreren door misbruik van ons sociaal systeem is opeens geen probleem meer.
Vreemd land.....
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 10:12   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Hoewel ik zelf "cooperant" ben,en er dus voor een paar duizend euro in zit ben ik r a z e n d.

Omdat een overheid zich "garant" wil stellen moet diegene die "verzekerd" wordt niet onmiddelijk willen "cashen".......dat is een perversiteit.

Het liquideren van een aantal delen van ARCO komt gewoon hierop neer
Het heeft ook geen zin om nu uit de Dexia-Holding te vluchten.......de cijfers zijn bar-slecht.....en 0 is niet veel slechter meer....maar dat kan eventueel weer verbeteren..met tijd en boterhammen...

Dit is NU NIET het moment voor het liquideren...het is bovendien sabotage van de reeds veelgeplaagde overheden!
Maar als elke aandeelhouder van Arco zijn geld gaat opvragen, dan is Arco failliet. Zo simpel is het.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be